![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De taal is onderhevig aan de vrije markt, me dunkt.
Een taalcommité om de taal vast te leggen zoals ze 'moet' zijn, om een leidraad te hebben in scholen, is logisch. Maar die moet louter descriptief werken, tenzij bij twistpunten. Kortom? Who cares? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meh, mij kan het ook geen fuck schelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
"Ja, het toenemend gebruik van Engelstalige termen en benamingen degradeert het Nederlands tot een tweederangstaal. Bovendien is het Engels nu eenmaal geen officiële taal en zijn heel wat mensen het Engels niet machtig. Van elk openbaar bestuur mag je toch verwachten dat het communiceert in een taal die alle mensen begrijpen? Maar bovenal is het gebruik van het Engels gewoonweg een krampachtige poging om ‘hip’ over te komen. Het zou net getuigen van originaliteit en creativiteit om zelf leuke Nederlandstalige benamingen te bedenken in plaats van anderstalige termen klakkeloos over te nemen. “Kusje en weg” is toch veel leuker dan “kiss & ride”, niet? " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Vb. "Huizen kijken" met Pascale Naessens.... Je kunt geen koppel hun woning laten beschrijven of ze hebben steevast het woord" master bedroom" in hun mond.... *Op mijn werk krijg ik mijn mails enkel nog in het Engels..... (ze zijn nochtans maar voor 20% aandeelhouder) *Als er bij een vergadering nog maar één engelstalige is dan wordt er Engels gesproken..... *Ik weet anders nog hoe de franse voertaal wrevel opwerke toen een meerderheid aan Vlamingen zich moest plooien voor 1 Waal bij een vergadering. *Waarom het onderscheid in toegevelijkheid tussen Engels en Frans? Laatst gewijzigd door Amaj : 29 april 2007 om 19:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De problemen die we kenden tot een nog vrij recent verleden met het Frans waren voornamelijk van sociale aard. In ons eigen Vlaanderen was het Vlaams minderwaardig tegenover het Frans.
De Engelse invasie is geen veroveringsinvasie. Het is eer het gevolg van "het kleiner worden van de wereld", ofte de globalisatie. Wij Vlamingen zijn nogal soepel en passen ons gemakkelijk aan. Onze kultuur is de Amerikaans-Engelse kultuur aan het worden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wie is dat kommitee voor het Engels ??? Ik heb "mijn geloof" in die dingen verloren met eens nader te bekijken: - wat is het verschil tussen de s-uitgesproken letter in sigaar en citroen? - wat is dat voor zever van ruggengraat of ruggegraat, hondekot of hondenkot, om dat om de zoveel tijd te veranderen? - en zo zijn er nog honderden voorbeelden (kijk maar eens hoeveel "rechtzettingen" in de recentste versies van woordenboeken nodig waren ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
En het feit dat er veel Engelstalige woorden het Nederlands binnensluipen, is wat mij betreft “no big deal.” Dat is altijd zo al geweest: in het Oude Rome was Grieks een heel populaire taal, en kenden de meeste Romeinen een flink handvol Griekse termen en uitdrukkingen. Honderd jaar geleden was Frans hier nog de overheersende taal op administratief gebied, en onze Nederlandse taal zit bijna tjokvol met de erfenis daarvan. Aangezien we de laatste decennia overspoeld worden met Engelse muziek, films en technologie, is het niet meer dan normaal dat er een heleboel Engelse woorden overgenomen worden door de gemiddelde Belg. Persoonlijk vind ik ook dat men daar een beetje moet voor oppassen, voor je het weet spreek je een belachelijk pseudo-Nederengels, maar het is vechten tegen de bierkaai. In Nederland is het trouwens nog veel erger gesteld dan hier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
vb. van "groentjes" 't schijnt zelfs gezonder te zijn dan groentes ??? Of moet dat echt groenten zijn ???? Maar van je lange of korte sigaret: ik hoor mijn moeder nog steeds zeggen van ons vader: hij is buiten een sigaretje aan het smoren. (Trouwens: wie heeft van mooie woordje "smoren" uit ons taalgebruik gezwierd??) En anderzijds: heb je nou liever dat we een ander woord zouden gekozen hebben voor "komputer" , zoals de Fransen hun "ordinateur". Kom, kom, taal moet in de eerste plaats genieten zijn, in de tweede plaats kommunikeren, en 't is pas omwille van dat laatste - het moet duidelijk zijn - zijn er een paar regeltjes nodig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
-"'ijn es bowete een saf aant smoëre" klinkt ook lekker. Ik vind dat het dialect meer moet gepromoot worden. Iedereen zou in staat moeten zijn om zijn dialect te kunnen spreken. Als men nu binnen het vak Nederlands eens enkele lesuren spendeert aan de vocabulaire en spraakkunst van het plaatselijk dialect? Das leuk, en leerzaam, want je woordenschat en taalkennis wordt er rijker van. Om kinderen wijs te maken dat er een duidelijk verschil is tussen het Algemeen Nederlands en de streektaal, das niet simpel, maar moet te doen zijn. Laatst gewijzigd door Zonlicht : 29 april 2007 om 21:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Onlangs nog in Poperinge op restaurant geweest.... Die weten zelfs niet wat AN is denk ik. ![]() Maar mensen die een andere taal dan hun moedertaal spreken om zich te profileren (denk maar aan de Gentse bourgeosie of het gebruik van engelse gezegden om zich interessant voor te doen) die kunnen van mij op niet veel begrip rekenen. Dat is gewoon "trendy bullshit". (Vioor zij die geen Nederlands meer kennen ondertussen) Dikkenekkerij zeg maar. Laatst gewijzigd door Amaj : 29 april 2007 om 22:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Dialecten moeten bewaard en gekoesterd worden. Dit gezegd zijnde, vind ik het ook niet meer dan normaal dat elke Belg - of Vlaming beter gezegd - zijn best doet om ook AN te praten.
