![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Parlementslid
|
De tactiek die hier achter zit is het verder drijven van een wig tussen CD&V en NVA niets meer of minder. Reynders weet zeer goed dat NVA hier nooit akkoord met zal/kan gaan. Het teken dat Reynders dus vraagt is de exit van NVA (en waarschijnlijk de terugkeer van Van Rompuy).
Het idee van een federale kieskring vind ik alvast een slecht idee.De trial and error methode heeft dit al bewezen. |
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Maar zo'n federaal kieskring, daar pas ik toch voor. Het lijkt op de zoveelste onwerkbare nepoplossing die een ander effect zal hebben dan verwacht. Ofwel wordt iedereen federaal verkozen, ofwel niemand. |
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En nee, ik geloof niet dat ik jou al ooit in een of andere hoek vastpinde.
|
|
|
|
#24 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
En waarom 250 zetels in Godsnaam? Dat dient enkel om nog meer politici op de kosten van de samenleving te laten leven. België werkt al meer dan een decennia met een kamer van 150 leden (de senaat is een totaal overbodig en mahcteloos orgaan). Laatst gewijzigd door Kaal : 22 oktober 2007 om 11:57. |
|
|
|
|
|
|
#25 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De mengeling tussen proportionele- en afgevaardigdensystemen is overigens zeer democratisch. Citaat:
Overigens, in mijn voorstel bestaat de Senaat niet meer. Reken die onkosten dus weg en bij die van de Kamer.
|
|
|
|
|
#26 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Sinds wanneer wordt er onderhandeld over het afschaffen van de senaat?
En is er ook maar een waterkansje dat de Franstaligen met het voorstel van Lombas akkoord zullen gaan?
|
|
|
#27 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Beter eens de peiling in LLB lezen. http://www.lalibre.be/dossiers/_rubriques/barometre/ |
|
|
|
|
|
|
#28 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
En waarom zou dat beter zijn? Omdat jij dat vindt?
|
|
|
|
#29 |
|
Banneling
|
Als ik die bekijk is die voor ons ook zo slecht niet hoor. Ze toont opnieuw aan dat vlamingen de staatshervorming wel degelijk belangrijk vinden.
Dat iemand als BDW opeens de top tien van politici induikt is veelzeggend. |
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#31 | ||
|
Parlementslid
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#32 |
|
Europees Commissaris
|
Daar kan ik mij achter stellen.
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat hebben wij nu met lalibre te maken?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
De daling van steun voor het kartel valt binnen de foutenmarge. Extra steun voor LDD & VB. Populariteit Leterme stijgt. De wever plots van 5 punten naar 20 en de top 10 in. |
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Reynders wil jammer genoeg niet het Belzieke bed delen met de PS en de VLD wil geen driehoeksverhouding.....
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 oktober 2007 om 18:06. |
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De N-Va-politici geven (weer eens) blijk van een afgrondelijke stupiditeit, een totaal gebrek aan politiek inzicht en een complete onwetendheid inzake onderhandelingsstrategie. En dan vernoem ik nog niet eens hun ongelofelijke gebrek aan democratische reflex ten aanzien van de recentste evoluties.
Soms heb ik de indruk dat die N-Va-flaminganten op geen enkel moment nog weten in welke richting ze Vlaams willen bewegen (als dat vooraf al zo was) Willen ze nu werkelijk een zelfstandig Vlaanderen? Dan was het om te starten al geen te intelligente move om met CD&V te kartelleren. Zelfs een politiek zuigeling weet dat de vroegere CVP zoniet helemaal Belgicistisch is, was en zal zijn (hun enige goede 'programmapunt overigens w.m.b.) Waar haalt immers de CD&V zijn belangrijkste inkomen, en dus macht en invloed vandaan? Juist, zijn vakbondszuil. Iedereen met wiskundig inzicht nivo lagere school begrijpt dat dezen hun inkomsten niet gaan halveren door de Waalse premies in een andere kas af te splitsen. Concentratie van kapitaal versterkt, decentralisatie verzwakt. Dat zal elke toogeconoom u kunnen uitleggen. Simpel gezegd: 't dubbel is meer dan de helft. Vorige week reed Dewever zich vast in de suikerstroop. In weerwil van wat hij voor de verkiezingen aan zijn achterban wijsmaakte i.v.m. B-H-V, leek hij in het vooruitzicht van een federale ministerpost toch stilaan te plooien en in plaats van de democratie in het parlement te laten spelen een compromis te aanvaarden, met compensaties, weliswaar uit de zak van de belastingbetaler. Geen probleem. Van zijn eerste gebroken belofte is Dewever niet gebarsten, want anders zag zijn wezen er sinds de affaire met Dedecker uit als een gecraqueleerd schilderij. En eerlijk gezegd, zolang hij braafjes meewerkt aan een goed federaal akkoord mag hij avn mij zijn achterban beliegen zoveel hij wil: ik