Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2007, 16:32   #21
El Guapo
Burger

El Guapo's schermafbeelding

Standaard

Ik ben werknemer in een KMO en ik wil de vakbonden niet binnen. Dat de vakbonden eerst eens leren om terug de belangen van de werknemer te vertegenwoordigen, maar zoals ze nu zijn? Blijf alsjeblief buiten...[/quote]

Ik ben ook werknemer in een KMO en ik wil de vakbonden zo snel moggelijk binnen. Ik werk graag op mijn bedrijf maar er zijn nu eenmaal dingen waarmee je moeilijk naar de baas kan stappen en dan is een vakbondsvertegenwoordiger toch wel een goede tussenweg.

Laatst gewijzigd door El Guapo : 30 maart 2007 om 16:33.
El Guapo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 16:32   #22
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
2 bedrijven en de rest op straat, of 3 bedrijven hé...

Buisiness units die aan mekaar factureren weet u wel, ...
Tuurlijk er zullen altijd wel achterpoortjes gevonden worden. Ze kunnen op die manier waarschijnlijk wel zelfs weer subsidies op strijken of belastingen ontwijken of extra kosten aftrekken. De eerlijke ondernemers en arbeiders zijn steeds de dupe van de corrupte ondernemers en plantrekker arbeiders.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 16:34   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
Daarmee wordt duidelijk dat jij arbeiders ziet als wegwerpproducten.
Ben je dan verbaasd dat die wegwerpproducten protesteren en zich willen verenigen?
Helemaal niet, ik zou het alleen niet tolereren dat een of andere kwieben in mijn bedrijf een beetje de toerist en god de vader komt spelen...

En als ge daarvoor dan mensen moet buitensmijten, wel ja het zij zo, het is nog altijd uw eigendom hé dat bedrijf.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 16:39   #24
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Helemaal niet, ik zou het alleen niet tolereren dat een of andere kwieben in mijn bedrijf een beetje de toerist en god de vader komt spelen...
Waarom zou die vakbondsafgevaardigde iemand van buitenaf moeten zijn? Het kan toch perfect één (of meerdere) van de huidige werknemers zijn als die zich daarvoor kandidaat stelt?

Laatst gewijzigd door Villa Comedia : 30 maart 2007 om 16:40.
Villa Comedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 17:13   #25
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
Waarom zou die vakbondsafgevaardigde iemand van buitenaf moeten zijn? Het kan toch perfect één (of meerdere) van de huidige werknemers zijn als die zich daarvoor kandidaat stelt?
Net zoals de verkiezingen voor voorzitter volledig eerlijk en democratisch gebeuren zeker...
Oud 30 maart 2007, 18:15   #26
Villa Comedia
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Net zoals de verkiezingen voor voorzitter volledig eerlijk en democratisch gebeuren zeker...
Is het niet waar wat ik vertel dan? Daar zal ik meer aan hebben dan wat met uw ogen te draaien en wat paranoia te doen.
Oud 30 maart 2007, 19:04   #27
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

En een bescherming van vijf jaar...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 20:21   #28
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Ik heb ooit twee weken via interim in een klein bedrijfje gewerkt en toen ik de nachtpremie eiste waarop ik recht had hoefde het voor dat bedrijfje niet meer. De arbeiders die vast voor het bedrijfje werkten durfden hun mond niet open te doen.
Als je prijs maakt voor een order en je weet dat je speciaal voor dat order een nachtploeg zal moeten inzetten dan hoor je een nachtpremie in te calculeren. Doe je dat niet en leg je gewoon de sociale wetgeving naast je neer dan ben je een reliqui uit de 19de eeuw. En er zijn nog meer van die reliquiën dan je denkt. En er zijn ook nog veel meer brave onmondige en bange arbeiders dan je voor mogelijk houdt. Die hebben bescherming nodig. Misschien niet direkt een ondernemingsraad maar een comité voor veiligheid of alleszins een verantwoordelijke daarvoor zeker.
ach, man, hou toch op met janken
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 20:23   #29
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Guapo Bekijk bericht
Ik ben ook werknemer in een KMO en ik wil de vakbonden zo snel moggelijk binnen. Ik werk graag op mijn bedrijf maar er zijn nu eenmaal dingen waarmee je moeilijk naar de baas kan stappen en dan is een vakbondsvertegenwoordiger toch wel een goede tussenweg.
Moeilijke dingen? Zoals?
Oud 30 maart 2007, 20:25   #30
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Tuurlijk er zullen altijd wel achterpoortjes gevonden worden. Ze kunnen op die manier waarschijnlijk wel zelfs weer subsidies op strijken of belastingen ontwijken of extra kosten aftrekken. De eerlijke ondernemers en arbeiders zijn steeds de dupe van de corrupte ondernemers en plantrekker arbeiders.
Iedere ondernemer die niet van vakbonden moet weten is een corrupte ondernemer?
Iedere arbeider die niet bij een vakbond is aangesloten, is een plantrekker?
Oud 30 maart 2007, 20:26   #31
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Big difference. Alsof die niet naar de vakbondtop zal luisteren.

