![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het openstaan voor vreemde woorden in het algemeen komt, denk ik, doordat Nederland altijd een internationaal handeldrijvend volk is geweest. Veel scheepvaart, handel en buitenlandse expedities. Dan sluipen er woorden in. Een andere verklaring is de bezettingen (spaans, frans), het openstaan voor vluchtelingen uit andere landen (jiddisch, portugees, frans, duits), en mensen vanuit de koloniën (surinaams, papiamento, maleis, javaans). Tegenwoordig komt daar arabisch, marokkaans en turks bij. 'De coole gozer maakte na zijn deja vu amok in Mokum op het trottoir, want hij voelde zich unheimisch, niet senang, de duku was niet kosjer.' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Verder klopt het wel dat er veel vreemde woorden in het Nederlands voorkomen, maar het zijn er nog altijd stukken minder dan in het Engels, dat zowat een halve Romaanse taal geworden is. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() foutje
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 7 april 2006 om 12:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
De 'vertalingen' die je daar aanhaalt, zijn inderdaad een soort spielerei, eerder een uiting van creativiteit dan van luiheid, denk ik. Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Maar ze heeft geen bezwaar tegen Walen die nog meer belang stellen in onze portemonnee dan wij zelf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Partijlid
|
![]() Het is weer typisch ...
in deze tijden van verengelsing (cf. voorbeelden boven) komt men hier niet klagen over het teveel aan engelstalige woorden, nee hoor, maar beklaagt men alle woorden die in het frans en nederlands ongeveer gelijk zijn (door dezelfde afkomst uit het latijn bijvoorbeeld????) Juiste klemtonen leggen jongens |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De voornamen top-20 van Nederland ziet er momenteel zo uit voor meisjes:
Wel een interessant onderwerp, buitenlandse voornamen in de zeventiende eeuw. Waren Spaanse namen alleen mode in de Zuidelijke Nederlanden of ook in de Noordelijke? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Partijlid
|
![]() ik heb het over de topicstarter/naam (nvdr: lap! hier ook al (topic))
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Partijlid
|
![]() Ah! ik heb hier wel nog wat kaas liggen, als-ie daar zin in heeft
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Ook Frans omvat zeer veel woorden oa uit Latijn en Grieks, waar in het Nederlands eenvoudige duidelijk woorden bestaan bv aardrijkskunde (géologie), driehoeksmeetkunde (trigonometrie), schoonschrift (calligraphie) enz Gebruik van vreemde woorden is algemeen in alle talen. Ik vind het verkeerd vreemde woorden te gebruiken om indruk te maken, of als er in de eigen taal een even goed en dus duidelijker woord bestaat. Ik erger me aan: "er moet een mailing verzonden worden" wat dan evenveel betekent als "er moet een verzending verzonden worden" Dan beter: "er moet een verzending klaar gemaakt worden" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een verzending is een algemeen woord voor "wat verzonden wordt". Dat kun dus van alles zijn. Bijgevolg kan het woord "mailing" niet weergegeven worden door "verzending", maar het een specifieke betekenis heeft terwijl het tweede algemeen is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Wij spreken thuis Nederlands en Frans door elkaar zoals wij zin hebben om het te spreken.
In de normale omgang moet men natuurlijk altijd zo korrekt mogelijk zijn taal gebruiken. Als men iemand korrekt aanspreekt is dat een motivatie voor de tegenpartij om ook zijn taal te verzorgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat ze dat een 'mailing' noemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet niet wat de Engelstaligen ervan maken, maar niet Engels maar Nederlands is onze taal. Welnu, "verzending" dekt in het Nederlands niet dezelfde lading als "mailing". Dit gaat bijvoorbeeld ook op met "accepteren" en "aanvaarden", "respecteren" en "eerbiedigen", "creëren" en "scheppen". Er zijn nuance- en betekenisverschillen tussen die woorden die waarschijnlijk oorspronkelijk wel dezelfde betekenis hadden.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 7 april 2006 om 19:19. |
![]() |
![]() |