Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 21 oktober 2007, 16:00   #21
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Buitenlandse kranten kosten bij ons ook maar, en dat heeft alles te maken met de binnen- en buitenlandse distributietarieven. Meer moet je daar niet achter zoeken.
Best mogelijk, maar dan moeten onze handelaars die ook maar naar de goedkoopste distributeur gaan (of mogem ze dat niet???). Op mijn werk doen ze dat in elk geval wel.

Overigens, waarom moet een boek, tijdschrift of krant in zeg maar Putte aan beide kanten van de "schreve", in hetzelfde dorp dus, twee prijzen hebben? Waarom moeten de posttarieven binnen de Eurozone verschillen? Met de privatisering in het achtrerhoofd?

Ik vind dat allemaal niet kunnen, zeker niet binnen een toch niet zó grote regio als de Nederlands-Vlaamse waar het geschreven verkeer behoorlijk intens is.
Leo is offline  
Oud 21 oktober 2007, 18:19   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Best mogelijk, maar dan moeten onze handelaars die ook maar naar de goedkoopste distributeur gaan (of mogem ze dat niet???). Op mijn werk doen ze dat in elk geval wel.
Ja, maar dat zal niets veranderen aan het feit dat distributie van binnenlands materiaal in het buitenland altijd duurder is dan in het binnenland zelf.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 oktober 2007, 18:22   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens, waarom moet een boek, tijdschrift of krant in zeg maar Putte aan beide kanten van de "schreve", in hetzelfde dorp dus, twee prijzen hebben? Waarom moeten de posttarieven binnen de Eurozone verschillen? Met de privatisering in het achtrerhoofd?
Tja, omdat de staten in heel wat zaken nu eenmaal soeverein blijven. Een vaste boekenprijs is bijvoorbeeld bij ons niet wettelijk, in Nederland en Frankrijk wel.

Waarom verschillen de posttarieven? Omdat iedere overheidsbedrijf nu eenmaal een andere kostenplaatje heeft en dus een andere prijzenpolitiek. Als de liberalisering eraan komt, zal dit er zeker niet eenvoudiger op worden.
Oud 21 oktober 2007, 18:29   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Waarom, wel melk is er 30% goedkoper, aardappelen 25%, bloem 40%, groenten en fruit gemiddeld 35% en frisdrank 25%.
De melkprijs is in Nederland onlangs sterk gestegen. Een witproduct als Lilac halfvolle melk bij de C1000 kost nu 45 cent, tot voor enkele maanden was dat nog 35 cent (en ik heb zelfs nog geweten dat het 25 cent) was. Bij ons is dat ietsje meer dan een halve euro bij de grote discountwarenhuizen. Ook andere melk- en vetproducten hebben eenzelfde prijsverhoging meegemaakt in Nederland. In Oostburg kost bij de Lidl de goedkoopste bakmargarine 46 cent, en dezelfde prijszetting vind je bij Lidl België. Zo veel verschil is er niet meer. Ik merk dat de prijzen weer naar elkaar toegroeien. Ook frisdrank is niet meer merkelijk goedkoper: 't gaat slechts om enkele eurocentjes. In Nederland betaal je wel bovenop de bijna gelijke prijs nog eens PET-statiegeld. In het ANWB-magazine heb ik trouwens gelezen dat Nederland ook een verpakkingtaks zal invoeren die de prijzen zal beïnvloeden.

Wie het goedkoopste af wil zijn wat frisdrank betreft, moet gewoon naar Frankrijk, waar niet alleen de BTW op niet-alcoholische dranken is verlaagd maar er ook een heel lage verpakkingstaks wordt geheven.
Oud 21 oktober 2007, 18:31   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, zelfs voertuigen zijn daar nu zo'n 15% goedkoper.
Dat moet ik volkomen tegenspreken. Enkele maanden geleden hebben wij omwille van gezinsuitbreiding beginnen uitkijken naar een nieuwe wagen. Een aantal modellen van verschillende merken kwamen in aanmerking, waarvan ik de prijzen heb nagekeken zowel bij ons als in Nederland. Iedere keer bleek de prijs hoger te zijn in Nederland.