Laatst gewijzigd door Dycore : 30 maart 2007 om 20:26.
Oud 30 maart 2007, 20:42   #32
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dikwijls staat in deze kolommen te lezen hoe links en politiek correct België volgens sommigen is, hoe ondernemersonvriendelijk ook.
Toch wordt datzelfde België door Europa op de vingers getikt omdat het... jawel, te weinig inspanningen doet om de arbeiders een stem te geven binnen hun bedrijf.
Al 5 jaar bestaat een Europese richtlijn die stipuleert dat een bedrijf vanaf 20 werknemers een vakbondsvertegenwoordiging moet toelaten. In België wordt dit totaal met voeten getreden. Gelukkig hebben de vakbonden dit in de aandacht getrokken, en volgde hieruit een terechtwijzing.
De werkgeversorganisaties menen echter dat zij boven de wet staan, en willen van geen ondernemingsraden weten in kleinere ondernemingen.
Iedereen weet dat grote bedrijven zichzelf opsplitsen in kleinere business units om de vakbonden buiten spel te zetten, en iedereen weet dat de arbeidsomstandigehden in een bedrijf zonder vakbond meestal slechter zijn.
Een terechte terechtwijzing dus.
Waarom is dit geen prioriteit voor de "linkse" sp.a en PS??
Groot gelijk, kameraad! Tijd voor een revolutie!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 20:44   #33
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Bvb bedrijfsdiefstal?
Oud 30 maart 2007, 20:56   #34
Villa Comedia
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Big difference. Alsof die niet naar de vakbondtop zal luisteren.
Op het vlak van? Het ging als ik me niet vergis over KMO's en het feit dat er vanaf zoveel werknemers een vakbondsafgevaardigde een beetje toeziet of o.a. de sociale wetgeving wel juist wordt toegepast. Daar worden heus geen gekleurde hesjes uitgedeeld omdat de baas toevallig slechtgezind is.
Oud 30 maart 2007, 20:58   #35
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Op het vlak van? Het ging als ik me niet vergis over KMO's en het feit dat er vanaf zoveel werknemers een vakbondsafgevaardigde een beetje toeziet of o.a. de sociale wetgeving wel juist wordt toegepast. Daar worden heus geen gekleurde hesjes uitgedeeld omdat de baas toevallig slechtgezind is.
Zeker?
Oud 30 maart 2007, 21:04   #36
Villa Comedia
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Zeker?
In dit land is men nooit zeker.
Oud 31 maart 2007, 10:58   #37
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom is dit geen prioriteit voor de "linkse" sp.a en PS??
Omdat die hun eerste bekommernis is aan de macht (en dus het belastingsgeld) te blijven zitten.
Hun respectievelijke zogenaamde bestaansredenen, het volk of de arbeiders vertegenwoordigen is niks meer dat een smoesje.
Het is "dankzij" het kostenplaatje dat deze parasieten veroorzaken dat de werkdruk in de ongesubsidieerde economisch waardevolle privé sector de pan is uitgerezen en men almaar vlugger en met minder mensen genoopt is te werken om nog investeringen te kunnen aanlokken.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 18:19   #38
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ooit twee weken via interim in een klein bedrijfje gewerkt en toen ik de nachtpremie eiste waarop ik recht had hoefde het voor dat bedrijfje niet meer. De arbeiders die vast voor het bedrijfje werkten durfden hun mond niet open te doen.
Als je prijs maakt voor een order en je weet dat je speciaal voor dat order een nachtploeg zal moeten inzetten dan hoor je een nachtpremie in te calculeren. Doe je dat niet en leg je gewoon de sociale wetgeving naast je neer dan ben je een reliqui uit de 19de eeuw. En er zijn nog meer van die reliquiën dan je denkt. En er zijn ook nog veel meer brave onmondige en bange arbeiders dan je voor mogelijk houdt. Die hebben bescherming nodig. Misschien niet direkt een ondernemingsraad maar een comité voor veiligheid of alleszins een verantwoordelijke daarvoor zeker.
Dat is ook wat ik zelf ervaar en hoor van anderen. De enige manier waarop we ervoor kunnen zorgen dat de sociale regels, die in België inderdaad dankzij jaren van strijd op een hoog niveau staan, worden gevolgd, is door de arbeiders en bedienden de kans te geven om zich te organiseren en deel uit te kunnen maken van ondernemings- en veiligheidsraden.
Werknemers hebben andere prioriteiten dan werkgevers. Voor de laatste is de winst het belangrijkste, voor de eerste is het belangrijkste dat ze voor hun arbeid een eerlijk loon krijgen, dat ze iets of wat zekerheid hebben over hun inkomen, en dat hun werk in zo veilig mogelijke omstandigheden gebeurt. Die 2 verschillende doelstellingen staan vaak haaks op elkaar, en wie gelooft dat een individuele werknemer het dan kan halen van zijn werkgever die zit er naast. De baas zal met plezier een werkloze binnenhalen om de "vervelende" werknemer te vervangen. Vandaar dat een vakbondsvertegenwoordiging onontbeerlijk is, aangezien de delegees beschermd zijn, en dus zonder angst kunnen onderhandelen.
Aangezien veel grotere ondernemers zich proberen te onttrekken aan de wetten door hun bedrijf op te splitsen in kleinere business units, die elkaar inderdaad factureren, is het logisch dat de vakbonden strijden om ook in kleinere ondernemingen hun rol te kunnen spelen.
Dat dit een doorn in het oog is van de ondernemers en de aandeelhouders is logisch, en sommigen kunnen beweren dat de vakbonden de concurrentiepositie van de bedrijven ondermijnen. Diezelfde mensen zullen toch moeten toegeven dat er grenzen zijn aan winstbejag. Kinderarbeid bijvoorbeeld, dat was heel winstgevend in de tijd, maar intussen is dit gelukkig bij wet verboden. 100 jaar geleden zouden de kapitalisten nog woedend geweest zijn tegen iedereen die kinderarbeid in vraag dierf te stellen...

