Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2005, 13:01   #21
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel

kan je niet ernstig reageren?
Ga je akkoord met dat mens? iedereen die effe nadenkt ziet in dat zij impulsief, onrealistisch, en emotioneel (ooooh kenenergie TSJERNOBYL AAARGH) reageert. Nochtans is het momenteel het énige alternatief dat ons het minst milieuvervuilend kan loodsen door een periode die we doormoeten vooraleer kernfusie realiteit wordt.
inderdaad. de mensen snappen dat als je olie of gas in brand steekt dat daar warmte uitkomt, dat weten ze uit ervaring. dat je door de wind molens kan doen draaien en uit de draaiende beweging zoals bij een dynamo electriciteit kan halen, idem. de zon geeft warmte en warmte is energie. simpel toch?

maar het feit dat je door thermische neutronen een fissie reactie uitlokt bij uranium dat gaat boven hun petje. de meeste mensen kennen de 4 belangrijkste woorden in die zin niet. het is niet tastbaar het is te exotisch.

bovendien waren de 3 belangrijkste ongevallen (chernobyl, three miles island en tokaimura) alledrie het gevolg van menselijke fouten (en oerdomme fouten kan ik je wel zeggen) en niet van de aard van kernenergie.

het emotioneel reageren heeft er toe geleid dat er momenteel een tekort is aan professionele mensen die echt het fenomeen tot in detail kennen. had men echter de moeite en tijd gestoken in het verwerken van het afval en het op punt stellen van herwerkingsmethodes dan zou er nu al een oplossing zijn voor het hoogradioactief afval. men heeft echter alle moeite gestoken in het tegenwerken van dergelijk onderzoek.

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 13:04   #22
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Ik snap al helemaal niet waarom politiekers zich mogen bezighouden met zulke gevoelige thema's als kernenergie,terwijl ze nog nooit een deeltjesversneller hebben gezien.Zouden ze deze materie niet beter overlaten aan kernfysici en mensen van Greenpeace die er meer koek van gegeten hebben?
hij bestelt dan ook een studie he... hij gaat het niet zelf onderzoeken...
ik ken trouwens een groot aantal kernfysici en geen enkel, nul, noppes, niemand heeft ooit gezegd dat er mogelijkheid zou kunnen zijn om eventueel in bepaalde omstandigheden en rekenig houdend met allerlei onmogelijke situaties dat er ooit een uitstap uit de kernenergie moglijk is.

Oud 4 juni 2005, 14:02   #23
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Veel koek hebben ze heus niet gegeten van kernenergie. Ze zijn er voornamelijk tegen omdat ze het onveilig vinden, en omwille van de langdurige aard van kernafval.

Uitgewerkte plannen echter, HOE en OP WAT over te stappen na 2015 hoef je niet te vragen aan een greenpeace militant, want dan staan ze met hun mond vol tanden.
.
Het gaat er mij om dat je materie zoals kernenergie over moet laten aan mensen die er wat van kennen.Het gaat er mij om dat politici te weinig kaas van hebben gegeten om belangrijke beslissingen te nemen rond deze materie.

En ja,bij Greenpeace zijn mensen aan het werk die iedere dag bezig zijn rondom kernenergie maar sommige op dit forum vinden dit precies lachwekkend,vraag me niet waarom.........

Ik vind het eerder lachwekkend dat Caroline Gennez zich bezig houd met deze gevoelige materie,we moeten gewoonweg een alternatieve energiebron vinden,er zit niets anders op!

