Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2006, 15:25   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
aha, en welk dialect zouden ze moeten gebruiken? ik woon in zele, dus regio van Kanaal 3. dat gaat van streek van dendermonde tot Geraardsbergen. Iemand die het dialect van Zele spreekt, zal niet verstaan worden door iemand van Geraardsbergen hoor!
Dat was de bedenking die ik me maakte. Je kan natuurlijk een soort West-Vlaamse (of in uw geval Oost-Vlaamse) standaardtaal maken, maar dan ben je weer aan het zondigen tegen de principes van Doomy, nl. de taal aanwenden die de mensen echt spreken, met als bijkomstigheid dat je veel minder verstaanbaar bent voor de andere Nederlanders.
Oud 7 juni 2006, 16:14   #22
Kweepeer
Partijlid

Kweepeer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
aha, en welk dialect zouden ze moeten gebruiken? ik woon in zele, dus regio van Kanaal 3. dat gaat van streek van dendermonde tot Geraardsbergen. Iemand die het dialect van Zele spreekt, zal niet verstaan worden door iemand van Geraardsbergen hoor!
Misschien niet, maar zijn er misschien geen woorden die zowel in Zele als in Geraardsbergen gebruikt worden?

En het kan toch niet totaal onverstaanbaar zijn??

Ik kan misschien de situatie van Dendermonde tot Geraardsbergen niet goed inschatten. Ik woon in de streek van RTV; dat gaat zo ongeveer van Mechelen tot Mol. Ik denk dat ik zowel en Mechelaar als een inwoner van Mol zou kunnen verstaan in hun dialect, hoewel deze dialecten misschien slechts voor 65% hetzelfde zijn.

Ook op nationale zenders komen dialectprogramma's ("Lili en Marleen", "Nonkel Jef", "Als 't maar beweegt",...), u gaat me toch niet vertellen dat u de dialecten in deze programma's niet verstaat he?

Laatst gewijzigd door Kweepeer : 7 juni 2006 om 16:18.
Kweepeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 17:11   #23
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Weg met de streektalen, leve het AN(ben zelf trouwens een West-Vlaming)!
Jammer voor jou, maar daar trekken de streektaalgebruikers zich geen sikkepit van aan. Misschien zijt gij ook zo'n boergeois of omhooggevallen parvenu die zich van de plebs wil onderscheiden door beschaafd te spreken? Vroeger spraken die snobs (meestal slecht) Frans, nu (meestal slecht) Nederlands.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 17:15   #24
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
In de les mocht je dialect spreken, maar dan moest het wel correct dialect zijn. Maar aangezien niemand in de klas écht dialect kon, maar eerder een tussentaaltje, moest je dan maar AN leren.
Je kan ook het omgekeerde stellen: als sommige taalsnobs zich persé van de plebs willen onderscheiden door beschaafd Nederlands te praten, dat ze dan tenminste de moeite doen om GOED Nederlands te praten. Als West-Vlaamse parvenu's hun kinderen alleen kunnen aanspreken in slecht Nederlands ("Ha eens dat held bij oma haan afheven"), dan denk ik soms bij mijzelf: "Kun jij nu echt geen goed West-Vlaams meer praten tegen je kinderen?".
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 7 juni 2006, 17:21   #25
end
Schepen

Standaard

Er is een verschil tussen dialect spreken in het dagelijks leven en dialect spreken met mensen waarvan je weet dat ze ook dialect terug spreken. Het AN móet volgens mij de standaardtaal zijn als je iemand onbekend aanspreekt. Ik vind het persoonlijk ERG onbeleefd, en ERG disrespectvol als een west-vlaming een limburger (bijvoorbeeld) aanspreekt in het west-vlaamse dialect, terwijl hij dit net zo goed in het AN kan doen. Dat is zoals een Fransman die naar Engeland gaat, en daar frans spreekt tegen iedereen (wat ook gebeurt, maar soit).

