![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Neutraliteit is een beginsel dat geldt voor alles wat een overheid doet. Er mag zelfs geen schijn bestaan dat 'sommige burgers er iets meer bijhoren dan andere'. Concreet: wat ga jij doen met burka's eens de goegemeente daar ook om zal beginnen vragen? Citaat:
Lange tenen vandaag?
![]() |
![]() |
#22 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als Europese nationalist kan ik daar heel selectief in zijn. Ik verwerp massa migratie. Tenandere, wat doe jij als je bouwvergunning geweigerd wordt door een pol&soccer met rasta's en zich verkneukeld daarom? Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Misschien omdat je met evenveel recht en reden zou kunnen de vraag stellen waarom mensen met een punthelm en een hele metaalwinkel in hun gezicht er niet 'bijhoren'. Je argumentatie raakt kant noch wal. Wacht... er was toch een argumentatie of niet soms? Citaat:
Als 'Europese nationalist'? Oh dear, oh dear... Nog zo'n lid van de ideologische doe-het-zelf -clubbers. Enfin, whatever... ![]() Citaat:
En al evenmin dat een rastakapsel een uiting was van enige levensbeschouwing. ... maar gelet het bovenstaande toch weer niet zo onterecht. Een mens moet tegen de waarheid kunnen, vind ik.
![]() |
![]() |
#24 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Feit is dat het opmerkelijk is hoe de vrijheidslievende liberalen plots een hele spagaat maken als het om hoofddoeken gaat. Citaat:
Wordt zo'n debat dan opgelost met een "probleem" over iets futiels zoals het dragen van hoofddoeken te onderdrukken? Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Je hebt niet op de vraag geantwoord trouwens, die linkse persoon die u niet moet hebben is ook niet neutraal en laat dat blijken, wat ga je eraan doen? Want jij vindt dat blijkbaar heel erg als het gaat om moslima's.
![]() |
#26 | ||||
Minister-President
|
![]() Liever één eenvoudige wet. Enfin, het is zelfs geen wet maar een basisprincipe dat je met een klein beetje zin voor logica feilloos kan toepassen in dit geval. Wel, liever zo'n eenvoudige wet dan de willekeur van een Europese nationalist die eens gaat decreteren wat wel of niet tot 'den volksaerdt' behoort. Begint ge'm te snappen?
Citaat:
Citaat:
Ik je zou niet willen pakken, zelfs al betaalde je me ervoor. Citaat:
Citaat:
Bot? Jij vond mijn vraag bot? Prima samenvatting.
![]() |
![]() |
#27 | ||||||
|
![]() Citaat:
Snap jij het wel? Citaat:
Ik heb me laten vangen door de titel en het eerste bericht in deze draad. Sorry. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Lastige vraag blijkbaar.
![]() |
#29 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Blijkbaar heb jij daar ook de nodige moeilijkheden mee. Citaat:
Citaat:
Tijd voor uw pilletje, dunkt me.
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Overschat uzelf vooral niet...
Tegenvraag, mijn Jezuïetje: hoe weet ik of het een linkie is die me zit uit te lachen? Aan z'n rastakapsel of zo? Of draagt hij een badge of T-shirt met het logo van een politieke partij of stroming waaruit z'n lidmaatschap blijkt? Of ziet ge 't verschil niet? Of wilt ge't verschil niet zien? Of... nee, ge gaat weer op uw tenen getrapt zijn. (gevoeligheden, gevoeligheden ![]()
![]() |
#31 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik laat je in afwachting weten waarom het hier wèl een relevant argument betreft. Er werd gesteld dat de positie van de SPA 'hypocriet' zou zijn door kruisbeelden te willen bannen, maar niet de hoofddoek. Om dit te begrijpen moeten we kijken naar de motieven om symbolen te verwijderen. Als een kruisbeeld een bloemstuk was dan was er geen probleem. Maar een kruisbeeld moet weg omdat het de neutraliteit bedreigt. Neutraliteit is een waarde omdat ze het foute tegendeel verwerpt: partijdigheid. Die partijdigheid heeft alles met MACHT te maken en dat was ook de reden dat kruisbeelden niet pasten in openbare gebouwen. Bloemstukken daarentegen... Mijn argument lijkt dan toch relevant, dacht ik. Citaat:
Citaat:
Lang haar dragen als treinconducteur schendt het neutraliteitsbeginsel van zodra iemand dat zo vindt en je tòch lang haar wil dragen? Komaan, Desi. Een symbool STAAT per definitie ergens voor. De vraag is dus simpelweg waar dat symbool voor staat. Als het nergens voor staat houdt het op symbool te zijn en valt het dus per definitie buiten de bevoegdheid van de werkgever. De enige relevante vraag is dus OF de hoofddoek een symbool is en vervolgens WAARVAN! Citaat:
Een beetje een snelle conclusie, hoor. Ik vind dat er wat te zeggen valt voor een hoofddoekenverbod. Ook iets ertegen. Maar wat ik ècht onzin vond is de platte toogbewering dat de Gentse SPA hypocriet zou zijn omdat ze tegen een hoofddoekenverbod is. En het feit dat je, door jouw impulsieve kritiek bewijst dat je het moeilijke karakter van de hoofddoekendiscussie rateert stelt me enigszins teleur, Desiderius ![]()
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
De zaak tot in het absurde trekken, helpt je schijnargumentatie geen millimeter vooruit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zoek misschien nog een ondieper watertje om je spijkers op te zoeken. Een beetje zielig dat je je standpunten al op die manier moet trachten hard te maken. Proficiat, je bent uitermate maatschappelijk relevant bezig hier. ![]()
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Jouw reactie: 1. "je zoekt spijkers op laag water" (doe ik niet, je was gewoon mis) 2. "het is zielig dat je je standpunten zo wil hardmaken (doe ik niet, je was gewoon mis) 3. "Je bent irrelevant bezig" (doe ik niet, je was wel degelijk mis) Niet dat ik hier wil triomferen, verre van, maar hou het wel sportief, hé.
