Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2005, 02:58   #21
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
Dat vroeg ik me ook af met Vlaanderen en Wallonië
Trouwens, die mening is mij niet toegedaan, ik heb ook al in verschillende Nederlandse bedrijven gewerkt en 'cultuurverschillen' moest je al echt gaan zoeken. De islam moeten wij toch ook slikken, da's toch ook een gigantisch cultuurverschil en daar is dan alles ok mee?
Daarom dat er ook geen meningsverschillen zijn tussen de Vlamingen en Walen, ze staan zo dicht bij ons
De cultuurverschillen moest je echt gaan zoeken? Dat kan ik moeilijk geloven, was het een bedrijf waar Nederlanders en Belgen samen werkten of een nederlands bedrijf in BelgiË? Wij werken dagelijks samen met Nederlandse collega's (die ook voor een Nederlandse firma werken) en de verschillen zijn erg opvallend, vooral wat werkstijl betreft.
De islam is geen cultuur, net zoals "het katholicisme" geen cultuur is maar een godsdienst. Je bedoelt waarschijnlijk de Arabische cultuur, die is uiteraard volstrekt anders dan onze cultuur, maar dat zijn immigranten die geacht worden zich in onze cultuur in te passen en dat meestal in min- of meerdere mate ook doen, net zoals de Belgische, Franse en Joodse immigranten dat ooit deden in Nederland. Misschien nog iets moeilijker omdat het hier over een niet-europese cultuur gaat, maar als je ziet hoe goed veel Nederlanders van allochtone origine geïntegreerd zijn (er is natuurlijk een minderheid die helemaal niet geïntegreerd is) zal het misschien nog 1 hoogstens 2 generaties in beslag nemen voordat de integratie een voltooid feit is.

Laatst gewijzigd door tomm : 28 maart 2005 om 03:00.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 03:13   #22
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach Tomm, je zou voor de grap eens de verschillen binnen Nederland moeten bekijken, die zijn nog veel groter dan tussen Vlaanderen en het zuiden van Nederland. Als je Nederland verdeelt in drie grote cultuurgebieden:
- Noord- en Oost-Nederland
- West- en Midden-Nederland
- Noord-Brabant en Limburg
dan zul je daartussen ook grote verschillen in ruimtelijk beelden en mentaliteit vinden. Het lijkt op een afstandje misschien alsof Nederland een eenheidsworst is, maar de verschillen zijn juist behoorlijk groot.
dat weet ik wel, ook onder Vlamingen zijn de verschillen erg groot (sommige Vlamingen zoals de Limburgers zien Vlaanderen enkel als Oost- en West-Vlaanderen trouwens en zichzelf dus niet als Vlamingen) maar deze verschillen zijn nog steeds kleiner dan de grote cultuurverschillen tussen vlamingen en Nederlanders.

Citaat:
En toch is er niemand die daar een probleem van maakt. Vandaar ook waarschijnlijk dat Nederlanders veel minder moeite hebben met Vlamingen dan omgekeerd soms het geval lijkt.
Ik denk dat Vlamingen iets xenofober zijn dan Nederlanders en over het algemeen meer een "kerktoren"-mentaliteit hebben, Walen trouwens eveneens.

Citaat:
Het is leuk om te weten dat je zulke goed geïntegreerde allochtonen bent tegengekomen, maar uiteraard zijn er ook in Nederland genoeg mensen, vooral van de eerste generatie, die niet of nauwelijks Nederlands spreken. Zij zijn natuurlijk ook nooit aangemoedigd om de taal te leren, want het was aanvankelijk de bedoeling dat ze na verloop van tijd zouden terugkeren naar hun eigen land. Alleen zit deze generatie tegenwoordig vaak werkloos thuis, dus die zie je niet zo snel.
dat zou goed kunnen, maar die heb ik dus niet ontmoet. Ik zie wel groepjes Antillanen of Surinamers in Rotterdam rondhangen die ook niet echt een geïntegreerde indruk maken, maar dat neemt niet weg dat Nederland veel meer geïntegreerde allochtonen van niet-europese origine telt dan vlaanderen of Wallonië, Nederland is ook traditioneel meer een immigratieland.