Leve de standaardtaal, de tijd van de boerkes en de boerinnekes is voorbij.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 17:34   #26
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ik hoop dat Doomy niet bedoelt dat we het AN overboord moeten gooien in onze communicatie en administratie, maar dat denk ik niet. Streektalen kunnen best erkend worden, maar ik zie niet in welke maatschappelijke gevolgen daaraan kunnen gegeven worden. Doomy, suggesties?
Nederlands mag gerust de interregionale instruktietaal blijven voor doeleinden van onderwijs, wetenschap, techniek, bijsluiters, interregionale kommunikatie, gewestelijke en federale overheid, enz. in die delen van de Benelux waar de streektalen het meest verwantschap met het Nederlands tonen. Eventueel kan de federale overheid kiezen voor Esperanto als neutrale interne werktaal. De Limbugers die vinden dat hun streektaal dichter bij het Duits dan bij het Nederlands staat kunnen eventueel in een referendum kiezen voor Duits als instruktietaal. Voor mijn part mag er dan zelfs worden gestreeft naar een grotere Nederafrikaanse instruktietaal die het Nederlands en Afrikaans als instruktietaal vervangen en ook Surinaamse en Antilliaanse woorden opneemt in de woordenschat. Dan krijg je zelfs een internationaal sterker staande instruktietaal die door meer mensen wordt gebruikt.

Maar voor lokale doeleinden, lokale gemeenteraden, lokale rechtbanken, plaats- en straatnamen, gemeentelijke en provinciale overheden, enz. moet er naar Fries voorbeeld een tweetaligheid streektaal/instruktietaal zijn, waarbij de lokale bevolking zich ook in de eigen moedertaal kan uitdrukken. Ook de West-Vlaamse radio- en TV-stations zouden in het West-Vlaams mogen uitzenden. Er mogen zelfs enkele uurtjes per week in de lagere school en enkele weken per schooljaar in het middelbaar onderwijs les gegeven worden in de lokale streektaal, zoals ze dit ook in het Groot-Hertogdom Luxemburg met het Lxumburgs doen. Zo'n tweetaligheid van jongsaf legt bovendien een goede basis voor het aanleren van nog andere talen. Feit is dat sprekers van streektalen/dialekten die ook de instruktietaal al van jongsaf beheersen later gemakkelijker andere talen aanleren doordat ze feitelijk van jongsaf tweetalig zijn.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 7 juni 2006 om 17:56.
Oud 7 juni 2006, 17:35   #27
Kweepeer
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
...Het AN móet volgens mij de standaardtaal zijn als je iemand onbekend aanspreekt. Ik vind het persoonlijk ERG onbeleefd, en ERG disrespectvol als een west-vlaming een limburger (bijvoorbeeld) aanspreekt in het west-vlaamse dialect, terwijl hij dit net zo goed in het AN kan doen. Dat is zoals een Fransman die naar Engeland gaat, en daar frans spreekt tegen iedereen (wat ook gebeurt, maar soit).

Leve de standaardtaal, de tijd van de boerkes en de boerinnekes is voorbij. .
Je hebt wel een punt, hoewel het volgens mij niet onbeleefd is om iemand uit je eigen streek die je niet persoonlijk kent in het dialect aan te spreken.

En heu.. het verschil tussen West-Vlaams en Limburgs is wel een pak kleiner dan dat tussen Engels en Frans.
Als jij in Nederland komt ga je toch ook niet met een Nederlands accent praten??

En waarom zou dialect voor Boerkes en Boerinnekes zijn? Onze dokter spreekt ons zelfs aan in het dialect.

Laatst gewijzigd door Kweepeer : 7 juni 2006 om 17:43.
Oud 7 juni 2006, 17:47   #28
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen dialect spreken in het dagelijks leven en dialect spreken met mensen waarvan je weet dat ze ook dialect terug spreken. Het AN móet volgens mij de standaardtaal zijn als je iemand onbekend aanspreekt. Ik vind het persoonlijk ERG onbeleefd, en ERG disrespectvol als een west-vlaming een limburger (bijvoorbeeld) aanspreekt in het west-vlaamse dialect, terwijl hij dit net zo goed in het AN kan doen. Dat is zoals een Fransman die naar Engeland gaat, en daar frans spreekt tegen iedereen (wat ook gebeurt, maar soit).
Wees gerust: tegen anderstaligen zal ik geen West-Vlaams spreken. Tegenover inwijkelingen die geen West-Vlaams begrijpen maar wel de moeite gedaan hebben om de lokale instruktietaal Nederlands te leren zal ik Nederlands praten. En in het buitenland zal ik mij zoveel mogelijk proberen in een andere taal (Engels, Duits, Spaans) uit te drukken, en zelfs enkele basisuitdrukkingen in de lokale taal (zoals "alstublieft", "dank u", "goeiedag",...) proberen op te pikken.

