Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2008, 13:01   #421
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En ik moet mij hier inhouden en niet beginnen schelden ? Want sorry, inhoudelijk kan ik hier niet op reageren, en enkel mijn woede ten opzichte van demagogen zoals u uitdrukken.

Het is uw soort mensen dat de achterlijkheid verspreid door de wereld. De mensheid heeft eeuwen aan vooruitgang gekend op wetenschappelijk en cultureel gebied en u negeert al dit omwille van uw boekske. U bent een crimineel van de ergste soort, aangezien uw denkpartroon leidt tot geweld, oorlog, mishandeling en vervolging in naam van een fictieve god.

En een nota: Gelukkig zijn er nog mensen die geloven in een liefdevolle god, zoals ElflamencoLoco, mensen die men wel kan respecteren en laten in hun eigenheid. Ze scheppen wel een scherp contrast met Dirk en Luc.
helemaal juist.
Oud 17 juli 2008, 13:04   #422
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dit zijn geen fenomenen van de laatste jaren
Dat is er altijd geweest inderdaad. Alleen, vroeger wist men het niet of... men wilde het niet weten. Neem nu incest. Incest komt nu aan de oppervlakte omdat het bespreekbaar is geworden. Is er nu meer incest dan vroeger?Vroeger wisten de priesters of anderen ook dat er incestueuze verhoudingen waren, maar toen werd alles onder de mat geveegd. Of kinderen zwegen omdat ze altijd in het ongelijk werden gesteld. Incest was dus taboe, het was onbespreekbaar. Dus nu komt het (bijna) allemaal uit. Maar het is niet omdat het nu allemaal uitkomt dat er nu meer incest is dan vroeger. Integendeel, ik denk zelfs minder omdat het in onze tijd duidelijk streng repressief wordt aangepakt.

Laatst gewijzigd door system : 17 juli 2008 om 13:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 13:39   #423
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is er altijd geweest inderdaad. Alleen, vroeger wist men het niet of... men wilde het niet weten. Neem nu incest. Incest komt nu aan de oppervlakte omdat het bespreekbaar is geworden. Is er nu meer incest dan vroeger?Vroeger wisten de priesters of anderen ook dat er incestueuze verhoudingen waren, maar toen werd alles onder de mat geveegd. Of kinderen zwegen omdat ze altijd in het ongelijk werden gesteld. Incest was dus taboe, het was onbespreekbaar. Dus nu komt het (bijna) allemaal uit. Maar het is niet omdat het nu allemaal uitkomt dat er nu meer incest is dan vroeger. Integendeel, ik denk zelfs minder omdat het in onze tijd duidelijk streng repressief wordt aangepakt.
Zou kunnen. Maar wat die laatste zin betreft, ik denk dat het feit dat het meer bespreekbaar is helpt om incest te beperken. Anderzijds, waar er druk is, zoekt die druk een uitweg. Ik denk dat we zoveel mogelijk moeten proberen de druk te beperken.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 14:19   #424
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Ik ben het niet altijd eens met Luc, maar het minste wat er over hem kan gezegd worden, is dat hij nadenkt. Dat is meer wat ik van de meerderheid van de atheïsten kan zeggen.
Bijbelcitaten als argumenten gebruiken getuigt niet van nadenken maar van goed copy paste werk.

Hij weet ctrl c en ctrl v goed staan....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 14:57   #425
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
Opvoeden gaat altijd samen met straffen en belonen.
Dat is conditioneren, niet opvoeden.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 15:08   #426
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza
Een atheist of anders-gelovige die een bijbelvers naar voor schuift teneinde zijn/haar stelling kracht bij te zetten wordt steevast afgeblokt door de dooddoener : "ja maar, dat dient zus of zo te worden geïnterpreteerd" of "je mag dat uiteraard niet letterlijk opvatten" of de nodige varianten erop.

Dat houdt de gelovige echter niet tegen om even later zélf met een letterlijk bijbelcitaat op de proppen te komen....
Sommigen zien de bijbel namelijk als een kookboek, waaruit ze 'letterlijk' nemen wat ze willen en de rest 'interpreteren'. Is dat niet onrespectvol naar God toe? Het 'letterlijk' nemen a volonté is pretenderen te weten wat God precies bedoelt. Een interpretatie stelt de noodzakelijke 'interpretator', die zich per definitie kan vergissen, centraal. Dat is in ieder geval minder hoogmoedig dan te zeggen 'het is niet ik die het zegt, maar God'.
Oud 17 juli 2008, 15:12   #427
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan bollen
Wil u nu zeggen dat niet-christenen 'slecht' zijn?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001

ja idd .. misschien niet volgens uw standaard, maar wel volgens die van God.
Zoals ik schreef in bovenstaande post. Hoogmoed.
Oud 17 juli 2008, 15:15   #428
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Sommigen zien de bijbel namelijk als een kookboek, waaruit ze 'letterlijk' nemen wat ze willen en de rest 'interpreteren'. Is dat niet onrespectvol naar God toe? Het 'letterlijk' nemen a volonté is pretenderen te weten wat God precies bedoelt. Een interpretatie stelt de noodzakelijke 'interpretator', die zich per definitie kan vergissen, centraal. Dat is in ieder geval minder hoogmoedig dan te zeggen 'het is niet ik die het zegt, maar God'.
De woorden uit de Bijbel komen niet uit mensen maar uit God.
Daarom snijden ze door merg en been bij sommigen onder u.
Daarom zie je van tijd tot tijd dergelijke hevige reacties.

'Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden.' - Hebreeën 4:12

Laatst gewijzigd door luc154 : 17 juli 2008 om 15:15.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 15:21   #429
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Er zal een dag komen waarop alle lijden, ziekte, verderf en dood zal stoppen.
Als een meteoor ons raakt, ja.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 15:25   #430
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
De woorden uit de Bijbel komen niet uit mensen maar uit God.
De woorden in de bijbel komen van mensen, zoals alle woorden in alle boeken.
En ze zijn door de eeuwen rot bot gesleten. In elke bibliotheek vindt je boeken die vele malen diepgaander, inspirerender en verheffend zijn.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 15:28   #431
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
...dat het eigenlijk hoogmoed is om te denken dat de eigen ideeën over geloof juister of beter zouden zijn.
Dat is in ieder geval een te respecteren houding.

Toch lijkt mij het uitgangspunt van bv. de katholieke kerk dat 'niet-christenen' slecht zouden zijn weinig 'toekomstgericht'. Slechts een 'insluitende' godsdienst kan aanspraak maken met een cultuur verweven te zijn die een groot deel niet-aanhangers van die godsdienst onder zich telt, zoals dat in West-Europa het geval is op dit moment. In plaats van het 'slecht' zijn van de niet christen kan de kerk m.i. beter de aan de mens inherente 'moraliteit' erkennen. Religie 'kanaliseert' moralitiet, maar is er geen noodzakelijke voorwaarde toe.

Een religie die zich 'uitsluitend' opsteld, door de moraliteit van haar niet-leden te ontkennen (door hen als 'slecht' te beschouwen) kan het zich m.i. moreel niet verantwoorden van die 'slechten' financiering te vragen voor haar activiteiten. Alhoewel ik geen onverdeeld voorstander ben van het Duitse systeem van financiering van religies, stel ik vast dat deze houding van de katholieke kerk, daartoe uitnodigd.
Oud 17 juli 2008, 15:29   #432
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
De woorden in de bijbel komen van mensen, zoals alle woorden in alle boeken.
En ze zijn door de eeuwen rot bot gesleten. In elke bibliotheek vindt je boeken die vele malen diepgaander, inspirerender en verheffend zijn.
Verkeerd.
Net zoals de mens een pen gebruikt om dingen op te schrijven heeft God de mens gebruikt om dingen op te laten schrijven. De mens, geschapen door God, kan God begeesteren om Zijn heilige woorden, scherp als een tweesnijdend zwaard, over te brengen. Daarom zijn Zijn woorden ook zo treffend en scherp.
Oud 17 juli 2008, 15:34   #433
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Ik herken het "geloof" van luc154 ook niet, in al mijn jaren heb ik nooit zo'n "christen" gezien.
Het gaat over een geïmporteerd fenomeen. Een ondermijning van de Europese souvereiniteit. Godsdienst als politiek. Rome ligt ten minste nog in Europa...
Oud 17 juli 2008, 15:35   #434
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het gaat over een geïmporteerd fenomeen. Een ondermijning van de Europese souvereiniteit. Godsdienst als politiek. Rome ligt ten minste nog in Europa...
De Bijbel noemt het "gevuld zijn met Gods Geest".

Laatst gewijzigd door luc154 : 17 juli 2008 om 15:35.
Oud 17 juli 2008, 15:41   #435
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Ik doe niks lievers als spotten met het fantasiewezentje god om de gelovigen te jennen
Dit is een discussieforum
Oud 17 juli 2008, 15:47   #436
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is een discussieforum
Dat zou ge niet zeggen als ge de rest van deze da(a)d(en) leest.....

non-argumenten en "feiten uit een boek" zonder enige onderbouwing worden blijkbaar als basis voor een discussie aangenomen.

Kijk maar eens naar Linda, tot treurens toe hebben we haar gevraagd voor een onderbouwing, die geeft ze niet. Voor geen enkel van haar stellingen. Wel, dan houdt het discussieren op.

Deze heren denken dat ze naar de hemel gaan als ze gods woord verspreiden, IRL en hier. Fanatiekelingen die denken dat een leven na de dood te koop is.....het zijn nets drugsgebruikers die alle zin voor realiteit zijn kwijtgespeeld.

Neen, de discussie is hier doodgegaan vanop de dag dat wij achter bewijzen vroegen, zij met de bijbel afkwamen, en wij dan vroeger achter bewijzen voor de echtheid van de bijbel, en die uitbleven. Een bron die niet verifieerbaar is, is op zijn best "indicatief" en niet bruikbaar als basis voor een discussie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 15:55   #437
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het niet normaal om op iemand of op een kind te slaan. Maar als het nodig is vind ik dat een ouder een corrigerende tik moet kunnen uitdelen.
Wat geld voor het leugentje om bestwil, namelijk dat het een leugen blijft, geldt ook voor het 'corrigerend tikje'. Het blijft een lijfstraf.
Oud 17 juli 2008, 16:01   #438
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal nog maar eens de vraag stellen wanneer is iemand volgens u een "goed" mens?
De mens die een geboorteschreeuw laat, en wel omdat die mens die schreeuw laat, waaruit blijkt dat die mens wil leven. Willen leven is danken voor het levensgeschenk. Het is de initiële daad van 'goedheid'.
Oud 17 juli 2008, 16:10   #439
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Flamenco Loco
Ik hou het erop dat de mens in principe goed is, zij het zwak.
Want hoe kan je het goede willen als je absoluut slecht bent, zoals sommigen hier denken.
Oud 17 juli 2008, 16:15   #440
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
... en er zijn goeie koks en amateurs, zo te zien.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be