![]() |
![]() |
#36 | ||||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Als je in een discussie een sterk argument hebt dan spreekt dat voor zich. Het komt een beetje zwak over om er telkens je eigen wensconclusie bij te plaatsen, doch dit terzijde. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wel, ik vind ze wel ingewikkeld. En om even smerig te zijn: het feit dat ze hevig woedt toont minstens dat ze ingewikkeld is, niet?
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 25 oktober 2007 om 23:54. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() De hoofddoek is niet alleen een religieus symbool, maar vertegenwoordigt ook een ideologisch aspect van de islam én is niet zelden een uiting van verzet tegen onze manier van leven. De enige logische consequentie is dan ook een algemeen hoofddoekenverbod in de openbare dienstverlening, de magistratuur én het onderwijs. Een standpunt dat duidelijk is en weinig ruimte laat voor interpretatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Dat is net het punt, objectieve parameters en geen futiele symbooltjes waaraan jij je in uw kneuterigheid en uw benepenheid aan ergert.
![]() |
![]() |
#39 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | ||||||||
Minister-President
|
![]() Is het nodig om dat onderscheid altijd en overal PRECIES te bepalen? Nee toch?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
... of geloof jij dat 'recht' een absolute wetenschap moet zijn, of erop moet gestoeld zijn? Zo naïef klink je mij toch niet...? Citaat:
Het ging hem om het 'verbieden' van bepaalde kledingstukken. Ik heb geen hoofddoek-fetisj, hoe graag jij me daar ook op zou willen vastpinnen. Als een reglement stelt dat er binnenskamers geen hoofddeksels mogen gedragen worden, dan is dat zo. Ik zie niet in waarom er dan een uitzondering zou moeten gemaakt worden voor hoofddoeken. Dat dit cultureel bepaald is, spreekt voor zich... Maar het feit dat er zo'n heisa rond gemaakt wordt, om nog maar te zwijgen over het feit dat de betrokkenen er zélf een symbolenstrijd van willen maken, toont m.i. duidelijk aan dat hier het neutraliteitsprincipe in het gedrang komt. Geen behoefte aan opperpriesters om dit nog eens 'for the avoidance of doubt' te decreteren. Dus nee, in dit specifieke geval zie ik niet waarom je het ingewikkelder hoeft te maken. Citaat:
Die werkgever is gehouden aan beginselen van behoorlijk bestuur, aan principes van gelijkheid en gelijke toegang etc... gehouden. Kortom, een heel strak geheel van administratiefrechtelijke principes waarover niet overdreven veel 'meningen' te ventileren vallen. Ook strikt gecontroleerd door de Raad van State en -waar nodig- ook het Arbitragehof. Dus nee: hier is (of zou althans) nog véél minder ruimte voor politiek gezwets dan in de privésector. Citaat:
Citaat:
Waar het wél om draait is een stuk eerlijkheid en rechtlijnigheid in de stellingname. De rooie papenvreters hebben elke gelegenheid te baat genomen om de laïcité te bepleiten met de RKK als grootste boeman. Terecht hebben ze gestreefd naar die neutraliteit die ook in de perceptie moet doorgetrokken kunnen worden. ('... must seen to be done') Maar nu wordt de kar gekeerd op een heel platte, politiek-opportunistische manier. Er is geen ander woord voor. Jij mag dat 'platte toogpraat' noemen, het doet niks af van die fundamentele waarheid. Noch de RKK, noch de islam, noch het boeddhisme, noch enige levensbeschouwelijke club heeft enige claim te leggen op de (werking van) de overheid. En die neutraliteit is een absoluut vereiste wil die overheid er voor iedereen zijn en wil je etnische spanningen binnen je samenleving niet actief aanmoedigen. De staat moet een actief en radikaal neutraliteitsbeleid voeren, anders dreigt ze zelf in het epicentrum van etnische spanningen terecht te komen. En dat dit niet gezond is, toont zowat elke relevante conflicthaard waar dan ook ter wereld heel duidelijk aan. Het valt me op hoe 'historisch bijziend' je in deze materie wel kan zijn. Citaat:
Nee, het toont enkel aan dat er blijkbaar mensen zijn die er enig belang in zien om het ingewikkeld te maken.
![]() |