Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2012, 01:59   #421
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
In Nederland (en steeds meer in Vlaanderen) wordt tegenwoordig vrijwel alles tot 12 jaar al gedubd hoor. Daar zal geen weg meer terug zijn. Zo wat?]/QUOTE]

Dat is een beetje altijd zo al geweest denk ik. Ik herinner met het toch nog van mijn eigen kindertijd (intussen ook al 30 jaar geleden).

Citaat:
Klopt. Misschien dat we daarom zoveel Arabisch, Hindi, Russisch, Chinees, Spaans, Pools etc op de Vlaamse tv zien?
Hmmm, touché!

Citaat:
Open staan? My ass. Het enige waar de Vlaamse tv voor open staat is het doorgeven van content uit de Angelsaksische multinationale bibliotheek waarvan de marginale kost vrijwel 0 is.
Idd en dan nog vooral de Amerikaanse bibliotheek. Een Britse produktie is vaak nog A-OK.

[QUOTEIk weet niet of zij alleen maar "le français" willen horen. Niet iederen wil televisie lezen ipv kijken namelijk. En er zijn zelfs mensen die niet genoeg hebben aan de samenvatting gevat in ondertitels maar die alles willen horen.
Akkoord, het heeft ook voordelen, maar ik word er onpasselijk van om een mond dingen te zien zeggen maar iets anders te horen.

Citaat:
Wat is er 'eng' aan alle tekst te willen consumeren ipv een samenvatting?
Onterecht punt. Vertalen is vertalen, dus ge gaat altijd een deel inhoud verliezen. Of het nu geschreven is of niet maakt niet uit. Bovendien, de reden waarom het soms een samenvatting is, is omdat je nu eenmaal soms meer woorden nodig hebt dan in de oorspronkelijke taal, maar dat is niet anders als je het nu gewoon afleest in plaats van de tekst op het scherm te zetten. Meer nog: door de tekst op het scherm te zetten, laat je nog de keuze aan de kijker om nog iets van de originele tekst op te vangen en alsnog de betekenis volledig te vangen.

Citaat:
Het beste kijk je het orgineel zonder ondertitels. Maar hoeveel van dat soort talenwonders zijn er onder autochtone Vlamingen denk je?
Wat ik zelf vaak doe is b.v. een Engelse film gewoon Engels ondertitelen. ALS ik een Engelse film of serie niet kan volgen is het meestal gewoon omdat ze een of ander dialect spreken, of te snel spreken in een jargon waar ik minder mee vertrouwd ben (het zijn nu eenmaal niet allemaal wetenschapsfilms).

Citaat:
Als de VRT een Tjechische film, gedubd in Engels, uitzendt, krijgt ze 0 klachten.De meeste mensen kan het gewoon helemaal niets schelen kennelijk.
Vlamingen klagen daar gewoon niet over tegen de VRT want dat is veel teveel werk.
Anderzijds... ik moet de eerste Tsjechische film Engels overdubd nog zien. Ik ben alleszins géén fan. Hell, ik krijg het er al van om mijn neefje naar Nederlands overdubde —mèt extreem hevige Hollandse tongval— highschoolcrap te zien kijken.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2012, 02:02   #422
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Van alle Romaanse talen vind ik het Frans het minst welluidend, en ik vind de door mij gekende sprekers ervan een beetje stroef - om niet te zeggen 'achterlijk' - wegens hun weigerachtige reacties op de neologismen die ik aan de lopende band maak omdat ik er niet voor terugdeins het Frans te 'verrijken' met mijn Nederlands (en West-Vlaams) taalgevoel.
Toen ik werkte in Brussel had ik een Waalse collega die het zelf deed: dingen zoals: "je cherche un kot �* Bruxelles..."
Oud 9 februari 2012, 02:05   #423
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Zuid-Franse volksgroep 'Stille Volk' (Nederlandse naam, inderdaad). Zingt in het Frans, in het Occitaans en in het Catalaans.
http://www.youtube.com/watch?v=0mfwpXuQ06Q
Doet mij heel erg denken aan seculaire muziek van de 14e-15e eeuw.
Oud 9 februari 2012, 02:08   #424
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
In wie zijn naam spreekt Deborsu? Bovendien is Nederlands ook niet direct een mooie spreektaal als we eerlijk zijn, vooral niet het Belgisch Nederlands. Als schrijftaal kan het wel mooi zijn.
Sorry, maar ik vind Hollandse dialecten over het algemeen afgrijselijk. Er zijn wel uitzonderingen. Dat van Zeeuws-Vlaanderen b.v.
Oud 9 februari 2012, 07:03   #425
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Sorry, maar ik vind Hollandse dialecten over het algemeen afgrijselijk. Er zijn wel uitzonderingen. Dat van Zeeuws-Vlaanderen b.v.
Dat is dan ook geen "Hollands" maar puur Vlaanders.
Oud 9 februari 2012, 08:58   #426
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Zal mij worst wezen. In Wallonië zijn ze maar al te bewust van je haat tegenover hen en dat is het enige wat telt.
In Wallonië zijn ze gebrainwasht over de zogenaamde haat van Vlamingen die gewoon een betere organisatie willen voor alle mensen.
Oud 10 februari 2012, 16:49   #427
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Nee, dat zeg ik niet, maar Christophe Deborsu (RTBF).