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 14:07   #24
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
hij bestelt dan ook een studie he... hij gaat het niet zelf onderzoeken...
ik ken trouwens een groot aantal kernfysici en geen enkel, nul, noppes, niemand heeft ooit gezegd dat er mogelijkheid zou kunnen zijn om eventueel in bepaalde omstandigheden en rekenig houdend met allerlei onmogelijke situaties dat er ooit een uitstap uit de kernenergie moglijk is.
Awel,dan zit er maar één ding op,en das proberen het beste ervan te maken.Maar politiek Belgie kan hierover geen beslissingen nemen,de techniek veranderd zo snel dat er iedere dag nieuwe zaken bijkomen ivm met kernsplitsing en kernfusie.Ik persoonlijk zou over die zaken geen beslissingen DURVEN nemen omdat ik niet genoeg op de hoogte ben over de laatste verwikkelingen.Zoeken naar altnernatieve energiebronnen word de grootste uitdaging van de mensheid,zo kan het niet verder,het uitdrogen van de olievoorraden buiten beschouwing gelaten!

En u zegt dat hij een studie heeft "bestelt",wat gaat hij doen met die studie?

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 14:29   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom maken ze geen onderwater turbines?
Altijd stroom, en het staat niet in de weg. Ge kunt er zo veel leggen je wilt
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 18:42   #26
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Kunnen ze wel uitrekenen zeker?
Maar denk niet dat de patentvoorsteller dit al heeft gedaan.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 18:49   #27
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Waarom maken ze geen onderwater turbines?
Altijd stroom, en het staat niet in de weg. Ge kunt er zo veel leggen je wilt
Frankrijk heeft een paar generaties terug nog getijdenturbines gebouwd. Doch deze zijn blijkbaar in stilte afgevoerd. Hier ook kosten hoger dan de baten ?
Oud 4 juni 2005, 18:55   #28
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

gennez is best sexy.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 18:56   #29
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
gennez is best sexy.
Maar daar kunde wel gene elektriek mee maken.
Oud 4 juni 2005, 18:57   #30
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

weet iemand iets van Hot Dry Rocks?

kheb daar iets van gehoord ooit dat het een supergoeie techniek zou zijn om elektriciteit te krijgen door water te pompen in een netwerk van van spleten in ondergrondse hete gesteenten, en er -warm- terug uit te halen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 18:58   #31
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
gennez is best sexy.
Misschien dat Robert haar daarom geparachuteerd heeft als fractieleider tov de Leterme. Die valt op geiten.
cashflow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 19:10   #32
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Maar daar kunde wel gene elektriek mee maken.
kaarsjes zijn ook gezellig.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 21:33   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel

kan je niet ernstig reageren?
Ga je akkoord met dat mens? iedereen die effe nadenkt ...
....
Ernstig reageren op een onderwerp van De Generez heeft aangereikt ???
Laat me niet lachen.

Daarbij, mijn motto is: uit een benauwde aars kan geen vrolijke scheet komen (Hugo Claus)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2005, 21:42   #34
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ernstig reageren op een onderwerp van De Generez heeft aangereikt ???
Laat me niet lachen.

Daarbij, mijn motto is: uit een benauwde aars kan geen vrolijke scheet komen (Hugo Claus)
owkay sorry voor mijn verzuurde opmerking
Oud 4 juni 2005, 21:45   #35
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n wespennest?
Dat gaat nog hoor, die dingen zijn vrij goed geregeld, maar 't kost een bedrijf wel verdomd veel moeite en geld om een octrooi aan te vragen. ' T geen gijlie hier allemaal zit te zwansen, daar kunt ge alvast geen patenten op krijgen.
Dan zeg ik als bewijs nog liever ; een tafel is een hond want een hond heeft ook 4 poten .
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 13:40   #36
luc broes

Standaard

SPa tracht Groen! aan boord te krijgen. Meer is er niet aan de hand.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 13:58   #37
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
kan best zijn..

inderdaad, Steve Stunt heeft de partijpolitiek juist vaarwel gezegd, en de uitgestoken hand naar Groen verschijnt weer. Niet toevallig.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Zwart & Geel on 05-06-2005 at 14:58
Reason:
--------------------------------

Citaat:
kan best zijn..

inderdaad, Steve Stunt heeft de partijpolitiek juist vaarwel gezegd, en de uitgestoken hand naar Groen verschijnt weer. Niet toevallig.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
kan best zijn..

