Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2010, 13:42   #4221
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Er is precies meer sprake van Belgenhaat dan Hollanderhaat

Kijk, je staaft hier direct mijn punt.

Zulke 'directe/onbeschofte' reacties op een vrij beleefde mening van een Belg sturen de discussie direct de verkeerde richting uit.

Niet alleen Belgen hebben lange tenen, maar ook Nederlanders.

Dit maakt dialoog en samenwerking al vrij moeilijk, maar toont aan dat samenleven onmogelijk is.
Weet je nou nog niet dat ik een atypische Nederlander ben? De meeste andere Nederlanders zijn onvoorwaardelijk verliefd op Vlaanderen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 13:42   #4222
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Mee eens. Maar voor Van Rompuy gaat mijn hart ook niet sneller kloppen.
Het mijne ook niet als dat een troost mag zijn.
Verhofstadt was daar een betere keuze geweest, als het een Belg moest zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 13:45   #4223
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Dat Henri1 van Walen houdt, kan ik best begrijpen. De Belgen zijn misschien nergens zo hartelijk en joviaal als in Luik. Ik hou ook wel van Walen. Maar ik heb in alle mogelijke situaties Nederlanders (als kampeerder, op de werkvloer, in vrijwilligerswerk...) leren kennen, en dat waren fijne mensen - maar ook niet allemaal. Waarom moet het steeds weer het ene of het andere zijn? En zoals ik hier al heb betoogd, is de vraag of Vlaanderen aan Nederland wordt gehecht, nog lang niet aan de orde in de echte politiek.
Volledig akkoord.
Ik hou van Nederlanders wanneer ik in Nederland ben, van Walen wanneer in La Roche, en van Fransen wanneer in de Provence.

Waarom een aantal mensen hier toch altijd de situatie wil polariseren gaat m'n verstand te boven.
Oud 17 januari 2010, 13:46   #4224
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het mijne ook niet als dat een troost mag zijn.
Verhofstadt was daar een betere keuze geweest, als het een Belg moest zijn.
En ik hoopte dan weer op de kansloze Neelie Kroes. Niet omdat ze een Nederlandse is, maar omdat ze een wijf is met ballen.
Oud 17 januari 2010, 13:46   #4225
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mee eens. Maar voor Van Rompuy gaat mijn hart ook niet sneller kloppen.
Maar ik zie Rompuy niet zo gauw doen wat Balkenende met Davids deed ook al is hij een uitstralingsloze grijze muis.
Oud 17 januari 2010, 13:46   #4226
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nederlanders hebben grotere voeten dan Belgen, dus het lijkt me ook logisch dat ze langere tenen hebben.
Dat is dan ook weer niet nodig
Oud 17 januari 2010, 13:49   #4227
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Weet je nou nog niet dat ik een atypische Nederlander ben? De meeste andere Nederlanders zijn onvoorwaardelijk verliefd op Vlaanderen.
Ja en het is algemeen geweten: verliefdheid is een slechte raadgever. Niet de liefde maakt blind, wel de verliefdheid.

Eilaas, mensen zoals Quercus en Shadowke, zijn tot over hun oren verliefd op Nederland. t' Zal wel overgaan met de tijd. Het verstand komt nooit voor de jaren.

Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2010 om 13:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 13:52   #4228
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Zelf ben ik ook een zuiderling. Maar ik heb liever de Hollandse botte eerlijkheid dan de achterbaksheid en valse bescheidenheid van de Vlamingen.
Lompe botheid en achterbakse vriendelijkheid hebben allebei hun nadelen.

Het is denk ik wel zaak om beide in perspectief te plaatsen. Ik ga daarom ook niet akkoord met Alboreto's stelling dat de negatieve aspecten van zuiderlijk gedrag 'geprovoceerd' zouden zijn door de noordelijke gesprekspartner.
Zuiderlingen kunnen zich zeker zo onprettig opstellen als gesprekspartner. Maar zeggen dat noordelijke arrogantie zou worden uitgelokt, wat het omgekeerde is van die stelling, zou ik zeker niet durven beweren.
Onze zelfverzekerdheid uit zich wat anders, wat directer, en dat kan soms ook best wat teruggeschroefd worden. Overigens, niet iedereen is zo. Ik kom ook wel eens arrogante mensen tegen waarvan ik denk, nou nou, wie ben jij nu helemaal. En ik ben toch echt wel een echte Hollander. Arrogantie: neen. Openheid, ja.

