![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat was de bedenking die ik me maakte. Je kan natuurlijk een soort West-Vlaamse (of in uw geval Oost-Vlaamse) standaardtaal maken, maar dan ben je weer aan het zondigen tegen de principes van Doomy, nl. de taal aanwenden die de mensen echt spreken, met als bijkomstigheid dat je veel minder verstaanbaar bent voor de andere Nederlanders.
![]() |
#22 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
En het kan toch niet totaal onverstaanbaar zijn?? Ik kan misschien de situatie van Dendermonde tot Geraardsbergen niet goed inschatten. Ik woon in de streek van RTV; dat gaat zo ongeveer van Mechelen tot Mol. Ik denk dat ik zowel en Mechelaar als een inwoner van Mol zou kunnen verstaan in hun dialect, hoewel deze dialecten misschien slechts voor 65% hetzelfde zijn. Ook op nationale zenders komen dialectprogramma's ("Lili en Marleen", "Nonkel Jef", "Als 't maar beweegt",...), u gaat me toch niet vertellen dat u de dialecten in deze programma's niet verstaat he? Laatst gewijzigd door Kweepeer : 7 juni 2006 om 16:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() Je kan ook het omgekeerde stellen: als sommige taalsnobs zich persé van de plebs willen onderscheiden door beschaafd Nederlands te praten, dat ze dan tenminste de moeite doen om GOED Nederlands te praten. Als West-Vlaamse parvenu's hun kinderen alleen kunnen aanspreken in slecht Nederlands ("Ha eens dat held bij oma haan afheven"), dan denk ik soms bij mijzelf: "Kun jij nu echt geen goed West-Vlaams meer praten tegen je kinderen?".
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Schepen
|
![]() Er is een verschil tussen dialect spreken in het dagelijks leven en dialect spreken met mensen waarvan je weet dat ze ook dialect terug spreken. Het AN móet volgens mij de standaardtaal zijn als je iemand onbekend aanspreekt. Ik vind het persoonlijk ERG onbeleefd, en ERG disrespectvol als een west-vlaming een limburger (bijvoorbeeld) aanspreekt in het west-vlaamse dialect, terwijl hij dit net zo goed in het AN kan doen. Dat is zoals een Fransman die naar Engeland gaat, en daar frans spreekt tegen iedereen (wat ook gebeurt, maar soit).
Leve de standaardtaal, de tijd van de boerkes en de boerinnekes is voorbij. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar voor lokale doeleinden, lokale gemeenteraden, lokale rechtbanken, plaats- en straatnamen, gemeentelijke en provinciale overheden, enz. moet er naar Fries voorbeeld een tweetaligheid streektaal/instruktietaal zijn, waarbij de lokale bevolking zich ook in de eigen moedertaal kan uitdrukken. Ook de West-Vlaamse radio- en TV-stations zouden in het West-Vlaams mogen uitzenden. Er mogen zelfs enkele uurtjes per week in de lagere school en enkele weken per schooljaar in het middelbaar onderwijs les gegeven worden in de lokale streektaal, zoals ze dit ook in het Groot-Hertogdom Luxemburg met het Lxumburgs doen. Zo'n tweetaligheid van jongsaf legt bovendien een goede basis voor het aanleren van nog andere talen. Feit is dat sprekers van streektalen/dialekten die ook de instruktietaal al van jongsaf beheersen later gemakkelijker andere talen aanleren doordat ze feitelijk van jongsaf tweetalig zijn.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 7 juni 2006 om 17:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
En heu.. het verschil tussen West-Vlaams en Limburgs is wel een pak kleiner dan dat tussen Engels en Frans. Als jij in Nederland komt ga je toch ook niet met een Nederlands accent praten?? En waarom zou dialect voor Boerkes en Boerinnekes zijn? ![]() Laatst gewijzigd door Kweepeer : 7 juni 2006 om 17:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 7 juni 2006 om 17:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Wat hebben de belgicisten toch voor een probleem. Denken jullie echt dat in het taalgebied van la Français géén dialecten worden gesproken? Dat er in Duitsland (buiten misschien hannover) géén dialect gesproken werd. Sommige dialecgen lijken helemaal niet meer op het duits. Dat er in Groot-Britannië géén dialect gesproken werd? Dat er in Nederland iedereen perfect AN sprak tentijde van Willem I ... FEIT is dat het Nederlands de gemeenschappelijk taal is van de Nederlanden. Zo'n kronkels op te moeten bewijzen dat er geen nederlandstalige belges (enkel niet-franstaligen) bestaan, dat er géén Vlamingen bestaan, er wordt al zelf gemierenneukt over het woord vlaanderen, alhoewel zelf elke geschiedenis of politiek leek weet wat met Vlaanderen bedoeld wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Een beetje relativeren he Doomy... Wat is trouwens West-Vlaams? Dat wat ze spreken in de Westhoek? Of wat ze spreken in Brugge?
![]() |
![]() |
#31 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zijn geen dialectprogramma's, maar uitzendingen waarin met BEPAALDE dialectwoorden gebruikt naast een BEPAALDE dialectische tongval. Geen dialect. Zelfs geen regiolect.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Er zijn toch streken waar men net hetzelfde spreekt als in deze reeksen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Je hebt deze reeksen toch wel eens gezien hoop ik? In "Lili en Marleen" bijvoorbeeld zou een zin van het personage Rik kunnen zijn: "Godverdoemme dieje vowelen Turk en die twieje kluchtzangers emme iejel maan magazaan oemziejep g'olepe!" (dit is nu wel geschreven) Is dat geen dialect? Ik dacht het wel. Tussentaal zou eerder zijn: "Godverdomme, die vuilen Turk en die twee kluchtzangers hebbe heel mijn magazijn omzeep geholepe" AN: Potvolkoffie( ![]() Tussentaal vind je meer in vb. "Thuis" of "FC De Kampioenen". AN zie je wel eens in "Familie". Laatst gewijzigd door Kweepeer : 7 juni 2006 om 20:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
![]() Dat pseudo AN doet kinderen bovendien erg dom overkomen.
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Luxemburgs is eigenlijk ook een dialect die eerst pas 1984 een officieele "taal" van Luxemburg is. Ook waren er eerst verschillende versies in het noorden en in het zuiden, maar nu leren de kinderen een soort "officieel" Luxemburgs (een soort AL) in de school. Nu kan je misschien van een taal spreken omdat ze een grammatica verzonnen hebben en omdat de regio waar ze deze dialect spreken een onafhankelijke mini-staat vormd. Was West-vlaanderen onafhankelijk dan was West-vlaams misschien nu ook een "taal". (For de geintereseerde, Luxemburgs is de taal van 99% van de "native" luxemburgers, Frans is alleen maar een oficieele taal om zich van de Duitsers aftegrenzen en Duits is een oficieel taal uit historische redenen) Ik zie niet het probleem in Vlaanderen, gezien toch alle Vlamingen at least 2talig zijn: streektaal en AN....
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vertrekkend van een bepaald dialect kan men vervolgens overgaan tot normering naar uitspraak, spelling, woordvorming/woordenschat en zinsleer. |
|
![]() |
![]() |