inderdaad, Steve Stunt heeft de partijpolitiek juist vaarwel gezegd, of de uitgestoken hand naar Groen verschijnt weer. Niet toevallig.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 5 juni 2005 om 13:58.
Oud 5 juni 2005, 14:12   #38
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

Dat men af wil van kernenergie is niet zomaar om die Tjjernobyl-ramp te doen. Die centrale was trouwens niet te vergelijken met wat je in België vind van centrales. Maar de resen waarom men wel af wil van kernenergie si dat je blijft zitten met dat nucleair afval, iedereen is dat blijkbaar vergeten. Dat afval blijft zich maar ophopen enja, wat moet je ermee, 't is kweetnie hoe gevaarlijk spul. PLUS het risico op een kernramp blijft, hoe je't ook draait of keert. En België volzetten met nog eens 3 centrales ofzo, dat lijkt me niet haalbaar, 't is hier zoal dichtbevolkt, veiliger zou't er neit op worden.

En Caroline Gennez een "domme geit" noemen is ook maar laag hè. Is het dan zo gek wat ze vraagt? Lijkt me niet zo.

En dan nog, Verwilghen die heeft het sowieso al niet op gezondheid/veiligheid, die kerel werkte een tijdje geleden nog voor British American Tobacco (BAT) Belgium, en dat voor een persoon die in een regering zit die de strijd met tabak is aangegaan... dat rook naar belangenvermenging... en nu wil die kerel Vlaanderen misschien vol gaan zetten met kerncentrales ...
Oud 5 juni 2005, 14:22   #39
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krizis
En dan nog, Verwilghen die heeft het sowieso al niet op gezondheid/veiligheid, die kerel werkte een tijdje geleden nog voor British American Tobacco (BAT) Belgium, en dat voor een persoon die in een regering zit die de strijd met tabak is aangegaan... dat rook naar belangenvermenging... .
Dat is inderdaad een schande
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 15:18   #40
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krizis
Dat men af wil van kernenergie is niet zomaar om die Tjjernobyl-ramp te doen. Die centrale was trouwens niet te vergelijken met wat je in België vind van centrales. Maar de resen waarom men wel af wil van kernenergie si dat je blijft zitten met dat nucleair afval, iedereen is dat blijkbaar vergeten. Dat afval blijft zich maar ophopen enja, wat moet je ermee, 't is kweetnie hoe gevaarlijk spul. PLUS het risico op een kernramp blijft, hoe je't ook draait of keert. En België volzetten met nog eens 3 centrales ofzo, dat lijkt me niet haalbaar, 't is hier zoal dichtbevolkt, veiliger zou't er neit op worden.

En Caroline Gennez een "domme geit" noemen is ook maar laag hè. Is het dan zo gek wat ze vraagt? Lijkt me niet zo.

En dan nog, Verwilghen die heeft het sowieso al niet op gezondheid/veiligheid, die kerel werkte een tijdje geleden nog voor British American Tobacco (BAT) Belgium, en dat voor een persoon die in een regering zit die de strijd met tabak is aangegaan... dat rook naar belangenvermenging... en nu wil die kerel Vlaanderen misschien vol gaan zetten met kerncentrales ...
hij heeft een studie bestelt om de uitstap te herbekijken. hij wil dus helemaal geen centrales bijbouwen, hij wil onderozken of het mogelijk is om aan de steeds stijgende energievraag te blijven voldoen zonder kernenergie en binnen de kyoto normen.

het risico op een kernramp in belgie is zo goed als nul als je kernindustrie vergelijkt met andere industrieen dan zijn kerncentrales zo ontworpen dat het risico op slachtoffers bij een ongeval veeeeeeel lager ligt dan in andere industrieen. ik durf zonder blozen beweren dat de kerncentrales de meest gecontroleerde energievoorziening in belgie is.

het probleem van het afval zou al grotendeels opgelost zijn als er niet constant protest acties zouden. die zijn trouwens vooral gebaseerd op emotionele reacties van de mensen zoals eerder al gezegd?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be