Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2007, 08:28   #21
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Inderdaad een natie-staat heeft nood aan cultuur en aan iconen.

Ik wil niet beweren dat er geen interessante Vlamingen zijn, maar België heeft toch een grote cultuur te bieden, en die is symbolisch vertegenwoordigd door dat lijstje.

Wie wil nu in een land leven dat geen enkele grootsheid uitstraalt? Ik wil kleur, fantasie en schoonheid. De Vlaamse klei is mij gewoon te grijs.
Hi-la-rish. België kan perfect opgedeeld worden in twee, want al de grote iconen waren ofwel Vlamingen ofwel Franstaligen.
En er zijn Vlaamse iconen genoeg. 't is niet omdat jij allergisch bent voor alles wat Vlaams is dat de rest van de wereld dat ook is.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 08:29   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Zo'n topic hoeft wat mij betreft niet opgestart te worden gezien de vanzelfsprekendheid ervan.

Maar gezien Politics.be, als ondertitel, "het grootste Vlaams nationalistische politieke discussieplatform" vermeldt, kan ik hier gerust mee leven.
Dus moest je iets anders dan de klassieke platte masturbatie repliek kunnen beantwoorden, zou die ook eens interessant kunnen worden bevonden.
waar zie jij die ondertitel staan?
Oud 1 september 2007, 08:31   #23
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Hi-la-rish. België kan perfect opgedeeld worden in twee, want al de grote iconen waren ofwel Vlamingen ofwel Franstaligen.
En er zijn Vlaamse iconen genoeg. 't is niet omdat jij allergisch bent voor alles wat Vlaams is dat de rest van de wereld dat ook is.
Pelgrim, doe eens iets samen met mij:

het alternatief van Vlaming is NIET "franstalige"

het alternatief van Vlaming is: Waal!

Het is niet omdat de Walen die begrippen steeds met elkaar verward hebben (als je in Vlaanderen woont maar franstalig bent, dan mag je voor Waalse politici stemmen.... in BHV) dat we dit grapje verder moeten laten escaleren.

en als je dat C2C's lijstje bekijkt, dan is het niet moeilijk dat de walen enkel roi baudoin hadden om uit te kiezen. Wel tof van hen dat ze dan uiteindelijk toch een sale flamand als Brel hebben gekozen hé.

Of gaan we van Arno ook een "franstalige" maken?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 1 september 2007 om 08:33.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 08:48   #24
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Pelgrim, doe eens iets samen met mij:

het alternatief van Vlaming is NIET "franstalige"

het alternatief van Vlaming is: Waal!

Het is niet omdat de Walen die begrippen steeds met elkaar verward hebben (als je in Vlaanderen woont maar franstalig bent, dan mag je voor Waalse politici stemmen.... in BHV) dat we dit grapje verder moeten laten escaleren.

en als je dat C2C's lijstje bekijkt, dan is het niet moeilijk dat de walen enkel roi baudoin hadden om uit te kiezen. Wel tof van hen dat ze dan uiteindelijk toch een sale flamand als Brel hebben gekozen hé.

Of gaan we van Arno ook een "franstalige" maken?
Nee, Arno spreekt "hoog-Nederlands" vooral als hij "hoog" is

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 08:50   #25
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zei toch dat we uit dat lijstje gewoon de Vlamingen moeten halen

Ik pleit er ook voor om franstalige en waal consequent juist te gebruiken. Als het gaat om ons buurvolk, waar ik alle respect voor heb en waarvan de vlag in mijn salon broederlijk naast de leeuw hangt, dan spreek ik over Walen.
Als ik het heb over de politieke heersende klasse, die zo snel mogelijk moet afgezet worden, dan spreek ik over de Franstalige politiekers.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 08:51   #26
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik wil niet beweren dat er geen interessante Vlamingen zijn, maar België heeft toch een grote cultuur te bieden, en die is symbolisch vertegenwoordigd door dat lijstje.

