Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2005, 23:30   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Mij stoort het niet dat er mensen zijn die een hoofddoek dragen op school.
Maar ik weet wel dat op mijn middelbare school in het reglement stond dat hoofddeksels verboden waren. Dat is er gekomen nadat het 'in' werd om petten te dragen, dit gebeurde ook in de klas. Men vond dit dan onrespectvol, en de jongeren in kwestie waren blijkbaar bendes. In het schoolreglement staat geloof ik vrij letterlijk "Het dragen van hoofddeksels in de gebouwen is niet toegestaan, dit wordt gezien als bendevorming." ofzoiets toch. :-s
Maar ik begrijp jullie wel. Als ik in een ander land zou gaan wonen zou ik graag mijn eigen cultuur willen behouden, en zeker mijn geloof ... aangezien daar je hele 'beleving van de wereld' aan vast hangt en je identiteit enzovoort.

Wat ik wel niet goed begrijp eigenlijk is dat ik verschillende Moslimmeisjes ken die geen hoofddoek dragen. Hoe komt dit eigenlijk? (Ik vraag dit jou omdat ik uit jouw reactie afleid dat je een Moslimmeisje bent).
Of zij zijn misschien al langer in België? (ik bedoel: zij zijn mss kinderen van de tweede of derde generatie die hier zijn?).
En nog iets, een rare vraag misschien. Zouden jullie het erg vinden als niet-Moslim vrouwen een hoofddoek zouden dragen, als het bv. ooit een trend zou worden?
Voor zover ik weet zijn hoofddeksels nooit toegelaten geweest in de klas.
Het stond alleen niet met zoveel woorden in het schoolreglement.
Er zijn trouwens nog veel mensen die het onbeleefd vinden wanneer iemand zijn pet binnenshuis aanhoudt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 23:31   #22
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter
Naar het schijnt staat trouwens niet in de Koran dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen, maar dat ze niet mogen 'opvallen'? Klopt dat?

Dan is wat de moslims in België doen toch wel een beetje tegen hun eigen geloofs geschriften hé, een vrouw mét hoofddoek valt immers meer op in het straatbeeld dan één zonder.
Vermits de Qur'an een duidelijk boek is, dat iedereen kan begrijpen, geef ik je als antwoord de vers waarop de besluiering is gebaseerd en laat ik je zelf een antwoord besluiten op je vraag. Uiteraard is het ter interpretatie vatbaar. Wat is de mooiheid van een vrouw? Enkel haar boezem? Enkel haar gezicht? Haar hele lichaam? Ook de ogen? Ik denk niet dat er 2 arabische landen zijn waar de hijab hetzelfde is.

Qur'an, hoofdstuk 24, vers 31, http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/024.qmt.html#024.031 )

YUSUFALI: And say to the believing women that they should lower their gaze and guard their modesty; that they should not display their beauty and ornaments except what (must ordinarily) appear thereof; that they should draw their veils over their bosoms and not display their beauty except to their husbands, their fathers, their husband's fathers, their sons, their husbands' sons, their brothers or their brothers' sons, or their sisters' sons, or their women, or the slaves whom their right hands possess, or male servants free of physical needs, or small children who have no sense of the shame of sex; and that they should not strike their feet in order to draw attention to their hidden ornaments. And O ye Believers! turn ye all together towards Allah, that ye may attain Bliss.
Oud 16 juni 2005, 01:19   #23
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Bij turken is het niet de gewoonte om te besluieren. Of althans, niet uit religieuze motivatie. Ze kennen dan wel hoofddoekjes, die eerder estetische motivaties hebben(zoals ook in de Westerse kledingstijl), maar zeer zeker niet religieus. Zelfs niet in Turkije, waar de hoofddoek eerder iets is voor oude vrouwen op het platteland. Ik vermoed dat het hier gaat om turkse meisjes.
Ah ja, nu je 't zegt. De meerderheid van die meisjes zijn Turks geloof ik. Alhoewel er ook Marokaanse bij zijn als ik me niet vergis (o.a. een tweeling die vroeger bij me op school zat).

Bij arabieren/berbers is de sluier de onbetwistbare norm. Maar uitzonderingen bevestigen de regel hé. Ik ken ook Vlaamse vrouwen, getrouwd met een moslim, die de hijaab opgenomen hebben.