Citaat:
Leve de standaardtaal, de tijd van de boerkes en de boerinnekes is voorbij.
Kzal je toch moeten teleurstellen, hoor. De West-Vlaamse boerkes zijn erg koppig en tegendraads, en koesteren hun streektaal. Doordat West-Vlaanderen (en dan vooral de Westhoek) heel lang geïsoleerd lagen in een uithoek heeft de streektaal daar beter kunnen overleven dan in meer centraal gelegen gebieden. Ik kan het je verzekeren: West-Vlaams is momenteel erg cool voor de West-Vlaamse jongeren. Het is zelfs de taal waarin ze SMS-en.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 7 juni 2006 om 17:50.
Oud 7 juni 2006, 18:01   #29
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
"moest er niets van weten". Wat voor een taaltje spreekt u dan?
taaltje?

Wat hebben de belgicisten toch voor een probleem.
Denken jullie echt dat in het taalgebied van la Français géén dialecten worden gesproken? Dat er in Duitsland (buiten misschien hannover) géén dialect gesproken werd. Sommige dialecgen lijken helemaal niet meer op het duits.
Dat er in Groot-Britannië géén dialect gesproken werd?
Dat er in Nederland iedereen perfect AN sprak tentijde van Willem I ...
FEIT is dat het Nederlands de gemeenschappelijk taal is van de Nederlanden.
Zo'n kronkels op te moeten bewijzen dat er geen nederlandstalige belges (enkel niet-franstaligen) bestaan, dat er géén Vlamingen bestaan, er wordt al zelf gemierenneukt over het woord vlaanderen, alhoewel zelf elke geschiedenis of politiek leek weet wat met Vlaanderen bedoeld wordt.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 18:25   #30
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Je kan ook het omgekeerde stellen: als sommige taalsnobs zich persé van de plebs willen onderscheiden door beschaafd Nederlands te praten, dat ze dan tenminste de moeite doen om GOED Nederlands te praten.
Ik zou pas een parvenu zijn als ik een slecht soort West-Vlaams zou spreken ipv de taal die ik gewoon ben (en die trekt door mijn levensloop meer op het AN dan op enig ander dialect, maar AN is het niet).

Een beetje relativeren he Doomy...

Wat is trouwens West-Vlaams? Dat wat ze spreken in de Westhoek? Of wat ze spreken in Brugge?
Oud 7 juni 2006, 18:40   #31
Tantist

Standaard

Citaat:
Nederlands mag gerust de interregionale instruktietaal blijven voor doeleinden van onderwijs, wetenschap, techniek, bijsluiters, interregionale kommunikatie, gewestelijke en federale overheid, enz. in die delen van de Benelux waar de streektalen het meest verwantschap met het Nederlands tonen. Eventueel kan de federale overheid kiezen voor Esperanto als neutrale interne werktaal.
Met alle respect voor Esperantoadepten, maar dat is niet erg zinvol. Er spreekt niemand Esperanto en er zullen niet veel mensen geneigd zijn dat te leren omdat er ene West-Vlaming dat een bijzonder goed idee vindt.

Citaat:
De Limbugers die vinden dat hun streektaal dichter bij het Duits dan bij het Nederlands staat kunnen eventueel in een referendum kiezen voor Duits als instruktietaal.
En denk je dat ze dat gaan doen?

Citaat:
Voor mijn part mag er dan zelfs worden gestreeft naar een grotere Nederafrikaanse instruktietaal die het Nederlands en Afrikaans als instruktietaal vervangen en ook Surinaamse en Antilliaanse woorden opneemt in de woordenschat.
Waarom al die creaties? Waarom is de huidige situatie zo slecht?

