Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen?
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. 32 36,78%
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. 29 33,33%
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. 21 24,14%
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. 5 5,75%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2010, 23:53   #421
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
..., zeker niet in deze elektronische tijd is het het is eerder de geografische component die bepalend is, en niet de taal.
Vandaar ook dat jij hier met andere Nederlandstaligen op een Forum zit.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 11:12   #422
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ook tussen de andere groepen is er voortdurend live beweging heen en weer.
De afstanden zijn vandaag te verwaarlozen, de wereld wordt kleiner.
Weet je, het is op zich niet erg dat je van je land houdt zoals het is en er het liefst niets aan ziet veranderen. Ieder zijn meug. Je maakt echter voortdurend gebruik van hetzelfde kunstje om je gelijk te halen. Je bagatelliseert nl. het ene verschijnsel en stelt het andere verschijnsel veel groter voor dan het is in de werkelijkheid en je probeert zo'n karikaturaal beeld voor het echte aan je opponent te slijten. Don't insult my intelligence, zoals ze dat mooi in het Engels zeggen.

Citaat:
Nee dat is het niet.
Het maakt deel uit van jullie erfenis, van jullie geschiedenis, van jullie cultuur.
Net zoals bv het schaatsen bij jullie meer tot de cultuur hoort en bij ons de wielercross, zoals bij jullie bloemenveilingen en bij ons het fruit, zoals bij jullie de gouda en bij ons de trappist, zoals bij jullie het delfts blauw en bij ons het kristal.

En jij kan vast ook nog veel meer voorbeelden vinden.
Weer zo'n primitieve voorstelling van de zaken die je voor de enige echte probeert door te laten gaan. Maar dan nog: in welke mate zou dit een staatkundige integratie van het Nederlandse taalgebied verhinderen?

En bedenk daar ook nog eens bij dat ik als immigrant zelf aldoor aan de Nederlands(talig)e erfenis word blootgesteld.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 11:18   #423
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat dat in het geval van Alboreto goed meevalt. Er zijn anderen hier op het forum. Men moet nu eenmaal proberen eerlijk te discussiëren met iedereen, ook mensen met een andere mening.
Oud 11 juni 2010, 11:20   #424
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ja hoor.
Een tijdje geleden ging het over welke voordelen er zouden zijn voor belgie.
Iemand (ik dacht Hollander) opperde toen dat jullie bedrijven zouden klaar staan onze wegen die van lagere kwaliteit zijn dan die in Nederland volledig her aan te leggen.

Dat is een nobel doel, maar toen ik vroeg wie dat zou betalen was het antwoord 'jullie'.

Een ander voorbeeld was dat we door de annexatie de staatsschuld beter onder controle zouden krijgen. Op de vraag wie die staatsschuld moet aflossen was het antwoord alweer 'jullie'.
Het antwoord hierop lijkt mij toch nogal eenvoudig. Problemen worden door de bevoegde overheid opgelost. De financiële oplossing van een of ander probleem zal afhangen van de mate van de staatkundige integratie van het Nederlandse taalgebied.
Oud 11 juni 2010, 11:22   #425
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Ik vind dat dat in het geval van Alboreto goed meevalt. Er zijn anderen hier op het forum. Men moet nu eenmaal proberen eerlijk te discussiëren met iedereen, ook mensen met een andere mening.
Eerlijk discussiëren is dan ook precies waar ik voor pleit. Bij Alboreto zie ik dat echter niet terug.
Oud 11 juni 2010, 11:32   #426
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Eerlijk discussiëren is dan ook precies waar ik voor pleit. Bij Alboreto zie ik dat echter niet terug.
Ik wel, maar dat is een fundament van de democratie zeker, recht op verschil in mening, zonder repercussies.
Oud 11 juni 2010, 11:41   #427
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Weer zo'n primitieve voorstelling van de zaken die je voor de enige echte probeert door te laten gaan. Maar dan nog: in welke mate zou dit een staatkundige integratie van het Nederlandse taalgebied verhinderen?

En bedenk daar ook nog eens bij dat ik als immigrant zelf aldoor aan de Nederlands(talig)e erfenis word blootgesteld.
Het is al lang geleden dat ik hier iemand zag doordringen tot de kern van wat een staat is, met name de bevestiging van het geheel van normen, waarden en omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen dat Vlamingen en Nederlanders gemeen hebben: wat ik ervaar als een open sfeer met gelijklopende waardenschalen, waar orde en netheid hoog in het vaandel gedragen worden, waar regels eenduidig zijn, waar een ja een ja is en een neen een neen, waar afspraken onverkort nagekomen worden, waar kortom niet alleen letterlijk maar bovenal figuurlijk dezelfde taal gesproken wordt.

