Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2007, 15:49   #21
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
En dan zullen ze wel een vertegenwoordiger hebben?
Vindt u dat Duitstalige Belgen Walen zijn?
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 15:50   #22
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
ik zie de Oostkantons eerder bij het Groothertogdom Luxemburg gaan na het einde van Belgie.
Waarom moet België per se verdwijnen eer dat dit kan gebeuren?
Oud 11 augustus 2007, 16:11   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
ik zie de Oostkantons eerder bij het Groothertogdom Luxemburg gaan na het einde van Belgie.
Idd.
Ze hebben schrik om hun eigenheid te verliezen in een land van 82 miljoen inwoners.

De Duitstaligen zijn stilaan gesteld op hun aparte positie. Zolang België hen verregaande autonomie kan garanderen, zullen zij België verdedigen. Als België dat niet kan, dan zullen ze eerder voor het kleine Luxemburg kiezen, dan voor het immense Duitsland.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 16:17   #24
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Idd.
Ze hebben schrik om hun eigenheid te verliezen in een land van 82 miljoen inwoners.

De Duitstaligen zijn stilaan gesteld op hun aparte positie. Zolang België hen verregaande autonomie kan garanderen, zullen zij België verdedigen. Als België dat niet kan, dan zullen ze eerder voor het kleine Luxemburg kiezen, dan voor het immense Duitsland.
Je mag wel niet vergeten dat ook Duitsland een federale staat is; de Duitstalige gemeenten zouden dus ook hun eigenheid kunnen behouden in het immense Duitsland. (als 17de deelstaat van Duitsland).
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 16:18   #25
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Idd.

Een terugkeer naar de Kleinstaterei? Dat lijkt me even zinloos als een terugkeer naar het België van 1830.
Oud 11 augustus 2007, 16:26   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Je mag wel niet vergeten dat ook Duitsland een federale staat is; de Duitstalige gemeenten zouden dus ook hun eigenheid kunnen behouden in het immense Duitsland. (als 17de deelstaat van Duitsland).
Ik heb de vraag eens gesteld aan iemand van de PJU-PDB. Hij zei me dat daar binnen de partij geen eensgezinheid over bestaat.
Aansluiting bij Wallonië was voor niemand aanvaardbaar, en een onafhankelijk DG was voor niemand realistisch.
Slechts een minderheid wilde aansluiting bij Duistland, omdat ze dan zouden opgaan in de grote Nordrhein-Westfalen (met z'n 18 miljoen inwoners).
Aansluiting bij Vlaanderen zou aanvaardbaar zijn voor de veel Duitstaligen, omdat dat de garantie geeft op verregaande autonomie.
Maar de "populairste" optie, is toch aansluiting bij Luxemburg. Zeker in Sankt-Vith, Büllingen, enz...

Maar vandaag zijn ze toch in de eerste plaats vragende partij voor een Duitstalig Gewest.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 11 augustus 2007 om 16:26.
Oud 11 augustus 2007, 16:32   #27
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb de vraag eens gesteld aan iemand van de PJU-PDB. Hij zei me dat daar binnen de partij geen eensgezinheid over bestaat.
Aansluiting bij Wallonië was voor niemand aanvaardbaar, en een onafhankelijk DG was voor niemand realistisch.
Slechts een minderheid wilde aansluiting bij Duistland, omdat ze dan zouden opgaan in de grote Nordrhein-Westfalen (met z'n 18 miljoen inwoners).
Aansluiting bij Vlaanderen zou aanvaardbaar zijn voor de veel Duitstaligen, omdat dat de garantie geeft op verregaande autonomie.
Maar de "populairste" optie, is toch aansluiting bij Luxemburg. Zeker in Sankt-Vith, Büllingen, enz...

Maar vandaag zijn ze toch in de eerste plaats vragende partij voor een Duitstalig Gewest.
Moet dat? Kunnen ze geen aparte deelstaat binnen Duitsland oprichten?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 16:33   #28
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat lijkt me moeilijk, wij grenzen daar niet eens volledig aan (maar dat doen we ook al niet met Voeren)

Ik weet dat Duitsland voor zijn Bundestag de opdeling maakt in de zestien Länder, en daarin nog eens in "Wahlkreise", in totaal over heel Duitsland 299. Elke Wahlkreis krijgt gegarandeerd een vertegenwoordiger, met een "first past the post" systeem. Helaas zijn de verhoudingen nog een beetje te klein om hen één Wahlkreis te maken.

(Kaartje van die Wahlkreise : http://www.bundeswahlleiter.de/bunde...e_16DBT_A1.pdf)
Of zouden de Duitsers zou lief willen zijn om hen iets teveel te vertegenwoordigen.
Oud 11 augustus 2007, 16:50   #29
evilbu

Standaard

Mja ik heb het even opgezocht, Nordrhein Westfalen hanteert voor zijn eigen Landtag ook een systeem waarbij het gebied wordt opgedeeld in 128 Wahlkreise, maar aangezien er ook in dat Land nog altijd 18 miljoen mensen wonen.
Oud 11 augustus 2007, 16:53   #30
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat kan ik geloven.

Citaat:
Moet dat? Mogen ze enkel aansluiten als ze bij Nordrhein-Westfalen gaan?