Citaat:
Maar voor lokale doeleinden, lokale gemeenteraden, lokale rechtbanken, plaats- en straatnamen, gemeentelijke en provinciale overheden, enz. moet er naar Fries voorbeeld een tweetaligheid streektaal/instruktietaal zijn, waarbij de lokale bevolking zich ook in de eigen moedertaal kan uitdrukken.
Hoe hard mag een taalgebruik verschillen opdat ze erkenning van je krijgt? per dorp? Per provincie? In dat laatste geval, welk dialect ga je als de West-Vlaamse standaardtaal kiezen? Het lijkt me allemaal niet zinvol: je gaat de administratie vermoeilijken en ze hebben nu al werk teveel; je maakt standaardtalen bij waar er genoeg voorhanden zijn.

Citaat:
Ook de West-Vlaamse radio- en TV-stations zouden in het West-Vlaams mogen uitzenden.
Waarom niet? Dat lijkt me nu niet meteen iets wat kostengenererend is en wat het regionale karakter kan benadrukken. Mits op TT ondertitels beschikbaar zijn voor geïmporteerde West-Vlamingen als ik...

Citaat:
Er mogen zelfs enkele uurtjes per week in de lagere school en enkele weken per schooljaar in het middelbaar onderwijs les gegeven worden in de lokale streektaal, zoals ze dit ook in het Groot-Hertogdom Luxemburg met het Lxumburgs doen. Zo'n tweetaligheid van jongsaf legt bovendien een goede basis voor het aanleren van nog andere talen.
Het spreken van een dialect en de standaardtaal is nu niet meteen wat ik onder tweetaligheid zou klasseren.

Citaat:
Feit is dat sprekers van streektalen/dialekten die ook de instruktietaal al van jongsaf beheersen later gemakkelijker andere talen aanleren doordat ze feitelijk van jongsaf tweetalig zijn.
Kunt u aantonen dat kennis van dialect en standaardtaal tot het makkelijker aanleren van andere talen leidt? U zegt dat het een feit is, dus dat zal wel wetenschappelijk aangetoond zijn.
Oud 7 juni 2006, 19:05   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
In uw dromen ja.
Dan zie ik met veel belangstelling uit naar uw weerlegging van de studie van Smeyers.

Afspraak in de universiteitsbibliotheek van Kortrijk waar het werk ingekeken kan worden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 19:07   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweepeer Bekijk bericht
Ook op nationale zenders komen dialectprogramma's ("Lili en Marleen", "Nonkel Jef", "Als 't maar beweegt",...), u gaat me toch niet vertellen dat u de dialecten in deze programma's niet verstaat he?
Dat zijn geen dialectprogramma's, maar uitzendingen waarin met BEPAALDE dialectwoorden gebruikt naast een BEPAALDE dialectische tongval. Geen dialect. Zelfs geen regiolect.
Oud 7 juni 2006, 19:46   #34
Kweepeer
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat zijn geen dialectprogramma's, maar uitzendingen waarin met BEPAALDE dialectwoorden gebruikt naast een BEPAALDE dialectische tongval. Geen dialect. Zelfs geen regiolect.
Hoezo?
Er zijn toch streken waar men net hetzelfde spreekt als in deze reeksen?
Oud 7 juni 2006, 19:48   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweepeer Bekijk bericht
Hoezo?
Er zijn toch streken waar men net hetzelfde spreekt als in deze reeksen?
Ja?

Waar dan wel?

In dat geval spreken die mensen geen dialect meer, maar een tussentaal of een sterk afgezwakt regiolect.
Oud 7 juni 2006, 20:20   #36
Kweepeer
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja?

Waar dan wel?

In dat geval spreken die mensen geen dialect meer, maar een tussentaal of een sterk afgezwakt regiolect.
Waar? Plaatsen in de provincie Antwerpen.

Je hebt deze reeksen toch wel eens gezien hoop ik?