Een verademing naast al die lieden die proberen een wig te drijven tussen haring happen of levende visjes drinken wat in die verlichte geesten de essentie van kultuur, staatsaanhorigheid en staatsmanschap lijkt te betekenen...

Laatst gewijzigd door Leo : 11 juni 2010 om 11:46.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 11:49   #428
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik wel, maar dat is een fundament van de democratie zeker, recht op verschil in mening, zonder repercussies.
Zeker weten.
Oud 11 juni 2010, 12:07   #429
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Het is al lang geleden dat ik hier iemand zag doordringen tot de kern van wat een staat is, met name de bevestiging van het geheel van normen, waarden en omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen dat Vlamingen en Nederlanders gemeen hebben: wat ik ervaar als een open sfeer met gelijklopende waardenschalen, waar orde en netheid hoog in het vaandel gedragen worden, waar regels eenduidig zijn, waar een ja een ja is en een neen een neen, waar afspraken onverkort nagekomen worden, waar kortom niet alleen letterlijk maar bovenal figuurlijk dezelfde taal gesproken wordt.

Een verademing naast al die lieden die proberen een wig te drijven tussen haring happen of levende visjes drinken wat in die verlichte geesten de essentie van kultuur, staatsaanhorigheid en staatsmanschap lijkt te betekenen...
Helaas heb ik het idee dat de staatkundige en mediaversnippering van het Nederlandse taalgebied ook de cultuur in dit niet al te grote stukje Europa aantast en de kerktorenmentaliteit versterkt. Al kleine 18 jaar woon ik in Nederland en ik hoef van niemand Heineken te drinken, eten uit de muur te halen en aan de oranjegekte mee te doen. Kan iemand me vertellen waarom de Vlamingen dat wel zouden moeten als de staatsgrens tussen beide delen van het taalgebied verdwijnt?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 11 juni 2010 om 12:08.
Oud 11 juni 2010, 12:10   #430
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas heb ik het idee dat de staatkundige en mediaversnippering van het Nederlandse taalgebied ook de cultuur in dit niet al te grote stukje Europa aantast en de kerktorenmentaliteit versterkt. Al kleine 18 jaar woon ik in Nederland en ik hoef van niemand Heineken te drinken, eten uit de muur te halen en aan de oranjegekte mee te doen. Kan iemand me vertellen waarom de Vlamingen dat wel zouden moeten als de staatsgrens tussen beide delen van het taalgebied verdwijnt?
Inderdaad.

Vraag het de belgicisten.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 13:16   #431
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet je, het is op zich niet erg dat je van je land houdt zoals het is en er het liefst niets aan ziet veranderen.
Ik vrees dat je zicht op wat ik ben of wil niet helemaal met de realiteit strookt.

Ik ben een Belg, maar dat wil niet zeggen dat ik geen verandering wil in de manier waarop België bestuurd wordt.

Waar ik tegenin ga in deze discussie is tegen mensen die mij mordicus een Nederlandse identiteit willen aansmeren.
Dat is niet wie ik ben en voor zover ik kan zien ook niet wat 99% van de Belgen wil.

In onze relatie met het buitenland maak ik geen verschil tussen de verschillende landen en zie ik ook geen reden daartoe.
Het is niet omdat een taal beter lijkt op de onze dat we daarom closer zouden moeten samenwerking.
ELKE samenwerking met mensen in een ander land is een pluspunt.

Citaat:
Je bagatelliseert nl. het ene verschijnsel en stelt het andere verschijnsel veel groter voor dan het is in de werkelijkheid en je probeert zo'n karikaturaal beeld voor het echte aan je opponent te slijten.
In discussies met anderen probeer ik me aan te passen aan de anderen.
Wanneer anderen gaan karikaturiseren doe ik graag wel even mee.

Citaat:
Maar dan nog: in welke mate zou dit een staatkundige integratie van het Nederlandse taalgebied verhinderen?
Omdat ik op mijn vragen naar het 'waarom' steeds voordelen van de Nederlanders voorgeschoteld krijg en nadelen voor ons.

We zijn aan het evolueren naar een confederatie met een BNP van pakweg 15.000 miljard Euro.
Ik zie geen enkel nut om inspanningen te leveren voor een met een van 15 keer minder enkel omwille van het concept 'taal' wat in de wereld een steeds kleiner belang gaat krijgen.

