Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2014, 22:50   #421
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
Moest dat waar zijn dan werd elke job ingevuld.
Verhogen van het loon tot je iemand vindt die de job wil uitvoeren zou de oplossing zijn? Vraag dat eens aan het verplegend personeel....

Is het niet gewoon een kwestie van arrogantie?
Ik heb gestudeerd dus ik moet meer verdienen dan iemand die niet heeft gestudeerd?

Velen vergeten dat onze scholen en universiteiten betaald worden door jan me de pet.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2014, 23:00   #422
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als er 1000 ingenieurs zijn, en 10 plaatsen voor ingenieurs, dan zullen ingenieurs niet veel verdienen. Als er 10 ingenieurs zijn, en 100 plaatsen voor ingenieurs, dan zullen die royaal betaald worden.
Waarom klopt die redenering niet als we het hebben over sommige 'knelpuntberoepen'? ( verplegend personeel, poetshulp, autotechniekers, technisch tekenaars, koetswerkherstellers, enz...)

Zij zijn ook met veel te weinig en krijgen toch het loon niet van 'hoog geschoolde' knelpuntberoepen.
Oud 21 juni 2014, 23:29   #423
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Omdat een werkgever in België ook moet kijken naar het kompleet scheefgetrokken kosten/baten plaatje.

Een extra koetswerkhersteller in de werkplaats =€ aan herstellingen die extra uitgevoerd kunnen worden.
Dus, er is een bepaald bedrag vrij voor loonkost. Helaas is die in Blegië nogal wanstaltig uitgerekend. Dus een werkgever moet kiezen, of een man extra tegen een bepaald loon, of de extra klussen laten gaan.
Dat er klanten naar een andere koetswerkhersteller moeten gaan, of langer moeten wachten, is een ander verhaal.
Oud 21 juni 2014, 23:43   #424
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Omdat een werkgever in België ook moet kijken naar het kompleet scheefgetrokken kosten/baten plaatje.
Het loon van een hooggeschoolde wordt aan de klant doorgerekend.
Waarom kan een hoger loon van een laaggeschoolde niet aan de klant worden doorgerekend?

Is het omdat dan de 'hooggeschoolde' vindt dat hij teveel voor zijn herstelling/kinderopvang/verzorging moet betalen?

Het lijkt er wel op dat de laaggeschoolde maar tevreden moet zijn dat hij veel geld moet neertellen voor de diensten van een hoger opgeleide....
Andersom lijkt dit niet het geval...ongeacht een eventuele schaarste van bekwame mensen op de arbeidsmarkt.
Oud 22 juni 2014, 17:41   #425
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Moest dat waar zijn dan werd elke job ingevuld.
Verhogen van het loon tot je iemand vindt die de job wil uitvoeren zou de oplossing zijn? Vraag dat eens aan het verplegend personeel....

Is het niet gewoon een kwestie van arrogantie?
Ik heb gestudeerd dus ik moet meer verdienen dan iemand die niet heeft gestudeerd?

Velen vergeten dat onze scholen en universiteiten betaald worden door jan me de pet.
Het zit hem in de kwaliteit van de uitvoerder. Zie niet in wat dit met het eventueel invullen van een job te maken heeft. Het is niet iemand vinden die de job wil uitvoeren, maar wel iemand vinden die bekwaam is om de job uit te voeren. En er steeds rekening mee houdende dat hij uiteindelijk meer moet opbrengen, dan dat hij het bedrijf kost.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 02:14   #426
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Het zit hem in de kwaliteit van de uitvoerder. Zie niet in wat dit met het eventueel invullen van een job te maken heeft.
Dus verplegend/poetsend/herstellend/..../ personeel leveren volgens u geen kwaliteit?

Citaat:
En er steeds rekening mee houdende dat hij uiteindelijk meer moet opbrengen, dan dat hij het bedrijf kost.
Gewoon doorrekenen aan de klant of de activiteit stoppen.
Als je moet overleven op de kap van het personeel dan loopt dat vroeg of laat toch verkeerd af.
Ik durf wedden dat je dan beroepen krijgt die niemand nog wil uitvoeren....
Oud 23 juni 2014, 09:08   #427
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat wanneer je 1€ nettoloon loonopslag van je werknemer wil doorrekenen je al direct min. €4 moet doorrekenen. €2,5 loonkost + winstmarge + BTW op de som.
Dit heeft een rechtstreekse invloed op het korfje dat de overheid in het oog houdt. En ja, bij het overschrijden van een drempel, volgt er een nieuwe opslag.
Oud 23 juni 2014, 09:19   #428
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het loon van een hooggeschoolde wordt aan de klant doorgerekend.
Waarom kan een hoger loon van een laaggeschoolde niet aan de klant worden doorgerekend?
Omdat de klant dan op een ander gaat.

