Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2006, 13:47   #21
de velomobilist
Vreemdeling

de velomobilist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
Ik dacht dat zo'n ligfiets zodanig laag was dat automobilisten die niet kunnen zien al ze naast ene rijden?
Een velomobiel zit min of meer op dezelfde hoogte als een kinderfietsje. Misschien ietsje lager, maar dat zal niet zo veel verschil maken.

Daarenboven mag je niet vergeten dat de meeste velomobielen in een opvallende kleur zijn gespoten (geel, rood...). Bijgevolg valt men heel goed op.
de velomobilist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 13:48   #22
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ik dacht al dat we een sympathieke VB'er te zien gingen krijgen...

Laatst gewijzigd door djimi : 26 april 2006 om 13:48.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 13:48   #23
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de velomobilist Bekijk bericht
Een automobilist die trouwens zijn spiegels gebruikt zoals het hoort, zal de velomobiel wel bijna altijd opmerken.
Volgens mij ga je hetzelfde probleem krijgen zoals de vrachtwagens met gewone fietsers, de beruchte dode hoek.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 13:53   #24
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Volgens mij ga je hetzelfde probleem krijgen zoals de vrachtwagens met gewone fietsers, de beruchte dode hoek.
Misschien is het ook mogelijk die ligfiets op hogere wielen te zetten, of met een vlaggestok+vlag uit te rusten ?

Binnen de bebouwde kom zou men die ligfietsen ook gewoon op de weg kunnen laten rijden, dus niet op het fietspad ??
Oud 26 april 2006, 13:55   #25
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(a) comfort

Bij lange afstanden merk je dat onmiddellijk. Op je koersfiets heb je, zeker wanneer op je slechte stroken rijdt, vaak last van stijfheid in de nek, tintelingen in de polsen en zadelpijn. Dit alles wijst erop dat het lichaam reageert tegen een bepaalde houding van het lichaam alsook de last die het lichaam ondervindt bij het opvangen van de schokken. Bij een ligfiets en zeker bij een velomobiel is dat uitgesloten. Je ligt immers, waardoor de rug niet in een gespannen gebogen houding zit. Dit is heel goed voor de rugkolom. Bijkomend voordeel: de ademhaling kan beter gebeuren in vergelijking met de houding op een racefiets.
Heb ik toch niet veel last van. Het koerszadel is op mijn fiets vervangen door een modern, lekker comfi gel zadel, dus ook daar is de biefstukken-tijd gepasseerd. Bij slechte stroken houd ik mijn stuur wat minder krampachtig vast, zodat de fiets schokt, en ik niet. Ik kan me echter voorstelllen dat bij een ligpositie en een paar putten in de weg, je een pak minder speling hebt om die schokken op te vangen ? De slechte houding op de fiets hangt samen met pijn aan de rug: normaal gezien zou je zowat een 90° hoek tussen benen en rug moeten hanteren (zodat je in feite in een "gekantelde zitpositie" zit).

Citaat:
(b) snelheid

Door de stroomlijn win je met een velomobiel vijf tot acht kilometers in vergelijking met de inspanning die je levert op een racefiets. Probeer maar eens met je racefiets een constante snelheid van 35 km/u te behouden: dat kost je inspanning. Zeker als je dan nog eens tegenwind hebt. Met een velomobiel is dat een heel gewone snelheid, zonder echt noemenswaardige inspanning.
Dat vond die kerel op de ligfiets die ik vanmogen nog voorbij ben gevlamd, zeer hoogstwaarschijnlijk niet. Maximum 20 km/h, en aan zijn roodaangelopen gezicht te zien, niet echt "zonder noemenswaardige inspanning"... (het was wel bergop).

(PS: echt gebeurd deze morgen, ik vertel het niet "zomaar" om toch maar een argument te hebben of zo)

Citaat:
Dit is ook te wijten aan het feit dat je je kunt afzetten tegen het zitje. Hierdoor kun je meer kracht zetten door je benen, en zelfs een kracht die het gewicht van je lichaam overtreft. Bij een gewone fiets gaat dit niet, omdat je je dan uit het zadel heft.
Bij een goede koersfiets trap je ten opzichte van het zwaartepunt van je lichaam naar achter, zodat je meer kracht kunt zetten. Je duwt ook met je tenen, zodat je een extra hefboomeffect krijgt ten opzichte van de neerwaartse kracht die je via knieën en onderbeen uitoefent. Hoe je dat kunt compenseren bij een ligfiets (waar de trappers juist vooraan staan) lijkt me een raadsel. Dat "afzetten tegen het zitje" lijkt me op het eerste zicht fysisch onmogelijk: een vliegtuig gaat ook niet vooruit doordat het zich afzet tegen de lucht.