Citaat:
Wat er in de verre geschiedenis allemaal is gebeurd lijkt me verder niet zo bepalend voor de vraag of Nederland en Vlaanderen samen zouden kunnen werken of niet. Het gaat vooral om de huidige en toekomstige mogelijkheden van zo'n samenwerking, op cultureel en economisch gebied.
Uiteraard, je zult mij nooit het tegendeel horen beweren, en de taal die we gemeenschappelijk hebben nodigt uit tot gemeenschappelijke projecten, meer zelfs dan wat er vandaag gebeurt. Maar Nederland en Vlaanderen samensmelten tot een staat is iets helemaal anders en krankzinnig natuurlijk, en ik denk niet dat je daar veel steun voor zult vinden in Vlaanderen (wat Nederland betreft denk ik het evenmin). Niet alleen is de "Dietsland-gedachte" volledig gecompromitteerd tijdens WOII maar het is iets dat nooit in de realiteit zal werken.

Citaat:
Wat dat betreft zijn Nederlanders in ieder geval heel pragmatisch. Je zult hier dan ook weinig tegenstanders van samenwerking vinden.
Dat durf ik nog betwijfelen, hoe zit het nu weer met die "Ijzeren Rijn"? Laten we eens daarmee beginnen...
Oud 28 maart 2005, 10:01   #23
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
dat weet ik wel, ook onder Vlamingen zijn de verschillen erg groot (sommige Vlamingen zoals de Limburgers zien Vlaanderen enkel als Oost- en West-Vlaanderen trouwens en zichzelf dus niet als Vlamingen) maar deze verschillen zijn nog steeds kleiner dan de grote cultuurverschillen tussen vlamingen en Nederlanders.
Dat denk ik niet. De overeenkomsten tussen Noord-Brabant/Limburg en Vlaanderen zijn een stuk groter dan tussen Noord-Nederlanders en mensen uit Noord-Brabant en Limburg. In het zuiden deelt men de katholieke achtergrond, de Brabants/Limburgse dialectachtergrond, de 'bourgondische' levensstijl, ondanks die in het Nederlandse deel wel wat is beïnvloed door 'Holland' en in het Vlaamse deel door België. Dat is totaal niet te vergelijken met het noorden van Nederland, waar men veel nuchterder en zakelijker is. Het verschil met het westen van Nederland is natuurlijk de enorme rust en kleinschaligheid in het noorden, en de grotere verscheidenheid en anonimiteit in het westen.

Citaat:
dat zou goed kunnen, maar die heb ik dus niet ontmoet. Ik zie wel groepjes Antillanen of Surinamers in Rotterdam rondhangen die ook niet echt een geïntegreerde indruk maken, maar dat neemt niet weg dat Nederland veel meer geïntegreerde allochtonen van niet-europese origine telt dan vlaanderen of Wallonië, Nederland is ook traditioneel meer een immigratieland.
Je bedoelt dat er de afgelopen 40 jaar een immigratieoverschot was? Dat klopt, maar dat is inmiddels weer aan het omkeren. Ik denk dat van de vier grootste groepen allochtonen de Surinamers juist het best geïntegreerd zijn. Turken redden zich meestal prima met eigen bedrijfjes, hoewel die ook nog wel veel in eigen omgeving actief zijn. Vooral de Marokkanen en Antillianen zorgen hier voor de problemen.

Citaat:
Uiteraard, je zult mij nooit het tegendeel horen beweren, en de taal die we gemeenschappelijk hebben nodigt uit tot gemeenschappelijke projecten, meer zelfs dan wat er vandaag gebeurt. Maar Nederland en Vlaanderen samensmelten tot een staat is iets helemaal anders en krankzinnig natuurlijk, en ik denk niet dat je daar veel steun voor zult vinden in Vlaanderen (wat Nederland betreft denk ik het evenmin). Niet alleen is de "Dietsland-gedachte" volledig gecompromitteerd tijdens WOII maar het is iets dat nooit in de realiteit zal werken.
Het ligt eraan hoe je het noemt: de naam Dietsland wordt wel geassocieerd met WOII ja, maar samenwerking met Vlaanderen natuurlijk niet.

Citaat:
Dat durf ik nog betwijfelen, hoe zit het nu weer met die "Ijzeren Rijn"? Laten we eens daarmee beginnen...
Dat is natuurlijk maar een enkel probleem hè.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 11:16   #24
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Ik kom minstens wekelijks over de taalgrens, en ik zie daar ook verschillen maar zeker geen enorme.
Ik kom wekelijks over de grens België-Nederland, en ik zie ook verschillen, maar geen enorme. Die heb ik eerder als ik van Noord-Brabant naar Groningen ga. Vlaanderen en Noord-Brabant liggen te dicht bij elkaar om erg te verschillen.