Ipv steeds te vragen 'waarom niet', antwoord eerst eens op de vraag 'waarom'.
Oud 11 juni 2010, 13:17   #432
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat bij jou ook mis.
Oud 11 juni 2010, 13:21   #433
Alboreto

Standaard

Citaat:
Al kleine 18 jaar woon ik in Nederland en ik hoef van niemand Heineken te drinken, eten uit de muur te halen en aan de oranjegekte mee te doen. Kan iemand me vertellen waarom de Vlamingen dat wel zouden moeten als de staatsgrens tussen beide delen van het taalgebied verdwijnt?
Van het moment dat ik hier op dit forum aanwezig was zijn Nederlanders begonnen met mijn mening te kleineren, in het belachelijke trekken, afdoen als onbelangrijk, te spreken over onvermijdelijk.

Mocht het gebeuren op een Nederlands forum, dan zou ik het nog enigszins kunnen begrijpen (begrijpen, niet goedkeuren), maar op een Belgisch forum?

Er wordt verdikke zelfs gesproken over 'onder lichte dwang'.

Vind je het raar dat ik geen vertrouwen heb in 'De Nederlander'?

Laatst gewijzigd door Alboreto : 11 juni 2010 om 13:22.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 13:41   #434
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Van het moment dat ik hier op dit forum aanwezig was zijn Nederlanders begonnen met mijn mening te kleineren, in het belachelijke trekken, afdoen als onbelangrijk, te spreken over onvermijdelijk.

Mocht het gebeuren op een Nederlands forum, dan zou ik het nog enigszins kunnen begrijpen (begrijpen, niet goedkeuren), maar op een Belgisch forum?

Er wordt verdikke zelfs gesproken over 'onder lichte dwang'.

Vind je het raar dat ik geen vertrouwen heb in 'De Nederlander'?
Ik denk dat dat niet ligt aan jou, maar aan je stellingen.
Oud 11 juni 2010, 13:45   #435
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat niet ligt aan jou, maar aan je stellingen.
Je bedoelt de stelling dat ik vrij tevreden ben als Belg?

Citaat:
Trouwens, richting waarin het racisme in Nederland aan het evolueren is helpt ook niet echt.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 11 juni 2010 om 13:46.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 14:18   #436
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Trouwens, richting waarin het racisme in Nederland aan het evolueren is helpt ook niet echt.
?
Oud 11 juni 2010, 14:20   #437
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Je bedoelt de stelling dat ik vrij tevreden ben als Belg?
Neen, je stelling tegen Nederlanders, meer in het bijzonder tegen het inzicht dat Vlamingen ontvoerde Nederlanders zijn. Je kan één mens veel wijsmaken, je kan veel mensen een beetje wijsmaken, maar je kan niet veel mensen veel wijsmaken. En inzicht, tja, dat is iets dat je zelf verwerft en dat niemand je daarna nog kan ontnemen: de "AHA-Erlebnis" heet dat. Daartegen vechten is vechten tegen windmolens. Geen wonder dat je dan niet meer ernstig genomen wordt al kan dat wel op een beschaafder manier dan in deze draad gebruikeljik is...
Oud 11 juni 2010, 14:30   #438
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet wie ik ben en voor zover ik kan zien ook niet wat 99% van de Belgen wil.
Weleens vaker opgemerkt, maar spreek aub voor jezelf. Of wordt je daar onzeker van?
Oud 11 juni 2010, 14:34   #439
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is een Nederlands Forum.

Daar waar taalgenoten bij elkaar komen op internet.

Probeer Lesoir.com eens voor een `Belgisch`forum. De haat voor jouw taal krijg je er gratis bij. Succes.
Oud 11 juni 2010, 14:44   #440
Alboreto

Standaard

Citaat:
Neen, je stelling tegen Nederlanders
Stropop.

Ik heb al ettelijke keren gezegd dat ik graag in Nederland kom en dat ik tot nu toe geen enkel probleem gehad heb tegen Nederlanders.
Ik beschouw de Nederlanders op dit forum niet representatief.
Ik ben dus niet tegen Nederlanders, verre van, maar ik ben tegen een samengaan met Nederland. En dat is toch mijn grondwettelijk recht dacht ik zo.

Citaat:
meer in het bijzonder tegen het inzicht dat Vlamingen ontvoerde Nederlanders zijn.
Dat is geen inzicht, maar een stelling.
Dat ik, en het gros van de Belgen/Vlamingen het daar niet mee akkoord ben is niet zo een extravagante mening.

Citaat:
Daartegen vechten is vechten tegen windmolens.
Dit is het 'onafwenbaar' argument waarover ik het had.
Bedankt voor het voorbeeld.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be