En dan heb ik het nog niet over de hoge inschrijvingstaks alsook de veel hogere verkeersbelasting die de Nederlandse automobilist mag slikken!
Oud 21 oktober 2007, 20:58   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Iedereen mist hier duidelijk het belangrijkste punt : de herwerking van de index door Verhofstadt!
Brood, melk, suiker, koffie, etc zijn dingen van elke dag.
TV, computer, etc zijn dingen die je maar eens om de zoveel jaar koopt.

De samenstelling van de index (VHS dus) heeft ons goed bij ons pietje, want iedereen denkt dat zijn loon aangepast zal worden aan de prijzen, maar dat is al lang niet meer waar!

De korf van de indeks, waarin ieder produkt gewogen is volgens zijn belang in de portemonnee van de Vlaming, wordt meebepaald door de vakbonden in een overlegstruktuur.
Ik zal de site van de fod ekonomische zaken nog eens moeten raadplegen.
Ik geloof dat er jaarlijks (alleszins periodiek) wijzigingen zijn om prijsstijgingen, dalingen, nieuwe produkten, verouderde produkten in te kalkuleren.
Maar één ding is zeker: de verschillende produkten onderling zijn "gewogen", dus het gaat niet om de prijs van één brood, maar wel bij wijze van spreken over de uitgave van brood voor een gans jaar, terwijl de prijs van een televisie gedeeld wordt door het aantal jaren dat die geacht wordt mee te gaan in een gemiddeld gezin.

Heb jij links naar die wijziging die Verafstoot hier doorgevoerd zou hebben.
We spreken niet van de gezondheidsindeks die oa zeer bewust autobrandstof en tabak eruit gezwierd hebben.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 oktober 2007, 21:03   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat moet ik volkomen tegenspreken. Enkele maanden geleden hebben wij omwille van gezinsuitbreiding beginnen uitkijken naar een nieuwe wagen. Een aantal modellen van verschillende merken kwamen in aanmerking, waarvan ik de prijzen heb nagekeken zowel bij ons als in Nederland. Iedere keer bleek de prijs hoger te zijn in Nederland.

En dan heb ik het nog niet over de hoge inschrijvingstaks alsook de veel hogere verkeersbelasting die de Nederlandse automobilist mag slikken!
Off topik:

Vwoila, dat weet jij uit eigen ervaring.
Ik word zo gewaar dat veel mensen op dit forum nogal uit hun nek kletsen, soms ter goeder trouw (maar zelfs dan: je moet korrekt kritisch zijn, en dingen durven sjekken), soms uit dommigheid ....

Tijdens mijn laatste vakantie in Frankrijk heeft de hotelier me verteld dat de jaarlijkse autotaks afgeschaft is en vervangen door een verhoging van de prijs van de autobrandstof.
(een gevolg was, dat op den buiten waar men plaats genoeg heeft, iedereen zijn oude auto behoudt, als een nieuwe gekocht wordt; zo heeft men enige mobilitieitsreserve ...).

Dat zou men hier ook mogen doorvoeren. Vergelijk met de afschaffing (in Vlaanderen, niet in Walenland) van de kijk-en-luisterbelasting.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 oktober 2007, 21:40   #28
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Iedereen mist hier duidelijk het belangrijkste punt : de herwerking van de index door Verhofstadt!
Brood, melk, suiker, koffie, etc zijn dingen van elke dag.
TV, computer, etc zijn dingen die je maar eens om de zoveel jaar koopt.

