Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2005, 08:45   #21
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Het lijkt me echt een te onbenullige kwestie.
"Ik wil eerst, ik wil eerst!!!" is lagereschoolkost.
Die lagereschoolkost vind je overal en altijd terug in je olijke en plezierige België.
Die kwestie is helemaal niet onbenullig.
Ze is de essentie vd Belgische Staat.
Oud 5 juni 2005, 08:50   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Jan, zet uw bril op.

Ik zei toch dat, als men de regels zou volgen (alfbetisch dus), het die volgorde zou zijn:

1. Duits
2. Frans
3. Nederlands

Conclusie: Nederlands zou op de LAATSTE plaats staan, terwijl ze NU op de TWEEDE plaats staat.
Blijkbaar heeft u nog altijd niet door waarover het gaat. Daarvoor moet men eens eerst naar de andere bekrachtigingen kijken.

Volgens de Ierse Grondwet is de eerste en belangrijkste ambstaal van de Ierse Republiek het Iers na het Engels. Bij de bekrachtigingen ziet men dan ook bij de Ierse handtekening eerst de omschrijving in het Iers dan pas in het Engels. Voor Finland staat eerst het Fins dan pas het Zweeds, alhoewel volgens de Finse Grondwet beide talen op gelijkwaardig niveau staan. Bij afwezigheid van een grondwettelijke rangorde plaats men de talen dus naar numerieke sterkte.

In België werd dat laatste niet gevolgd. In de Belgische Grondwet staat er, net als in de Finse, geen rangorde. Bijgevolg had men het principe van de numerieke sterkte moeten volgen. Dat is niet gebeurd. Zonder enige reden wordt het Frans eerst geplaatst...

Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben dat men de alfabetische rangorde zou volgen: die is neutraal en geeft geen belangrijkheidsoordeel weer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 08:52   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb respect voor mijn taal, maar daarom moet mijn taal nog niet op de eerste plaats komen. België is drietalig, het kan mij dus geen barst schelen welke taal er op de eerste plaats zou komen. Het is een landstaal en dat is het voornaamste.
In België zijn er volgens de Grondwet geen "landstalen". Er zijn alleen ambtelijke talen waarvan het gebruik geregeld is op basis van de taalgebieden.

Leer uw eigen Grondwet, o bubbelin!
Oud 5 juni 2005, 08:54   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schande bestaat enkel in je hoofd. Ik voel mij niet geschandaliseerd door een taalvolgorde op een papiertje waar verder toch niks afhankelijk van is.
De verwoording en plaatsing van de bekrachtiging overeenkomstig de regels is weldegelijk belangrijk. Indien het voor u niet belangrijk is, zult u het ons trouwens niet kwalijk nemen dat wij echter wel vinden dat het Nederlands eerst moet worden geplaatst.
Oud 5 juni 2005, 08:55   #25
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De verwoording en plaatsing van de bekrachtiging overeenkomstig de regels is weldegelijk belangrijk. Indien het voor u niet belangrijk is, zult u het ons trouwens niet kwalijk nemen dat wij echter wel vinden dat het Nederlands eerst moet worden geplaatst.
Dat klopt als een bus.
Het zal me een dikke mega-worst wezen.
Oud 5 juni 2005, 08:58   #26
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu staat het Nederlands op de tweede plaats
Dat is inderdaad het wezen van de Belgische staat. Hij is zo geboren en hij zal zo verdwijnen, niet omdat een paar Flaminganten dat zouden willen maar omdat hij zich niet kan aanpassen aan de realiteit.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 09:10   #27
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans is inderdaad een belangrijkere taal op Europees gebied dan Nederlands.

Om daar nu weer een zekere vorm van discriminatie in te zien...
Het gaat hier helemaal niet over Europa, maar over belgië. En het is nog steeds een feit dat het Nederlands hier de eerste taal is.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 09:17   #28
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schande bestaat enkel in je hoofd. Ik voel mij niet geschandaliseerd door een taalvolgorde op een papiertje waar verder toch niks afhankelijk van is.
Ik moet je eigenlijk gelijk geven. Dit is maar een akkefietje. Op zich toch. Wanneer je het echter plaatst in de Belgische - en vooral communautaire - context, lijkt dit echter te lijken op een zoveelste uiting van "La Belgique sera latine ou elle ne sera pas", en een zoveelste capitulatie van de Vlaamse politici. "Capitulatie" klinkt zwaar voor iets ogenschijnlijk onbenulligs als dit. Maar het is wel een zoveelste symptoom van het zieke België...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 09:49   #29
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
In België zijn er volgens de Grondwet geen "landstalen". Er zijn alleen ambtelijke talen waarvan het gebruik geregeld is op basis van de taalgebieden.