Wie wil nu in een land leven dat geen enkele grootsheid uitstraalt? Ik wil kleur, fantasie en schoonheid. De Vlaamse klei is mij gewoon te grijs.
En daarom wilt u geannexeerd worden door Frankrijk? U spreekt met dubbele tong.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 11:12   #27
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met Lernout & Hauspie en Dana Winner komen we er niet.
Hier in Nederland is Goedele Liekens wereldberoemd.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 12:53   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het bekende lijstje dus: door en door Belgen die aan België als België een meerwaarde gaven. Nobelprijswinnaars, wereldberoemde artiesten, etc...

Ik ken geen Vlaamse equivalenten in de moderne tijd. Een voorwaarde voor een splitsing zou toch moeten zijn dat we eerst een aantal Vlamingen kweken die Vlaanderen op de kaart kunnen zetten. Nu hebben we die niet.

Met Lernout & Hauspie en Dana Winner komen we er niet.

Dus: eerst bewijzen dat Vlaanderen ook wijsheid aan de wereld kan leveren. Pas dan mag er voor mij verdergeprutst worden.
En wat bedoelt u nu eigenlijk?

Die mensen gaven België geen meerwaarde maar wel de mensheid. Een staat wordt er niet beter om als er onder haar bevolking plotseling Nobelprijswinnaars rondlopen. Een staat wordt beter door goed bestuur en werkbare instellingen. Dat geeft aan een staat een meerwaarde!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 12:56   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Puur 19e eeuws denkwijze over staatsnationalisme! Menslief, bij u heeft de tijd echt wel stilgestaan!
Oud 1 september 2007, 12:58   #30
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hier in Nederland is Goedele Liekens wereldberoemd.
Onmogelijk.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 12:58   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik spreek wel over België. Niet over wat er voor 1830 bestond.

Onze grote schilders sinds 1830:

Khnopff
Ensor
Spilliaert
Rops
Tuymans
etc...

Als er één lijstje van mensen is die de Belgitude uitstralen zijn het wel onze schilders.
Hoezo? Waarin zit dan wel de "Belgitude" (sic) van deze mensen? Wat is die bij Spilliaert bijvoorbeeld die we niet bij zijn niet-Belgische tijdgenoten vinden?
Oud 1 september 2007, 13:03   #32
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Puur 19e eeuws denkwijze over staatsnationalisme! Menslief, bij u heeft de tijd echt wel stilgestaan!
Von Humboldt
Oud 1 september 2007, 16:24   #33
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
En daarom wilt u geannexeerd worden door Frankrijk? U spreekt met dubbele tong.
Ah nee, juist niet hé. Frankrijk heeft toch een grote cultuur, of niet soms?

Tsssssss, jongens, het argumentatievermogen is in deze thread tot ongekende diepten gezonken en de verwarring tussen natie, cultuur, natiestaat en territorialiteit is compleet.

Zij die niet zien dat er zoiets als een Belgische cultuur bestaat - los van uit welk gewest de dragers ervan stammen - zijn toch een beetje blind. Noem mij één Vlaming die als Vlaming iets interessants te bieden heeft aan de wereld?

Want vergis u niet, de cohesie van een natiestaat wordt niet enkel bepaald door endogene factoren, maar evengoed door externe relaties. Een natie moet naar binnen toe zijn gemeenschap kunnen samenhouden door gedeelde cultuur en iconen, en naarbuiten toe moet ze zich op dezelfde basis kunnen legitimeren.

Noem mij dus de Vlamingen die dat laatste zullen verzorgen. Zoals aangetoond zijn er Belgen die dat voor België gedaan hebben.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 16:29   #34
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En wat bedoelt u nu eigenlijk?

Die mensen gaven België geen meerwaarde maar wel de mensheid. Een staat wordt er niet beter om als er onder haar bevolking plotseling Nobelprijswinnaars rondlopen. Een staat wordt beter door goed bestuur en werkbare instellingen. Dat geeft aan een staat een meerwaarde!
Nog eentje die staat en natie verwart.