Citaat:
Trouwens, ook mijn collega's zelfs de Vlaamsgezinde (VB'ers) geven tijdens discussies openlijk toe dat wij veel meer gemeen hebben met Walen dan met Nederlanders.
Wat vreemd, mijn studiegenoten zeggen mij het omgekeerde.

Citaat:
Laat aub eens uw ideologische kleppen vallen en ga eens naar Wallonië, en meer nog spreek eens met Walen en maak er vrienden.
Laat aub jouw ideologische kleppen eens vallen en maak eens vrienden uit Nederland. Het zou jouw en je belerende toontje deugd doen.

Citaat:
Trouwens heel veel Walen en de meeste Belgische Brusselaars hebben Vlaamse roots.
Trouwens, heel veel Nederlanders (blonder - blauwe ogen, weet je wel?) hebben Vlaamse roots. Vergeten dat na de val van Antwerpen er een massale volksverhuizing was van Vlamingen naar het noorden?

Citaat:
Geloof je dat nu zelf? Nergens behalve in Antwerpen zelf waan je je in Antwerpen (Antwerpenaren zijn zeer "particulier"), ten eerste, en ten tweede zuid-Nederlanders hebben weinig gemeen met Antwerpenaren.
*Provincie*

Citaat:
Alleen al de huizen, die typisch Nederlandse donkere baksteen vind je ook in Noord-Brabant en Nl. Limburg, terwijl wij veel meer gekalkte huizen hebben en simpelweg een andere stijl, ook de stadsplanning is volledig anders, en de architectuur is veel uniformer, ook de uitgebreide "koterijen" achter Vlaamse rijhuizen is een fenomeen dat in nederland veel minder verspreid is. Alleen al als je uit het raam kijkt in de trein zie je onmiddellijk of je je in België of in Nederland bevindt.
Wist jij dat ruimtelijke ordening een Vlaamse bevoegdheid is? Zie jij echt de verschillen niet met Vlaanderen en Wallonië? Dan ben jij ziende blind, vriend. Ik merk trouwens ook een andere stijl van huizen in het noorden en het zuiden van Nederland, en dat terwijl er maar één ruimtelijke ordening is. Dus wat wil je nu zeggen? Je capriolen slaan op niets.

Citaat:
Dat ook natuurlijk, en Grolsch, maar daar heb ik het niet over, er heerst gewoon een andere sfeer in Nederlandse café's, dat kun je nu toch niet ontkennen?
Ik vind dat er in 1 stad al een heel andere sfeer hangt, van café tot café. In Nederland vind je heel veel bars waar je je in Vlaanderen waant. Je doet niets anders dan veralgemenen en je vooroordelen tot waarheid verheffen. De grofste karikaturen worden hierbij weer eens niet geschuwd.

Citaat:
En toch is het zo, misschien omdat Noord-Brabanders al eeuwen zich vermengden met Hollanders terwijl Vlamingen zich al eeuwen vermengden met Walen en Spanjaarden.
Zo zo, tomm is voorstander van Bloed en Bodem...

Citaat:
Dat is niet de enige reden denk ik en dat geldt enkel voor Marrokanen en congolezen, veel Afrikanen in Antwerpen spreken bijvoorbeeld geen van beide.
Bravo: Kongo en Marokko hebben beiden wel een franstalig profiel: het was de taal van de kolonisator. In een land waar Frans als een officiële taal geldt, gaan die, ook als ze in Vlaanderen wonen, zich meer daar van bedienen.

Je negeert compleet het feit dat België bijna geen allochtonen uit Nederlandstalige gebieden heeft, terwijl die bij ons een van de grootste groepen uitmaken.

En weer ben je selectief blind: in Nederland zijn ook grote groepen allochtonen die het Nederlands niet machtig zijn. Maar dat moffel je voor het gemak van de redenering wel onder de mat.

Citaat:
Doe ik ook minstens wekelijks, en soms voor verschillende dagen.
Dat geloof ik niet. Ofwel doe je je ogen niet open, ofwel zit je maar wat te jokken.

