Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2005, 13:54   #21
ilfalco
Minister-President

Standaard

Ja , want het zou toch een schande zijn mocht de vlaming zich kunnen uitspreken over de toetreding vvan Turkije tot de EU . Iets dat veel meer leeft dan de "europese grondwet". Wie dat wil vermjden moet maar 2 vragen stellen zo smpel is het. Men luistert naar de bevolking of men luister niet ...
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 14:07   #22
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Ja , want het zou toch een schande zijn mocht de vlaming zich kunnen uitspreken over de toetreding vvan Turkije tot de EU . Iets dat veel meer leeft dan de "europese grondwet". Wie dat wil vermjden moet maar 2 vragen stellen zo smpel is het. Men luistert naar de bevolking of men luister niet ...
Het zou inderdaad een schande zijn mocht dit referendum zijn uitgedraaid op een vraag over de toetreding van Turkije. Men zou beter de grondwet afkeuren op basis van wat er in staat, maar daar is het Belangers en consoorten uiteraard niet om te doen.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 14:21   #23
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Een referendum over de Europese Unie zou waarschijnlijk gekaapt worden door het Vlaams Belang, die er een Turkije-kwestie van zou maken. Het is dan ook begrijpelijk dat men zich behoed voor dergelijke demagogie. Een eventuel afwijzing zou vergaande gevolgen kunnen hebben voor Belgie, zeg nu nog eens dat het Belang het imago van Vlaanderen niet schaadt. Toch had van mij het referendum er mogen komen dan hadden we deze demagogische krachten openbaar kunnen bestrijden.
Als men daar schrik voor had, dan had men dat heel simpel kunnen oplossen.
Zelfs nen ezel zoals ik zou dat kunnen oplossen hebben....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 14:37   #24
Confucius
Gouverneur

Standaard

Ik denk dat Turkije hier niets mee te maken heeft. Onze democratische leiders hebben gewoon schrik dat als men een referendum zou toestaan over Europa, de vraag zou kunnen komen om dat ook te doen over andere onderwerpen. Als daar zijn: de splitsing van Brussel/Halle/Vilvoorde, de splitsing van de sociale zekerheid, justitie, de rol van het koningshuis...
In de geschiedenis van België is er maar één referendum geweest en dit over de koningskwestie na de tweede wereldoorlog. De meerderheid van de Vlamingen was toen voor de terugkeer van Leopold III, de Walen waren tegen. Leopold III kwam niet terug en men hield geen rekening met de uitslag van het referendum.
Er is sedertdien niets veranderd in deze bananen staat. Kan U zich voostellen dat men een paar jaar geleden een referendum hield over het stemrecht voor vreemdelingen ?
Voor onze leiders zijn referenda een beetje teveel democratie voor het domme volk.
Oud 17 februari 2005, 14:42   #25
Tegendradigaard

Standaard

U slaat de nagel op de kop confucius. als ze zouden durven dan zouden ze de verkiezingen nog afschaffen ook....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 17 februari 2005, 15:05   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66
We stemmen toch niet alleen op partijen, maar ook op hun standpunten. Toch?
Zeer naïef geloof in de particratie hoor. De EU grondwet is niet eens aan bod gekomen in verkiezingscampagnes waardoor de kiezers ten eerste bijna niet wisten dat er zoiets op stapel stond en ten tweede geen flauw benul hadden van wat de partijen precies dachten en deden over dit thema.

belgique drukt de grondwet gewoon door boven onze kop, zoals gewoonlijk.

Ik hoop van harte dat de iets democratische landen die wél referenda organiseren het europese wanproject eens drastisch stokken tussen de wielen steken.
Oud 17 februari 2005, 15:13   #27
Fiere Vlaming
Banneling

Fiere Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
Veel geblaat en weinig wol
= EU !
Fiere Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 15:18   #28
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Zeer naïef geloof in de particratie hoor. De EU grondwet is niet eens aan bod gekomen in verkiezingscampagnes waardoor de kiezers ten eerste bijna niet wisten dat er zoiets op stapel stond en ten tweede geen flauw benul hadden van wat de partijen precies dachten en deden over dit thema.

belgique drukt de grondwet gewoon door boven onze kop, zoals gewoonlijk.

