Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2015, 21:41   #421
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

AVV.VVK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Allemaal leuk en aardig, maar het staat er wel in. De teksten in de koran zijn ook context afhankelijk, maar dat interesseert ISIS niets.

Snap je wat ik bedoel?
Inderdaad, en net daarom heb ik de Koran gekocht en hier een draad gestart.

En ik zal u zeggen : ik zit nog niet heel ver, maar tot nu toe deed de context er niet relativerender toe, maar eerder net een bevestiging en verduidelijking van Allah's woord!
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 21:43   #422
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Even in mijn boekencollectie gekeken maar niet direct teruggevonden. Als ik mijn bron terugvind laat ik het je weten. Verder verwijs ik het gebruik van de sica door de joodse ' ijveraars ' naar mijn linken Wiki.
Nog een verwijzing naar de sica : Judas Iskariot ( Jehuda Ishi Karioth : Judas de man met sica ).

Eigenlijk gaan we nu al buiten de vraag of er al dan niet ook geweld in het N.T. staat. Voldoende bewezen volgens mij ( voor gelovigen is bewijs niet voldoende zo te merken ).
Man , dat doet er nu toch niet toe?
Praat toch niet eens naast de kwestie!

Voor mijn part gaat het hier over machinegeweren en handgranaten!
Oud 24 januari 2015, 21:46   #423
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat hangt er vanaf hoe je het gaat interpreteren he. Men haalt eruit wat men eruit wil halen.

Dit is ook voor de koran zo. Hier hebben we in praktijk alleen weinig aan zolang er ratten bestaan zoals ISIS.
Neen, dat is niet zo, en voor de tweede maal verwijs ik u door naar de starterspost!

De Koran is, althans hoe het 'gebruikt wordt' , het LETTERLIJKE woord van Allah. Bovendien zegt Allah in 2:242 : "Aldus maakt Allah zijn tekenen tot u duidelijk , opdat gij wellicht verstandig wordt!"

Veel interpretatie is er niet aan!

Allah stelt ons regels voor die duidelijk zijn!

Gelukkig maar!!!

Anders werden we als mensen , moest Hij bestaan, eerder beoordeeld op 'tekstjes interpreteren' dan op 'regeltjes naleven'.

Dat zul je nu toch wel door hebben???
Oud 24 januari 2015, 21:49   #424
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het vers is nochtans duidelijk.En dus, hetgeen IS doet is geen jihad volgens de koran. Dat is een gigantische moordpartij, een ordinaire strooppartij, en een grote blamage voor het islamitisch geloof.
Vorige keer wist u te melden dat u de koran beter begreep dat zovele generaties Arabisch moslimgeleerden, nu meent u dus dat Mohammed zelf niets van de "openbaring" begreep...

Of hoe kunt u de daden van Mohammed bij en na de verovering van Mekka anders beschrijven dan "een gigantische moordpartij en een ordinaire strooppartij"? Tenzij u natuurlijk het levend verbranden van zovele Mekkanen die zich niet wensten te bekeren alsook het uitmoorden van heel de Joodse stam wil ontkennen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 21:53   #425
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn er relatief veel, maar ik denk deze het duidelijkst is.

Koran, sura 47.4: Wanneer gij een ontmoeting met ongelovigen hebt, houwt in op hun nekken en richt een bloedbad aan
Daar is niet echt veel verkeerd aan te interpreteren.
Staat iets even duidelijk in de bijbel?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 21:56   #426
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Mattheus.

Jezus": Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. "
De Bijbel is geen Koran. Gelukkig maar...

Terwijl de Koran fundamentalistisch MOET gelezen worden omwille van 2:242 en het feit dat de Koran door Allah LETTERLIJK is gedicteerd, is de Bijbel door 'gewone' mensen geschreven. Bovendien is de Koran geschreven in heldere taal : duidelijke (in)directe bevelen worden gegeven aan de gelovigen die NIET voor interpretatie vatbaar zijn.
De Bijbel is dat niet.

Jezus is God , en is dus alwetend.
Hij WEET dus al op voorhand dat Zijn komst niet zonder invloed zal zijn.
Bovendien komt Hij dan wel vrede prediken, Hij WEET dat Hij niet volledige vrede zal KUNNEN brengen : meer nog : door Zijn komst zal er net verdeeldheid zijn (=zwaard dat iets in 2 deelt) : voor of tegen Hem...

Lijkt me duidelijkheid.

En zelfs als men dit , wat het dus ook kan, anders kan interpreteren naar het letterlijke, zet Jezus dan aan tot geweld? Ik denk het niet...
En rekening houdende met het feit dat dit tot de weinige betwijfelbare verzen behoort in fel contrast met alle andere verzen waarin Jezus net tot liefde en vrede oproept, kunnen we toch wel concluderen wat de juiste interpretatie is...

