![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#42881 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42882 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Holland had in die tijd ook een vloot die op de Oostzee voer. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hanze Laatst gewijzigd door cato : 19 februari 2020 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42883 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Duitsland is nooit een belangrijke zeevarende natie geweest. Ook na 1870 niet. De Duitsers hebben het wel geprobeerd zo vanaf 1910 omdat ze inzagen dat ze zonder vloot nooit konden gaan meespelen op het wereldtoneel. Maar ja, ze zijn het nooit geweest, nooit geworden, en ze zijn het nu maar evenmin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42884 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 februari 2020 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42885 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We weten nu uit documenten van de generale Duitse Staf uit die tijd dat de Duitsers, mochten ze WO I hebben gewonnen, niet van plan waren deze havens op korte termijn terug af te staan aan België. Op de vraag hoelang ze dan wel deze havens zouden blijven behouden, kwam een simpel maar nietszeggend antwoord van de Duitse Militaire Staf: "zolang als het moet." Als ik me niet vergis, kwam die uitspraak zelfs van Hindenburg, maar hier ben ik niet heel zeker van. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 februari 2020 om 19:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42886 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bedenk daarbij in hoeveel van die hun ex-kolonies men nog hun talen spreekt en vergelijk dat met ex-kolonies van Nederland waar men nog Nederlands spreekt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 februari 2020 om 22:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42887 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42888 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42889 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat zou nogal wat geweest zijn, niet? Net zoals Antwerpen tijdens Willem I de belangrijkste haven van de Nederlanden werd....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 februari 2020 om 23:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42890 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42891 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 februari 2020 om 23:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42892 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.raremaps.com/gallery/det...leurs-ferraris |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42893 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De praktijk. ![]() Munt in de Oostenrijkse Nederlanden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 februari 2020 om 08:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42894 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() kortom, u geeft nu toe dat Limburg eigenlijk toch niet bij België hoort, wat u altijd beweerde?
![]() |
#42895 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De praktijk. Ook voor u. ![]() Munt in de Oostenrijkse Nederlanden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 februari 2020 om 09:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42896 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De inwoners van het Noorden, zeker na het beëindigen van de Tachtigjarige Oorlog, werden vrij snel ‘Hollanders’, genoemd. Dit kwam natuurlijk door de wereldwijde uitstraling die de VOC had (en in mindere mate de WIC). De term ‘Hollander’ of ‘Holland’ vond zijn weerslag dan ook in vele vreemde talen. Niet alleen in het Spaans of in het Frans maar in een resem andere talen zoals in het Portugees, in het Pools, in het Russisch, in het Maltees, in het Turks, in het IJslands, in het Indonesisch, in het Iers, in het Italiaans, in het Albanees, in het Litouws, en ga zo maar door. Voorbeelden zijn er te over: 'Hollandais', Hollandès, Ollandese, Holländer, Holandeses, Hollendrzy, Olandi, Hollanda Dili, Hollen(d)ska, Belanda, Ollainnis, Hollandisht, Olandu, enz, allemaal termen afgeleid van Holland, ‘Holland’ werd een synoniem van ‘de Republiek’, ook al willen sommigen dit misschien wat wegmoffelen. Om een lang verhaal kort te maken: de inwoners van het Noorden werden ‘Hollanders’ en de inwoners van het Zuiden werden ‘Belgen’. Tot spijt van wie het benijdt Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 februari 2020 om 10:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42897 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Belgium of Belgica was ook de naam voor de Noordelijke Nederlanden in het Latijn. Dat weet iedereen. En de naam Belgique was iets Francofoons. Slippendrager voor de Francofonie uit blind Belgisch nationalisme is wat we hier zien. Ook niets nieuws.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42898 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou toch maar ook aan de Hollanders denken. En aan de Portugezen en aan de Spanjaarden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 februari 2020 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42899 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42900 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Chauvinistisch bekeken zijn Limburgers eigenlijk de adel van de Vlaams-sprekende Belgen. Mooie taal, rustig, bezonnen, verdraagzaam en gul. En vrij intelligent bovendien. Ze zijn zelfs zo intelligent dat anderen hen niet begrijpen en hen daarom maar 'dom' noemen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 februari 2020 om 11:06. |
![]() |
![]() |