En maar dat mytheempje van het "goed bestuur" rondpompen - jongens toch, dat heeft echt wel gepakt. Ik dacht dat zelfs ordinaire mensen wel doorhadden dat "goed bestuur" maar een discursief truukske was. Blijkbaar niet.

Een natie heeft met goed bestuur niks van doen. Goed bestuur is voor boekhouders en voor tsjeven die dat leeg begrip pushen om verkiezingen te winnen op de kosten van belangrijker themas.

Weet gij eigenlijk wel wat een natie is?

Het verbaast mij dat hier mensen het recht opeisen om over een onafhankelijk Vlaanderen te spreken, maar geen enkel inzicht tonen in de basisconcepten van het samenleven.
Oud 1 september 2007, 16:50   #35
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noem mij dus de Vlamingen die dat laatste zullen verzorgen. Zoals aangetoond zijn er Belgen die dat voor België gedaan hebben.
Glazen bol is besteld, ik zal de faktuur naar U sturen.

Wat een domme vraag toch! Net alsof er in het nieuwe Vlaanderen nog geen kunstenaars of wetenschappers meer zullen opstaan. (degenen de we nu hebben reken je toch steevast als "belge"). Je zal dus moeten wachten tot uw huidige "iconen" een vlaams paspoort hebben, en tot de nieuwe generatie uit zijn luiers is gegroeid.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 16:55   #36
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Net alsof er in het nieuwe Vlaanderen nog geen kunstenaars of wetenschappers meer zullen opstaan. (degenen de we nu hebben reken je toch steevast als "belge"). Je zal dus moeten wachten tot uw huidige "iconen" een vlaams paspoort hebben, en tot de nieuwe generatie uit zijn luiers is gegroeid.
Je bent niet erg snel hé.

Het punt is dat de eis voor onafhankelijkheid vereist dat er al zoiets bestaat als een natie of een breed gedragen Vlaamse cultuur.

Zolang die er niet is, is de roep om onafhankelijkheid absurd.

Dus nogmaals: van zodra er Vlaamse cultuur wordt geproduceerd die zelfstandig is, mag de Staat volgen. Niet andersom. Zo werkt dat nu eenmaal.

Laatst gewijzigd door C2C : 1 september 2007 om 16:55.
Oud 1 september 2007, 16:57   #37
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Wat een domme vraag toch! Net alsof er in het nieuwe Vlaanderen nog geen kunstenaars of wetenschappers meer zullen opstaan. (degenen de we nu hebben reken je toch steevast als "belge"). Je zal dus moeten wachten tot uw huidige "iconen" een vlaams paspoort hebben, en tot de nieuwe generatie uit zijn luiers is gegroeid.
Integendeel al die lessen Frans recupereren voor wetenschappen kan alleen maar helpen.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 23:08   #38
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent niet erg snel hé.

Het punt is dat de eis voor onafhankelijkheid vereist dat er al zoiets bestaat als een natie of een breed gedragen Vlaamse cultuur.

Zolang die er niet is, is de roep om onafhankelijkheid absurd.

Dus nogmaals: van zodra er Vlaamse cultuur wordt geproduceerd die zelfstandig is, mag de Staat volgen. Niet andersom. Zo werkt dat nu eenmaal.
In welk wetboek staat dat allemaal?

Sinds wanneer heeft een staat, etniciteit of grondgebied meer dan een minimale invloed op het ontstaan van kunst of wetenschap?

Sinds wanneer moet een gemeenschappelijke cultuur de enige reden zijn voor het laten ontstaan van een onafhankelijke staat?

U raaskalt. En u weet het.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 23:29   #39
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Het wordt zielig, hoor.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 23:38   #40
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Het wordt zielig, hoor.
Tja, wat wil je. België valt uit elkaar, belgicisten beginnen zich te bekeren, maar het is nogal een moeilijke bevalling... die blijven maar raaskallen... alsof ze nog deels bij het BUB horen... Weten die nu hoe sterk Vlaanderen echt wel is. Dat weten alleen gezonde mensen he.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be