Ik hoop van harte dat de iets democratische landen die wél referenda organiseren het europese wanproject eens drastisch stokken tussen de wielen steken.
Ik heb in meervoud ook een sterk en overtuigend artikel gelezen om die grondwet te verwerpen Pelgrim.

en men had gewoon een extra vraag in dat referendum kunnen inlassen he.
vraag 1 : bent U voor de europese grondwet : ja of neen
vraag 2 : ben U voor een toetreding van Turkije tot de Eu : ja of neen.

was dat nu zo moeilijk....

Oud 17 februari 2005, 15:26   #29
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius
Ik denk dat Turkije hier niets mee te maken heeft. Onze democratische leiders hebben gewoon schrik dat als men een referendum zou toestaan over Europa, de vraag zou kunnen komen om dat ook te doen over andere onderwerpen. Als daar zijn: de splitsing van Brussel/Halle/Vilvoorde, de splitsing van de sociale zekerheid, justitie, de rol van het koningshuis...
In de geschiedenis van België is er maar één referendum geweest en dit over de koningskwestie na de tweede wereldoorlog. De meerderheid van de Vlamingen was toen voor de terugkeer van Leopold III, de Walen waren tegen. Leopold III kwam niet terug en men hield geen rekening met de uitslag van het referendum.
Er is sedertdien niets veranderd in deze bananen staat. Kan U zich voostellen dat men een paar jaar geleden een referendum hield over het stemrecht voor vreemdelingen ?
Voor onze leiders zijn referenda een beetje teveel democratie voor het domme volk.
Turkije heeft alles te maken met het referendum over de Europese grondwet. Er bestaat geen angst dat men andere referenda gaat eisen, de enigste angst is dat het referendum ten onder zou gaan tengevolgen van Vlaams Belang demagogie. Een terechte angst. U haalt bijvoorbeeld de splitsing van de sociale zekerheid boven. Het is zeer naief te stellen dat iets dergelijk opgelost kan worden met een referendum. Voor een dergelijk probleem is een referendum ongeschikt tenzij men in de criteria schrijft dat een meerderheid van bijvoorbeeld 80 procent vereist is. De sociale zekerheid hoeft voor mij trouwens niet gesplitst worden. Dan spreekt u ook over de Koningskwestie. Op zich werd het referendum gerespecteerd. Het enigste probleem was de aanhoudende oproer, waardoor Leopold III uiteindelijk besloot troonafstand te doen ten voordelen van Boudewijn. Bovendien was er geen overdonderende meerderheid 56/44. Nog een enkel voorbeeld hoe in die tijd met referenda werd omgesprongen. Kardinaal Van Roey riep op te stemmen voor de terugkeer van Leopold III, tegenstemmen zou godslastering zijn. Een dergelijke situatie is vandaag de dag zeker aan de orde.

Laatst gewijzigd door Towelie030981 : 17 februari 2005 om 15:28.
Oud 17 februari 2005, 15:33   #30
Tegendradigaard

Standaard

Kardinaal De Winter roept zijn volk op om te stemmen....

Dus in feite towelenzovoort geef je toe dat de huidige politieke kaste een stel broekschijters 1ste klas zijn...
geef je ook toe dat het VB de partij is die de agenda bepaalt en zo en die het meeste invloed heeft op de burgers...

als het VB spreekt dan davert Belgie op zijn ongrondige vesten...

Oud 17 februari 2005, 15:44   #31
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Kardinaal De Winter roept zijn volk op om te stemmen....

