![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: U voelt zich: | |||
unitarist (alle bevoegdheden naar het federale niveau) |
![]() ![]() ![]() |
4 | 10,81% |
'cultureel federalist' (enkel behoud van culturele en taalgebonden materies op regionaal niveau - zie onder) |
![]() ![]() ![]() |
5 | 13,51% |
(con)federalist/separatist (behoud/uitbreiding van gemeenschaps én gewestbevoegdheden - zie onder) |
![]() ![]() ![]() |
28 | 75,68% |
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Gouverneur
|
![]() aan Rudy Van Nespen (uiteraard staat het u vrij al dan niet te reageren). Hoe staat u tegenover de taalproblematiek? of is er volgens u geen probleem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Gouverneur
|
![]() aan Vlijmscherp: zoals gezegd, Europa zit al meer met zijn vinger in de pap van de verschillende lidstaten, dan de Europese burgers beseffen. Daar staat evenwel tegenover dat de Belgische burger (ik wil mij niet uitspreken over andere landen) daar eigenlijk de facto weinig over te zeggen heeft -
1) het parlement is niet zo sterk (of mijn indruk moet volledig verkeerd zijn); en 2) er wordt eigenlijk geen politiek rond gevoerd: welke partij komt naar buiten met een europees project? belastingen laten doorvloeien: bedoel je daar dan mee een inning van de inkomstenbelastingen door de 'regio's)? of ook bevoegdheden om bijvoorbeeld inkomstenbelastingen te verlagen, amnestie toe te kennen? als RSZ niet wordt gesplitst (of je krijgt geen mogelijkheden om er op in te spelen) kan je bijvoorbeeld geen lasten verlagen.. Als ik mij goed herinner was men ook aangewezen op het federale niveau om de MOGELIJKHEID te hebben om dienstencheques uit te geven... als je bevoegdheden zich niet uitstrekken tot RSZ, kan je - denk ik - grosso modo niet veel meer dan : 1) het controleren van werklozen; en 2) begeleiden en opleiden van werklozen. Zijn dat de bevoegdheden die u voor ogen heeft? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
je kan de belastingen federaal blijven innen, maar dan wel naar voor een stuk of volledig naar de gewesten laten vloeien. dan kunnen de gewesten kortingen geven of dergelijke. dienstencheques zijn ook zo'n voorbeeld. maar de RSZ is nog iets anders, trouwens, dat is maar 13,07% dacht ik, terwijl de belastingen rond de 30% hangen? BTW is al Europees, houden zo. voor de rest idd de bevoegdheden die je opsomt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Gouverneur
|
![]() de dienstencheques kunnen er enkel maar komen bij de gratie van de federale regering (als ik mij niet vergis). Was er immers geen heisa omdat men aan vlaamse zijde ook dienstencheques wou voor kinderopvang hetgeen men niet wenste aan waalse zijde?
de RSZ-bijdragen zijn een stukje hoger... zeg maar stuk: je hebt ook nog allerlei bijdragen voor allerlei fondsen.. elders op het forum heb ik diegenen die vermeld staan op een de RSZ site of zoiets eens opgesomd.. 13,07% is enkel de werknemersbijdrage, de werkgeversbijdrage bedraagt rond de 32% afhankelijk van de sector (http://www.mijnsocialezekerheid.be/n...=secu&n=4&q=12) zie ook bijvoorbeeld: http://www.onsloonverdriet.be/soczekbijdragen.php het betreft hier in totaal dus maar eventjes meer dan 45% |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Gouverneur
|
![]() BTW is deels Europees.. ik vermoed dat er vorken zijn of er is minstens een of ander systeem om een verlaging te kunnen krijgen.. In ieder geval de BTW is niet gelijk in geheel europa.