Citaat:
Al lopen niet-moslims rond met een palmblad, ik voel mij niet geroepen, noch in een positie om er mij afkeurend over uit te spreken. U uw cultuur, ik mijn cultuur. Wat is er meer multicultureel dan dat?
Dat is gesproken!
Oud 16 juni 2005, 06:58   #24
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Hijaab is voor de bescherming van vrouwen. Een gesluierde vrouw heeft veel meer kans op een goede echtgenoot die voor haar zal zorgen.. Een vrouw die ongesluierd is, in Islam, laat kennen een prostitué te zijn, en zal niemand vinden die met haar wilt trouwen. Vandaar dat ook moslimah's zou genegen zijn voor een sluier. Sluier = kuis & bescheiden = zeer gegeerd voor te huwen
Ga je nu een gewapende opstand beginnen ?

kwestie dat ik niet meer naar de schietstand zal moeten gaan om te oefenen dan
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 07:00   #25
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Vermits de Qur'an een duidelijk boek is, dat iedereen kan begrijpen, geef ik je als antwoord de vers waarop de besluiering is gebaseerd en laat ik je zelf een antwoord besluiten op je vraag. Uiteraard is het ter interpretatie vatbaar. Wat is de mooiheid van een vrouw? Enkel haar boezem? Enkel haar gezicht? Haar hele lichaam? Ook de ogen? Ik denk niet dat er 2 arabische landen zijn waar de hijab hetzelfde is.

Qur'an, hoofdstuk 24, vers 31, http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/024.qmt.html#024.031 )

YUSUFALI: And say to the believing women that they should lower their gaze and guard their modesty; that they should not display their beauty and ornaments except what (must ordinarily) appear thereof; that they should draw their veils over their bosoms and not display their beauty except to their husbands, their fathers, their husband's fathers, their sons, their husbands' sons, their brothers or their brothers' sons, or their sisters' sons, or their women, or the slaves whom their right hands possess, or male servants free of physical needs, or small children who have no sense of the shame of sex; and that they should not strike their feet in order to draw attention to their hidden ornaments. And O ye Believers! turn ye all together towards Allah, that ye may attain Bliss.
En wat zegt dit ?

Verklaar mij nu eens hoe jullie idioten hieruit verstaan dat ze een sluier moeten dragen ?
Oud 16 juni 2005, 07:27   #26
Beagle
Schepen

Standaard

Citaat:
Verklaar mij nu eens hoe jullie idioten hieruit verstaan dat ze een sluier moeten dragen ?
Ja leg dat nu maar eens uit.
Beagle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 09:07   #27
eno2
Banneling

Standaard

En de baretten met pompons, die de zwartrokken indertijd per nadrukkelijk teken van religieuze waardigheid droegen, zijn die nog steeds in zwang?

Of mag dat ook al niet meer?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 09:32   #28
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
En de baretten met pompons, die de zwartrokken indertijd per nadrukkelijk teken van religieuze waardigheid droegen, zijn die nog steeds in zwang?

Of mag dat ook al niet meer?
Is het zo moeilijk ?

Als een school "hoofddeksels" verbied, dan maakt het niet uit of je met een kikker op je kop rondloopt, een middeleeuwse helm, een pet met drinkbussen aan .... het is verboden !
Oud 16 juni 2005, 09:34   #29
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ssst, da's religie, daar zijn westerlingen te dom voor, vandaar dat ze ook maar een half schaap waard zijn als ze vermoord worden, en geen volledig zoals gelovigen.

Zal ik deze stukjes die oproepen tot haat tegen ongelovigen en de andere 'interpretaties' over vrouwen ook even posten?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by genehunter on 16-06-2005 at 10:44
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Citaat:

Ssst, da's religie, daar zijn westerlingen te dom voor, vandaar dat ze ook maar een half schaap waard zijn als ze vermoord worden, en geen volledig zoals gelovigen.

Zal ik deze stukjes die oproepen tot haat tegen ongelovigen en de andere 'interpretaties' over vrouwen ook even posten?[/size]

[size=1]After edit by genehunter on 16-06-2005 at 10:43
Reason:

Citaat:
Citaat:

Zal ik deze stukjes die oproepen tot haat tegen ongelovigen en de andere 'interpretaties' over vrouwen ook even posten?