In "Lili en Marleen" bijvoorbeeld zou een zin van het personage Rik kunnen zijn: "Godverdoemme dieje vowelen Turk en die twieje kluchtzangers emme iejel maan magazaan oemziejep g'olepe!" (dit is nu wel geschreven)

Is dat geen dialect? Ik dacht het wel. Tussentaal zou eerder zijn:
"Godverdomme, die vuilen Turk en die twee kluchtzangers hebbe heel mijn magazijn omzeep geholepe"

AN: Potvolkoffie(), die onhygiënische allochtoon en die twee kleinkunstzangers hebben heel mijn opslagplaats om zeep geholpen"

Tussentaal vind je meer in vb. "Thuis" of "FC De Kampioenen".

AN zie je wel eens in "Familie".

Laatst gewijzigd door Kweepeer : 7 juni 2006 om 20:26.
Oud 7 juni 2006, 20:25   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar voor lokale doeleinden, lokale gemeenteraden, lokale rechtbanken, plaats- en straatnamen, gemeentelijke en provinciale overheden, enz. moet er naar Fries voorbeeld een tweetaligheid streektaal/instruktietaal zijn, waarbij de lokale bevolking zich ook in de eigen moedertaal kan uitdrukken. Ook de West-Vlaamse radio- en TV-stations zouden in het West-Vlaams mogen uitzenden. Er mogen zelfs enkele uurtjes per week in de lagere school en enkele weken per schooljaar in het middelbaar onderwijs les gegeven worden in de lokale streektaal, zoals ze dit ook in het Groot-Hertogdom Luxemburg met het Lxumburgs doen. Zo'n tweetaligheid van jongsaf legt bovendien een goede basis voor het aanleren van nog andere talen. Feit is dat sprekers van streektalen/dialekten die ook de instruktietaal al van jongsaf beheersen later gemakkelijker andere talen aanleren doordat ze feitelijk van jongsaf tweetalig zijn.
Verschil is wel dat Fries en Luxemburgs talen zijn. West-Vlaams is een dialect.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 20:29   #38
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan ook het omgekeerde stellen: als sommige taalsnobs zich persé van de plebs willen onderscheiden door beschaafd Nederlands te praten, dat ze dan tenminste de moeite doen om GOED Nederlands te praten. Als West-Vlaamse parvenu's hun kinderen alleen kunnen aanspreken in slecht Nederlands ("Ha eens dat held bij oma haan afheven"), dan denk ik soms bij mijzelf: "Kun jij nu echt geen goed West-Vlaams meer praten tegen je kinderen?".
Kan daar ook niet tegen.
Dat pseudo AN doet kinderen bovendien erg dom overkomen.
Oud 7 juni 2006, 20:55   #39
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Verschil is wel dat Fries en Luxemburgs talen zijn. West-Vlaams is een dialect.
Moin, wie os het?
Luxemburgs is eigenlijk ook een dialect die eerst pas 1984 een officieele "taal" van Luxemburg is. Ook waren er eerst verschillende versies in het noorden en in het zuiden, maar nu leren de kinderen een soort "officieel" Luxemburgs (een soort AL) in de school.
Nu kan je misschien van een taal spreken omdat ze een grammatica verzonnen hebben en omdat de regio waar ze deze dialect spreken een onafhankelijke mini-staat vormd. Was West-vlaanderen onafhankelijk dan was West-vlaams misschien nu ook een "taal".

(For de geintereseerde, Luxemburgs is de taal van 99% van de "native" luxemburgers, Frans is alleen maar een oficieele taal om zich van de Duitsers aftegrenzen en Duits is een oficieel taal uit historische redenen)

Ik zie niet het probleem in Vlaanderen, gezien toch alle Vlamingen at least 2talig zijn: streektaal en AN....
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 21:56   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Nu kan je misschien van een taal spreken omdat ze een grammatica verzonnen hebben en omdat de regio waar ze deze dialect spreken een onafhankelijke mini-staat vormd.
Men heeft geen "grammatica verzonnen". U gaat er blijkbaar foutief vanuit dat dialecten geen spraakkundige regels hebben. Dat is wel zo; alleen zijn die niet genormeerd.

Vertrekkend van een bepaald dialect kan men vervolgens overgaan tot normering naar uitspraak, spelling, woordvorming/woordenschat en zinsleer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be