![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nu er geen WMD zijn gevonden blijkt dat de schijn van legitimiteit die BushCo wou geven aan de inval, eigenlijk niet meer was dan een grove en onverdunde leugen. Leugen tegenover de wereldgemeenschap (je moet het maar doen) en een leugen tegenover de eigen bevolking die gevraagd wordt om fiscaal en materieel mee te stappen in dit verhaaltje. Wat gaat BushCo vertellen tegen de families die hun kinderen hebben zien omkomen in deze criminele operatie? Want dit alles lijkt niet tot een zinvolle conclusie te zullen komen (zoals reeds van vooraf voorspeld trouwens). Hebben de frapatzen van BushCo geleid tot een veiliger wereld? I don't think so...
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Met zo'n redenering kan je morgen Pakistan binnenvallen, want dat land beschikt wel over nucleaire wapens die het wel eens "zou" kunnen inzetten... en als het huidige regime het niet doet, dan "zou" het volgende dat "zeer waarschijnlijk" wel eens kunnen doen, want er "zou" een meer fundamentalistisch regime kunnen aantreden in de niet al te verre toekomst (dat risico is immers verre van hypothetisch). Dus als we Pakistan niet nu onmiddellijk aanvallen, dan "zouden" we daar wel eens de kwalijke gevolgen van kunnen ondervinden. Zie je? Da's nu de taal die BushCo heeft gebruikt, en die taal kan je tegen zowat elk land ter wereld gaan gebruiken om een oorlog goed te praten. Er zijn anderzijds wel al een aantal harde feiten: BushCo heeft gelogen tijdens de schertsvertoning op de VN. Alles afschuiven op de intelligence services is een politieke truuk (zo oud als de straat) en compleet ongeloofwaardig. De Amerikaanse intelligentiediensten zijn wel degelijk "intelligent" en goed uitgerust genoeg om dit soort van grove blunders niet te maken. Die blunders zijn erin gemanipuleerd door de politiek. En nogmaals, het zal je kind maar zijn dat ginderachter in de zandbak moet sterven omdat die gek zijn spelletjes speelt in het Witte Huis. Als Amerikaan zou ik me behoorlijk in m'n eer getast voelen door zoveel manipulatie, leugen, bedrog... Waar is toch dat ideaal van de VS als "baken" voor vrijheid en democratie in de wereld? Hoog tijd dus om die schurken niet te belonen met nogmaals 4 jaar ambtstermijn voor hun manifeste onkunde en slechte wil.
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Kudos, De Vexille,
ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Zeer mooi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken de Pakistaanse regering niet en zeker hun geschiedenis niet. Indien er een man aan de macht is zoals saddam mogen ze hem op dezelfde wijze verwijderen. Geen problemen mee. Indien mijn familie al half uitgemoord is geweest é door saddam en mijn kind zou in de zandbak sterven door de oorlog om dit monster te verwijderen zou ik inderdaad ook kapot zijn maar ik zou het dus wel op saddam blijven steken hoor. Zijn alle slachtoffers die gevallen zijn tijdens de wereldoorlog terwijl de engelsen en amerikanen hier waren om de duisters en hitler te verwijderen, waren al die slachtoffers toen ook de schuld van de amerikanen en de engelsen? Of Bush blijft of niet zal mij een worst schelen. Trouwens het woordje preventie staat niet in jou woordenschat blijkbaar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ten tweede, de VS heeft een geschiedenis in het steunen en zelf aan de macht brengen van corrupte autoritaire regimes. Zo was elke rechtse dicatuur in Zuid Amerika sinds WOII daar met steun van de VS. Evenals in de Afrika. Citaat:
![]() Vergeljking met WOII gaat niet op. Hier bestaan de geallieerden uit een supermacht en enkele meelopers. Als ik zeg dat Saddam een duizend keer mindere dreiging dan Hitler was, gaat het nog altijd om de understatement van de eeuw. Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Jou 2de stuk over het aan de macht brengen van corrupte autoritaire regimes is onzin hé. Toen men de taliban steunden waren ze zo nog niet é. Dat ze uiteindelijk dergelijke bedreiging vormden kon men niet weten. Moet je mij eens uitleggen waarom de VS met opzet een autoritair corrupt regime zou steunen en aan de macht zou brengen. Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De VS concentreert zich op het MO, voor een stuk uit eigenbelang (veiligstellen oliebevoorrading, maar niet pikken van olie), verdedigen van de enige democratie (Israel) maar OOK uit algemeen belang EN uit zelfverdediging tegen het opkomend moslimextremisme (sic). Citaat:
De VS heeft bedenkelijke regimes inderdaad in stand gehouden, omdat dat voor de VS stabiliteit gaf, en dat is vrij normaal in internationale geopolitiek en in historisch perspectief geplaatst. Maar plunderen en moorden zoals de europeanen dat gedaan hebben daar hebben ze zich niet schuldig aan gemaakt. Citaat:
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je gelooft toch niet meer in sinterklaas en de paashaas hoop ik. 8) For the record : de VS heeft in het verleden en het heden (en zal in de toekomst) steun verleend aan regimes die autoritair, corrupt, antidemocratisch en zelfs misdadig zijn. Reden : eigenbelang in geopolitiek opzicht. Je wil een voorbeeld natuurlijk? : Chili, argentinie, irak, afganistan etc. in het verleden, uzbekistan, turkmenistan, saudi arabie, ... in het heden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Terwijl de VS nog steeds zulke regimes steunt zoals Saoudi Arabie en nog steeds zulke geopolitieke spelletjes spelen. Omdat het de stabilitiet in stand houdt voor de VS. Eigenbelang dus. Dat zemet Iraq een dictator hebben afgezet is goed meegenomen, goede PR. Citaat:
Ik wilde hiemee niet zeggen dat ze Iraq zacht moesten aanpassen. Het was een reactie op Illwill's "preventie staat niet in jouw woordenboek". Er was niet veel preventief aan de inval in Iraq, het was eerder repressief. Ze hebben het woord preventief misbruikt en een gevaarlijk precendent gezet. Kijk maar wat Irael allemaal uitsteekt.
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Vergelijken met WOII... Ach dat wordt zoooo vaak gedaan om elk optreden van de US goed te praten. Toch nog eens de geschiedenis bestuderen, Illwill, en je zal zien hoe vergezocht die vergelijkingen wel zijn in deze concrete context. Ik ga me hier zelfs niet uitputten om die nogmaals op een rijtje te zetten wegens iets té evident. "Preventie" staat wel degelijk in mijn woordenboek... Preventie betekent in de eerste plaats streven naar een oplossing in lijn met het internationale recht. In dit geval: erover waken dat Irak de resoluties van de VN respecteert en dan een fikse controle plaatsen op het regime. Dit in zeer nauw overleg en coördinatie met een zeer brede coalitie. Binnen of buiten de VN, dat maakt niet zoveel uit. (hoewel binnen natuurlijk wel "sterker" zou overkomen) De VS was goed op weg om zo'n coalitie te bouwen in de aanloop naar de interventie in Afghanistan, maar de BushCo -steenezels hebben dit compleet naar de haaien geholpen. @Straddle: Ik ben lang niet zo zeker hoe en waar de economische en politieke belangen in de Iraakse interventie liggen; de geschiedenis zal dit uitwijzen. Ik ben ook geen believer in samenzweringstheorieën... Maar om een antwoord te vinden op die vraag is het misschien nog niet zo gek om ook eens richting Israël te kijken.
![]() |
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
wat je laatste paragraaf betreft ben ik het met je eens. Om een algemene reactie op je posting te laten, wil ik gewoon even linken naar een antwoord dat ik gaf in een andere thread... ik ben een beetje lui vandaag... ![]() http://forum.politics.be/viewtopic.p...hlight=#486101
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
nu officieel als HET argument gebruikt word om de invasie in irak goed te praten. U vind dat dus dom? Proficiat, eindelijk. 8) Ik vind het ook dom, vooral omdat het gelogen is. En waarom ze die andere corrupte regimes steunen (of steunden)? Tja als eigenbelang niet duidelijk genoeg is zal ik het misschien eens spellen : - voordeel op politiek gebied : vroeger : US vs USSR, Kapitalisme vs Communisme tegenwoordig : Een vinger inde pap bij belangrijke beslissingen, inside informatie, geopolitieke stratego. - voordeel op economisch gebied : openen van afzetmarkten, dirigeren van prijzen, controle op vitale productie-stromen (olie, ... ) - voordeel op cultureel gebied : everybody loves disney, Coca Cola & Mac Donalds. ![]() |
|
![]() |
![]() |