Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2006, 19:27   #21
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Wie is die Men?
Kom kom, laat de serieuze mensen eens rustig praten zonder u te moeien.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2006, 19:29   #22
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Gij zijt de serieuze mens dan?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2006, 20:12   #23
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
aangezien hier constant op de verkeerde threaths wordt gesproken over dit onderwerp wil ik deze hier even aankaarten( kwestie van proberen verstaan en verstaan worden).

Weet iemand waar het teken van de leeuw vandaan komt (het teken dat zo met fierheid wordt rondgezwaaid om vlaanderens trots te tonen)?
Waarom wil men een eigen staat met als teken de vlaamse leeuw?

mvg
largo_w

Draak ---> Leeuw/Luipaard (Engeland, Plantagenet-Anjou) ---> Vlaamse Leeuw

Voor meer uitleg: Google...
Oud 15 augustus 2006, 21:07   #24
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stella-artois Bekijk bericht
Wat is er mis met een bron te raadplegen?
Niks mis mee alleen wat ondermaats dat als je iets moet promoten je het moet gaan opzoeken wat het in feite inhoud.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2006, 21:10   #25
largo_w

Standaard

Citaat:
Wie is die Men?

Al wie minstens op een dag zo een vlaams leeuw moet zien wapperen of z'n dag is niet goed.
Oud 15 augustus 2006, 21:12   #26
Metternich

Standaard

Citaat:
Gij zijt de serieuze mens dan?
Ik heb hier al meer inhoudelijke berichten geplaatst dan u.

Oud 15 augustus 2006, 21:12   #27
largo_w

Standaard

Citaat:

Niet akkoord!

Hoe wil je nu een idee vormen als enkel de 'serieuze' mensen praten?? Op dat ogenblik neem jij ook aan dat iedereen in de politiek en in elke vlaams-nationale beweging serieus is. (??)
Oud 15 augustus 2006, 21:14   #28
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Draak ---> Leeuw/Luipaard (Engeland, Plantagenet-Anjou) ---> Vlaamse Leeuw

Voor meer uitleg: Google...
Deze leeuw komt al van heel elders duidelijk.

Waarom zo in woorden spreken? ok hier heb je dan een antwoord:
google...veel zever...slechte informatie...
Oud 15 augustus 2006, 21:28   #29
Metternich

Standaard

Citaat:
Deze leeuw komt al van heel elders duidelijk.
Dezelfde uitleg als diegene ik gaf, alleen anders geformuleerd.

Oud 15 augustus 2006, 21:28   #30
largo_w

Standaard

Nu verder op de leeuw: Hoe is deze leeuw van de graaf van Vlaanderen uiteindelijk het teken kunnen worden van de vlaamse trots en van het vlaamse volk zoals wij dit nu kennen? (zonder vergeten dat we hier spreken over het graafschap vlaanderen=half vlaanderen nu)
Oud 15 augustus 2006, 21:29   #31
Metternich

Standaard

Citaat:
Niet akkoord!
Patriot! heeft de gewoonte om overal in onderwerpen binnen te vallen en daar hersenloze one-liners uit te slaan, vandaar mijn reactie

Oud 15 augustus 2006, 21:34   #32
Metternich

Standaard

Citaat:
Nu verder op de leeuw: Hoe is deze leeuw van de graaf van Vlaanderen uiteindelijk het teken kunnen worden van de vlaamse trots en van het vlaamse volk zoals wij dit nu kennen? (zonder vergeten dat we hier spreken over het graafschap vlaanderen=half vlaanderen nu)
Om een cultuur, taal en volk te redden, moet er soms teruggegaan worden op het verleden. Men kan tot ongeveer de scheiding van de Nederlanden in het protestantse noorden en het katholieke zuiden spreken van de "Dietsche Stam"*. Daarna zijn de beide uitlopers ervan uit elkaar gegroeid en werd er een Noord-Dietse tak en een Zuid-Dietse tak gevormd.

De Noord-Dietse tak baseert zijn eenheid als volk op de opstand tegenover de Spanjaarden en de geschiedenis als verenigd volk erna. Het teken van de Noord-Dietsers/de Nederlanders is dan ook hun verbondendheid aan het huis van Oranje en hét symbool van Nederland is dan ook "oranje".

De Zuid-Dietsers zijn echter hun eenheid als volk beginnen baseren op een iewat verder verleden, namelijk de opstand tegenover de vorsten. Eén van de belangrijkste gebeurtenissen (zelfs in de geschiedenis van West-Europa) was de nederlaag van een ridderleger tegenover een leger te voet, namelijk in 1302. De vlag die daar door het leger te voet werd gedragen, was de Vlaamse Leeuw. De Vlaamse Leeuw kan dan ook gerust als een symbool worden beschouwd van opstand tegen de monarchie.