Citaat:
Ik weet dat er een groot verschil is, maar bij ons ook hoor, West-Vlamingen en Limburgers verstaan elkaar amper en al helemaal niet als ze hun eigen dialect spreken.
Nou, scheiden die boel!

Citaat:
Misschien omdat je die mensen wel verstaat als ze AN spreken en Walen en Frans-Vlamingen niet.
Zeeuws-Vlaanderen is echt buitenland, mensen spreken er anders,
Nou, merk de dubbele tong waarmee je spreekt: als ze uit Wallonië of Vlaanderen komen, dan mogen ze anders spreken; komen ze uit Nederland, dan is anders spreken een teken van het buitenland.

Citaat:
nee, Walen hebben ongeveer dezelfde gewoonten en tradities als wij maar door de andere taal en de kracht van het medium televisie zijn ze inderdaad wel wat uit elkaar aan het groeien.
Wat zijn die gewoontes en tradities dan? Sinterklaas? Die hebben wij ook hoor.

Citaat:
Ik had het over de vroege middeleeuwen, maar inderdaad de splitsing tussen noord- en zuid brabant voltrok zich al zeer vroeg.
Kronkel?
Oud 28 maart 2005, 11:34   #25
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Vanwaar die krampachtige pogingen om toch maar zo Germaans mogelijk te zijn?
Is Germaans stoerder dan Latijns? Germanen en Latijnen waren denk ik even grote kontneukers hoor...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 12:30   #26
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Vanwaar die krampachtige pogingen om toch maar zo Germaans mogelijk te zijn?
Is Germaans stoerder dan Latijns? Germanen en Latijnen waren denk ik even grote kontneukers hoor...
Wie wil dat?
Oud 28 maart 2005, 14:08   #27
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ach Tomm, je zou voor de grap eens de verschillen binnen Nederland moeten bekijken, die zijn nog veel groter dan tussen Vlaanderen en het zuiden van Nederland. Als je Nederland verdeelt in drie grote cultuurgebieden:
- Noord- en Oost-Nederland
- West- en Midden-Nederland
- Noord-Brabant en Limburg
>>knip<<
Deze vergelijking gaat al niet op./ Limburg begint, vanuit Brabant, bij hoe-heet-'t-Weert? En dat is een levensgroot verschil. Groter nog dan tussen Utrecht & Brabant, of tussen Drenthe & Brabant.
Oud 28 maart 2005, 14:11   #28
Mephisto
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
Dat vroeg ik me ook af met Vlaanderen en Wallonië
Trouwens, die mening is mij niet toegedaan, ik heb ook al in verschillende Nederlandse bedrijven gewerkt en 'cultuurverschillen' moest je al echt gaan zoeken. De islam moeten wij toch ook slikken, da's toch ook een gigantisch cultuurverschil en daar is dan alles ok mee?
Daarom dat er ook geen meningsverschillen zijn tussen de Vlamingen en Walen, ze staan zo dicht bij ons
't Is maar goed dat u zo goed in staat bent tot nuances.

Ik woon & werk, als Nederlander, in Gent. En ja, er is een levensgroot verschil. De mensen hier zijn véél bourgondischer. Ik kan me dus ook wel vinden in wat Tomm schrijft. En die mondigheid: nou, réken maar. Hier zijn mensen veel meer vooringenomen, veel afstandelijker. En logisch, omdat de mensen, wanneer je eenmaal wordt binnengelaten, ook veel meer energie in je steken om je te leren kennen. NL �*s oppervlakkiger, naar mijn mening (en niet enkel platter, geografisch bekeken )
Oud 28 maart 2005, 14:17   #29
Mephisto
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN
In Nederland hebben ze hiermee geen problemen......
ga maar eens naar Leeuwarden of een andere stad in Friesland en vraag daar maar eens aan de eerste de beste die ge tegenkomt of hij nen "echten ollander is"
Da's 'tzelfde als een Brusselaar vragen of 't een echte Vlaming is..
Oud 28 maart 2005, 15:16   #30
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Wie wil dat?
Het krioelt hier van die dat willen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 15:27   #31
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Deze vergelijking gaat al niet op./ Limburg begint, vanuit Brabant, bij hoe-heet-'t-Weert? En dat is een levensgroot verschil. Groter nog dan tussen Utrecht & Brabant, of tussen Drenthe & Brabant.
Rivaliteit is iets anders dan culturele verschillen. De rivaliteit tussen Noord-Brabant en Limburg is bekend, maar het werkelijke verschil is echt niet zo groot. Zuid-Limburg wijkt wel wat af van de rest, maar zoals ik aangaf ging het om de grote lijnen. Noord-Brabant en Limburg zijn dan binnen Nederland te beschouwen als een gebied met heel wat onderlinge overeenkomsten, en verschillen met andere gebieden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 15:37   #32
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Het krioelt hier van die dat willen.
Zoals?
Oud 31 maart 2005, 00:58   #33
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet. De overeenkomsten tussen Noord-Brabant/Limburg en Vlaanderen zijn een stuk groter dan tussen Noord-Nederlanders en mensen uit Noord-Brabant en Limburg.
Dat zeg jij, maar ik ken weinigen die er zo over denken, zeker Nederlanders die in belgië wonen of belgen die in Nederland wonen getuigen over het grote cultuurverschil dat alle regionale verschillen in België of Nederland overstijgt.