Laatst gewijzigd door Hollander : 17 januari 2010 om 13:57.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 13:52   #4229
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Maar ik zie Rompuy niet zo gauw doen wat Balkenende met Davids deed ook al is hij een uitstralingsloze grijze muis.
Dat klopt, je hebt karakter nodig om van je af te vechten. Van Rompuy zou dat daarom inderdaad nooit doen. Die man is voor niemand een bedreiging. En zo schop je het dus tot EU-president.
Oud 17 januari 2010, 13:58   #4230
Alboreto

Standaard

Citaat:
Sorry, maar ik heb iets te veel ervaring met Vlamingen om dit te kunnen geloven. De Vlamingen maken zich schuldig aan talloze onbeschoftheden die onmogelijk geprovoceerd kunnen zijn. Dat de Nederlandse arrogantie dit soort gedrag zou uitlokken is alleen maar een smoesje.
Ik schreef al dat dit niet altijd zo is.
Je hebt zowel in België als Nederland vriendelijke als onbeschofte buschauffeurs.

Maar arrogant gedrag werkt als een rode lap op een Belgische stier.

Wees je daar bewust van en je zal op een Belgisch forum vriendelijker onthaald worden.
Oud 17 januari 2010, 14:00   #4231
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Lompe botheid en achterbakse vriendelijkheid hebben allebei hun nadelen.
Kijk, ook hier weer een stereotiepe visie die eigenlijk ook al lang is achterhaald.

De vriendelijkheid van de Belg is altijd gemeend.
Maar indien die vriendelijkheid afgeslagen wordt, of beantwoord wordt door arrogantie (waarvan de voorbeelden op dit forum schering en inslag zijn), maak dan je borst maar nat.

We zijn vriendelijk, maar we zijn nu ook geen deurmat
Oud 17 januari 2010, 14:01   #4232
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik schreef al dat dit niet altijd zo is.
Je hebt zowel in België als Nederland vriendelijke als onbeschofte buschauffeurs.

Maar arrogant gedrag werkt als een rode lap op een Belgische stier.

Wees je daar bewust van en je zal op een Belgisch forum vriendelijker onthaald worden.
Niet door mensen als Henri en System, hoor.

Maar inderdaad, als je in Vlaanderen een beetje moeite doet om te assimileren, vergeet iedereen dat je een Nederlander bent. Het helpt niet om te gaan zeuren dat er geen Heineken wordt geschonken, Spinoza.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 14:02   #4233
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, ook hier weer een stereotiepe visie die eigenlijk ook al lang is achterhaald.

Maar indien die vriendelijkheid afgeslagen wordt, of beantwoord wordt door arrogantie (waarvan de voorbeelden op dit forum schering en inslag zijn), maak dan je borst maar nat.

We zijn vriendelijk, maar we zijn nu ook geen deurmat
dan komt het nooit meer goed.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 14:05   #4234
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is nou een cruciaal punt waar wij van mening verschillen. Een van mijn grootste ergernissen is nou net dat de Belgische vriendelijkheid niet gemeend is. Of in ieder geval bij lange na niet. Zij is vooral bedoeld om iedereen te vriend te houden, en komt niet uit het hart. Ik zou zelfs durven beweren dat zij voorkomt uit een bezettingsmentaliteit. Vooral niet opvallen en onder de radar blijven.
Oud 17 januari 2010, 14:13   #4235
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is nou een cruciaal punt waar wij van mening verschillen. Een van mijn grootste ergernissen is nou net dat de Belgische vriendelijkheid niet gemeend is. Of in ieder geval bij lange na niet. Zij is vooral bedoeld om iedereen te vriend te houden, en komt niet uit het hart. Ik zou zelfs durven beweren dat zij voorkomt uit een bezettingsmentaliteit. Vooral niet opvallen en onder de radar blijven.
Dat is nu juist mijn indruk van Nederlanders, terwijl deze instelling bij geen enkel ander land in Europa te vinden is. Mijn vriendschappelijke relaties met Nederlanders zijn doorgaans slechter, omdat Nederlanders relaties toch eerder zien als een zakelijk bestand, dan een natuurlijk tot stand gekomen situatie. Zodra ze iemand tegenkomen die meer de moeite is, zijn ze weg. Als je er dan commentaar op geeft, ben j?*j degene die raar is. Kom op zeg!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 14:15   #4236
Alboreto

Standaard

Citaat:
Kijk, dit is nu een voorbeeld van de 'Nederlandse arrogantie' die niet zo goed binnen gaat bij ons Belgen.

