![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 19 juni 2006 om 14:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 |
Parlementslid
|
![]() Als je een penis had?
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie trouwens in het overzicht geen Front als deelnemende partij aan de verkiezingen... http://www.elections.fgov.be/Resulta...tml/12917.html http://www.elections.fgov.be/Resulta...tml/12919.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Fout. Het systeem was niet wettelijk, daar het stemgeheim werd geschonden, een van de basisvoorwaarden voor een stemming.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 |
Parlementslid
|
![]() Oh ik heb mijn info op Wikipedia gevonden, zeker fout dan.
Kijk eens Malmedy, als je weet dat ze bijnae volledig pro-Belgie waren omdat Franstalig en niet terug naar Duitsland wilde: http://www.elections.fgov.be/Resulta...tml/12918.html Ze kiesen ook de Katholiken (Pro-Belgie). Mit Rex bedoelen ze misschien de Heimattreue Front? Laatst gewijzigd door restons courtois : 19 juni 2006 om 14:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik ben ja ook niet het systeem aan't verdedigen, ik zeg allen dat de M referendum fake was zoals de Oostkantons referendum fake was.
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, uw info op Wikipedia zal inderdaad fout zijn. Het overzicht waarnaar ik verwijs is dat van de Universiteit van Gent en is gelinkt met de federale overheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen reden waarom u het Montenegrijns referendum als nep zou afdoen. Er is een heel belangrijke reden waarom dit wel zo is voor het Belgisch referendum in de Oostkantons. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Er zijn er alleen 'pro-belgische' partijen die aan de verkiesingen 1936 deel namen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 |
Europees Commissaris
|
![]() Deze draad is een warm pleidooi tegen volksreferenda geworden & vermits het oorspronkelijk over "Brussel loslaten" ging, kunnen we de montenegrijnse toestanden mischien een beetje naar Broekzele extrapoleren.
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 19 juni 2006 om 14:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#432 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#433 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#434 |
Minister-President
|
![]() In het parlement is er stemgeheim voor persoonszaken. In andere gevallen geldt, dat volksvertegenwoordigers hun kiezers dienen te vertegenwoordigen, en dus dat zij het stemgedrag van hun vertegenwoordiger moeten kunnen controleren. Toch democratisch, dus.
Het referendum ging over onafhankelijkheid van een gebied, geen volk. Daarom ook, dat alleen in die regio kon worden gestemd over onafhankelijkheid. Om de mensen die zich met die regio verbonden voelden (de Montenegrijnen) maar in Servië woonden, konden ze gratis met de trein. Er was een harde campagne over dit referendum, zowel van voor- als van tegenstanders. Maar in het stemhokje kon elke kiezer autonoom zijn stem bepalen. Ik ben dus nog altijd niet overtuigd dat het Montenegrijnse referendum 'fake' was, integendeel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 |
Europees Commissaris
|
![]() "Hoe dan wel ?"
Nu ga ik niet alle "tegenargumenten" opsommen.. we moeten pragmatisch zijn - volksreferenda zijn een schone zaak ..maar .. Ze kunnen beînvloedt worden door organisatorische gewilde of ongewilde vervalsingen : werp een aantal obstakels op zodat een belangrijk deel van de stemgerechtigden niet zal komen opdagen.. Intimideer de kiezers, verzwijg bepaalde gevolgen van de stemkeuze (onlangs nog vertoont in Palestina).. De manier waarop je bepaalde groepen die stemrecht zouden moeten hebben definieert... In het geval Montenegro is het bv. mijn overtuiging dat men de gehele bevolking van de confederatie had moeten laten stemmen .. het is overigens niet duidelijk of dat het resultaat op een doorslaggevende wijze zou hebben beînvloed, het alleszins een meer legitiem resultaat geweest. Uit het "geval" zijn alleszins lessen te trekken voor "Den Belgique" - ook hier zou een staatshervormin/splitsing best door de gehele bevolking beoordeeld worden en zou men de consequenties maar moeten trekken uit een ongelijmatig resultaat ( Vlaanderen 52 % voor afscheiding, Brussel 22 %, Wallonië 49 % - een totale meerderheid van alle Belgen voor..) dit is natuurlijk een volkomen uit mijn nek gekletst voorbeeld/maar wat zou de consequentie van dergelijke cijfers zijn ? Deze draad nu terugvoeren naar een discussie over BROV lijkt me niet opportuun - de kwestie as "Brussel loslaten ?" en mijn stelling is dat men dat om absoluut een snelle Vlaamse Onafhankelijkheid te bekomen niet onverhoeds mag doen op basis van een legitimiteit van de wens van de actuele bevolking.
![]() |
#437 |
Minister-President
|
![]() Ik ben het niet eens met je, 1handclapping. Het is niet, omdat iets ingewikkeld is, dat iets niet goed zou zijn. De organisatie van een volksreferendum is inderdaad verre van gemakkelijk. Zeker een referendum over onafhankelijkheid van een gebied. Maar dergelijke moeilijkheden zijn er om op te lossen, niet om ze uit de weg te gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#438 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Macedonië werd er ook een referendum gehouden over onafhankelijkheid. Ook toen werd er geen volksraadpleging in heel Joegoeslavië gehouden. Toen de vraag werd gesteld over de Noorse onafhankelijkheid, kwam er een referendum in Noorwegen en niet in heel het Zweedse Rijk. Slechts in bijzondere gevallen kan een gedeeld referendum. Ik denk bijvoorbeeld aan de vredesakkoorden voor Noord-Ierland. Toen kwam er een referendum EN in Noord-Ierland EN in de Ierse Republiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 |
Minister-President
|
![]() Je zal nooit iedereen mee hebben, 1handclapping. Er is maar stemrecht vanaf 18 jaar. Als je je burgerrechten bent verloren door een misdrijf, mag je ook al niet gaan stemmen. Buitenlanders mogen pas stemmen, als ze zich inschrijven en dat mogen ze pas als ze 5 jaar (legaal) in het land verblijven, voor Europeanen geldt bijna hetzelfde. Als je verhuist over 2 weken, zal je toch nog moeten gaan stemmen in de gemeente waar je nu woont, maar waar je duidelijk geen enkel belang meer bij hebt. Omgekeerd mag je niet meestemmen in de gemeente waar je naar verhuist.
Er zijn altijd beperkingen, en er zullen altijd beperkingen zijn. Allemaal ter bescherming van de democratie. Referenda verschillen in deze niets van verkiezingen. Ook hier zal je willens nillens geconfronteerd worden met noodzakelijke beperkingen. Natuurlijk moet je een democratisch kader hebben vooraleer je een democratisch referendum kan organiseren. Informatie moet dus vrij toegankelijk zijn, zowel voor als tegen de stelling in het referendum, er moet kiesgeheim zijn, voor- en tegenstanders mogen geen geweld gebruiken om de tegenpartij te intimideren, ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#440 |
Minister
|
![]() wie wilt Brussel nu hebben , als Vlaanderen het niet wilt , en Wallonie kan het niet krijgen , het ligt niet direct er naast
nee geef het dan maar als een Nederlandse Enclave aan Nederland als niemand het wilt dan beter dan dat de EU het krijgt |
![]() |
![]() |