Citaat:
YUSUFALI: Let no man guilty of adultery or fornication marry and but a woman similarly guilty, or an Unbeliever: nor let any but such a man or an Unbeliever marry such a woman: to the Believers such a thing is forbidden.
Wreed multicultureel zijn jullie hé zeg... dezelfde site, dezelfde interpretatie...[/size]

[size=1]After edit by genehunter on 16-06-2005 at 10:37
Reason:

Citaat:
Citaat:

Zal ik deze stukjes die oproepen tot haat tegen ongelovigen en de andere 'interpretaties' over vrouwen ook even posten?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Citaat:

Ssst, da's religie, daar zijn westerlingen te dom voor, vandaar dat ze ook maar een half schaap waard zijn als ze vermoord worden, en geen gans (niet de eend) zoals gelovigen.[/size]
[/edit]
Dan zeg ik als bewijs nog liever ; een tafel is een hond want een hond heeft ook 4 poten .

Laatst gewijzigd door genehunter : 16 juni 2005 om 09:44.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 09:53   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Is het zo moeilijk ?

Als een school "hoofddeksels" verbied, dan maakt het niet uit of je met een kikker op je kop rondloopt, een middeleeuwse helm, een pet met drinkbussen aan .... het is verboden !
______

Een beetje respect voor de inrichtende macht aub.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 09:57   #31
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle
Idem dito.
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2005, 10:05   #32
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
______

Een beetje respect voor de inrichtende macht aub.
Wat voor een antwoord is dat nu weer ?
Oud 16 juni 2005, 10:10   #33
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

In de huidige school waar mijn dochter lesgeeft zijn hoofddoeken en blote buiken verboden. In de vorige school gingen de "ingepakte" Moslima's en de blootbuikige braziliaanse met elkaar op de vuist.. een school kan niet hebben dat er om vestimentaire redenen gewelddadige praktijken op school ontstaan, dus is het maar logisch dat men reglementen opstelt die deze gedragstoornissen aan banden legt.

Aparte moslimsscholen ? Er zijn inderdaad ook aparte joodse scholen, katholieke scholen bestaan er de fakto niet meer omdat die ook pluralistisch bevolkt worden.
Ik denk dat we allemaal eens moeten nadenken hoe we met diversiteit omgaan,
in de eerste plaats zou ik met respect beginnen...
Oud 16 juni 2005, 19:10   #34
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Voor zover ik weet zijn hoofddeksels nooit toegelaten geweest in de klas.
Het stond alleen niet met zoveel woorden in het schoolreglement.
Er zijn trouwens nog veel mensen die het onbeleefd vinden wanneer iemand zijn pet binnenshuis aanhoudt.

Ja, ik weet 't. Bij die laatste is mijn moeder onder andere.
Oud 17 juni 2005, 08:44   #35
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Wéér zo'n voorbeeld dat burgertrutjes zich vastklampen aan eenheidsworsten, die de lullen zijn van het conformisme.
Iedereen draagt wat-ie wilt en moet desnoods voor dat recht vechten. Alles mag: hanekammen, piercings, tattoos, spikes... Wie hier niet tegen kan is een flapdrol.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 08:51   #36
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Wéér zo'n voorbeeld dat burgertrutjes zich vastklampen aan eenheidsworsten, die de lullen zijn van het conformisme.
Iedereen draagt wat-ie wilt en moet desnoods voor dat recht vechten. Alles mag: hanekammen, piercings, tattoos, spikes... Wie hier niet tegen kan is een flapdrol.
Nooit aan gedacht om een boek te schrijven ? Je hebt talent om Herman Brusselmans op te volgen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 08:53   #37
Bhairav

Standaard

Wat een idiote vergelijking.
Voor hetzelfde geld had ge wss mij met MTV geassocieerd.
Oud 17 juni 2005, 08:56   #38
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Wat een idiote vergelijking.
Voor hetzelfde geld had ge wss mij met MTV geassocieerd.
Sorry jongen, maar ik meende het.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2005, 08:58   #39
Bhairav

Standaard

Nog erger...
Oud 17 juni 2005, 09:31   #40
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Dat heel gesluierd lopen gezeik had omgekeerd moeten zijn,
alle moslim-mannen met een burka en hoofddoek,
alle moslim-vrouwen jagen achter de autochtone man.

Ik durf er voor wedden dat er geen hoofddoek meer in de wereld had geweest
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be