Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2007, 09:58   #21
Another Jack
Banneling

Standaard

Omdat uw werk zich nu eenmaal niet aan u gaat aanpassen!!
Word wakker!! Er staan horden klaar om die zogenaamde kl*tejobs in te nemen, en wij blijven maar neerkijken op sommige jobs, klagen, zagen (te ver, te duur, te zwaar...)

@ Den Bal: begrijp uw concrete situatie wel, jij bent 50. Maar jonge mensen met 2 poten aan hun lijf en een minimum aan verstand? De tijd van zagen en klagen is voorbij (als we onze relatieve welvaart willen behouden tenminste)
SO GET BACK TO WORK!!!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 10:00   #22
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Omdat uw werk zich nu eenmaal niet aan u gaat aanpassen!!
Word wakker!! Er staan horden klaar om die zogenaamde kl*tejobs in te nemen, en wij blijven maar neerkijken op sommige jobs, klagen, zagen (te ver, te duur, te zwaar...)
Volgens trendwatcher Nathalie Bex is dat vooral een probleem aan het worden voor de VL.

WL zijn bereid om meer te laten en te doen voor de uitbouw van hun carrière.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 11:03   #23
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen idee, maar als het om een of andere belgicistische motieven zou zijn, is het wel een slag in het water: dit bewijst gewoon dat men over de grenzen op basis van vrijwilligheid kan samenwerken. Een dwingende en oplegde staatsstructuur als België hoeft niet. Daar waar nodig is, kunnen Vlamingen en Walen dan op basis van vrijwilligheid met elkaar akkoorden sluiten en samenwerken. Waar beide vinden dat ze het zelf beter doen, gaat ieder zijn eigen gang.
Een dwingende en opgelegde staatsstrustuur als Vlaanderen hoeft dan ook niet meer, dit pleit juist voor meer bevoegdheden voor de lagere niveaus.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 11:38   #24
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Karel Vinck in De TIJD vandaag:

Brussel laten vallen zou enorm dom zijn.
karel Vinck is dat niet die die in Brussel aan de vetpotten zit, en die de NMBS in de gracht rijdt?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 17:00   #25
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Een dwingende en opgelegde staatsstructuur als Vlaanderen hoeft dan ook niet meer, dit pleit juist voor meer bevoegdheden voor de lagere niveaus.
Je kunt alleen maar constateren dat een stad als Rijsel oneindig veel meer verbonden is met Kortrijk en Doornik, dan met Parijs. Net zoal Kortrijk en Doornik er meer belang bij hebben te kijken naar Rijsel dan naar Brussel. Dat wordt bewezen door de beweging van ondernemingen én door de beweging van werknemers.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 23 december 2007 om 17:12.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 17:11   #26
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Lille métropole franco-belge
Frans-belgische metropool Lille

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 23 december 2007 om 17:22.
Oud 23 december 2007, 20:53   #27
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Zou jij als werkloze regent aardrijkskunde-biologie bijvoorbeeld in een fabriek in Oostrozebeke gaan werken waar je hele dagen levende kippen naar de slachtbank moet leiden?

Het is niet zo dat voor elke werkloze uit Henegouwen een +/- passende job te vinden is in Zuid-West-Vlaanderen.

Bovendien, als hij tegen zijn gedacht komt is de baas er ook niets mee.

En... de werkloze heeft zeker een behoorlijke auto nodig om elke dag een kleine 100 km af te malen. Op het openbaar vervoer hoeft hij niet te rekenen. Zoveel met bus of trein minimaal in Moeskroen overstappen en van daaruit heel slechte aansluitingen op trein en De Lijn naar de rest van Vlaanderen.
Héél zeker, wat een redenering is me dat nu. Als ik na mijn studies, die op het einde van het jaar aflopen, niet direct een job vindt in mijn branche, dan ga ik de fabriek ofzo in tot ik er één in mijn vakgebied gevonden heb.