Citaat:
(c) ruimte
Akkoord
Oud 26 april 2006, 13:56   #26
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nog een bijkomend argument vergeten: de beschutting die je moet ontberen op een racefiets. Om in de winter te kunnen fietsen, moet je je goed induffelen. Of moet je het stellen met een regenpak waar je je na verloop van tijd klef voelt.
Klopt, maar daarentegen is een koersfiets wel een pak stoerder dan zo'n ligfiets 8)
Oud 26 april 2006, 13:59   #27
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat moet wel tof zijn, zo'n felgekleurde ligfiets.
Mag u daar ook een graffiti-kunstenaar op loslaten?
Zijn er wettelijke bepalingen die uw 'creativiteit' hierin beperken?
Er zijn geen enkele bepalingen voorzien in de wet wat de versiering betreft. Volgens de verkeersreglementering in België vallen de velomobielen onder de driewielers. De vereisten zijn dan reflectoren op de vereiste plaatsen. Strikt genomen is er zelfs geen vereiste voor- of achterlicht te installeren als je niet in het duister fietst.

In Nederland zijn er al creatieve geesten die hun velomobiel in een mooi kleedje hebben gestopt:

de appelweder:
http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/p...p?project_nr=1
de Celtic Quest:
http://www.ligfiets.net/fietsforens/...a/celticquest/
de koe-quest (klik op "fotoos")
http://quest.ligfries.com/?body=blog
Enzovoort.

Anderen hebben dan weer reclame (die retro-reflecterend is) op hun velomobiel laten zetten, wat ook de zichtbaarheid verhoogt.

iemand uit Nieuwpoort:
http://www.danieldewaele.be/11steden...11steden05.htm
Oud 26 april 2006, 14:00   #28
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Klopt, maar daarentegen is een koersfiets wel een pak stoerder dan zo'n ligfiets 8)
Meerdere mensen denken daar totaal anders over. Vooral de jeugd. Meestal hoor ik jongeren roepen: "Cool!", "Da's de max!", "Bere!", "Wijs!", "Da wil ik ook!"
Oud 26 april 2006, 14:04   #29
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Heb ik toch niet veel last van. Het koerszadel is op mijn fiets vervangen door een modern, lekker comfi gel zadel, dus ook daar is de biefstukken-tijd gepasseerd. Bij slechte stroken houd ik mijn stuur wat minder krampachtig vast, zodat de fiets schokt, en ik niet. Ik kan me echter voorstelllen dat bij een ligpositie en een paar putten in de weg, je een pak minder speling hebt om die schokken op te vangen ? De slechte houding op de fiets hangt samen met pijn aan de rug: normaal gezien zou je zowat een 90° hoek tussen benen en rug moeten hanteren (zodat je in feite in een "gekantelde zitpositie" zit).
Er zijn daar al studies voor gevoerd: een ligfiets is hoe dan ook veel beter voor de rug en ook voor de druk op het zitbeen. Uit recente studies is trouwens gebleken dat meerdere wielrenners met erectieproblemen zitten als gevolg van de druk op dat beentje (een studie die zelfs een vermelding in een aantal kranten... Niet verwonderlijk natuurlijk, zo'n onderwerp ).

Bij een ligfiets worden de schokken heel wat beter opgevangen dan bij een gewone racefiets. Vooreerst is er het zitje (en geen zadel) dat een zekere tot zelfs grote vering bezit. De zitjes die een schelp vormen vangen minder op, terwijl die met een spanzitting heel goed verend zijn. Daarnaast hebben de meeste ligfietsen alsook alle velomobielen een volledige vering, waardoor je moeiteloos over een kasseistrook kunt rijden en de ongemakken worden weggevlakt.
Oud 26 april 2006, 14:09   #30
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat vond die kerel op de ligfiets die ik vanmogen nog voorbij ben gevlamd, zeer hoogstwaarschijnlijk niet. Maximum 20 km/h, en aan zijn roodaangelopen gezicht te zien, niet echt "zonder noemenswaardige inspanning"... (het was wel bergop).
Dat is best mogelijk. Een ligfiets veronderstelt eigenlijk "opnieuw leren fietsen", omdat je bepaalde spiergroepen gebruikt die je op een gewone fiets niet of minder aanspreekt. In het begin is dat even wennen en vraagt dus ook training. Eens je die fase voorbij bent, haal je die snelheden moeiteloos.