Je krijgt direct een reactie van "waar haalt die het in zijn hoofd om te bepalen wat wij denken".
Niet verwonderlijk dan dat mensen zoals Henri1 en System zo reageren.

Let op, 2 wrongs don't make a right, maar ik kan hun reactie begrijpen.

Voor iemand die anderen beschuldigd van een stereotiep beeld op te hangen van Nederlanders ben je wel een beetje in hetzelfde bedje ziek.

Ik kan je verzekeren dat je bij de meeste belgen een gemeende vriendelijkheid zal vinden. Inderdaad, we willen iedereen te vriend houden, zo zijn we inderdaad, maar om daar duistere motieven achter te zoeken is een brug te ver.
Oud 17 januari 2010, 14:23   #4237
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kijk, dit is nu een voorbeeld van de 'Nederlandse arrogantie' die niet zo goed binnen gaat bij ons Belgen.
Wat is daar arrogant aan? Zo heb ik de Belgen nou eenmaal leren kennen. Je moet niet denken dat ik snel tot dat oordeel ben gekomen. Daar zijn vele jaren overheen gegaan. Maar omdat dat niet overeenkomt met jouw beeld van de Belgen is dat arrogant?
Oud 17 januari 2010, 14:24   #4238
Hollander

Standaard

Citaat:

Je krijgt direct een reactie van "waar haalt die het in zijn hoofd om te bepalen wat wij denken".

Let op, 2 wrongs don't make a right, maar ik kan hun reactie begrijpen.

Voor iemand die anderen beschuldigd van een stereotiep beeld op te hangen van Nederlanders ben je wel een beetje in hetzelfde bedje ziek.

Ik kan je verzekeren dat je bij de meeste belgen een gemeende vriendelijkheid zal vinden. Inderdaad, we willen iedereen te vriend houden, zo zijn we inderdaad, maar om daar duistere motieven achter te zoeken is een brug te ver.
Sorry, maar hier lopen onze meningen uiteen. Terwijl ik juist zeg dat beide gedragingen niet perfect zijn, dat we zelfkritisch moeten zijn zeg jij doodleuk dat Vlamingen die fout niet maken. Dat die vriendelijkheid altijd welgemeend is, dat negatieve reacties geprovoceerd zijn door anderen.
Kortom, vanuit mijn optiek vind ik dat arroganter dan de meeste Nederlanders hier (een enkeling daargelaten)
Oud 17 januari 2010, 14:25   #4239
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat is nu juist mijn indruk van Nederlanders, terwijl deze instelling bij geen enkel ander land in Europa te vinden is. Mijn vriendschappelijke relaties met Nederlanders zijn doorgaans slechter, omdat Nederlanders relaties toch eerder zien als een zakelijk bestand, dan een natuurlijk tot stand gekomen situatie. Zodra ze iemand tegenkomen die meer de moeite is, zijn ze weg. Als je er dan commentaar op geeft, ben j?*j degene die raar is. Kom op zeg!
Des te beter. Zo kun je makkelijker het kaf van het koren scheiden. Dan hoef je ook niet veel energie in die mensen te steken. Trouwens, hoeveel echte vrienden denk jij te kunnen hebben? Ik heb vele kennissen, maar weinig echte vrienden. Echte vriendschappen zijn per definitie maar met een beperkt aantal mensen te onderhouden.
Oud 17 januari 2010, 14:27   #4240
Hollander

Standaard

Citaat:
je mag natuurlijk vinden wat je wilt, maar hun berichten zijn ECHT geen reacties op provocerende Hollandse arrogantie....

als je hier wat langer leest zul je zien dat 90% van de bevolking hier (uit beide landen, en zelfs daarbuiten) dat inziet.

als je niet ziet dat de meeste Belgen hier, net als de meeste Nederlanders hier, gewoon doorsnee redelijke, goedwillende en vriendelijke mensen zijn, dan ben je verkeerd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be