* De term Dietsch is, in tegenstelling tot wat sommigen beweren, geen term uitgevonden door organisaties als het VNV of Verdinaso maar een term om het volk van de Nederlanden aan te duiden.

Laatst gewijzigd door Metternich : 15 augustus 2006 om 21:36.
Oud 15 augustus 2006, 21:45   #33
largo_w

Standaard

Citaat:
Om een cultuur, taal en volk te redden, moet er soms teruggegaan worden op het verleden. Men kan tot ongeveer de scheiding van de Nederlanden in het protestantse noorden en het katholieke zuiden spreken van de "Dietsche Stam"*. Daarna zijn de beide uitlopers ervan uit elkaar gegroeid en werd er een Noord-Dietse tak en een Zuid-Dietse tak gevormd.

De Noord-Dietse tak baseert zijn eenheid als volk op de opstand tegenover de Spanjaarden en de geschiedenis als verenigd volk erna. Het teken van de Noord-Dietsers/de Nederlanders is dan ook hun verbondendheid aan het huis van Oranje en hét symbool van Nederland is dan ook "oranje".

De Zuid-Dietsers zijn echter hun eenheid als volk beginnen baseren op een iewat verder verleden, namelijk de opstand tegenover de vorsten. Eén van de belangrijkste gebeurtenissen (zelfs in de geschiedenis van West-Europa) was de nederlaag van een ridderleger tegenover een leger te voet, namelijk in 1302. De vlag die daar door het leger te voet werd gedragen, was de Vlaamse Leeuw. De Vlaamse Leeuw kan dan ook gerust als een symbool worden beschouwd van opstand tegen de monarchie.

* De term Dietsch is, in tegenstelling tot wat sommigen beweren, geen term uitgevonden door organisaties als het VNV of Verdinaso maar een term om het volk van de Nederlanden aan te duiden.
OEF ik dacht dat je het nooit ging zeggen .

Hier wou ik dus heel die tijd naartoe; de gulden sporenslag; "vlaanderen's" eerste collectieve overwinning tegen een vorstendom (enfin "een ander land").

Het feit dat we hier vergeten en dat zeer weinig genoteerd staat is dat deze overwinning door "de vlamingen" gesteund en geholpen werd door wat wij nu de "walen" noemen. Een groot deel van het vlaamse 'boerenleger' was o.a. gevormd uit voetvolk van de omstreken van Namen.

Dus het feit dat wij nu een leeuw gebruiken als collectief symbool tegen onze band met deze walen is juist tegen wat je hier heel vroeger schreef namelijk

Citaat:
http://www.vvb.org/dossiers/onafhankelijk.html#8
De Vlaamse Leeuw is dan weer het symbool aangenomen door de Vlaamse Beweging die streefde en streeft naar het beschermen van de Vlaamse cultuur en taal (die hevig onderdrukt werd door de belgische staat) en grondgebied (dat nog steeds onder hevige druk staat, dank aan de belgische staat en partijen zoals het FDF)
Het symbool werd geperverteerd. En wordt heel vaak verkeerdelijk gebruikt hier wil ik op komen!
Oud 15 augustus 2006, 21:49   #34
Metternich

Standaard

Citaat:
OEF ik dacht dat je het nooit ging zeggen .

Hier wou ik dus heel die tijd naartoe; de gulden sporenslag; "vlaanderen's" eerste collectieve overwinning tegen een vorstendom (enfin "een ander land").
De term "land" die wij gebruiken, heeft niet dezelfde betekenis als in die tijden.
Citaat:
Het feit dat we hier vergeten en dat zeer weinig genoteerd staat is dat deze overwinning door "de vlamingen" gesteund en geholpen werd door wat wij nu de "walen" noemen. Een groot deel van het vlaamse 'boerenleger' was o.a. gevormd uit voetvolk van de omstreken van Namen.
De scheiding tussen het huidige Vlaanderen en Wallonië is er dan ook pas helemaal gekomen bij de Unie van Atrecht en de Unie van Utrecht. Toen is de barst totaal ontstaan.
Citaat:
Dus het feit dat wij nu een leeuw gebruiken als collectief symbool tegen onze band met deze walen is juist tegen wat je hier heel vroeger schreef namelijk
De leeuw is een collectief symbool tegen de monarchie en tegen franstalige overheersing. Een symbool dat door de jaren niet is veranderd.
Citaat:
Het symbool werd geperverteerd. En wordt heel vaak verkeerdelijk gebruikt hier wil ik op komen!
Dat de leeuw misbruikt wordt en heb ik nergens willen ontkennen en zal ik niet ontkennen. Van symbool veranderen zou echter een toegeving zijn aan diegenen die hem willen misbruiken.

