Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2010, 14:34   #4241
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat is nu juist mijn indruk van Nederlanders, terwijl deze instelling bij geen enkel ander land in Europa te vinden is. Mijn vriendschappelijke relaties met Nederlanders zijn doorgaans slechter, omdat Nederlanders relaties toch eerder zien als een zakelijk bestand, dan een natuurlijk tot stand gekomen situatie. Zodra ze iemand tegenkomen die meer de moeite is, zijn ze weg. Als je er dan commentaar op geeft, ben j?*j degene die raar is. Kom op zeg!
u bent duidelijk nog niet klaar voor het liberalisme
Oud 17 januari 2010, 14:55   #4242
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wat is daar arrogant aan? Zo heb ik de Belgen nou eenmaal leren kennen. Je moet niet denken dat ik snel tot dat oordeel ben gekomen. Daar zijn vele jaren overheen gegaan. Maar omdat dat niet overeenkomt met jouw beeld van de Belgen is dat arrogant?
Nee, het feit dat je als Nederlander denkt de Belg beter te kennen dan een Belg enkel omdat je een tijdje in België hebt gewoond komt vrij arrogant over, ja.
Vooral als je denkt onze eerlijkheid in twijfel te moeten trekken.
Dat komt dan weer vrij beledigend over, begrijp je?
Oud 17 januari 2010, 14:59   #4243
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Sorry, maar hier lopen onze meningen uiteen. Terwijl ik juist zeg dat beide gedragingen niet perfect zijn, dat we zelfkritisch moeten zijn zeg jij doodleuk dat Vlamingen die fout niet maken.
Ik zeg niet dat Belgen die fout niet maken.
Ik stel nog een derde keer: Zowel in Nederland als in België heb je onbeschofte buschauffeurs.

Maar als een Nederlander komt stellen dat de eerlijkheid van de Belg vals is, dan kan ik niet anders dan dat weerleggen. Daar kan ik verder niets aan toevoegen.

Dat we niet altijd op een correcte manier met de arrogantie van de Nederlander omgaan geef ik grif toe.
Ook daarvan zijn de voorbeelden op dit forum legio.

Het moet van twee kanten komen en op dit moment toont dit forum overduidelijk aan dat we geen van beiden klaar zijn om onze landen samen te smelten.
Oud 17 januari 2010, 15:10   #4244
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
u bent duidelijk nog niet klaar voor het liberalisme
Wat heeft dat er nu mee te maken?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 15:13   #4245
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Des te beter. Zo kun je makkelijker het kaf van het koren scheiden. Dan hoef je ook niet veel energie in die mensen te steken. Trouwens, hoeveel echte vrienden denk jij te kunnen hebben? Ik heb vele kennissen, maar weinig echte vrienden. Echte vriendschappen zijn per definitie maar met een beperkt aantal mensen te onderhouden.
Wat een kutsmoes. ''Omdat Nederlanders je laten barsten weet je tenminste wat je aan ze hebt''. Hetzelfde als zeggen: ''omdat Marokkanen zoveel stelen weten we dat we er niet meer van moeten binnenhalen''.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 15:25   #4246
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik zeg niet dat Belgen die fout niet maken.
Ik stel nog een derde keer: Zowel in Nederland als in België heb je onbeschofte buschauffeurs.

Maar als een Nederlander komt stellen dat de eerlijkheid van de Belg vals is, dan kan ik niet anders dan dat weerleggen. Daar kan ik verder niets aan toevoegen.

Dat we niet altijd op een correcte manier met de arrogantie van de Nederlander omgaan geef ik grif toe.
Ook daarvan zijn de voorbeelden op dit forum legio.

Het moet van twee kanten komen en op dit moment toont dit forum overduidelijk aan dat we geen van beiden klaar zijn om onze landen samen te smelten.
Welja, jij mag Nederlanders arrogant noemen. Maar als ik Belgen achterbaks vind dan ga je janken. Dat noemen we hypocriet.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 17 januari 2010 om 15:25.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 15:28   #4247
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat een kutsmoes. ''Omdat Nederlanders je laten barsten weet je tenminste wat je aan ze hebt''. Hetzelfde als zeggen: ''omdat Marokkanen zoveel stelen weten we dat we er niet meer van moeten binnenhalen''.
Dan heb je mij niet goed begrepen. Nederlanders zijn relatief open en eerlijk over hun gevoelens. Dat maakt het makkelijker om de rotte appels eruit te halen. Bij Belgen moet je veel meer moeite doen om te achterhalen of iemand het nou echt goed met je meent. Uiteindelijk is er weinig verschil tussen Nederland en Vlaanderen wat betreft het aantal mensen dat je laat barsten. Maar in Nederland kun je ze wel makkelijker detecteren.
Oud 17 januari 2010, 15:40   #4248
Alboreto

Standaard

Citaat:
Welja, jij mag Nederlanders arrogant noemen. Maar als ik Belgen achterbaks vind dan ga je janken. Dat noemen we hypocriet.
Ik noem de Nederlanders niet arrogant.