Het is triestig dat in een klein landje als dat van ons, om de 30 km een heel ander dialect gesproken wordt. Mensen die het vertikken om een poging te doen om AN te praten, zijn ofwel lompe boeren, ofwel kùnnen ze gewoon niet anders. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het heeft alles met fierheid en eigenheid te maken. Eigenlijk zou Vlaanderen beter af zijn met dergelijke mensen. In plaats van engelse termen over te nemen, zouden we liever wat dialect overnemen in ons dagelijks taalgebruik.... hilariteit alom, gegarandeerd. Je verwacht dat iemand die dertig kilometer verder woont AN moet praten met "vreemdelingen"... Maar afstand is relatief... zo kun je dus ook verwachten dat 800 km verder je ook te woord gestaan wordt in een universele taal. Maar ik zie Italianen, Spanjaarden, Duitsers, Engelsen, Denen, Letten... wel geen moeite doen om een andere taal aan te leren. 't Zijn altijd de Vlamingen die een jaar voor ze op vakantie gingen, al de taal van het vakantieland aan het leren waren. Het leven bestaat uit gevers en nemers... en de Vlamingen zijn blijkbaar altijd de "gevers"..... En laat het nu net dat zijn dat mij zo stilaan op mijn heupen begint te werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
Af en toe eens een poging doen, vooral t.o.v. mensen die hun dialect weinig begrijpen, is m.i. echt niet veel gevraagd. Dat is gewoon een kwestie van elementaire beleefdheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Persoonlijk ben ik van mening dat het Vlaams-Nederlands moet blijven bestaan; het mag niet weggedumpt worden door het Frans of door het Engels (zelfs al zal het Engels de uitsluitende taal van wetenschap, handel enz. worden binnen x tiental jaren).
Maar de dialekten, dat is wat anders. Die mogen verdwijnen, de restanten mogen in het museum en kunnen nog voor de lol beoefend worden in "old-timers-klubs". Een aantal woorden of uitdrukkingen kunnen/mogen nog wel doorsijpelen in de standaardtaal - daarvoor is het een levende taal -, maar voor de rest moet ge u neerleggen bij de realiteit en bij het evoluerend gegeven van de maatschappij. Daarbij telt niet veel romantisme.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 30 april 2007 om 07:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Dialecten mogen verdwijnen, maar er gewoon iets over leren op school zou interessant en leerzaam zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Beleefdheid en respect kunnen nooit kwaad. Dit doet me denken aan ons koningshuis waar ze nog altijd geen vloeiend Nederlands kunnen spreken.... als je dit vergelijkt met Maxima die uit Argentinië komt en na een paar jaar al perfect Nederlands kende met de erbijhorende typische tongval, dan stel ik mij toch vragen over het respect dat ons koningshuis heeft voor de Vlamingen.... (geen dus) Uit wiens hand men eet, diens taal men spreekt.....behalve hier natuurlijk. Ook zie ik soms van die uitgeprocedeerde gezinnen op TV..... Maar mensen toch....er zijn er bij die na vijf jaar wel 100 keer beter Nederlands praten dan onze Koninklijke klucht. Van slechte wil gesproken.... Vandaar dus mijn oproep aan de mensen om, al was het maar uit principe, zoveel mogelijk die engelse en anderstalige termen achterwege te laten..... Hoe kun je anders verwachten dat immigranten, buitenlandse investeerders of toeristen, moeite gaan doen om onze taal te leren als ze zien dat we ze zelf niet meer of amper spreken ???? Laatst gewijzigd door Amaj : 30 april 2007 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom "mogen" dialecten verdwijnen? Vindt u een dialect zonder enige waarde dat u het zonder enige spijt zomaar laat verdwijnen? |
|
![]() |
![]() |