Voor mij is dat eigelijk vrij logisch, heeft misschien met mijn eergevoel te maken, maar ik ga liever tegen mijn goesting werken dan te bedelen voor geld.

Over uw 1 miljoen Fransen tot 1000 Walen stelling:

Volgens mij wonen enkel mensen in Frans-Vlaanderen, en misschien nog Picardië, dicht genoeg bij Vlaanderen om hier te komen werken. Dit terwijl de grens Wallonië-Vlaanderen toch véél groter is, dacht ik. Of zie ik dat verkeerd en kunnen de Fransen uit Marseille ook hier komen werken?

Dat is zo dezelfde zever als: "Vlaanderen is véél te klein om onafhankelijk te worden."
Oud 23 december 2007, 20:57   #28
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Héél zeker, wat een redenering is me dat nu. Als ik na mijn studies, die op het einde van het jaar aflopen, niet direct een job vindt in mijn branche, dan ga ik de fabriek ofzo in tot ik er één in mijn vakgebied gevonden heb.

Voor mij is dat eigelijk vrij logisch, heeft misschien met mijn eergevoel te maken, maar ik ga liever tegen mijn goesting werken dan te bedelen voor geld.

Over uw 1 miljoen Fransen tot 1000 Walen stelling:

Volgens mij wonen enkel mensen in Frans-Vlaanderen, en misschien nog Picardië, dicht genoeg bij Vlaanderen om hier te komen werken. Dit terwijl de grens Wallonië-Vlaanderen toch véél groter is, dacht ik. Of zie ik dat verkeerd en kunnen de Fransen uit Marseille ook hier komen werken?

Dat is zo dezelfde zever als: "Vlaanderen is véél te klein om onafhankelijk te worden."
Jij zult meteen in een fabriek gaan werken omdat er op een boogscheut werk zal zijn. In WL is dat niet zo.

Rond Rijsel alleen al wonen meer dan 1 miljoen mensen op een boogscheut van Kortrijk en volgens mij is het vooral rond Kortrijk dat men om werkvolk schreeuwt.
Oud 23 december 2007, 22:18   #29
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Karel Vinck in De TIJD vandaag:

Brussel laten vallen zou enorm dom zijn.
Maar de Karel die heeft al wat watertjes doorzwommen. En ik zou als Belgicist niet juichen als hij zoiets zegt, integendeel...
Oud 23 december 2007, 22:23   #30
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Maar de Karel die heeft al wat watertjes doorzwommen. En ik zou als Belgicist niet juichen als hij zoiets zegt, integendeel...
Waarom niet?
Oud 23 december 2007, 23:35   #31
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Ze zijn niet alleen met veel meer.
Ze wonen ook korter bij Kortrijk.
En ze doen er nog financieel voordeel mee ook.
Als Vlaanderen een eigen fiscaal en arbeidsmarktbeleid zou kunnen voeren, zou het voor Walen ook aantrekkelijker kunnen worden om in Vlaanderen te gaan werken, net als nu al geldt voor Fransen. Het huidige Belgische egalitarisme remt dus de economie, want door de gelijke lonen en de hoge uitkeringen ontbreekt de prikkeling om in Vlaanderen werk te zoeken en is er wellicht sprake van een armoedeval (minder geld overhouden als je gaat werken dan je nu krijgt met een uitkering).