P.S. (niet de politieke partij) Dit is mijn 2.000'ste bericht!!!

Laatst gewijzigd door AVV.VVK : 24 januari 2015 om 22:07.
Oud 24 januari 2015, 22:00   #427
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vorige keer wist u te melden dat u de koran beter begreep dat zovele generaties Arabisch moslimgeleerden, nu meent u dus dat Mohammed zelf niets van de "openbaring" begreep...

Of hoe kunt u de daden van Mohammed bij en na de verovering van Mekka anders beschrijven dan "een gigantische moordpartij en een ordinaire strooppartij"? Tenzij u natuurlijk het levend verbranden van zovele Mekkanen die zich niet wensten te bekeren alsook het uitmoorden van heel de Joodse stam wil ontkennen...
Ik ga maar door op de woorden van Allah.

En dat dus zo met heel wat godsdiensten. Hun heilig boek zegt dit en de leiders doen wat anders.

Evenwel...Het zou echter ook kunnen zijn dat de Mekkanen Mohammed als eerste hebben aangevallen. En dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 januari 2015 om 22:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 22:03   #428
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Nochtans zegt de koran:

Toestemming om te vechten is gegeven aan degenen tegen wie gevochten wordt, omdat hun onrecht is aangedaan, voorzeker Allah heeft macht hen bij te staan. Degenen die ten onrechte uit hun huizen werden verdreven alleen omdat zij zeiden: “Onze Heer is Allah.”(Koran 22:40-41)

Dus men mag vechten. Maar alleen tegen deze mensen die de moslims onrecht hebben aangedaan.
Hmm, in lijdende zin ?

Onrecht doen is handelen in die zin om de vrede van elke individuele mens te verstoren..wilt dus zeggen dat als er elders een mens is die volledig zelfvoorzienend leeft, zelf een woning heeft gebouwd, en deze voor de volgende generaties van zijn/haar nakomelingen laat bewonen word ontnomen door geweld of de fysische mens te doden en zelf de bewoning in te nemen die niet toebehoord aan de veroveraar, hiermee wordt ook bedoelt dat de geboden er niet voor niets zijn, want dan vervul je je begeertes in door toepassing van een radicale oplossing en daarmee het argument te verklaren dat het diens recht is om die bezittingen en spullen te verwerven op basis van geweld...

Nu, is het zo dat er in het rijk gods vele woningen zijn, maar vele van die woningen zijn op onrechtmatige wijze ontnomen !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 24 januari 2015 om 22:04.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 22:05   #429
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga maar door op de woorden van Allah.
"Ik"...

Om welke reden gaat u ervan uit dat u de koranverzen beter begrijpt dan niemand minder dan Mohammed? En dan bedoel ik eventjes niet de uitleg die we lezen in de hadith, maar wel de toepassing van de koranverzen door niemand minder dan Mohammed.
Oud 24 januari 2015, 22:08   #430
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Evenwel...Het zou echter ook kunnen zijn dat de Mekkanen Mohammed als eerste hebben aangevallen. En dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Er was geen sprake van aanval op dat moment. De strijd was gestreden en Mekka was veroverd. Daarna stelde Mohammed de Mekkaanse bevolking voor een ultimatum: bekeren of vertrekken. Wat later wou Mohammed toetsen of de overgebleven bevolking zich wel had bekeerd. Dan bleek dat er een niet onaardig aantal niets moest weten van die nieuwe godsdienst. Wel, al deze mensen werden opgespoord en levend verbrand.

Ontkent u dat nu of niet?
Oud 24 januari 2015, 22:10   #431
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Ik"...

Om welke reden gaat u ervan uit dat u de koranverzen beter begrijpt dan niemand minder dan Mohammed? En dan bedoel ik eventjes niet de uitleg die we lezen in de hadith, maar wel de toepassing van de koranverzen door niemand minder dan Mohammed.

Niet "ik". De moslims beschouwen de koran als hun heilig boek waarin de woorden van hun God werden opgetekend. Woorden die ze regelmatig citeren. Ik doe maar hetzelfde.

Maar u vermeldde Mekka. En ik meen me te herinneren dat het de Mekkanen
waren die Mohammed en masse als eerste aanvielen. En dan past bovengenoemd vers wel. Afgezien van de wreedheden natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 januari 2015 om 22:16.
Oud 24 januari 2015, 22:11   #432
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ah, jij bent van het kaliber : bijbel niet, koran wel.

Heb ik je qua intelligentie toch overschat. Geeft niet verder.
In ieder geval, hij heeft wel gelijk, en ik heb de volledige argumentatie...