Citaat:
In het zuiden deelt men de katholieke achtergrond, de Brabants/Limburgse dialectachtergrond, de 'bourgondische' levensstijl, ondanks die in het Nederlandse deel wel wat is beïnvloed door 'Holland' en in het Vlaamse deel door België.
Ik vind Zuid-Nederlanders helemaal niet zo "Bourgondisch". Wat ze gemeen hebben met België is de katholieke erfenis, maar dat hebben ze ook gemeen met Keulen bijvoorbeeld.

Citaat:
Dat is totaal niet te vergelijken met het noorden van Nederland, waar men veel nuchterder en zakelijker is.
juist, een groot verschil, maar toch gelijken Zuid-Nederlanders veel meer op Noord-Nederlanders dan op Belgen, wat natuurlijk mijn persoonlijke subjectieve mening is, maar die door iedereen gedeeld wordt die ik ken en met Nederlanders in contact komt.

Citaat:
Het verschil met het westen van Nederland is natuurlijk de enorme rust en kleinschaligheid in het noorden, en de grotere verscheidenheid en anonimiteit in het westen.
Inderdaad, bij ons is het omgekeerd en vind je rust en kleinschaligheid in West-Vlaanderen.

Citaat:
Het ligt eraan hoe je het noemt: de naam Dietsland wordt wel geassocieerd met WOII ja, maar samenwerking met Vlaanderen natuurlijk niet.
Samenwerking niet, en daar kan geen redelijk mens tegen zijn, maar de groot-Nederlandse staatsgedachte natuurlijk wel.

Citaat:
Dat is natuurlijk maar een enkel probleem hè. [
Juist, maar wel typerend dat Nederlanders en Vlamingen zelfs over cruciale economische dossiers niet tot eenstemmigheid kunnen komen.
Oud 31 maart 2005, 01:36   #34
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom wekelijks over de grens België-Nederland, en ik zie ook verschillen, maar geen enorme. Die heb ik eerder als ik van Noord-Brabant naar Groningen ga. Vlaanderen en Noord-Brabant liggen te dicht bij elkaar om erg te verschillen.
en toch is het zo, eens de grens over wordt alles anders: de huizen, urbanisatie, etc.

Citaat:
Laat aub jouw ideologische kleppen eens vallen en maak eens vrienden uit Nederland. Het zou jouw en je belerende toontje deugd doen.
Ik heb een paar vrienden in Nederland en ik vind U ook behoorlijk belerend en confronterend (typisch Nederlandse eigenschappen ). Trouwens ik ben niet tegen Nederland, ik heb reeds gezegd dat ik Nederland op veel vlakken beter vind dan België, maar het is gewoon verschillend van Vlaanderen, grote structurele culturele verschillen die niet overbrugd kunnen worden.

Citaat:
Trouwens, heel veel Nederlanders (blonder - blauwe ogen, weet je wel?) hebben Vlaamse roots. Vergeten dat na de val van Antwerpen er een massale volksverhuizing was van Vlamingen naar het noorden?
Ik heb dat hierboven reeds zelf vermeld. Niet alle Nederlanders zijn groot, blond en hebben blauwe ogen, en er zijn ook heel wat blonde Vlamingen en Walen met blauwe ogen (vermenging gedurende de geschiedenis) maar over het algemeen zijn er wel meer grote, blonde Nederlanders met blauwe ogen dan zulke Vlamingen, dat kun je nu toch onmogelijk gaan ontkennen?
Dat is geen bloed en bodem, gewoon een vaststelling, is het ook "bloed en bodem" toe te geven dat Spanjaarden en Italianen veel donkerder zijn dan de gemiddelde Europeaan?