Laatst gewijzigd door Dimitri : 23 december 2007 om 23:36.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 07:29   #32
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Je kunt alleen maar constateren dat een stad als Rijsel oneindig veel meer verbonden is met Kortrijk en Doornik, dan met Parijs. Net zoal Kortrijk en Doornik er meer belang bij hebben te kijken naar Rijsel dan naar Brussel. Dat wordt bewezen door de beweging van ondernemingen én door de beweging van werknemers.
Klopt, maar door alles op Vlaams niveau te brengen verander je daar niets aan. Wevelgem en bvb. Bree kijken een heel andere kant op, net als Arlon en Turnhout... Dit pleit net voor meer bevoegdheden op provinciaal en gemeentelijk vlak. Het is contradictorisch maar de streek van Leterme werkt heel goed samen met regio's over de grens en met Henegouwen.
Oud 24 december 2007, 07:34   #33
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Als Vlaanderen een eigen fiscaal en arbeidsmarktbeleid zou kunnen voeren, zou het voor Walen ook aantrekkelijker kunnen worden om in Vlaanderen te gaan werken, net als nu al geldt voor Fransen. Het huidige Belgische egalitarisme remt dus de economie, want door de gelijke lonen en de hoge uitkeringen ontbreekt de prikkeling om in Vlaanderen werk te zoeken en is er wellicht sprake van een armoedeval (minder geld overhouden als je gaat werken dan je nu krijgt met een uitkering).
Lagere Waalse lonen zou slecht voor Vlaanderen zijn, niet alleen zouden meer bedrijven naar WalloniË trekken, bovendien zouden bedrijven beide regio's tegen elkaar opzetten om zo weinig mogelijk belasting te betalen en lagere lonen uit te betalen.
Oud 24 december 2007, 12:26   #34
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Lagere Waalse lonen zou slecht voor Vlaanderen zijn, niet alleen zouden meer bedrijven naar WalloniË trekken, bovendien zouden bedrijven beide regio's tegen elkaar opzetten om zo weinig mogelijk belasting te betalen en lagere lonen uit te betalen.
Als dat zo zou zijn, waarom trekken bedrijven dan niet naar Frankrijk, waar kennelijk de lonen en de belastingen lager zijn?

Misschien spelen toch meer factoren een rol dan alleen het loonpeil.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 24 december 2007 om 12:28.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 12:47   #35
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit pleit net voor meer bevoegdheden op provinciaal en gemeentelijk vlak.
meer bevoegdheden op lager niveau = meer verschillende regeltjes en onduidelijkheid. het afstaan van bevoegdheden aan de EU lijkt mij efficiënter.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 05:26   #36
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Gisteren plechtige opening van het Eurodistrict.
http://www.west-vlaanderen.be/jahia_...ws20080128.pdf
Een budget van 1 miljoen euro.
Tien mensen komen in voltijdse dienst.

Citaat:
Eurometropool Rijsel-Doornik-Kortrijk

28/01/2008 13:00

Doornik en Kortrijk vormen voortaan samen met het Franse Rijsel een "Eurometropool". De drie steden hebben maandag de start gegegen voor een nauwere samenwerking op sociaal-economisch vlak.

Het Eurodistrict "Eurometropool Rijsel-Doornik-Kortrijk" wordt een permanent overlegorgaan voor een gebied met zo'n twee miljoen inwoners. Doel is een efficiënte grensoverschrijdende samenwerking te bevorderen en te ondersteunen.

Zo willen de drie steden de problemen aanpakken die met grensarbeid of ondernemen in het grensgebied te maken hebben.

Het uiteindelijke doel is het dagelijkse leven van de inwoners van het Frans/Belgische gebied gemakkelijker te maken en een Eurometropool te creëren waar de lands- en taalgrenzen alsmaar meer aan belang inboeten en de internationale uitstraling groter wordt, zo werd maandagmorgen gezegd bij de start, in aanwezigheid van tal van prominenten.

De zetel van het Eurodistrict is gevestigd in Rijsel, de operationele diensten in België. Voor het eerste werkjaar is een budget voorzien van een miljoen euro.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/eu...icle12096.html

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 30 januari 2008 om 05:34.
Oud 30 januari 2008, 06:41   #37
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Als dat zo zou zijn, waarom trekken bedrijven dan niet naar Frankrijk, waar kennelijk de lonen en de belastingen lager zijn?

