![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allez, we zijn weeral allemaal nazi's.
Laatst gewijzigd door lombas : 27 februari 2007 om 14:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Let wel : ik trek me alleen aan wat de Vlamingen denken in Sint Genesius Rode (ja zo lomp ben ik), en voor zover ik weet, zijn die helemaal niet blij met wat er gebeurt en willen die bij Vlaanderen blijven. Citaat:
![]() |
![]() |
#23 |
Parlementslid
|
![]() Laten we even realistisch blijven. In de huidige economische context is de constructie wallo-brux een one way ticket naar een derde wereld-status. Brussel is een verlieslatende stad en Wallonië een verlieslatende regio, zij zullen elkander alleen maar dieper het dal in sleuren. Geen van de twee regios heeft het geld de andere te onderhouden. Dit manifest is wishfull thinking. De zwanenzang van een politieke kaste wellicht, die zich bedreigd ziet door niet alleen het uiteenvallen van de staat België maar ook de onvermijdelijke val van de PS, wanneer de brede arbeidersbeweging in Wallonië in verzet gaat komen tegen de asociale politiek. D�*t is de reden van dit communautaire messentrekken: de toenemend morrende achterban een fictieve vijand voor de ogen houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ik bedoel, gaat het hier om jobs waarvoor je meertalig moet zijn? En waarom moet je meertalig zijn : opgelegd door het (privé) bedrijf zelf, of de overheid, of... ![]()
![]() |
![]() |
#25 |
Gouverneur
|
![]() Het wordt in ieder geval belangrijker dat BHV in 2007 ECHT gesplitst wordt ! Laten zoveel mogelijk bewuste vlamingen stemmen voor de partij waarvan ze denken dat zij de splitsing de facto tegen een zo kleinmogelijke prijs zal splitsen , niet ideëel maar in de realiteit !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 27 februari 2007 om 14:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Tot nog toe kan het 'hoofdstedelijk gewest' Brussel worden beschouwd als een 'administratief' en 'symbolisch' gewest, door beide gemeenschappen opgericht, maar gesitueerd �*n Vlaanderen. Om te dienen als hoofdstad van het gehele land. Dat Brussel in Vlaanderen ligt en 'vlaams' (of 'vlaams-brabants') is blijkt dat het is omringd door Vlaanderen. Met SGR erbij is Brussel/Wallonië ineens een 'natuurlijk' aansluitend grondgebied van de franstaligen. Logisch toch, dat die één geheel vormen als het komt tot separatisme? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
ik geloof niet dat alle walen even entoesiast zullen zijn . Zowel Spaak als Mourreau zijn Brusselaars , het is er duidelijk aan te zien .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() http://forum.politics.be/showthread.php?t=81704
Er is al een discussie een paar minuten eerder opgestart. Ik stel voor dat we het gecentraliseerd houden en allen daarheen gaan? ![]() ![]()
![]() |
#30 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
SGR behoort al sinds de invoering van de gewestvorming tot het Vlaams gewest. Elke poging om daar iets aan te veranderen moet beschouwd worden als een Anschluss op zijn Hitlers: Lebensraum voor het francofone Herrenvolk, en dus als een (internationale) oorlogsverklaring. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Gouverneur
|
![]() De vraag is zelfs of Brussel minder armlastig is ; Het heeft wel een hoger PIB , maar de te financieren noden en functies zijn ook exponentieel groter .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Neen, wij zijn de prooi van de Anschluss-pogingen, zij zijn dus de nazi's.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
BHV gaat in feite over territoriale integriteit, om het met een modieus woord te zeggen 'respect' voor ons grondgebied. Het kan dus niet zijn dat BHV gesplitst wordt door een of andere toegeving op territorialiteit in de rand, weze het door verandering van statuut of aanhechting van randgemeenten of zelfs maar wijken. Wat dat betreft ben ik bang voor de tjseven en hun flamingantisch aanhangsel, de n-va.
![]() |
![]() |
#35 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op dat punt hebben ze toch al in hun kaarten laten kijken? CVP, PVV en BSP waren vorig jaar bereid de Franse Gemeentschap zeer ruime bevoegdheden te geven in de zes randgemeenten, plus veel extra geld aan Brussel. Geen territoriale overdracht, zie je? SGR en de zes zullen alleen maar aan de bevoegdheid van de Vlaamse regering onttrokken worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En waarom niet? Als ze zich gedragen als nazi's, dan mogen we dat toch zeggen, ook aan de internationale gemeenschap? De parallellen met Dantzig en Sudetenland zijn obvious.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En referenda kunnen per definitie altijd maar gaan over materies waarvoor de entiteiten die de referenda organiseren de grondwettelijke bevoegdheid hebben . Op gemeentelijk niveau , kan enkel een referendum over problemen die tot de gemeentelijke taken behoren ; op deelstatelijk niveau kunnen enkel referenda over kwesties die tot de bevoegdheid van die deelstaten behoren ...enz In Duitsland bijvoorbeeld kunnen twee deelstaten afspreken of een gemeente van Land wil veranderen ; er moet een meerderheid zijn in beide Länder. Bij ons moet het federaal geregeld worden , omdat de gemeenten hun toebehoren tot een deelstaat bekomen via hun indeling in arrondissementen en provincies . De faciliteiten gemeenten behoren bij het vlaamse arrondissement Halle -Vilvoorde door een "federale" wet van 1973 , als ik mij over het jaartal niet vergis . Veranderen kan dus maar door een federale wet of indien een referendum zou kunnen hierover (quod non) een referendum op federaal niveau . De franstaligen doen aan wishful thinking . Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 27 februari 2007 om 14:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Maar neen, mits wat agressief gedoe zijn genoeg Vlaamse politici bereid om de zes af te staan. Remember de overdracht van bevoegdheden aan de Franse Gemeenschap vorig jaar bij de BHV-onderhandelingen. Alleen Spirit heeft dat tegengehouden.
Laatst gewijzigd door baarle : 27 februari 2007 om 15:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In Brussel werken Vlamingen voor de federale en de Vlaamse overheid: daar 'verliest' Brussel of Wallonië niks aan, integendeel er is een relatieve oververtegenwoordiging van Walen bij de federale overheidsdiensten. In de privé: die zoeken de werknemers die ze willen en omdat er in Brussel niet genoeg werknemers zijn (met de juiste kennis en bagage) zoeken ze die elders, voornamelijk in Vlaanderen. De walen die in Brussel werken zijn in niet geringe mate daar terwerkgesteld omdat de manager(s) Franstalig zijn die hun 'soort' beschermen. De Vlamingen zullen dus hoe dan ook hun Vlaamse en privé banen in Brussel behouden: in Brussel of buiten Brussel als de firma of Vlaamse overheid verhuist. Ze kunnen ook de jobs verliezen als de firma's naar het buitenland trekken. De federale ambtenaren tja... maar dan zijn die Walen hun federale job ook kwijt. |
|
![]() |
![]() |