Citaat:
Wist jij dat ruimtelijke ordening een Vlaamse bevoegdheid is? Zie jij echt de verschillen niet met Vlaanderen en Wallonië?
Wat betreft ruimtelijke ordening: heel erg weinig. Ruimtelijke ordening in Antwerpen bijvoorbeeld is een zootje, erger dan in de meeste Waalse steden (Charleroi even buiten beschouwing genomen...).
En walen hebben evenzeer een baksteen in de maag als de gemiddelde Vlaming en willen hun eigen fermette. Er is wel een duidelijk verschil in architectuur eens men Samber en Maas oversteekt en in de Ardennen belandt, maar de gebieden boven Samber en Maas zijn ook Wallonië hoor waar bovendien de meeste Walen wonen.

Citaat:
Dan ben jij ziende blind, vriend. Ik merk trouwens ook een andere stijl van huizen in het noorden en het zuiden van Nederland, en dat terwijl er maar één ruimtelijke ordening is. Dus wat wil je nu zeggen? Je capriolen slaan op niets.
Zelfs in Roosendaal is de hedendaagse architectuur volstrekt anders dan bij ons, met van die typisch Nederlandse futuristische ronde complexen.

Citaat:
Ik vind dat er in 1 stad al een heel andere sfeer hangt, van café tot café. In Nederland vind je heel veel bars waar je je in Vlaanderen waant.
Waar en welke café's? Inderdaad café's verschillen van stad tot stad en zelfs van wijk tot wijk maar natuurlijk is er een groot verschil tussen Belgische en Nederlandse café's, elk land heeft z'n eigen café-cultuur denk maar aan Engelse pubs, en als je in een Nederlands café binnenstapt heerst er een volstrekt andere sfeer dan in de gemiddelde Belgisch café's. Om te beginnen zijn er ook veel minder café's in Nederland, ook in het zuiden, en sluiten ze over het algemeen veel vroeger.

Citaat:
Je doet niets anders dan veralgemenen en je vooroordelen tot waarheid verheffen.
Sommige veralgemeningen stemmen gewoon overeen met de waarheid, in tegenstelling tot veel prietpraat die hier verkocht wordt over de Walen (werken niet, zijn allemaal Vlamingenhaters en profiteurs etc. ).

Citaat:
De grofste karikaturen worden hierbij weer eens niet geschuwd.
Welke?

Citaat:
Zo zo, tomm is voorstander van Bloed en Bodem...
Dus jij ontkent dat Nederlanders over het algemeen groter, blonder zijn en meer blauwe ogen hebben dan de gemiddelde vlaming?

Citaat:
Bravo: Kongo en Marokko hebben beiden wel een franstalig profiel: het was de taal van de kolonisator. In een land waar Frans als een officiële taal geldt, gaan die, ook als ze in Vlaanderen wonen, zich meer daar van bedienen.
Heb ik ooit het tegendeel beweerd?

Citaat:
Je negeert compleet het feit dat België bijna geen allochtonen uit Nederlandstalige gebieden heeft, terwijl die bij ons een van de grootste groepen uitmaken.
Ja, en dat maakt de integratie ongetwijfeld gemakkelijker, heb ik dat ooit ontkend? Maar ook pakweg Somaliërs of Aziaten zijn in Nederland meer geïntegreerd, wat je in Vlaanderen niet kan zeggen.

Citaat:
En weer ben je selectief blind: in Nederland zijn ook grote groepen allochtonen die het Nederlands niet machtig zijn. Maar dat moffel je voor het gemak van de redenering wel onder de mat.
Nee, dat heb ik niet gedaan, in tegendeel ik heb dat hier ook specifiek vermeld, herlees m'n teksten eens voor je me van vanalles en nog wat beschuldigt.

Citaat:
Dat geloof ik niet. Ofwel doe je je ogen niet open, ofwel zit je maar wat te jokken.
"jokken" is een typisch werkwoord dat hoofdzakelijk in Nederland gebruikt wordt en zelden in België Maar goed geloof wat je wil, maar U geeft wel blijk niet op een volwassen manier te kunnen argumenteren.