Dus in feite towelenzovoort geef je toe dat de huidige politieke kaste een stel broekschijters 1ste klas zijn...
geef je ook toe dat het VB de partij is die de agenda bepaalt en zo en die het meeste invloed heeft op de burgers...

als het VB spreekt dan davert Belgie op zijn ongrondige vesten...
Binnen de huidige klasse zitten inderdaad enkele ""broekschijters". Het Vlaams Belang bepaald wel de agenda niet of beter gezegd ze bepaalt enkele punten in de agenda zoals vreemdelingenbeleid, veiligheid, enz.
Oud 17 februari 2005, 15:47   #32
Tegendradigaard

Standaard

en in die punten jaagt ze de rest van de broekschijters op naar alle kanten en geven die broekschijters hun onmacht toe....

Oud 17 februari 2005, 15:50   #33
Tegendradigaard

Standaard

ze zullen toch niet bang zijn dat uit zo'n opinipeilingen zou blijken dat het VB inderdaad zegt wat de (meerderheid van de) mensen denken......

Oud 17 februari 2005, 16:00   #34
Confucius
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Turkije heeft alles te maken met het referendum over de Europese grondwet. Er bestaat geen angst dat men andere referenda gaat eisen, de enigste angst is dat het referendum ten onder zou gaan tengevolgen van Vlaams Belang demagogie. Een terechte angst. U haalt bijvoorbeeld de splitsing van de sociale zekerheid boven. Het is zeer naief te stellen dat iets dergelijk opgelost kan worden met een referendum. Voor een dergelijk probleem is een referendum ongeschikt tenzij men in de criteria schrijft dat een meerderheid van bijvoorbeeld 80 procent vereist is. De sociale zekerheid hoeft voor mij trouwens niet gesplitst worden. Dan spreekt u ook over de Koningskwestie. Op zich werd het referendum gerespecteerd. Het enigste probleem was de aanhoudende oproer, waardoor Leopold III uiteindelijk besloot troonafstand te doen ten voordelen van Boudewijn. Bovendien was er geen overdonderende meerderheid 56/44. Nog een enkel voorbeeld hoe in die tijd met referenda werd omgesprongen. Kardinaal Van Roey riep op te stemmen voor de terugkeer van Leopold III, tegenstemmen zou godslastering zijn. Een dergelijke situatie is vandaag de dag zeker aan de orde.
Komaan, wat leren we hier nu bij ?
- de Europeanen en de Vlamingen in het bijzonder mogen zich niet uitspreken over de toetreding van nieuwe leden
- een referendum in België kan niet omdat het defacto zou gemanipuleerd worden door demagogen van het VB (alsof zij een patent hebben op demagogen)
- een criteria voor het honoreren van de uitslagen van een nationaal referendum moet 80% voor en 20% tegen ?
- het was de schuld van kardinaal van Roey dat 58% van de Belgen (niet 56) en 72% van de Vlamingen voor de terugkeer van Leopold III stemde omdat ze anders niet naar de hemel zouden gaan.
- vandaag de dag, heeft de kerk nog evenveel vermeende macht als in 1951 ?

Ken je er zo nog ? Mooie democratische principes moet ik zeggen. Het is duidelijk dat U de Vlaams nationalisten niet in het hart draagt. Bij welke partij hebt U de mosterd gehaald als ik het vragen mag ?
Oud 17 februari 2005, 16:18   #35
Tegendradigaard

Standaard

We kunnen er ook nog uit leren dat we inderdaad in een kunstmatig land leven dat geen democratie kan verdragen omdat dan de tegenstelling tussen de twee bevolkingsgroepen teveel zou opvallen...

Oud 17 februari 2005, 17:11   #36
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
en in die punten jaagt ze de rest van de broekschijters op naar alle kanten en geven die broekschijters hun onmacht toe....
Zo zou u het kunnen stellen.
Oud 17 februari 2005, 17:15   #37
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66
Toen de Belgische grondwet werd geschreven...
... zou het nog meer dan 100 jaar duren vooraleer vrouwen volwaardig stemrecht kregen.

