![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#4241 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#4242 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vooral als je denkt onze eerlijkheid in twijfel te moeten trekken. Dat komt dan weer vrij beledigend over, begrijp je?
![]() |
![]() |
#4243 | |
|
![]() Citaat:
Ik stel nog een derde keer: Zowel in Nederland als in België heb je onbeschofte buschauffeurs. Maar als een Nederlander komt stellen dat de eerlijkheid van de Belg vals is, dan kan ik niet anders dan dat weerleggen. Daar kan ik verder niets aan toevoegen. Dat we niet altijd op een correcte manier met de arrogantie van de Nederlander omgaan geef ik grif toe. Ook daarvan zijn de voorbeelden op dit forum legio. Het moet van twee kanten komen en op dit moment toont dit forum overduidelijk aan dat we geen van beiden klaar zijn om onze landen samen te smelten.
![]() |
![]() |
#4244 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4245 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4246 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Spinoza : 17 januari 2010 om 15:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4247 |
Minister-President
|
![]() Dan heb je mij niet goed begrepen. Nederlanders zijn relatief open en eerlijk over hun gevoelens. Dat maakt het makkelijker om de rotte appels eruit te halen. Bij Belgen moet je veel meer moeite doen om te achterhalen of iemand het nou echt goed met je meent. Uiteindelijk is er weinig verschil tussen Nederland en Vlaanderen wat betreft het aantal mensen dat je laat barsten. Maar in Nederland kun je ze wel makkelijker detecteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4248 | |
|
![]() Citaat:
Ik stel dat, en dat wordt door de Nederlanders hier op dit forum beaamd, zijn directer en voortvarender dan ons, en dat komt bij ons als arrogant over.
![]() |
![]() |
#4249 | |
|
![]() Citaat:
Dan moet mij toch iets van het hart over dat 'Amerikanisme' van de Nederlanders. Er is bij ons een uitgebreid onderzoek geweest (Davids) naar de besluitvorming over de politieke steun aan de Irak-oorlog. Let wel, géén militaire steun. Dat is nogal wat, een officieel onderzoek over het uitspreken van politieke steun, 7 jaar geleden. Nederland heeft, toen het verzoek kwam, zich openlijk uitgesproken en wil lering trekken uit de gevolgen van die beslissing. Dat onderzoek is een gedegen onderzoek waar zelfs de Britten jaloers op zijn. Voor mij persoonlijk was het onderzoek op zich niet nodig. Bij ons was het duidelijk welke motieven een rol speelden bij de beslissing tot politieke steun. De massavernietigingswapens hebben hierbij, in tegenstelling tot de USA en het UK, nooit een rol gespeeld. Toch is het goed geweest dat één en ander is onderzocht. Er waren goede motieven voor het uitspreken van deze politieke steun, waar je het al dan niet mee eens kunt zijn. Balkenende had voor mij kunnen volstaan met het uitleggen dat hij in die tijd, met het wereldbeeld en de adviezen van toen, deze beslissing oprecht heeft genomen. Ik twijfel daar niet aan. Zelfs Bos liet zich toendertijd ontvallen dat als hij moest kiezen tussen de onderdrukkende dictatuur van een Saddam Hoessein en de democratische bondgenoot USA er geen twijfel was aan welke kant hij stond. Een oprechte uitleg van Balkenende omtrent zijn motieven destijds was m.i. eervol geweest. Mijn kritiek op Balkenende is dat hij het 'te mooi' wilde doen, als het beste jongetje van de klas. Niemand vroeg toen om een volkenrechtelijk mandaat. Als geopolitieke motieven een rol speelden doe dan niet net alsof je een volkenrechtelijk sluitend verhaal hebt. Hij liep er deze week bijna (terecht) op stuk. Hoe dan ook, in Nederland nemen wij deze besluitvorming serieus, zelfs zó serieus dat er bijna een kabinet over viel. Geen sprake van slaafse volgzaamheid. Overigens, 'hollanditus' vergeten? België heeft, toen het verzoek kwam, zich op last van Frankrijk officieel uitgesproken tégen de inval in Irak maar heeft desondanks wel steun verleend. Er is nooit een onderzoek gevoerd naar deze gang van zaken. Ik verkies de openlijkheid van Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4250 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4251 | |
|
![]() En dan zeggen de Nederlanders dat de Belgen lange tenen hebben
![]() Citaat:
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 17 januari 2010 om 15:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4252 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4253 |
|
![]() Kijk, het is nogmaals bewezen dat het zeer moeilijk communiceren is tussen Belgen en Nederlanders en dat we het verenigd Nl maar best een tijdje in de frigo bewaren eer er nog eens over te spreken.
Laten we zien of we in de volgende decennia dichter naar of verder van elkaar groeien.
![]() |
#4254 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4255 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4256 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind hem ook wel wat direct soms hoor, al voel ik me er persoonlijk niet door aangevallen.
![]() |
![]() |
#4257 | |
|
![]() Citaat:
Voor de rest communiceer ik prima met al mijn Vlaamse vrienden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4258 |
Minister-President
|
![]() Tja, als je steeds tegenstrijdige uitspraken doet is het moeilijk er een touw aan vast te knopen. Maar arrogantie is samen met gierigheid en onbetrouwbaarheid het standaardverwijt aan de Nederlanders van de Belgen. Dus neem me niet kwalijk als ik me kennelijk heb vergist. Dus Nederlanders zijn niet arrogant volgens jou. Staat genoteerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4259 | |
|
![]() Citaat:
testvraagjes: begrijpen alle Belgen elkaar? begrijpen alle Nederlanders elkaar? een van beide vragen met 'nee' beantwoord, waarom is dit dan wel belangrijk tussen Belgen en Nederlanders? Ik denk dat de verschillen tussen Nederlanders onderling, Belgen onderling net zo groot zijn als tussen diverse Belgen en diverse Nederlanders. We zitten in een continuüm, niet op verschillende bergen.
![]() |
![]() |
#4260 | |
|
![]() Citaat:
Sommige Nederlanders zeggen me 'Een hollander bestaat niet, het is Nederlander'. Anderen zoals jij zeggen dan dat iemand een Hollander is. What's up with that? Ik ook niet hoor, wees gerust, maar ik weet dat indien we moeten samenwerken vele van mijn landgenoten zich er wel zouden aan laten vangen om wat assertiever uit de hoek te komen, wat dan door mensen zoals Spinoza als 'haat' wordt geïnterpreteerd en het spel zit op de wagen.
![]() |