Ik stel dat, en dat wordt door de Nederlanders hier op dit forum beaamd, zijn directer en voortvarender dan ons, en dat komt bij ons als arrogant over.
Oud 17 januari 2010, 15:40   #4249
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De commissie is wel op poten gezet na veel geharrewar, verzet en rijkelijk laat.

Ook onstond er commotie in Nederland na de verspreking van de voormalige Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken, Richard Armitage. Deze stelde dat de benoeming van Jaap de Hoop Scheffer tot secretaris-generaal van de Navo mede een gevolg was van de Nederlandse steun aan de Irak-oorlog.
Om met het laatste te beginnen: Dat zou kunnen. De internationale meningen zijn het erover eens dat De Hoop Scheffer het niet was geworden als NL geen steun had verleend. Maar diezelfde meningen zijn het ook eens over het feit dat er geen deal was, zoals u ten onrechte suggereerde.

Dan moet mij toch iets van het hart over dat 'Amerikanisme' van de Nederlanders. Er is bij ons een uitgebreid onderzoek geweest (Davids) naar de besluitvorming over de politieke steun aan de Irak-oorlog. Let wel, géén militaire steun. Dat is nogal wat, een officieel onderzoek over het uitspreken van politieke steun, 7 jaar geleden. Nederland heeft, toen het verzoek kwam, zich openlijk uitgesproken en wil lering trekken uit de gevolgen van die beslissing. Dat onderzoek is een gedegen onderzoek waar zelfs de Britten jaloers op zijn. Voor mij persoonlijk was het onderzoek op zich niet nodig. Bij ons was het duidelijk welke motieven een rol speelden bij de beslissing tot politieke steun. De massavernietigingswapens hebben hierbij, in tegenstelling tot de USA en het UK, nooit een rol gespeeld. Toch is het goed geweest dat één en ander is onderzocht.

Er waren goede motieven voor het uitspreken van deze politieke steun, waar je het al dan niet mee eens kunt zijn. Balkenende had voor mij kunnen volstaan met het uitleggen dat hij in die tijd, met het wereldbeeld en de adviezen van toen, deze beslissing oprecht heeft genomen. Ik twijfel daar niet aan. Zelfs Bos liet zich toendertijd ontvallen dat als hij moest kiezen tussen de onderdrukkende dictatuur van een Saddam Hoessein en de democratische bondgenoot USA er geen twijfel was aan welke kant hij stond.

Een oprechte uitleg van Balkenende omtrent zijn motieven destijds was m.i. eervol geweest. Mijn kritiek op Balkenende is dat hij het 'te mooi' wilde doen, als het beste jongetje van de klas. Niemand vroeg toen om een volkenrechtelijk mandaat. Als geopolitieke motieven een rol speelden doe dan niet net alsof je een volkenrechtelijk sluitend verhaal hebt. Hij liep er deze week bijna (terecht) op stuk.
Hoe dan ook, in Nederland nemen wij deze besluitvorming serieus, zelfs zó serieus dat er bijna een kabinet over viel. Geen sprake van slaafse volgzaamheid. Overigens, 'hollanditus' vergeten?

België heeft, toen het verzoek kwam, zich op last van Frankrijk officieel uitgesproken tégen de inval in Irak maar heeft desondanks wel steun verleend. Er is nooit een onderzoek gevoerd naar deze gang van zaken. Ik verkies de openlijkheid van Nederland.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 15:46   #4250
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik noem de Nederlanders niet arrogant.
Citaat:
Oud 17 januari 2010, 15:47   #4251
Alboreto

Standaard

En dan zeggen de Nederlanders dat de Belgen lange tenen hebben

Citaat:
Het is zo dat Nederlanders over het algemeen een andere mentaliteit hebben dan Belgen, vooral dat ze nogal arroganter over komen.
Ik zeg niet dat jullie arrogant zijn, maar het komt dikwijls zo over bij ons.
Citaat:
Ik stel dat, en dat wordt door de Nederlanders hier op dit forum beaamd, zijn directer en voortvarender dan ons, en dat komt bij ons als arrogant over.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 17 januari 2010 om 15:52.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 15:49   #4252
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
En dan zeggen de Nederlanders dat de Belgen lange tenen hebben
Van mij mag je. Ik leg slechts je hypocrisie bloot.
Oud 17 januari 2010, 15:51   #4253
Alboreto

Standaard

Citaat:
Van mij mag je. Ik leg slechts je hypocrisie bloot.
Kijk, het is nogmaals bewezen dat het zeer moeilijk communiceren is tussen Belgen en Nederlanders en dat we het verenigd Nl maar best een tijdje in de frigo bewaren eer er nog eens over te spreken.

Laten we zien of we in de volgende decennia dichter naar of verder van elkaar groeien.
Oud 17 januari 2010, 15:54   #4254
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, het is nogmaals bewezen dat het zeer moeilijk communiceren is tussen Belgen en Nederlanders en dat we het verenigd Nl maar best een tijdje in de frigo bewaren eer er nog eens over te spreken.