Laatst gewijzigd door Metternich : 15 augustus 2006 om 21:49.
Oud 15 augustus 2006, 21:54   #35
largo_w

Standaard

Citaat:
De term "land" die wij gebruiken, heeft niet dezelfde betekenis als in die tijden.
De scheiding tussen het huidige Vlaanderen en Wallonië is er dan ook pas helemaal gekomen bij de Unie van Atrecht en de Unie van Utrecht. Toen is de barst totaal ontstaan.
De leeuw is een collectief symbool tegen de monarchie en tegen franstalige overheersing. Een symbool dat door de jaren niet is veranderd.
Dat de leeuw misbruikt wordt en heb ik nergens willen ontkennen en zal ik niet ontkennen. Van symbool veranderen zou echter een toegeving zijn aan diegenen die hem willen misbruiken.

We verstaan elkaar!

Zonder de unie van atrecht en de unie van utrecht waren er toch twee verschillende talen hoor dus ooit was het toch gebarsten.
Oud 15 augustus 2006, 22:03   #36
Metternich

Standaard

Citaat:
We verstaan elkaar!

Zonder de unie van atrecht en de unie van utrecht waren er toch twee verschillende talen hoor dus ooit was het toch gebarsten.
Uiteraard, maar dat is de één van de eerste grote scheidingen in de geesten geweest.

Oud 15 augustus 2006, 22:08   #37
largo_w

Standaard

Citaat:
Uiteraard, maar dat is de één van de eerste grote scheidingen in de geesten geweest.
Ja, maar toen kleefde het katholicisme heel het boeletje nog aan elkaar. Door verzachting van de Katholieke traditie verzwakt deze band nu...dit is zeer spijtig...maar dat moest gebeuren.

Ik ben het niet akkoord gewoon met de vlaamse wil om te lossen.
Oud 15 augustus 2006, 22:12   #38
Metternich

Standaard

Citaat:
Ja, maar toen kleefde het katholicisme heel het boeletje nog aan elkaar. Door verzachting van de Katholieke traditie verzwakt deze band nu...dit is zeer spijtig...maar dat moest gebeuren.

Ik ben het niet akkoord gewoon met de vlaamse wil om te lossen.
En waarom niet? Het is duidelijk dat de belgische staat wordt samengehouden doordat de twee volkeren tegen elkaar worden opgezet. Iets dat zal blijven gebeuren zolang de belgische staat bestaat aangezien beide volkeren een andere maatschappijvisie hebben, en door de staat opgewekt, hardnekkig wantrouwen in elkaar.

Een onafhankelijk Vlaanderen en een Wallonië dat zijn eigen toekomst kan bepalen zonder Vlaamse inmenging zal enkel zorgen voor een betere verstandhouding tussen beide volkeren. Laten we twee goede buren worden i.p.v. slecht getrouwden.

Voor mij zijn er absoluut geen economische redenen mee gemoeid maar een geloof in volksnationalisme als middel om de volkeren beter te doen overeenkomen. Elk volk zijn staat, elk volk zijn systeem, elk volk de vrijheid om zijn lot in handen te hebben.

Oud 15 augustus 2006, 22:19   #39
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niks mis mee alleen wat ondermaats dat als je iets moet promoten je het moet gaan opzoeken wat het in feite inhoud.
Ik promoot niet de Vlaamse Leeuw. Ik promoot de soevereinitiet van het Vlaamse volk en de Vlaamse natie.
Had dat Vlaanderen als vlag gekozen voor een blauw konijn op roze achtergrond, dan stond de Vlaamse beweging nu te wapperen met het Vlaams Konijn. Die leeuw is ook maar een symbool.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2006, 22:26   #40
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik promoot niet de Vlaamse Leeuw. Ik promoot de soevereinitiet van het Vlaamse volk en de Vlaamse natie.
Had dat Vlaanderen als vlag gekozen voor een blauw konijn op roze achtergrond, dan stond de Vlaamse beweging nu te wapperen met het Vlaams Konijn. Die leeuw is ook maar een symbool.
En dan had je evenmin geweten wat je promootte.

Je promoot een idee gebaseerd op haat en afgunst tegenover een bevolking die ons tot 70 jaar geleden onderhield.

De zware feiten zijn dat nu Vlaanderen Wallonië niet meer nodig heeft het Wallonië weggooid als een natte gebruikte handdoek (of zou willen). Maar het merendeel van de mensen die dit idee hebben nog geen flauw idee hebben van het verleden en het zich ook niet aantrekken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be