bijvoorbeeld - als ik mij niet vergis - is de BTW in luxemburg op een nachtje hotel of een restaurantje een stuk lager dan in belgië |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De realiteit wil nu eenmaal dat dit land drie officiele talen kent. Als ieder de taal gebruikt van de plaats waar hij aanwezig is, dan is er geen probleem. Als je merkt dat de persoon waarmee je converseert jouw taal niet of nauwelijks machtig is, dan kan je twee dingen doen: de conversatie stoppen of zoeken naar een taal waarin je wel kan communiceren. Al de rest, en het gezever rond taalimperialisme, is in mijn ogen dikke kak in pakskes! Laatst gewijzigd door Rudy Van Nespen : 7 augustus 2006 om 15:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De taalwetten zou ik serieus (laten) auditeren en de onzinnige punten eruit halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Met de zoekfunctie (met rechtermuisknop, openen in ander venster, en zoeken), vind je dit terug onder "Communautair België: een overzicht". Sommige standpunten werden tot draad, die kan je met dezelfde zoekfunctie opsporen. Wat je peiling betreft: ik ben voorstander van een federaal België met afgebouwde gemeenschapsbevoegdheden.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 7 augustus 2006 om 15:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Gouverneur
|
![]() die zoekfunctie werkt bij mij niet..
wat bedoel je met : een federaal belgië met afgebouwde gemeenschapsbevoegdheden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Gouverneur
|
![]() ik heb het over de bestuurlijke taalgrens. tweetalige regio, eentalige regios. Behouden of afschaffen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Bestuurlijke taalgrens... De enige bestuurlijke grenzen die volgens mij rol spelen zijn de Belgische landsgrenzen. In dat licht: afschaffen die zogenaamde bestuurlijke taalgrens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() Ik doe zo:
- op "zoeken" klikken met de rechtermuisknop - op "openen in nieuw venster" klikken ziezo: zoekvenster. De federale structuur behouden (dus niet unitair) om Belgisch nationalisme gematigd te houden, maar de gemeenschapsbevoegdheden beperken tot hun noodzakeljk minimum. Verkeer bv kan best terug federaal.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 7 augustus 2006 om 16:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Gouverneur
|
![]() dus afschaffing van de eentaligheid.. wat moet het dan concreet volgens jou worden: individuele twee/drietaligheid van de ambtenaren in geheel belgië of twee/drietaligheid van de dienst in geheel belgië?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
voor alle duidelijkheid: Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door vulpes : 7 augustus 2006 om 16:17. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister-President
|
![]() Van dit lijstje zou ik dus het allernoodzaakelijkste overhouden (dwz alles schrappen en terug invullen wat nodig is):
minister-president van de Vlaamse Regering[vice-minister-president van de Vlaamse Regering (2) Institutionele Hervormingen, Landbouw, Zeevisserij Plattelandsbeleid; Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie Buitenlandse Handel Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming Welzijn, Volksgezondheid en Gezin; Financiën, Begroting Ruimtelijke Ordening; Cultuur, Jeugd, Sport Brussel; Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme; Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur; Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid Wonen en Inburgering; Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen.
![]() |
#37 |
Gouverneur
|
![]() wat is dan het allernoodzakelijkste?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Financiën, eventueel onderwijs, Zeevisserij, bestuurszaken,
toe te voegen: "Nederlandse taal". Alleen dus die bevoegdheden die federaal geen zin hebben. Meer bevoegdheden betekent meer politici, en minder kans om er een bekwame te vinden: die zijn al zo schaars, en ook nodeloze versnippering natuurlijk.
![]() |
#39 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben Belgicist in die zin dat ik voorstander ben van het behoud van België (en eerlijk gezegd enkel en alleen omdat ik mij aan België identificeer, enkel en alleen om subjectieve, sentimentele, redenen dus).
Ik ben wel voorstander van een federaal België omdat dit mi het enig goed model is waarin België kan blijven bestaan, dus om pragmatische redenen. Maar ik ben ook wel van mening dat het eens tijd wordt om het federaal België "volledig" te maken, dwz een definitief akkoord vinden (in zoverre dit mogelijk is) die coherentie brengt in de bevoegdheidsverdeling en dit zonder taboes, een "totaalpakket" dus. |
![]() |
![]() |