![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#4421 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Olie en gas, ja al lang natuurlijk. Maar we hebben nog gigantische voorraden steenkool en dingen zoals teerzand. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat als we dat allemaal rap opstoken, we goed zijn voor zoiets als 1200 ppm CO2 of nog meer, dus ongeveer x4 sinds pre-industriele tijden. En dan is er natuurlijk ook de helft van die CO2 die we voorlopig niet in de atmosfeer, maar in de oppervlaktewateren van de oceanen hebben opgelost, en die bij verwarming, gedeeltelijk terug kunnen vrijkomen. Dus er zit nog "marge" onder het "gas" pedaal voor de tank leeg is.
![]() |
#4422 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voorlopig is er nog steeds, gelukkig maar, geen "wereldregering". Er zouden trouwens nog al wat rare dingen gebeuren mochten we aan wereldwijde referenda dwingende kracht geven. Eerste vraag voor zo een referendum: moeten we Islam verbieden ? ![]()
![]() |
![]() |
#4423 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als zoiets in Europa mogelijk is, moet het wereldwijd ook mogelijk zijn, niewaar ?
![]() |
![]() |
#4424 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Met "herverdeling van de bestaande rijkdommen" is nog nooit ergens in de wereld een armoedeprobleem opgelost. Met "vergroting van de rijkdom" daarentegen is met zo goed als 100%-ige zekerheid de armoede wel te verminderen. Citaat:
![]() |
![]() |
#4425 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4426 |
|
![]() Het probleem is dat het in Siberïe kouder aan het worden is (de boomgrens trekt naar het zuiden bijvoorbeeld.). De onderzoekers aan het CRU moesten genoeg data uit Rusland uit hun statistieken gooien om een politiek bruikbare temperatuurstijging te krijgen.
![]() |
#4427 | |
|
![]() Citaat:
En graag een link naar een bron die stelt dat de boomgrens naar het zuiden trekt. Uit alle documenten die ik heb bekeken blijkt dat: de boomgrens naar het noorden opschuift en de permanente permafrost ontdooit.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4428 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"lijkt me". Tja, naar mijn gevoel lijkt het niet mee te vallen, en ja hoor, dan staan we daar weer. Laat wetenschappers maar bepalen of het al dan niet veel kost (vanuit welk standpunt dan ook), zoals Stern deed vanuit het standpunt van "de mensheid". Eigenlijk wou ik zien of je over het wetenschappelijk aspect eens bent dat er een door de mens geinduceerde klimaatsverandering is die, als je het globaal bekijkt, nadelig is voor de mens. Tot hier de wetenschap. Of er dan al dan niet actie moet ondernomen worden is een andere discussie. Ben je het hiermee eens of niet? (ik dacht dat dit uw betoog was...)
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 22 januari 2010 om 10:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4429 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben het bijvoorbeeld niet eens met sommige statistische verwerkingen die ik gelezen heb in het AR4 (het technische deel). Het is nu al een tijdje geleden en schrijf hier uit geheugen, maar de zogenaamde Bayesiaanse schattingen van de foutmarges lijken mij statistisch niet correct te zijn - of tenminste, lijken mij niet te zijn wat beweerd wordt dat ze zijn. Ik claim geen expertise op het vlak van klimaatswetenschap, maar ik heb wel wat expertise op het vlak van statistische modelschattingen, en wat er daar gebeurt is niet 100% in orde. Zoals ik zegde, het is uit geheugen dat ik hier schrijf, maar het punt is dat je inderdaad vanuit een geparametriseerd model en "gefitte data" een soort van omgekeerde kansverdeling kan halen van die parameters. Dat is een Bayesiaanse schatter. Het probleem is dat die techniek enkel maar correct is, als je zeker weet dat de data afkomstig zijn van een systeem dat overeen komt met je geparametriseerd model voor specifieke parameter waarden EN als al je modellen voor de fouten op de gegevens ook juist zijn. In DAT geval kan je inderdaad een Bayesiaanse kansverdeling voor de parameters opstellen. Die geven je dan wel aan dat je "90% kans hebt dat die parameter in dit of geen interval ligt". Dat is wat men op een zeker ogenblik doet, om bijvoorbeeld de klimaatsgevoeligheid af te leiden uit waarnemingen. Maar het fundamentele probleem is dan meestal dat men helemaal niet weet of het model dat men heeft gebruikt voor deze berekening, wel degelijk voor sommige parameter waarden, "juist" is. Ik zal een simpel voorbeeldje nemen. Stel dat je, zeg maar, wil uitvissen welke de prijstoename is van de boter (Y) als functie van de prijstoename van de melk (X). Je neemt aan dat (dat is je model) dat je kan schrijven: Y = a X + b en je zoekt de waarde van a. (a en b zijn vrije parameters in je model, maar de vorm a X + b ligt vast). Je neemt ook een "foutmodel", namelijk dat op je prijzen Y en op je prijzen X, er een willekeurige variatie zit (humeur van de winkelier en zijn vrouw...) die gaussisch is verdeeld en gelijk is voor iedereen. Dat is je model van de "meetfout". Dan ga je data nemen. Je neemt die data door in verschillende landen, op verschillende tijden, in verschillende winkels, de prijs van de melk en de prijs van de boter te noteren. Je kan nu via een Bayesiaanse schatter (die zich vanwege het foutmodel hier herleid is tot een kleinste-kwadraten schatter) de "beste" waarde van a en b vinden, evenals hun "kansverdeling". Hieruit kan je dus besluiten dat je met 90% zekerheid kan zeggen dat a tussen 1.3 en 1.5 ligt. (dus als de melk met 10 cent opslaat, zal de boter met tussen 13 en 15 cent opslaan gemiddeld gezien). Dat is juist... op voorwaarde dat: 1) er wel degelijk een relatie is Y = a X + b (het model beschrijft, voor zekere waarden van a en b, de werkelijkheid "perfect") 2) het "foutmodel" (de gaussische verdeling van afwijkingen rond Y en X bij metingen) juist is. Als in werkelijkheid bijvoorbeeld, Y = a X + c X^2 + b + d/X, dan is mijn model niet "juist". Als mijn fout functie is van X en/of Y, en/of niet Gaussisch is verdeeld, dan is mijn berekening niet juist. Mijn schatting van a zal nog steeds niet heel verkeerd zijn, maar de foutmarge die ik denk te hebben op a zal mogelijk er totaal naast zitten. Vandaar dat ik zekere reserves heb ten aanzien van sommige foutmarges in het AR4. Maar ik neem aan dat de "gemiddelde waarden" wel de beste zijn die men, met de huidige kennis van zaken, op tafel kan leggen. In welke mate dat het "nadelig" is voor de mens, laat ik in het midden, want ik denk dat de Groenlanders er enkel maar voordeel uit kunnen halen bvb. Dat maakt voor mij reeds geen deel meer uit van het wetenschappelijke vraagstuk.
