![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik moet dringend eens in m'n naslagwerken duiken, want de redenering die je hier opbouwt lijkt me griezelig parallel te lopen met bepaalde geschriften van de hand van ene Tomas de Torquemada. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Begint het een beetje te dagen waar de échte hefbomen liggen? Ah, u dacht dat we de utopie van de verzorgingsstaat zomaar voor niets erbij kregen? Ga eens naar de betere bibliotheek, en vraag daar lukraak eens een rapport op van het rekenhof. (het zgn. blunderboek) De schellen zullen u alras van de ogen vallen.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 16 juni 2006 om 20:03. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vraagje: kan ik als simpele burger iemand voor de rechter brengen wegens racisme? Citaat:
Edit: opgezocht. Niet mijn 'cup of tea'. Je zult me bij een andere naarling moeten steken. Citaat:
Onderdrukking van geweldimpulsen, die ook inherent zijn aan de mens, is ook 'onmenselijk' in jouw definitie. Ik geloof overigens niet dat racisme inherent is aan de mens. Volgens sommige antropologen heeft het voor de koloniale tijd zelfs niet bestaan. Je zult er dus niet van sterven als je je niet laat gaan op dat vlak. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
2) Je 'vergeet' makkelijkheidshalve wat je ervoor terugkrijgt. En dat is zelfs voor het rijkere gespuis (het bekende Mattheuseffect indachtig) doorgaans niet gering. Met zulke eenzijdige benaderingen (alleen de kosten rekenen en de baten verzwijgen) vervals je de zaken wel, hé schat. P.S. Ben jij een libertariër of iets van die strekking? Eentje uit de Nozick-school? Kwestie van te weten met welke hippe ideologie ik te doen heb, hé. ![]() Citaat:
Citaat:
Laat ik het anders stellen: macht of vrijheidsmarges zijn noodzakelijke voorwaarden om duistere dingen uit te vreten. Wie noch macht, noch vrijheidsmarges heeft, kan zijn handen in onschuld wassen, roepen dat al die anderen slecht zijn, en gulzig, en inhalig. Maar het eerste tipje macht, de eerste kleine vrijheidsmarge, de eerste opportuniteit die hem te beurt valt, zal hij gebruiken om zijn eigen gulzigheid mee te voeden, ongeachte ten koste van wie het gaat. Nee, met mijn mensbeeld komt het niet meer goed... Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 16 juni 2006 om 21:13. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
![]() Citaat:
Nochtans levert dat een paradox op: om te vermijden dat de 'debatcultuur' verdwijnt, ga je immers... het debat vermijden? Uiteraard moeten conflicten opgelost worden door dialoog en niet met zondebokmechanismen, retoriek en angstzaaierij. Maar dat is anders wel de 'oplossing' die je voorstelt voor niet-democratische partijen... Het lijkt alsof je de democratie wil redden door haar te verminken. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
![]() Citaat:
(Het doet me wat denken aan een gelijkaardige discussie: is het beter afwisselend rode en blauwe regeringen te hebben, waarbij de rode ongedaan maken wat de blauwen hebben verwezenlijkt en omgekeerd, dan gedurende een langere periode een coalitie van rood en blauw te hebben. In beide gevallen zullen de langetermijnveranderingen wellicht dezelfde zijn, maar in het eerste geval kamp je met voortdurende heftige kortetermijnschokken, in het tweede geval is er meer geleidelijkheid. In het eerste geval heb je dan weer meer zicht op wat de afzonderlijke rode en blauwe verwezenlijkingen en hun consequenties zijn. Maar soit, misschien is dat een heel andere discussie...) Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 17 juni 2006 om 11:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is niet aan één of andere tijdelijke machthebber om zijn ideologische denkbeelden te injecteren in de democratie. Immers, �*lle geloofsovertuigingen zijn van mening dat hun waarheden universeel zijn... We weten immers waar zoiets toe kan leiden. (mijn verwijzing naar Torquemada's geschriften is ook daarop geënt: de man deed in zijn opvatting "the right & righteous thing") Citaat:
Nogmaals: de remedie is -ook als je de basisprincipes van de democratie je genegen zijn- véél erger dan de kwaal. Precedenten waarop iets later een soort van "heilstaat" kan gebouwd worden. Nee dankjewel voor dat soort van redeneringen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat we ervoor terugkrijgen... Het zou er nog aan ontbreken dat we niks zouden terugkrijgen! D�*t is immers de vraag niet. De vraag is of we niet teveel betalen voor wat we terugkrijgen. En op dat punt ben ik dan weer véél minder naïef dan jij. Citaat:
Als de gewone burger stommiteiten begaat, dan doet hij dat met z'n eigen centen en heeft hij daar in de eerste plaats tegenover zichzelf rekenschap voor af te leggen. En fraude... ik vind het vooral pervers dat deze overheid rekent op het feit dat je fraudeert waar mogelijk. Als je het vandaag NIET doet, dan beland je in veel gevallen in de armoede. (heb het zien gebeuren, vandaar...) Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | ||||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Er zijn eigenlijk twee processen aan de gang: we worden op bepaalde vlakken meer ingesnoerd, maar op andere veel vrijer gelaten dan vroeger. Niks nieuws onder de zon dus. Vroeger mocht je misschien wel �* volonté discrimineren, maar je mocht niet in monokini op het strand (vooralsnog ook alleen maar op het strand). Eerlijk gezegd lijkt me die omkering zinvol: het gevaarlijke wordt ingesnoerd, het ongevaarlijke wordt ongemoeid gelaten. Citaat:
Ik neem aan dat je bijdragen bedoelt, geen belastingen? Het SZ-systeem is vanuit werknemers en werkgevers zelf gegroeid als onderdeel van de sociale pacificatie, dat moeten ze dus maar onder elkaar regelen. Citaat:
Citaat:
Overigens, wat belet de directe democraten zelf de politiek op te nemen? Breng dat nu eens in de praktijk. Richt een partij op, verzamel leden en kandidaten, laat die leden onder elkaar uitvechten welke kandidaten opkomen en organiseer informele referenda voor elke belangrijke beslissing die je in de gemeenteraad als partij gaat nemen (eenmaal in de raad kun je de partij nog altijd ontbinden en allemaal als onafhankelijke doorgaan als je het partijwezen maar niks vindt). Wat houdt jullie tegen? Ik zal eens raden: in de praktijk werkt het gewoon niet. Hoewel hij zwaar overdreef, merkte Robert Michels al in de jaren '10 terecht op dat geen enkele organisatie ontsnapt aan 'oligarchisering'. Zie bijv. de met veel goeie bedoelingen gestarte kibboetsexperimenten. En allemaal losse vertegenwoordigers in een machtsorgaan werkt ook al niet. Zie bijv. de eerste decennia in het Belgische parlement. Zo één gemeenteraadslid heeft een entourage nodig, organisatie, en zo'n organisatie kan wel even heel democratisch werken, maar nooit op lange termijn. Het zal dus bij kleine aanpassingen blijven, zoals je al eerder opmerkte (en waarmee ik overigens instem). Citaat:
Citaat:
![]() Nog los van de vraag waarom de overheid armoede zou aanmoedigen: van het belasting en SZ-stelsel gaat nog steeds een herverdelende werking uit. In staten waar de markt vrij spel heeft, is de kloof tussen arm en rijk doorgaans schrikbarend. Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 17 juni 2006 om 16:43. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De discussie rond de referendum is mi een prachtvoordeeld: het is, op het eerste zicht, een perfecte uitdrukking van de democratie: het volk regeert en beslist. Nochtans kan men via een referendum een einde stellen aan de democratie: per referendum wordt de dictatuur ingesteld, en worden alle rechten en vrijheden afgeschaft (een extreem voorbeeld, maar hoeveel dictaturen hebben zich niet "per referendum" laten legitimeren?). Is dit "democratisch" te noemen? Ik dacht van niet (zeker omdat de volgende generatie de keuze voor de dictatuur dan niet kan aanvechten). Er dient aldus een evenwicht gevonden te worden tussen uitoefening van de democratie en bescherming van de democratie. Door de specifieke aard van het probleem loopt men systematisch op het randje (zie de discussies rond individuele vrijheden en strijd tegen terrorisme), en soms gaat men helaas over de schreef. Volgens mij kan men dit wel (deels) oplossen door de "democratie" niet te beperken tot de wetgevende macht. Democratie is een maatschappelijke keuze, nog meer dan een politieke. Daarom dat de uitvoerende macht en de rechterlijke macht ook wel een rol te spelen hebben door op dat evenwicht te spelen. Bovendien kunnen andere organisaties (ik denk bv. aan bepaalde NGO's) ook hun bijdrage leveren, evenals de gewone burgers.
![]() |