behoor daar niet bij (mogen de goden waar u mogelijks in gelooft dit voor eeuwig verhoeden) Hoe verlopen de zaken daarop? Blijkbaar ving de N-Va partij-elite toch nogal kritische geluiden op (uit de diepe hellekrochten van hun flamingante kiezersplebs?) Dewever zelf moet even met vaderschapsverlof nadat hij op zijn zoete beloften bij Van Rompuy wilde terugkomen en de duivel voor zijn Nieuwjaar of misschien Suikerfeest kreeg. Kinderen kunnen soms een godsgeschenk zijn, en een mega-excuus om elders de boel de boel te laten en het thuisfront plichtsbewust te vervoegen. Wie wordt er van stal gehaald? Of all persons: Geert Bourgeois. Iedereen, zo Flamingant als Belgicist, vreest terecht het ergste. Maar, de politieke goden lijken hem gunstig gezind. Op het moment van Bourgeois' aantreden lijkt MR-minister Reynders (aimabel superintellect), in Dewevers time-out, eventjes wat slack te gunnen aan de Vlaamse onderhandelaars na de toch wel recalcitrante 'Non!'-fase van zijn toekomstige CDH-kartelpartner Joëlle Millequette. Hij (Didier) toont zich bereid om de staat te hervormen, mits een bescheiden geste van Vlaamse zijde. En hij doet bovendien zelf een suggestie: "Laat ons een gedeelte van de vertegenwoordiging unitair kiezen." Mooier kadoo kon hij Bourgeois niet doen. Hij gaf Geert daar immers dé gdroomde ultieme gelegenheid om zich te gelijk te profileren als: -superpolitieker -redder van Vlaanderen -redder van België -redder van de democratie in de hele natie En wat doet die Izegemse koerskemel? Iedereen kan het in alle kranten lezen: N-VA-boegbeeld Geert Bourgeois schiet het voorstel van MR-topman Didier Reynders over een federale kieskring aan flarden Stel je eens even voor welk godsgeschenk Bourgois hier als een norse urk met zijn Westvlaamse boereschoen grofweg vertrappelt en de mesthoop opschopt. Als die kerel een greintje verstand had, kon hij Reynders gereplikeerd hebben: "Kijk Didier, ik ben van goede wil, ik neem uw voorstel aan. Meer nog, ik wil er nog een toegift boven hola ingooien. Waarom niet direct van heel België één grote kieskring maken zonder al die rompslomp van blokkeringen, alarmbellen en onnodige pariteiten?" In een klap zou de parlementaire vertegenwoordiging een heel stuk aan geloofwaardigheid hebben bijgewonnen. En dat is nog niet alles: -Waalse én Vlaamse bestuurders worden aldus verplicht om voor het hele land goed te regeren, want hun stemmen moeten dan van overal komen. -Gedaan met minderheden die zaken blokkeren. -B-H-V opgelost -De hele bevolking kan dan effectief stemmen of niet stemmen voor wie hen de facto bestuurt. Enfin. 't Heeft niet mogen zijn. Bourgeois voelde zich gekaakslagen, en met vooruitgestoken onderkin, de borst vooruit, miste hij de penalty van zijn leven, geen keeper in de goal, net voor affluiten.......... Toch meelijwekkend op wat voor sufkoppen die N-Va-kiezers hun boontjes te week (blijven!) leggen.
|
|
|
|
#38 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Kort : - BHV zou niet gesplitst zijn, wat nodig is om de federalisering te voltooien - de NVA zou de Belgische structuren versterkt hebben - de Waalse partijen konden in heel Vlaanderen stemmen ronselen zonder er een klop moeten voor te doen - er zou helemaal geen eind gekomen zijn aan de minderheidsregelingen die de boel blokkeren (bijzondere meerderheden, alarmbel, federale pariteit). Bourgeois heeft dus gereageerd zoals het hoorde. Het ACW kan hem toch niet buitensmijten, gezien hun legendarische regeergeilheid congentitaal is en ze dus tot de NVA veroordeeld zijn. Met andere woorden, jij probeert hier de boel te belazeren, maar door je lange afwezigheid heb je het wat afgeleerd om dat geloofwaardig genoeg te doen. |
|
|
|
|
|
|
#39 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Benieuwd waarom je dat denkt en vooral hoe je het gaat aantonen.
Citaat:
Er moet enkel een ongelijkheid weggewerkt worden. Dat k�*n door splitsen, maar is niet noodzakelijk de enige laat staan de beste weg. Mijn oplossing, in het verlengde van Reynders voorstel, heel België één grote kieskring, herstelt ook de gelijkberechtiging en rechtvaardigheid. In voorkomend geval kan elke Vlaming dan realiseren wat hij nu de B-H-V-Walen verwijt, benijdt: stemmen voor wie hij wil. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoewel ik hem zoveel democratische reflex dus niet toedicht. Citaat:
Maar de uitleg waarom je er zo tegenaankijkt, gaat niet verder dan simpelweg beweren dat ik het fout zie. Citaat:
Ik zie meerdere formules om na het dumpen van de N-Va probleemloos een stevige regering te vormen, die ons land glorierijk de 21e eeuw doorvoert. Citaat:
Dat komt terug hoor.
|
|
|
|
|
#40 | |||||
|
Europees Commissaris
|
Voor de Belgicisten niet. Voor de Vlaamsgezinden wel. Bourgeois heeft dus juist gereageerd.
Citaat:
Citaat:
Bourgeois heeft dus juist gereageerd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 22 oktober 2007 om 19:55. |
|||||
|
|
|