Leer uw eigen Grondwet, o bubbelin!
Heb ik dan gezegd dat onze GRONDWET spreekt over "landstalen"? Ik heb nergens naar onze Grondwet verwezen. U legt mij wederom woorden in de mond die ik niet gebruikt heb, o forumorakel!

Ik stel enkel vast dat er in dit land drie talen gesproken worden: Nederlands, Frans en Duits. Het maakt mij echt niet uit welke taal er eerst komt. De enige die daar van wakker liggen zijn de vlaams-nationalisten, die zich ten allen tijde gediscrimineerd voelen wanneer hun taal niet eerst wordt vermeld.
En zoiets vind ik bekrompen, ronduit bekrompen!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 09:57   #30
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Een regeringscrisis dringt zich op! http://forum.politics.be/showthread.php?t=35336
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 10:03   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik dan gezegd dat onze GRONDWET spreekt over "landstalen"? Ik heb nergens naar onze Grondwet verwezen. U legt mij wederom woorden in de mond die ik niet gebruikt heb, o forumorakel!
Er bestaan in dit land geen "landstalen". Nergens staat dat in ook maar enige wettekst vermeld.

Natuurlijk weet iedereen wel waarom belgicisten - en bubbels in het bijzonder - het steeds hebben over "landstalen". Op die basis proberen ze immers te poneren dat het Frans over heel het Belgisch grondgebied als ambtelijke taal moet worden gebruikt, daar het een "landstaal" is. D.w.z. in heel het land als ambtelijke taal gebruikelijk.

Dat is het evenwel niet. Het taalgebruik verraadt dus een bepaalde benadering en instelling.
Oud 5 juni 2005, 10:05   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel enkel vast dat er in dit land drie talen gesproken worden: Nederlands, Frans en Duits.
U moet dan dringend een goede bril gaan kopen: in dit land worden er veel meer talen GESPROKEN dan alleen de door u opgesomde drie. Schuiven we even de talen aan de kant van de immigranten, dan komen we toch nog op meer dan drie uit. In de omstreken van Aarlen spreken de mensen als dagdagelijkse omgangstaal immers Luxemburgs (al neemt de verfransing toe).
Oud 5 juni 2005, 10:08   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het maakt mij echt niet uit welke taal er eerst komt. De enige die daar van wakker liggen zijn de vlaams-nationalisten, die zich ten allen tijde gediscrimineerd voelen wanneer hun taal niet eerst wordt vermeld.
En zoiets vind ik bekrompen, ronduit bekrompen!
U begrijpt er nog steeds niets van en blijkt overduidelijk uit uw reactie. Daarom herhaal ik eventjes mijn eerdere reactie (over de voorrang van het Nederlands zeg ik iets interessants in de laatste alinea waar ik duidelijk in stel dat ik de alfabetische rangorde - wat dus betekent dat het Nederlands als laatste wordt vermeld - genegen ben):

Citaat:
Blijkbaar heeft u nog altijd niet door waarover het gaat. Daarvoor moet men eens eerst naar de andere bekrachtigingen kijken.

Volgens de Ierse Grondwet is de eerste en belangrijkste ambstaal van de Ierse Republiek het Iers na het Engels. Bij de bekrachtigingen ziet men dan ook bij de Ierse handtekening eerst de omschrijving in het Iers dan pas in het Engels. Voor Finland staat eerst het Fins dan pas het Zweeds, alhoewel volgens de Finse Grondwet beide talen op gelijkwaardig niveau staan. Bij afwezigheid van een grondwettelijke rangorde plaats men de talen dus naar numerieke sterkte.

In België werd dat laatste niet gevolgd. In de Belgische Grondwet staat er, net als in de Finse, geen rangorde. Bijgevolg had men het principe van de numerieke sterkte moeten volgen. Dat is niet gebeurd. Zonder enige reden wordt het Frans eerst geplaatst...

Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben dat men de alfabetische rangorde zou volgen: die is neutraal en geeft geen belangrijkheidsoordeel weer.
Oud 5 juni 2005, 10:10   #34
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet dan dringend een goede bril gaan kopen: in dit land worden er veel meer talen GESPROKEN dan alleen de door u opgesomde drie. Schuiven we even de talen aan de kant van de immigranten, dan komen we toch nog op meer dan drie uit. In de omstreken van Aarlen spreken de mensen als dagdagelijkse omgangstaal immers Luxemburgs (al neemt de verfransing toe).
Goh, stel je voor dat de ondertekening in het Arabisch was geweest! Die taal spreekt men hier nl. ook.

Er zijn drie vastgelegde talen: Duits, Frans en Nederlands.

Het zal mij worst wezen met welke taal men eerst ondertekent, maar goed, ik ben dan ook geen vlaams-nationalist (gelukkig maar).
Oud 5 juni 2005, 10:12   #35
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U begrijpt er nog steeds niets van en blijkt overduidelijk uit uw reactie. Daarom herhaal ik eventjes mijn eerdere reactie (over de voorrang van het Nederlands zeg ik iets interessants in de laatste alinea waar ik duidelijk in stel dat ik de alfabetische rangorde - wat dus betekent dat het Nederlands als laatste wordt vermeld - genegen ben):
Jan, het enige wat u wil is:

1. Het Nederlands eerst
2. De alfabetische volgorde volgen (waarbij Duits eerst zou komen, dan Frans en dan pas Nederlands).

Mijn opinie: het interesseert me niet welke taal men eerst zet. Frans staat op gelijke voet met Nederlands en Duits.

Gaat u hier echt een ganse zondag over melken?
Oud 5 juni 2005, 10:13   #36
van Maerlant

Standaard

Nederlands is de meest gesproken taal (en het is ook uw moedertaal). Het is dus logisch dat het de eerste taal is van dit 'land'.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 5 juni 2005, 10:23   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zal mij worst wezen met welke taal men eerst ondertekent, maar goed, ik ben dan ook geen vlaams-nationalist (gelukkig maar).
De Ieren zal het geen "worst wezen"... En ook bij de Finnen niet.

Is het blijkbaar van jullie bubbels een beetje teveel gevraagd gewoon een neutrale rangorde voor te staan? Dat u met hand en tand de voorrang van het Frans blijft verdedigen, zegt iedereen op dit forum weer genoeg over jullie instelling. Frans eerst, en o wee diegene die hierbij een kritische opmerking durft aan te stippen.

In tegenstelling tot wat u beweert, vind ik dat men beter een neutrale rangorde had gebruikt. Dat vermijdt van in het begin wrijvingen en/of vraagtekens.
Oud 5 juni 2005, 10:24   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, het enige wat u wil is:

1. Het Nederlands eerst
2. De alfabetische volgorde volgen (waarbij Duits eerst zou komen, dan Frans en dan pas Nederlands).
Bewering nr. 1: fout. Mijn persoonlijk standpunt is het hanteren van een alfabetische rangorde.

Bewering nr. 2: inderdaad. Omwille van de redenen die ik reeds eerder uitgebreid heb uiteengezet.

Ik heb trouwens nog steeds niet gehoord waarom belgicisten de voorrang van het Frans in deze verdedigen en op basis van welk principe men gekomen is om het Frans als eerste taal te vermelden.
Oud 5 juni 2005, 10:26   #39
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Ieren zal het geen "worst wezen"... En ook bij de Finnen niet.

Is het blijkbaar van jullie bubbels een beetje teveel gevraagd gewoon een neutrale rangorde voor te staan? Dat u met hand en tand de voorrang van het Frans blijft verdedigen, zegt iedereen op dit forum weer genoeg over jullie instelling. Frans eerst, en o wee diegene die hierbij een kritische opmerking durft aan te stippen.

In tegenstelling tot wat u beweert, vind ik dat men beter een neutrale rangorde had gebruikt. Dat vermijdt van in het begin wrijvingen en/of vraagtekens.
Dat heeft niets te maken met het verdedigen van het Frans. Het is reeds ondertekend en ik vind het echt niet de moeite waard om daar weer een communautair twistpunt van te maken.
Oud 5 juni 2005, 10:26   #40
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Het is geen ziekte, weet u.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be