Dat kan al iets zeggen over de democratische ingesteldheid van de schrijvers toen, niet?
Oud 17 februari 2005, 17:19   #38
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een referendum over de Europese Unie zou waarschijnlijk gekaapt worden door het Vlaams Belang, die er een Turkije-kwestie van zou maken.
Simpel. Stel dan twee vragen, één over de grondwet en één over de toetreding van Turkije.

Citaat:
Het is dan ook begrijpelijk dat men zich behoed voor dergelijke demagogie.
Elke politieke partij bezondigt zich daaraan.

Citaat:
Een eventuel afwijzing zou vergaande gevolgen kunnen hebben voor Belgie, zeg nu nog eens dat het Belang het imago van Vlaanderen niet schaadt.
? Er zijn toch nog al landen geweest die op één of ander vlak Europa hebben afgekeurd (soms vanuit de regering, soms vanuit een referendum). Heeft dat dan zo'n uitwisbare indruk op hun imago achtergelaten misschien?
Oud 17 februari 2005, 17:19   #39
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius
Komaan, wat leren we hier nu bij ?
- de Europeanen en de Vlamingen in het bijzonder mogen zich niet uitspreken over de toetreding van nieuwe leden
- een referendum in België kan niet omdat het defacto zou gemanipuleerd worden door demagogen van het VB (alsof zij een patent hebben op demagogen)
- een criteria voor het honoreren van de uitslagen van een nationaal referendum moet 80% voor en 20% tegen ?
- het was de schuld van kardinaal van Roey dat 58% van de Belgen (niet 56) en 72% van de Vlamingen voor de terugkeer van Leopold III stemde omdat ze anders niet naar de hemel zouden gaan.
- vandaag de dag, heeft de kerk nog evenveel vermeende macht als in 1951 ?

Ken je er zo nog ? Mooie democratische principes moet ik zeggen. Het is duidelijk dat U de Vlaams nationalisten niet in het hart draagt. Bij welke partij hebt U de mosterd gehaald als ik het vragen mag ?
- men mag zich wel uitspreken, alleen is men van plan voor Turkije andere criteria voorop te stellen. Waarom heeft men geen referendum georganiseerd over de recente leden, waarom zou dit voor Turkije dan wel moeten.
- demagogie zal steeds van beide kanten komen, maar toch heb ik op dat gebied minder vertrouwen in het Vlaams Belang dat enkele jaren dergelijk technieken toepast, de Good News-show keur ik bovendien ook niet goed.
- inderdaad voor sommige punten is een 51% meerderheid onvoldoende. De reden hiervoor is dat men een verregaande polarisering zou krijgen, het voorbeeld bij uitstek is de Koningskwestie waarbij ons land op de rand van een burgeroorlog kwam.
- u mag er zeker van zijn dat in het destijdse katholiek Vlaanderen velen de raad van Kardinaal Van Roey gevolgd hebben
- dat was het punt niet, vandaag zijn er andere die dergelijke leugens zullen verspreiden zoals de kerk in 1951
Oud 17 februari 2005, 17:23   #40
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Simpel. Stel dan twee vragen, één over de grondwet en één over de toetreding van Turkije.

Elke politieke partij bezondigt zich daaraan.

? Er zijn toch nog al landen geweest die op één of ander vlak Europa hebben afgekeurd (soms vanuit de regering, soms vanuit een referendum). Heeft dat dan zo'n uitwisbare indruk op hun imago achtergelaten misschien?
Over de grondwet is inderdaad een referendum mogelijk, over Turkije heb ik mijn twijfels. Zoals eerder gezegd waarom zou er voor Turkije een andere toetredingsformule gelden? Er zijn inderdaad landen die Europa hebben afgekeurd. Hier waren de redens echter binnenlandse aangelegenheden, geen eventuele toetreding van een ander land.

Laatst gewijzigd door Towelie030981 : 17 februari 2005 om 17:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be