In DS vandaag:

Het taalonderwijs zou dus het meeste schuld treffen bij het gebrekkige Nederlands in het zuiden. Watrin maakt dezelfde analyse, over 185 pagina's (!). Hij volgdezeventien jaar lessen Nederlands, van het eerste leerjaar tot zijn universitaire diploma in de journalistiek en behaalde altijd goede cijfers. Maar 'de leerkrachten legden geen enkel enthousiasme aan de dag. Ze onderwezen Nederlands omdat het moest. Aan hun eerste 'eh' + zucht in het begin van de les hoorde je dat ze zelf geen zin hadden.
En met dat volk willen zovelen nog in dezelfde staat leven? Aan dat volk geven wij jaarlijks miljarden uit "solidariteit"?
Zou dat echt zo zijn?

In Rijsel leren de kinderen op de basisschool enthousiast Nederlands met een competetief element: de beste klas wint een schoolreisje naar een stad in Nederland of Vlaanderen.

Het heeft voor het overige te maken met onwil.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 16:54   #428
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In Noord- en Zuid-Holland zijn er dialecten als het Volendams, het Kennemerlands, het Amsterdams, het Haags en het Rotterdams en dit betreft alleen nog maar variaties in uitspraak, zoals de bekende Haagse ui en de Amsterdamse s.

Over smaak valt te twisten, maar niet over het feit dat de dialecten die u bedoelt, gewoon Nederlandse dialecten zijn - en daaronder verstaan wij ook de dialecten in Vlaanderen.
Oud 11 februari 2012, 10:43   #429
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
In wie zijn naam spreekt Deborsu? Bovendien is Nederlands ook niet direct een mooie spreektaal als we eerlijk zijn, vooral niet het Belgisch Nederlands. Als schrijftaal kan het wel mooi zijn.
Is dat wetenschappelijk onderbouwd of zit je uit je nek te kletsen?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 09:46   #430
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Is dat wetenschappelijk onderbouwd of zit je uit je nek te kletsen?
Iemand zijn mening over de esthetische aspecten van iets hoeft niet wetenschappelijk onderbouwd te zijn. Of je het er nu mee eens bent of niet.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2012, 10:44   #431
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
Iemand zijn mening over de esthetische aspecten van iets hoeft niet wetenschappelijk onderbouwd te zijn. Of je het er nu mee eens bent of niet.
Goh, je meent het. Het betoog waar ik op reageerde kwam echter niet over als een persoonlijke mening.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 03:36   #432
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ze in Zeeuws-Vlaanderen spreken, is geen Hollands. Verre van! Je moet maar eens goed luisteren naar de taal die mensen uit Sluis, Oostburg, Breskens, Hulst, Axel... spreken. 't Lijkt verdacht veel op wat er aan de andere kant van de staatsgrens wordt gesproken.