Citaat:
Nou, scheiden die boel!
Volgens de logica van sommige flaminganten zou dat inderdaad een logische conclusie zijn, die ik niet deel. Maar het is wel zo dat West-Vlamingen meestal onder elkaar blijven als ze zich buiten West-Vlaanderen bevinden, ze verleren ook erg moeilijk hun eigen dialect dat moeilijk verstaanbaar is voor andere Vlamingen.

Citaat:
Nou, merk de dubbele tong waarmee je spreekt: als ze uit Wallonië of Vlaanderen komen, dan mogen ze anders spreken; komen ze uit Nederland, dan is anders spreken een teken van het buitenland.
Heb ik dat gezegd? Nee! Maar het is wel zo dat Zeeuws-Vlaanderen meer verschilt van West-Vlaanderen dan Frans-Vlaanderen, alleen de taal sluit dichter aan bij Zeeuws-Vlaanderen zou je denken, maar ook dat klopt bij nader inzicht niet echt, vermits Zeeuws-Vlamingen een Zeeuws dialect spreken (weliswaar beïnvloed door het Wes-Vlaams) en de oudere Frans-Vlamingen een West-Vlaams dialect spreken. Wel is het zo dat de meerderheid van Frans-Vlamingen nu Frans spreekt, maar uit hun naam en cultuur blijkt overduidelijk hun westvlaamse roots.

Citaat:
Wat zijn die gewoontes en tradities dan? Sinterklaas? Die hebben wij ook hoor.
Veel meer dan dat. Vlamingen en Walen hebben ongeveer dezelfde culinaire gewoonten, om maar iets te noemen, dezelfde architectuur, ongeveer dezelfde levensgewoonten en "kerktoren" mentaliteit (over het algemeen). Ze zijn even individualistisch en familiegericht, terwijl in Nederland de "gemeenschap" een belangrijkere rol vervult, daar zijn overigens genoeg sociologische studies over verricht. Zowel Vlamingen en Walen zullen ook proberen "achterpoortjes" te vinden om belasting te ontduiken en kenissen bij politie, gerecht en overheid aanspreken om voordelen te bekomen terwijl dat in Nederland, bij mijn weten, veel minder het geval is.

Op al deze vlakken verschilt Nederland, ook het zuiden, grondig van Vlaanderen, zoals een Nederlandse poster die in gent woont hierboven eveneens aangaf.
Oud 31 maart 2005, 01:55   #35
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
't Is maar goed dat u zo goed in staat bent tot nuances.

Ik woon & werk, als Nederlander, in Gent. En ja, er is een levensgroot verschil. De mensen hier zijn véél bourgondischer. Ik kan me dus ook wel vinden in wat Tomm schrijft. En die mondigheid: nou, réken maar. Hier zijn mensen veel meer vooringenomen, veel afstandelijker. En logisch, omdat de mensen, wanneer je eenmaal wordt binnengelaten, ook veel meer energie in je steken om je te leren kennen. NL �*s oppervlakkiger, naar mijn mening (en niet enkel platter, geografisch bekeken )
Inderdaad, dat heb ik nog gehoord, een vriend van mijn moeder woonde jarenlang in Schiedam en kwam tot dezelfde conclusie, hij was er nooit echt thuis en het was volgens hem ontzettend moeilijk om echt bevriend te geraken met mensen en boven die oppervlakkige en professionele contacten uit te komen. Maar hij was wel erg lovend over de openbare diensten die indertijd stukken beter waren dan in België en over de grotere tolerantie, minder bekrompenheid en meer openheid in Nederland (hij is homo ). Dat was de jaren '80, ondertussen is er wel het een en ander veranderd in België.
We hebben hem eens bezocht als kind, wat ik mij herinnerde was de weelde aan buitenlandse restaurants toen dit in België nog beperkt bleef tot Chinees of Italiaans, en ook een receptie waar mensen limonade kregen uit plastik bekertjes, ondenkbaar in België.
Oud 31 maart 2005, 02:06   #36
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Gorefest heeft een punt.
Hoe langer hoe mer komen de echte cultuurverschillen boven in dit kleine landje.
Kijk eens naar de regionalisatie, waarom is dat?
De Walen (levensgenieters) kijken anders tegen het leven aan dan de Vlamingen (werkers voor luxe?).