Laatst gewijzigd door Gentenaar : 31 maart 2007 om 18:26.
Gentenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 18:31   #39
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is ook wat ik zelf ervaar en hoor van anderen. De enige manier waarop we ervoor kunnen zorgen dat de sociale regels, die in België inderdaad dankzij jaren van strijd op een hoog niveau staan, worden gevolgd, is door de arbeiders en bedienden de kans te geven om zich te organiseren en deel uit te kunnen maken van ondernemings- en veiligheidsraden.
Werknemers hebben andere prioriteiten dan werkgevers. Voor de laatste is de winst het belangrijkste, voor de eerste is het belangrijkste dat ze voor hun arbeid een eerlijk loon krijgen, dat ze iets of wat zekerheid hebben over hun inkomen, en dat hun werk in zo veilig mogelijke omstandigheden gebeurt. Die 2 verschillende doelstellingen staan vaak haaks op elkaar, en wie gelooft dat een individuele werknemer het dan kan halen van zijn werkgever die zit er naast. De baas zal met plezier een werkloze binnenhalen om de "vervelende" werknemer te vervangen. Vandaar dat een vakbondsvertegenwoordiging onontbeerlijk is, aangezien de delegees beschermd zijn, en dus zonder angst kunnen onderhandelen.
Aangezien veel grotere ondernemers zich proberen te onttrekken aan de wetten door hun bedrijf op te splitsen in kleinere business units, die elkaar inderdaad factureren, is het logisch dat de vakbonden strijden om ook in kleinere ondernemingen hun rol te kunnen spelen.
Dat dit een doorn in het oog is van de ondernemers en de aandeelhouders is logisch, en sommigen kunnen beweren dat de vakbonden op die
Als leden van het maoïstische partijtje PVDA daar voorstander van zijn, dan weet men wel...

Die waren zelfs voorstander om in Vorst te blijven staken, zelfs met het gegarandeerde verlies van duizenden jobs... In het belang uiteraard van de arrebeider...

Het partijtje dat zelfs het Noord-Koreaanse bewind goed vindt (U gelooft het niet? Bezoek dan hun site)...

Laatst gewijzigd door Chipie : 31 maart 2007 om 18:31.
Oud 1 april 2007, 02:19   #40
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Natuurlijk zijn sommige dingen makkelijker met personeelsvertegenwoordiging (ik gebruik opzettelijk personeels ipv vakbond hier), maar de vakbonden zoals ze nu zijn doen m.i. meer goed dan kwaad. Ook (en vooral) de wettelijke bescherming van de vakbondsafgevaardigden binnen een bedrijf gaat me te ver, zeker voor KMO's lijkt me dit bijna ondraagbaar.

Ik durf garanderen dat voor KMO's dit een enorme rem op recrutering zal worden. I.e. dat gaat denk ik héél véél jobkes kosten de moment dat men het invoert.

Tenslotte is mijn beeld van de vakbonden als organisatie zeer negatief. Zij komen eerder op voor de uitkeringstrekkers dan de werkenden, zijn niet aangepast aan onze tijden en bemoeien zich met van alles waar ze zich imo niet met te bemoeien hebben.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 1 april 2007 om 02:19.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be