Citaat:
Is het omdat dan de 'hooggeschoolde' vindt dat hij teveel voor zijn herstelling/kinderopvang/verzorging moet betalen?
Of de laaggeschoolde het gewoon niet kan betalen.
Citaat:
Het lijkt er wel op dat de laaggeschoolde maar tevreden moet zijn dat hij veel geld moet neertellen voor de diensten van een hoger opgeleide....
Helemaal niet waar. Ik ken mensen met een A1 Grieks-Latijnse middelbaar, die in de hogere studies een verkeerde richting gekozen hebben (niet-knelpunt beroep dus) en het met een inkomen van een laaggeschoolde werkloze moeten stellen.
Die kunnen ook geen geld uitgeven aan het voorbeeldberoep, koetswerkhersteller.
Bedenk maar eens wat het uitdeuken van dak, motorkap, kofferdeksel en 1 flank na de Pinksterhagelbui kost...
Een garage gaat geen extra volk in dienst nemen die niet onmiddelijk renderen, ergo, een schoolverlater die zijn kunnen kan demonstreren heeft nu een job, en binnen 2 maand nie meer. tenzij die even goed is als zijn ervaren en duurdere medewerker.
Dan is het een creatieve werkgever die of meer werk binnenhaalt om de 2 aan de slag te houden, of de duurdere/oudere afwimpeld.
Citaat:
Andersom lijkt dit niet het geval...ongeacht een eventuele schaarste van bekwame mensen op de arbeidsmarkt.
Het punt is dat een bekwame persoon laag- of hooggeschoold alleen kan "weggekocht" worden van zijn "huidige" baan. En dat doe je niet door een lager loon aan te bieden.
Ergo, het blijft een kosten baten plaatje.
Te duur personeel is te duur personeel, en dat zien we nu bij Delaize. (om een recent voorbeeld aan te halen)
En waarom is personeel te duur. Omdat de roverheid alles wat traceerbaar is dubbel en dik belast, tot extreem rechts op de Laffercurve...
Iemand in't zwart voor €20/u of op projectbasis iets laten uit te voeren is gewoon betaalbaarder. Maar daar jaagt de roverheid op, om er nog meer geld van af te stropen.
Oud 23 juni 2014, 09:23   #429
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus verplegend/poetsend/herstellend/..../ personeel leveren volgens u geen kwaliteit?
Sommigen wel, anderen niet, maar toch is de verloning redelijk egaal. Op alles zijn barema's geplakt door de vakbonden, gretig mee goedgekeurd door de roverheid.
Citaat:
gaat snel stoppen worden als men meer vraagt dan de klant wil geven.
Citaat:
Als je moet overleven op de kap van het personeel dan loopt dat vroeg of laat toch verkeerd af.
Zeg dat eens tegen alle CEO's. Die hebben hun ontsnappingsroutes al lang klaar.
Maar als ik als zelfstandige met personeel zou werken, dan gaat niemand van het personeel netto meer verdienen dan ikzelf. Uiteindelijk is het mijn idee, mijn zaak, mijn initiatief dat voor de hele reutemeteut zorgt.
Citaat:
Betaald U een loodgieter meer omdat er niet zoveel zijn die betaalbaar kleine klussen aanpakken? Ik denk eerder dat U nog een maand wacht tot de goedkopere langskomt.
Oud 23 juni 2014, 09:27   #430
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het loopt wel vol met volk dat kwaliteitsvol werk kan leveren op dit niveau.
Maw waarom zou een werkgever zich hieraan blauw betalen.

Citaat:
Gewoon doorrekenen aan de klant of de activiteit stoppen. Dat is toch wat gebeurt met bvb. de hoge lonen van de ceo's.
Alleen als men dat met alle lonen moet doen, dan is er geen keuze meer tussen doorrekenen of de activiteit stoppen. Dan is het gewoon de activiteit stoppen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be