Ligfietsen blinken echter uit op vlak terrein. Dan zijn ze onklopbaar. Geen enkele racefietser heeft mij ooit kunnen inhalen wanneer ik bijvoorbeeld langs jaagpaden race, met een enkele uitzondering. Ik haal ze ook allemaal in. Weinigen kunnen me bijhouden. Eentje is daar wel ingeslaagd. Al rijdend hebben we toen een praatje gemaakt en het bleek een professionele renner te zijn. Ik ben echter niet professioneel bezig, wat dus erop wijst dat je met minder inspanning en training sneller kunt rijden.
Oud 26 april 2006, 14:10   #31
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Meerdere mensen denken daar totaal anders over. Vooral de jeugd. Meestal hoor ik jongeren roepen: "Cool!", "Da's de max!", "Bere!", "Wijs!", "Da wil ik ook!"
Gelukkig ben ik al lang geen 'jeugd' meer, maar ik vind zo'n gesloten ligfiets ook echt wel héél bijzonder. Dat is bijna een (futuristisch) kunstwerk, een Panamarenko of een Tinguely waardig.

Ik ken iemand die al lang zo'n ligfiets heeft, maar dat is nog een 'open' model, en eerlijk gezegd, ik vind dat toch niet zo goed aangepast aan ons regenrijk klimaat.
Maar zo'n gesloten velomobiel, dat is echt wel een verbetering.

Zelf rij ik hier in Brussel met een gewone stadsfiets (met fietszakken achteraan), en een velomobiel vind ik niet onmiddellijk nodig. Maar als ik ooit een nieuw rijtuig koop, wordt het zeker zo'n ding.
Oud 26 april 2006, 14:15   #32
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Bij een goede koersfiets trap je ten opzichte van het zwaartepunt van je lichaam naar achter, zodat je meer kracht kunt zetten. Je duwt ook met je tenen, zodat je een extra hefboomeffect krijgt ten opzichte van de neerwaartse kracht die je via knieën en onderbeen uitoefent. Hoe je dat kunt compenseren bij een ligfiets (waar de trappers juist vooraan staan) lijkt me een raadsel. Dat "afzetten tegen het zitje" lijkt me op het eerste zicht fysisch onmogelijk: een vliegtuig gaat ook niet vooruit doordat het zich afzet tegen de lucht.
Toch is dat de werkelijkheid en zal door iedere ligfietser of persoon die de zaak heeft bestudeerd volledig bevestigd worden. Er is daar zelfs al onderzoek naar gepleegd en men heeft vastgesteld dat men met dezelfde kracht sneller gaat bij een ligfiets.

Trouwens, de eerste introductie van de ligfiets in de 19e eeuw heeft dat onmiddellijk bewijzen. In de Ronde van Frankrijk reed een vrij onbekende renner iedereen voorbij en liet de grote namen achter zich. Ook het uurrecord toont dit aan. Voor de gewone racefiets is dat 56,3 km/u. Voor ligfietsen staat het uurrecord op 81 km/u.
Oud 26 april 2006, 14:17   #33
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Zelf rij ik hier in Brussel met een gewone stadsfiets (met fietszakken achteraan), en een velomobiel vind ik niet onmiddellijk nodig. Maar als ik ooit een nieuw rijtuig koop, wordt het zeker zo'n ding.
In Brussel is zo'n velomobiel ook niet echt nuttig. Door stroomlijn haal je het grootste voordeel uit de velomobiel wanneer je lange afstanden kunt fietsen met niet teveel kruispunten. Dan kun je een grote snelheid opbouwen. Daarvoor is de velomobiel ook ontworpen.
Oud 26 april 2006, 14:26   #34
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Misschien is het ook mogelijk die ligfiets op hogere wielen te zetten, of met een vlaggestok+vlag uit te rusten ?

Binnen de bebouwde kom zou men die ligfietsen ook gewoon op de weg kunnen laten rijden, dus niet op het fietspad ??
Volgens de wegcode mag men als velomobiel steeds de rijbaan gebruiken. Raar maar waar, in België hoort een driewieler op de rijbaan te rijden en niet op het fietspad. Daar is zijn normale plaats. Er is evenwel nog een bepaling die voorschrijft dat driewielers "ook op het fietspad mogen rijden".

Er bestaan hoge en lage ligfietsen. Mensen die veel in de stad fietsen of op ruig terrein, kiezen over het algemeen een "high racer".