Misschien spelen toch meer factoren een rol dan alleen het loonpeil.
Lonen in Frankrijk zijn niet noodzakelijk lager dan in België. Natuurlijk spelen er nog facotren mee, maar een onafhankelijk Wallonië zou zich genoodzaakt zien het loonpeil aan te passen aan de economische toestand, dat zou dan weer veel bedrijven aantrekken. Het hangt er natuurlijk van af of Wallonië een staat met Brussel zou vormen, in dat geval zou Brussel het loonpeil optrekken en een aantrekkingspool worden voor Waalse pendelaars.
Oud 30 januari 2008, 06:49   #38
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
meer bevoegdheden op lager niveau = meer verschillende regeltjes en onduidelijkheid. het afstaan van bevoegdheden aan de EU lijkt mij efficiënter.
Toch niet, elke streek vereist een specifieke aanpak. Het provinciebestuur van bvb. West-Vlaanderen of Limburg weet veel beter wat de noden zijn van die provincies dan het centrale bestuur in Brussel. Vlaanderen lijdt aan dezelfde ziekte als België: overcentralisatie. Het gevolg is dat alle aandacht vooral naar het kerngebied gaat.(de driehoek Brussel-Antwerpen-Gent). Dat zie je ook heel duidelijk aan de infrastructuur. Als er al iets gebeurt voor een stad of streek is het omdat een inwoner veel invloed heeft in Brussel (bvb. Oostende Vandelanotte). Provincie- en stadsbesturen spelen dikwijls ook een grote rol in het aanleggen van industrieterreinen, cruciaal voor werkgelegenheid. Je ziet nu ook dat intitiatieven als eurometropool of Euregio veelal uitgaan van lokale overheden.
Oud 30 januari 2008, 07:25   #39
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Toch niet, elke streek vereist een specifieke aanpak. Het provinciebestuur van bvb. West-Vlaanderen of Limburg weet veel beter wat de noden zijn van die provincies dan het centrale bestuur in Brussel. Vlaanderen lijdt aan dezelfde ziekte als België: overcentralisatie. Het gevolg is dat alle aandacht vooral naar het kerngebied gaat.(de driehoek Brussel-Antwerpen-Gent). Dat zie je ook heel duidelijk aan de infrastructuur. Als er al iets gebeurt voor een stad of streek is het omdat een inwoner veel invloed heeft in Brussel (bvb. Oostende Vandelanotte). Provincie- en stadsbesturen spelen dikwijls ook een grote rol in het aanleggen van industrieterreinen, cruciaal voor werkgelegenheid. Je ziet nu ook dat intitiatieven als eurometropool of Euregio veelal uitgaan van lokale overheden.
Klopt.
In Menen was er een tunnel nodig. Kwam er niet.
De burgemeester van Menen werd Vlaams minister en korte tijd later werd de tunnel wel aangelegd

Diezelfde burgemeester verklaarde op WTV wel dat hij niet naar de startbijeenkomst van de Eurometropool ging.
Vreest namelijk dat er weinig concreets uit de bus zal komen.

Menen en Moeskroen zijn de 2 centrale steden en komen blijkbaar niet in het stuk voor.
Als je er nog het Franse Halluin bij neemt, dan heb je 3 steden die het kloppend hart van de Eurometropool zouden moeten uitmaken; maar de 3 grotere steden trekken alles naar zich toe.
Oud 30 januari 2008, 08:17   #40
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Dit is het beste bewijs dat Vlaanderen en Wallonië gemakkelijk kunnen scheiden zonder dat er problemen komen. integendeel, eens de scheiding definitief gaan we pas echt kunnen samenwerken zonder de constante problemen over grenzen en respect voor elkaars taal.
België is op dit moment in de huidige constructie enkel maar een obstakel om echt samen te werken, dit project bewijst dat het beter kan over grenzen heen, waar er wederzijds respect is voor elkanders integriteit en grenzen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be