Citaat:
Ik denk niet dat dit realistisch is.

Citaat:
Is dat ook niet omwille van de rijkdom van Luxemburg, al is die erg relatief (veel buitenlanders die er werken en BNP genereren, maar niet in de noemer staan om het BNP per hoofd te berekenen)?

Ik vind het wel een goede optie, ook al heb je een exclave.
Oud 11 augustus 2007, 17:03   #31
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Is dat ook niet omwille van de rijkdom van Luxemburg, al is die erg relatief (veel buitenlanders die er werken en BNP genereren, maar niet in de noemer staan om het BNP per hoofd te berekenen)?
De taalverwantschap is toch ook wel belangrijk. Het dialect van Sankt-Vith sluit nog nauwer aan bij het Luxemburgs, dan bij het dialect van Eupen.

't Is daar nogal complex. Enerzijds is er nog een verschil tussen Eupen (dat meer bij Vlaanderen/Limburg en Duitsland aansluit) en Sankt-Vith (dat meer bij Luxemburg aansluit). Maar anderzijds weten ze dat ze (Eupen en Sankt-Vith) moeten samenwerken, want ze zijn al zo klein.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 11 augustus 2007 om 17:04.
Oud 11 augustus 2007, 17:10   #32
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De taalverwantschap is toch ook wel belangrijk. Het dialect van Sankt-Vith sluit nog nauwer aan bij het Luxemburgs, dan bij het dialect van Eupen.

't Is daar nogal complex. Enerzijds is er nog een verschil tussen Eupen (dat meer bij Vlaanderen/Limburg en Duitsland aansluit) en Sankt-Vith (dat meer bij Luxemburg aansluit). Maar anderzijds weten ze dat ze (Eupen en Sankt-Vith) moeten samenwerken, want ze zijn al zo klein.
Hoeft dat?

Ik ken de situatie niet echt goed, maar waarom kan Eupen niet bij Duitsland aansluiten en Sankt-Vith niet bij Luxemburg?
Oud 11 augustus 2007, 17:14   #33
evilbu

Standaard

Citaat:
Hoeft dat?

Ik ken de situatie niet echt goed, maar waarom kan Eupen niet bij Duitsland aansluiten en Sankt-Vith niet bij Luxemburg?
Als de Duitstalige Gemeenschap deelbaar wordt, Vl misschien ook..
Oud 11 augustus 2007, 20:16   #34
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Wat een onzin, ze spreken Duits, en ze moeten gewoon bij Duitsland

Als Vlaanderen bij Nederland komt en Luxemburg ook, zou dat wel perfect wezen natuurlijk Dan kunnen ze wel bij ons!

@Evilbu: Jij bent wel van de Eva en van de Yaoi ofniet? Ik heb er niks op tegen hoor

Laatst gewijzigd door Keats : 11 augustus 2007 om 20:17.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 20:19   #35
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vindt u dat Duitstalige Belgen Walen zijn?
Uw antwoord is naast de kwestie. Ik vroeg me af of ze in de Bundestag een vertegenwoordiger zouden hebben.

Of is voor u iemand vertegenwoordigd als de vertegenwoordiger dezelfde taal spreekt. Zo zouden de Nederlandstalige Belgen ook vertegenwoordigd zijn het Nederlands parlement - quod certe non.

Voor de rest bestaan er geen "Walen". Dat begrip is een puur politieke uitvinding los van de sociologische realiteit.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 20:20   #36
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeft dat?

Misschien omdat de mensen daar dat niet willen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 20:27   #37
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de rest bestaan er geen "Walen". Dat begrip is een puur politieke uitvinding los van de sociologische realiteit.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 20:41   #38
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu is het heldhaftige HBVL tot het uiterste punt gekomen. Het onuitspreekbare is uitgesproken (niet de eerste keer trouwens). En wat nu dan? Het aantal flaminganten is nog altijd met geen procent gestegen.
neem u medicijntjes is jongen
Oud 11 augustus 2007, 20:44   #39
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Wat een onzin, ze spreken Duits, en ze moeten gewoon bij Duitsland
Was in de middeleeuwen de cultuurtaal in Eupen niet het Nederlands? Nu goed, het zijn nu Duitsers geworden.

Citaat:
Als Vlaanderen bij Nederland komt en Luxemburg ook, zou dat wel perfect wezen natuurlijk Dan kunnen ze wel bij ons!
Zij spreken Frans, Duits en Letzebuergs maar geen Nederlands daar, plus ze zijn veeel rijker, komt dus helemaal niets van hoor, ze zijn daar niet achterlijk.
Citaat:
@Evilbu: Jij bent wel van de Eva en van de Yaoi ofniet? Ik heb er niks op tegen hoor
Pb!
Oud 11 augustus 2007, 20:55   #40
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Was in de middeleeuwen de cultuurtaal in Eupen niet het Nederlands? Nu goed, het zijn nu Duitsers geworden.
Tijdens het "ancien régime" was het Nederlands de taal in het onderwijs en in de gegevensbeheer van Eupen. Onder kerkelijke invloed werd Eupen vooral vanaf de 19de eeuw verhoogduitst m.a.w de kerketaal was er toen het Duits.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be