Voor wie echt van snelheid houdt en veel op het platteland fietst, zal ongetwijfeld voor een "low racer" kiezen:

Oud 26 april 2006, 14:30   #35
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik zou graag komen op 30 april, maar ik weet niet of dat gaat lukken.
Zijn er voor de toekomst nog 'manifestaties' gepland?
Hoeveel plaats neemt zo'n ligfiets in?
Bestaan die ook in 'side-car' versie?
Een stukje vergeten... Hoe doen jullie dat trouwens op een bericht van iemand anders in stukjes te citeren? Ik ben hier pas geregistreerd en heb daar bijgevolg geen ervaring mee.

Je bent natuurlijk altijd welkom. Het is wel "slechts" een informele testdag: gewoon een paar velomobilisten die hun "voertuig" voorstellen en mensen laten testen. In het verleden zijn er al een paar officiële testdagen geweest (georganiseerd door velomobielbouwer Dries Callebaut uit Gent).

Ongetwijfeld zullen er wel nog een paar testdagen georganiseerd worden.

De afmetingen van een velomobiel kunnen variëren van twee tot drie meter lengte en 70 tot 80 cm breedte.

Er bestaan geen "side-car"-versies.
Oud 26 april 2006, 15:23   #36
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Meerdere mensen denken daar totaal anders over. Vooral de jeugd.
Nu voel ik me helemaal oud

Citaat:
Meestal hoor ik jongeren roepen: "Cool!", "Da's de max!", "Bere!", "Wijs!", "Da wil ik ook!"
Dat lijkt me inderdaad om het taalgebruik te gaan van de "mondige jeugd" Wat een geluk dat ze niet meer hoeven te spellen of zinsdelen te benoemen
Oud 26 april 2006, 15:25   #37
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uit recente studies is trouwens gebleken dat meerdere wielrenners met erectieproblemen zitten
Niet moeilijk met al die doping

Citaat:
Bij een ligfiets worden de schokken heel wat beter opgevangen dan bij een gewone racefiets. Vooreerst is er het zitje (en geen zadel) dat een zekere tot zelfs grote vering bezit. De zitjes die een schelp vormen vangen minder op, terwijl die met een spanzitting heel goed verend zijn. Daarnaast hebben de meeste ligfietsen alsook alle velomobielen een volledige vering, waardoor je moeiteloos over een kasseistrook kunt rijden en de ongemakken worden weggevlakt.
Ah zo, dat verklaart inderdaad al veel.
Oud 26 april 2006, 15:26   #38
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Hoe doen jullie dat trouwens op een bericht van iemand anders in stukjes te citeren? Ik ben hier pas geregistreerd en heb daar bijgevolg geen ervaring mee.

2. georganiseerd door velomobielbouwer Dries Callebaut uit Gent

3. Ongetwijfeld zullen er wel nog een paar testdagen georganiseerd worden.

4. De afmetingen van een velomobiel kunnen variëren van twee tot drie meter lengte en 70 tot 80 cm breedte.

5. Er bestaan geen "side-car"-versies.
1. Behelpen (ik weet het eigenlijk ook niet, ik doe zomaar wat, en dan blijkt dat soms te werken )

2. Ik ga die misschien eens contacteren.

3. Oef!

4. Een beetje groot voor waar ik nu woon, maar 't zou ook niet de eerste keer zijn dat ik verhuis, dus daar kan ik in de toekomst misschien rekening mee gaan houden.

5. Jammer, maar misschien kan die Dries Callebaut daar wel iets op verzinnen.

In elk geval : bedankt voor de inlichtingen, en voor de draad trouwens ook. Dat is echt wel eens 'iets nieuws' !!
Oud 26 april 2006, 15:27   #39
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is best mogelijk. Een ligfiets veronderstelt eigenlijk "opnieuw leren fietsen",
Er moest dan toch een addertje onder het gras zijn hé...

Citaat:
Ligfietsen blinken echter uit op vlak terrein. Dan zijn ze onklopbaar. Geen enkele racefietser heeft mij ooit kunnen inhalen wanneer ik bijvoorbeeld langs jaagpaden race, met een enkele uitzondering.
Ik woon in heuvelland Is het veel zwaarder op hellend terrein?
Oud 26 april 2006, 15:33   #40
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ook het uurrecord toont dit aan. Voor de gewone racefiets is dat 56,3 km/u. Voor ligfietsen staat het uurrecord op 81 km/u.
Amai mijn botten ! Dat is potverdekke wel serieus indrukwekkend (het is zelfs nog sneller: ik heb een link gevonden met 82.6 km/u als max).

Misschien toch eens proberen, al was het maar voor de "show"...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be