De samenstelling van de index (VHS dus) heeft ons goed bij ons pietje, want iedereen denkt dat zijn loon aangepast zal worden aan de prijzen, maar dat is al lang niet meer waar!
Gij snapt het Eddy, waar ik naar toe wou, electronica is inderdaad goedkoper geworden maar ik leg niet iedere dag een TV toestel tussen mijn boterham en jij waarschijnlijk ook niet. Bovendien is de index erg handig voor de hoge lonen. Wanneer iemand 1000 euro verdiend in de maand en 2% index er bij krijgt maakt dit 1020 euro. Bij een volgende keer dat er vb. 3% bij komt is dit 1020 + 3%= 1050,6 en zo verder. Voor iemand die daar tegenover 4000 euro verdiend + 2% is dit, 4080 euro en de keer daarop + 3% = 4202,4. De kloof tussen groot verdieners en gewone verdieners wordt dus steeds groten niet tegenstaande is de prijs van de levensmiddelen voor alle twee evenveel gestegen en dus is dit een klote systeem.
Garry is offline  
Oud 21 oktober 2007, 21:45   #29
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De melkprijs is in Nederland onlangs sterk gestegen. Een witproduct als Lilac halfvolle melk bij de C1000 kost nu 45 cent, tot voor enkele maanden was dat nog 35 cent (en ik heb zelfs nog geweten dat het 25 cent) was. Bij ons is dat ietsje meer dan een halve euro bij de grote discountwarenhuizen. Ook andere melk- en vetproducten hebben eenzelfde prijsverhoging meegemaakt in Nederland. In Oostburg kost bij de Lidl de goedkoopste bakmargarine 46 cent, en dezelfde prijszetting vind je bij Lidl België. Zo veel verschil is er niet meer. Ik merk dat de prijzen weer naar elkaar toegroeien. Ook frisdrank is niet meer merkelijk goedkoper: 't gaat slechts om enkele eurocentjes. In Nederland betaal je wel bovenop de bijna gelijke prijs nog eens PET-statiegeld. In het ANWB-magazine heb ik trouwens gelezen dat Nederland ook een verpakkingtaks zal invoeren die de prijzen zal beïnvloeden.

Wie het goedkoopste af wil zijn wat frisdrank betreft, moet gewoon naar Frankrijk, waar niet alleen de BTW op niet-alcoholische dranken is verlaagd maar er ook een heel lage verpakkingstaks wordt geheven.
en dan maar spreken over een één gemaakt europa

Laatst gewijzigd door Garry : 21 oktober 2007 om 21:46.
Garry is offline  
Oud 21 oktober 2007, 22:47   #30
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Een fiets kopen zou ik zo zeggen
Mag ik nu even lachen. Akkoord, wanneer die fiets gebruikt wordt als vervoermiddel, maar buiten de schoolgaande jeugd en wat ouderlingen,gebruikt er haast niemand die fiets als vervoermiddel maar wel voor recreatie doeleiden. Zo worden de fietjes achterop of bovenop een rek op de autro gebonden en rijd men +/- 100 Km ver naar de kust of elders om een dagje te gaan fietsen. Savonds, terug het rek op en weer terug naar huis. En dan maar beweren dat de fiets niet vervuilend is. Dat die auto voorzien van een rek met fietsen er op meer weerstand heeft dan zonder , en bij gevolg meer verbruikt en vervuild, daar wordt schijnbaar geen aandacht aan besteed. Dus,.... de fiets is echt niet minder vervuilend maar in veel gevallen meer vervuilend dan de auto.
Garry is offline  
Oud 22 oktober 2007, 05:46   #31
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat zal niets veranderen aan het feit dat distributie van binnenlands materiaal in het buitenland altijd duurder is dan in het binnenland zelf.
25%? Kom nou...
Leo is offline  
Oud 22 oktober 2007, 06:21   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
25%? Kom nou...
De eerste firma die goedkopere prijzen hanteert, zal heel veel klanten trekken. Dat het niet gebeurt, betekent dus dat er weldegelijk factoren zijn die de prijs de hoogte in jagen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be