En net zoals er in Vlaanderen van oost naar west allerlei dialecten worden gesproken, geldt dat ook in Nederland. Er zijn buiten het Hollands nog vele, talrijke dialecten. Denken we maar aan die heerlijke, maar voor mij onverstaanbare taal van Kerkrade... Of de dialecten in het noord-oosten: niets te maken met Hollands. Jaren geleden keek ik naar de heimatserie 'Van jonge leu en oale groond' in het Twents. Gelukkig met ondertiteling...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 09:27   #433
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Denken we maar aan die heerlijke, maar voor mij onverstaanbare taal van Kerkrade...
Citaat:
Ins hool me ja de moel went inne Hollender koam

Me sjamet ziech vuur ós kirchröadsj plat

Doe joof ’t nog de koel en sjnappet me noa oam

Mar die tsiet hant vier al lang jehad

Noen kómme vier bijee viere ós sjproach

zoeë wie dat vruier ummer woar.
bron: http://www.kirchroajeetplat.nl/index.php
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 09:55   #434
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ze in Zeeuws-Vlaanderen spreken, is geen Hollands. Verre van! ...
Terneuzen & Breskens.

http://www.youtube.com/watch?v=N-u9xPN3KK
Lo-Bo - Mijn Block (400.000 hits) 2010

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 maart 2012 om 09:56.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 21:14   #435
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correctie: Zeeuws-Vlaams is geen "Hollands" dialect maar een Nederlands dialect.
Klein detailverschil....

Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 maart 2012 om 21:14.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 22:41   #436
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Typisch dom-Belgische uitspraak trouwens. De archetypische 'foemp' (Vlaamse stumperd) heb je net geciteerd, edwin2.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 23:23   #437
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaamse variant van onze Nederlandse standaardtaal leunt veel nauwer aan bij het AN zoals dat tot in de jaren zestig in Nederland gebruikelijk was. In die zin kunnen we zeggen dat in Nederland de taalevolutie niet alleen sneller is gegaan, maar ook een andere weg opgegaan. Ik heb al meermaals van Nederlanders gehoord dat - om het even gemakshalve zo te omschrijven - het VRT-Nederlands hen doet denken aan hun eigen tv-journaals van weleer.

Nederlands in die variant vind ik echt wel mooi, terwijl ik de Randstadvorm met z'n harde g's, vloeiende r's veel minder kan appreciëren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2012, 18:16   #438
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Vlaamse variant van onze Nederlandse standaardtaal leunt veel nauwer aan bij het AN zoals dat tot in de jaren zestig in Nederland gebruikelijk was. In die zin kunnen we zeggen dat in Nederland de taalevolutie niet alleen sneller is gegaan, maar ook een andere weg opgegaan. Ik heb al meermaals van Nederlanders gehoord dat - om het even gemakshalve zo te omschrijven - het VRT-Nederlands hen doet denken aan hun eigen tv-journaals van weleer.

Nederlands in die variant vind ik echt wel mooi, terwijl ik de Randstadvorm met z'n harde g's, vloeiende r's veel minder kan appreciëren.
Deze variant heeft inmiddels een naam gekregen, het poldernederlands, en wordt vooral gesproken door jonge, hoopopgelaide frauwe.
Oud 7 maart 2012, 18:57   #439
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Deze variant heeft inmiddels een naam gekregen, het poldernederlands, en wordt vooral gesproken door jonge, hoopopgelaide frauwe.
Daar heb ik echt een pestpokkenhekel aan, al dat soort kakmadammen, juppen en studentikoze figuren (ballen).
Oud 7 maart 2012, 20:20   #440
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Daar heb ik echt een pestpokkenhekel aan, al dat soort kakmadammen, juppen en studentikoze figuren (ballen).
Aha gooise matrasjes, meestal ook in het weekend een hockey trutje.
Vaak dat soort meiden s'avonds over de vloer gehad,.. best leuk.

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be