![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed. Op de rest ga je hopelijk nog reageren? Of lees je vanaf nu enkel de eerste regels van een post?
![]() |
![]() |
#382 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Neen, ik ben de laatste om te zeggen dat je persoonlijke emoties en gevoelens van iemand anders kan of zelfs nog maar mag ontkennen. We weten natuurlijk niet hoeveel die ene galajurk voor persoon I betekent. Maar maatschappelijk gezien ... Misschien wordt het duidelijker om het gedachte-experiment te doen: indien persoon I geen eten meer zou hebben. Zou hij dan geld sparen tot hij een galajurk had of eten kopen? Maak nu alsjeblieft van mijn woorden wat ik niet gemaakt heb. Ik ben niet tegen de aankoop van galajurken of andere luxegoederen en de overheid hoeft ze van mij niet komen af te nemen als iemand ze heeft. Ik vind alleen dat solidariteit mag. En dat rijken dat evenzeer mogen zijn volgens armen, en naar evenredigheid meer, gezien ze ook al betalen ze procentueel meer op hun inkomen dan anderen, toch in absolute cijfers nog (veel) meer zullen overhouden dan anderen. Dat is overigens ook terecht, want ze hebben waarschijnlijk meer moeite voor hun inkomen gedaan.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 maart 2008 om 20:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#383 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waren er dubbel zoveel chirurgen, dan zouden ze goedkoper zijn. Daarmee daalt de waarde van de bijdrage van een chirurg niet. Tenzij je schaarste meerekent bij 'waarde', maar het lijkt me nuttiger die dingen wat uit elkaar te houden. Soit, mierenneukerij.
![]() |
![]() |
#384 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 maart 2008 om 20:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zou je dat dan ajb eens willen doen?
![]() |
#386 |
|
![]() Waar heb ik dat gesteld?
![]() |
![]() |
#387 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dit is de kern van de zaak ivm dat afnemend grensnut
Citaat:
![]() Elk woord is hier belangrijk: "beyond a certain subsistence and cultural minimum" Daarom is je voorbeeld van de galajurk niet terzake, tenzij galajurken tot het culturele minimum behoren.
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 19 maart 2008 om 21:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 |
|
![]() ²,ik doe geen TEW (en ik heb geen koorts).
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 maart 2008 om 21:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#391 |
|
![]() Wat ik me ondertussen afvraag.
Wie vindt het hier nu echt onredelijk en onrechtvaardig dat een inkomen van +500 000 euro ook meer belast wordt dan het hoogste inkomen opgenomen in de schalen?
![]() |
![]() |
#392 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je opent een discussie maar bent niet geïnteresseerd in antwoorden op je vragen? Wasdanu?
![]() |
![]() |
#393 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Maak er een poll van, dan weet je het.
![]() |
#394 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik volg hen daarin. Ik vind het dus ook geen afdoend argument voor progressieve belastingen, eigenlijk. Maar ik vermoed dat je je 'maatstaven' wel goed zult beargumenteren? Citaat:
![]() Het ging ook niet zozeer om opleiding eh. Ik vind het jammer dat je zo aan de oppervlakte blijft in deze discussie.
![]() |
![]() |
#395 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar die schalen zijn dan ook onredelijk en onrechtvaardig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
|
![]() Citaat:
Je spreekt over een ander soort waarde, meen ik. Daar waar Percalion de waarde laat afhangen van de subjectieve keuze van de consument (bv een gezondheidswens), zijnde de vraag, lijk jij te impliceren dat chirurgie op één of andere objectieve wijze wel in waarde te meten is. Het probleem bevindt zich in jouw verborgen aanname dat chirurgie zowiezo een hoge waarde heeft voor elke consument, terwijl dat niet noodzakelijk zo is, ik zou zelfst stellen dat het onmogelijk is dat te weten. Enfin, ik ben zelf niet helemaal tevreden met wat ik hierboven schreef. Ahja, Nyn, wanneer zie ik je nog eens op CP? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is zever eh. Je vindt dat solidariteit moét, en opent de jacht op mensen met die volgens jou iets teveel appelsienen hebben vergaard.
![]() |
#398 | |||
|
![]() Citaat:
Het mag niet kunnen dat de zoon van een arbeider bv. niet kan gaan studeren omdat zijn ouders het niet kunnen betalen, en de zoon van advocaten wel. Gelukkig hebben we in België een systeem dat dit probeert te voorkomen. Het is een illusie om te denken dat je de verschillen tussen kinderen uit hoge en lage SES'en volledig weggewerkt zal krijgen. Ongelijkheid is dus nog steeds helaas je uitganspunt. En hoeveel je ze ook gelijke kansen probeert te geven via financiële middelen. Je zal het verschil niet ongedaan gemaakt krijgen, maar je kan wel je best doen, zodat mensen die in een lage SES-gezin geboren worden even diverse toekomstmogelijkheden kunnen blijven hebben. Citaat:
Citaat:
Als je 50% op 500 000 euro moet betalen hou je toch net wat meer over dan als je 50% op 30 841 euro (dat is het beginbedrag van de hoogste belastingsschaal) moet betalen.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 maart 2008 om 21:27. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Je hebt gelijk. Maar ik denk dat chirurgie voor een merendeel van de consumenten een hogere waarde heeft dan een vuilnisman. Niet voor iedereen. Zo'n vergelijking lijkt me overigens wel meetbaar. Daarom niet 'kardinaal', wel 'ordinaal', om het in Perktaal te zeggen. Jij denkt daar anders over? Chirurgie is in ieder geval iets waarvoor je een ander moet inschakelen. Ik kan bij mezelf geen open hart operatie uitvoeren. Ik kan wel mijn vuilnis wegdragen. Enzoverder, enzovoort, er valt nog zoveel over te zeggen. Ik impliceer echter niét dat die zaken objectief te meten zijn. Maar bij een groep consumenten kun je die zaken wel ordenen en die ordening meten. Citaat:
![]() |
![]() |
#400 | |
|
![]() Citaat:
![]() Maar vind dat solidariteit met de zwakkeren van deze samenleving moet ja. Al is moet een groot woord. Zolang de grenzen van een land open zijn kan je altijd verhuizen als het je niet aanstaat. In grote delen van Afrika moet je allicht minder belastingen betalen. Maar ik weet wel niet wat er daar met je zal gebeuren als je daar een medisch probleem tegenkomt. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 maart 2008 om 21:30. |
|
![]() |
![]() |