Laten we zien of we in de volgende decennia dichter naar of verder van elkaar groeien.
Wordt het nu eens niet echt tijd om de conclusie te trekken dat het niks wordt, samen in één keuken ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 16:01   #4255
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
België heeft, toen het verzoek kwam, zich op last van Frankrijk officieel uitgesproken tégen de inval in Irak maar heeft desondanks wel steun verleend. Er is nooit een onderzoek gevoerd naar deze gang van zaken. Ik verkies de openlijkheid van Nederland.
Ter aanvulling: Dirk van der Maelen, SPa:
Citaat:
...denken aan de Euro-Arabische dialoog en de Euro-Arabische relatie om die niet te onnodig te kwetsen. De houding die de Belgische regering in 2003 heeft aangenomen ligt volledig in diezelfde lijn. Wij vinden dat een unipolaire wereld met één supermacht en zeker als die dan sinds 2002 gekaapt is door neoconservatieven, iets zeer gevaarlijks is en dat je nood hebt aan tegenmacht en die tegenmacht of dat tegengewichtje, zoeken wij heel traditioneel binnen onze Belgische diplomatie, in een sterkere Europese poot. Het is dus geen toeval dat de Belgische diplomatie en Belgische buitenlandse politiek soms dicht bij de Franse politiek ligt.
Citaat:
De Amerikanen zijn vervolgens ten oorlog vertrokken en bijgevolg zijn we in een moeilijke positie gekomen omdat de Verenigde Staten vroegen om van onze haven en grondgebied gebruik te maken voor militaire transporten. Wij hebben nog wat tegengesparteld maar gezien dat onze grote bondgenoot Frankrijk daar geen probleem van maakte...
Citaat:
Afhankelijk van de dossiers, weet ik vaak niet welke kant Nederland zal kiezen als er in Europa een standpunt moet bepaald worden waar de Verenigde Staten bij betrokken zijn. De ene keer zitten ze hier, de andere keer daar.
Ludo de Brabander, vrede vzv:
Citaat:
LUDO: We zitten nu in een fase waarin de aard van het regime in Washington de verschillen doet verscherpen. Maar als we even terugkijken naar bijvoorbeeld de periode Clinton, dan zie je dat men het in de grond eens is over een aantal basisprincipes over het buitenlands beleid. Dan zijn die verschillen tussen Nederland en België en zelfs binnen heel Europa eigenlijk niet zo groot. Ik verwijs naar een andere oorlog, die in Kosovo, waar België die operatie ook heeft gesteund, hoewel er geen mandaat voor was. En na die bombardementen op de Balkan heeft men op de NAVO-top in Washington de situatie rechtgetrokken door te beslissen dat de NAVO voortaan ook zogenaamde niet-artikel 5 opdrachten kan uitvoeren, namelijk operaties buiten het grondgebied. Dus de interventiegedachte is geleidelijk geworteld in het buitenlands beleid of je nu Amerikaan bent of Belg of Nederlander. Daar is een redelijke consensus over, zie ook Afghanistan.
Wie volgt wie slaafs?
Oud 17 januari 2010, 16:03   #4256
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Spinoza is in ieder geval een Brabander, en geen Hollander

Ik vind hem ook wel wat direct soms hoor, al voel ik me er persoonlijk niet door aangevallen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 16:03   #4257
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:

Wat in deze draad is bewezen is dat het moeilijk communiceren is met twee Belgische anti-Nederlanders en één Nederlandse België-scepticus.

Voor de rest communiceer ik prima met al mijn Vlaamse vrienden.
Oud 17 januari 2010, 16:03   #4258
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tja, als je steeds tegenstrijdige uitspraken doet is het moeilijk er een touw aan vast te knopen. Maar arrogantie is samen met gierigheid en onbetrouwbaarheid het standaardverwijt aan de Nederlanders van de Belgen. Dus neem me niet kwalijk als ik me kennelijk heb vergist. Dus Nederlanders zijn niet arrogant volgens jou. Staat genoteerd.
Oud 17 januari 2010, 16:06   #4259
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wil je gaan wachten tot alle Belgen en alle Nederlanders elkaar begrijpen?

testvraagjes:

begrijpen alle Belgen elkaar?
begrijpen alle Nederlanders elkaar?

een van beide vragen met 'nee' beantwoord, waarom is dit dan wel belangrijk tussen Belgen en Nederlanders?

Ik denk dat de verschillen tussen Nederlanders onderling, Belgen onderling net zo groot zijn als tussen diverse Belgen en diverse Nederlanders. We zitten in een continuüm, niet op verschillende bergen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 16:18   #4260
Alboreto

Standaard

Citaat:
Spinoza is in ieder geval een Brabander, en geen Hollander
Ideaal moment om de vraag te stellen.
Sommige Nederlanders zeggen me 'Een hollander bestaat niet, het is Nederlander'.
Anderen zoals jij zeggen dan dat iemand een Hollander is.

What's up with that?

Citaat:
Ik vind hem ook wel wat direct soms hoor, al voel ik me er persoonlijk niet door aangevallen.
Ik ook niet hoor, wees gerust, maar ik weet dat indien we moeten samenwerken vele van mijn landgenoten zich er wel zouden aan laten vangen om wat assertiever uit de hoek te komen, wat dan door mensen zoals Spinoza als 'haat' wordt geïnterpreteerd en het spel zit op de wagen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be