Zie ook mss eens het startersbericht, want daar heb je duidelijk nood aan!
Oud 24 januari 2015, 22:13   #433
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet direct, maar wel onrechtstreeks. Het impliceert het wel. Immers, wie Jezus volgt, weet dat hij het zwaard zal moeten gebruiken.
Beter lezen...
De Bijbel is gelukkig niet zo kortzichtig en fundamentalistisch als de Koran...
Oud 24 januari 2015, 22:16   #434
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet "ik". De moslims beschouwen de koran als hun heilig boek waarin de woorden van hun God werd opgetekend. Woorden die ze regelmatig citeren. Ik doe maar hetzelfde.
Neen, u doet niet hetzelfde, daar de moslims de koran steeds ingebed in de soenna lezen. U overduidelijk niet, zoals u zelf heb aangegeven.
Oud 24 januari 2015, 22:16   #435
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
He kijk nu! Als ik je iets duidelijk aantoon met tekst uit je eigen sprookjesboek is dit niet voldoende. Er moet nog één of meerdere persconferenties worden bijgevoegd !
En geloof me, ik heb de vier evangelies gelezen.
Nu is mijn vraag : Wat was Jezus' blijde boodschap !!! En met de uitspraken van uw profeten wordt dit al evenmin duidelijk.

Zelfs de eventuele Hottentotse uitgave mag je in je reet steken. Geen enkele uitspraak van Jezus is ooit genoteerd en komt enkel uit de pen van de N.T. auteurs.

Wat was dus die boodschap van Jezus die O ZO verschilde met de joodse. Kom maar op.
Zou je het een beetje beleefder kunnen houden aub?
Hopelijk besef je dat je nu gewoon tegenover je eigen 'kamp' je in schaamte brengt door je taalgebruik!

Verder antwoord ik niet op dit bericht omdat ik het nogal inhoudsloos vind.
Ik ben niet van plan hier de hele boodschap van Jezus uit te leggen.

Ik ben juist bereid om enkele 'eigenaardige' stukken uit te leggen.
Oud 24 januari 2015, 22:19   #436
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar u vermeldde Mekka. En ik meen me te herinneren dat het de Mekkanen
waren die Mohammed en masse als eerste aanvielen. En dan past bovengenoemd vers wel. Afgezien van de wreedheden natuurlijk.
Neen, het klopt niet wat u schrijft. Na de verovering van Mekka werd er immers met de overgebleven bevolking een akkoord gesloten. Pas later wou Mohammed nagaan of de overgeblevenen zich wel echt bekeerd hadden. Er was in Mekka geen sprake van opstand of gewapende rebellie. Wel bleek een deel van de bevolking gelaten de verovering te hebben ondergaan met het idee dat het allemaal wel los zou lopen. Die waren dus heiden gebleven.
Oud 24 januari 2015, 22:20   #437
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, u doet niet hetzelfde, daar de moslims de koran steeds ingebed in de soenna lezen. U overduidelijk niet, zoals u zelf heb aangegeven.
Ik sprak over het 'citeren van de koran'. Dat doen moslims de hele tijd. Ik doe maar hetzelfde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 januari 2015 om 22:22.
Oud 24 januari 2015, 22:21   #438
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het klopt niet wat u schrijft. Na de verovering van Mekka werd er immers met de overgebleven bevolking een akkoord gesloten. Pas later wou Mohammed nagaan of de overgeblevenen zich wel echt bekeerd hadden. Er was in Mekka geen sprake van opstand of gewapende rebellie. Wel bleek een deel van de bevolking gelaten de verovering te hebben ondergaan met het idee dat het allemaal wel los zou lopen. Die waren dus heiden gebleven.
Zo heb ik het toch nooit gelezen. Maar goed, de koran isheel duidelijk. Men mag slechts vechten als men zelf aangevallen wordt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 januari 2015 om 22:24.
Oud 24 januari 2015, 22:24   #439
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik sprak over het 'citeren van de koran'. Dat doen moslims de hele tijd. Ik doe maar hetzelfde.
Neen, u doet niet hetzelfde. U neemt een vers en gaat het los van de overlevering lezen. Dan zien we dat we bij heel vreemde zaken uitkomen: u geeft bijvoorbeeld aan een vers over het verbod op alcohol een betekenis die totaal niet voorkomt in de islam. Wat anders mogen we dan concluderen dan dat u schijnbaar het beter meent te weten dan zovele Arabische en niet-Arabische moslimgeleerden?
Oud 24 januari 2015, 22:26   #440
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo heb ik het toch nooit gelezen. Maar goed, de koran isheel duidelijk. Men mag slechts vechten als men zelf aangevallen wordt.
Neen, de islam kent twee soorten jihad. De zogenaamde jihad al talaab en de jihad al kitaal. De ene is offensief, de andere defensief.

De verovering van Mekka gebeurde als jihad al talaab bijvoorbeeld. De bestraffing van de afvallige stammen na Mohammeds dood was dan weer een jihad al kitaal, omdat de afvalligen de jonge moslimgemeenschap ook aanvielen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be