Je verwijst ook naar de mindere integratie van de allochtonen.
Dat heeft niet veel te maken met het verschil in cultuur tussen Vlaanderen en Wallonië, maar het slechte Belgische beleid (dat toch onder Waalse druk wordt gevoerd) tegenover dat van Nederland.
Mocht Vlaanderen daar meer zeggenschap aan hebben gehad, ben ik ervan overtuigd dat de integratie beter was verlopen.
België heeft al sinds generaties een Vlaamse premier dus alles in de schoenen van de Walen schuiven is iets te gemakkelijk. Als je ziet welke chaos de stad Antwerpen ervan gemaakt heeft zie je dat ook echte Vlamingen zonder hulp van de Walen in staat zijn er een serieus zootje van te maken.
De regionalisatie heeft alles te maken met TAAL op de eerste plaats, de eerste flaminganten streden voor het behoud van het Nederlands in Vlaanderen tegen het oprukkende Frans. Daarnaast komen de economische verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen.
Walen werken niet voor luxe, en Vlamingen zijn geen levensgenieters? Dat zijn echt cliché's die niet op waarheid berusten sorry.
Oud 31 maart 2005, 02:06   #37
Melf
Banneling

Melf's schermafbeelding

Standaard

hoi hoi

ik weet niet of er iemand al op dit punt gereageerd heeft
(effe snel gescrolled en denk het niet)

Citaat:
De bourgondische invloed was er veel minder groot en de hertogen hadden minder greep op deze gebieden, de gebieden namen ook geen deel aan de sociale, politieke en economische verstrengeling die onder de Bourgondiërs plaatsgreep tussen Vlaanderen, Luik (inclusief Belgisch Limburg dat steeds een Luikse provincie was) en brabant, en die de basis legde voor wat later België zou worden, niet enkel volgens Pirenne maar volgens alle historici
Kan je o.a. dit laatste puntje aantonen ?

ik ken namelijk verschillende historici die die stelling (het niet vetgedrukte deel van het citaat) verwerpen, en die Pirenne uispuwen voor wat hij was : een geschieds-manipulator en knoeier.

mvg.melf

Laatst gewijzigd door Melf : 31 maart 2005 om 02:08.
Melf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2005, 11:05   #38
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Hoe kun je nu in godsnaam de vraag stellen "hoe het mogelijk is dat wij ooit hetzelfde land vormden met Nederland" als je begint over verschillen die enkel de laatste 170 jaar zijn doorgevoerd (ruimtelijke ordening, allochtonen, ...) ?

De vooringenomenheid van de vraagsteller zal er -me dunkt- wel veel mee te maken hebben.
Oud 2 april 2005, 23:23   #39
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Melf
hoi hoi

ik weet niet of er iemand al op dit punt gereageerd heeft
(effe snel gescrolled en denk het niet)

Kan je o.a. dit laatste puntje aantonen ?

ik ken namelijk verschillende historici die die stelling (het niet vetgedrukte deel van het citaat) verwerpen, en die Pirenne uispuwen voor wat hij was : een geschieds-manipulator en knoeier.

mvg.melf
goed dqt gq ik doen als ik wat meer tijd heb in de loop van de week.
Oud 2 april 2005, 23:29   #40
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Hoe kun je nu in godsnaam de vraag stellen "hoe het mogelijk is dat wij ooit hetzelfde land vormden met Nederland" als je begint over verschillen die enkel de laatste 170 jaar zijn doorgevoerd (ruimtelijke ordening, allochtonen, ...) ?

De vooringenomenheid van de vraagsteller zal er -me dunkt- wel veel mee te maken hebben.
De verschillen gaan verder terug dan dat. En de laatste 170 jqqr wqren nqtuurlijk onvoorstelbaar belangrijk bij de tot stqndkoming vqn onze huidige cultuur, industriqlisqtie, enzovoort, zeker en vqst in noordwest europq. Ook in Turkije trouwens, stel je eens Turkije voor zonder qttqturk, zonder de jonge turken, wonder de genocide tegen de qrmeniers en de exodus vqn de grieken, het zou een volstrekt qnder lqnd geweest zijn. 170 jqqr geleden geleken griekenlqnd en turkije erg op elkqqr, nu zijn het volstrekt qndere lqnden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be