![]() |
![]() |
#4430 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de Champagnestreek wordt nog altijd Champagne gemaakt, laat het ons zo zeggen.
![]() |
![]() |
#4431 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Trouwens, je kan dit oplossen met Monte Carlo analyse, wat ongetwijfeld ook gedaan wordt, maar goed, laten we er geen technische discussie van maken. Ben je het eens dat het klimaat verandert door de mens? Citaat:
Accepteer je, dat als het uitgangspunt de mensheid in z'n geheel is, het beter is te handelen (cfr. Stern)
![]() |
![]() |
#4432 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier gaat het over de niet-idealiteiten van modellen (inderdaad wordt dat punt "model bias" genoemd, en als er een model bias is, dan werkt de Bayesiaanse schatting niet - of zijn de uitkomsten onbetrouwbaar: de premisses van de stelling zijn niet voldaan, je kan dus niks zeggen over de waarheid van de conclusies). Citaat:
Citaat:
In de mate dat een procentje van het BNP binnen 100 jaar "even veel waard is" als een procentje van het BNP nu, ja. Maar in beide gevallen van Stern's projecties lijken de cijfers mij zo minuskuul, dat het eigenlijk een non-discussie wordt. Zoals ik reeds zegde, 20% verschil in het BNP binnen 100 jaar, dat is het verschil tussen een groei van 1.8% of 2% per jaar. Met andere woorden, peanuts. 2% van het BNP nu, da's ook niet veel. We zijn ons hier dus aan 't druk maken over iets dat niet veel kost, niet nu, en niet in de toekomst. Vandaar dat ik moeite heb met Stern's resultaat.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 januari 2010 om 11:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4433 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Allé dan, helder en duidelijk: Accepteer je de Stern review en de uitkomsten dat het vanuit monidiaal perspectief beter is te handelen? Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#4434 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
- Een hittegolf op zich is weerfenomeen: de blokkering van een hogedruk gebied boven Europa. Maar de frequentie van hittegolven zal waarschijnlijk toenemen als de gemiddelde temperatuur toeneemt. - Een orkaan is een oceaantemperatuur fenomeen en hangt ook af van de windkracht op hoog niveau. Theoretisch zouden er met global warming minder zware stormen optreden (minder warmteverschil tussen equator en polen). Wat me opvalt is dat het IPCC en anderen gewone weerverschijnselen als de 2003 hittegolf toeschrijven aan "global climate change", dus de mens. Maar de afgelopen koudegolf is dan een "natuurlijk" weerverschijnsel... Zo kan je alles bewijzen. In 2003 stonden de kranten vol van het aantal "klimaatdoden" door de hittegolf. Dat een koudegolf ongeveer 10x meer "weerdoden" geeft, daar heb ik nog geen berichten over gelezen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4435 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Dat alles heeft weinig te maken met klimaatwijzigingen, gezien die in Afrika weinig rol (zullen) spelen. De grootste klimaat veranderingen (voor zover ze doorkomen) zullen te vinden zijn in de gematigde gebieden en groter richting poolgebieden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4436 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4437 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar is ons huidige wereldklimaat werkelijk zo goed en wenselijk ? Was er bijvoorbeeld niet een tijd dat de Sahara groen en vruchtbaar was ? Zo ook met het uitsterven van diersoorten... jongens, diersoorten zullen altijd met uitsterven bedreigd zijn. Hoeveel diersoorten zijn er niet kassie wijlen zelfs zonder dat de mens er voor iets tussen zat ? Het maakt deel uit van de natuurlijke gang van zaken op deze wereld. Klimaatverandering zal het uitsterven van soorten als gevolg hebben, en andere soorten helpen beter te overleven of te evolueren.
![]() |
![]() |
#4438 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want indien een of andere klimaatsverandering, zij het zelfs matig, een of andere politieke beweging op gang brengt die een wereldoorlog veroorzaakt, dan ben je er aan voor de moeite. En indien een of andere mitigerende "handeling" hetzelfde doet, dan ben je er ook aan voor de moeite. Als een of andere mitigerende handeling ervoor zorgt dat we een soort van werelddictatuur krijgen, dan zijn we er ook aan voor de moeite. En al dat is onvoorspelbaar. Dan vallen die 20% respectievelijk die 2% in de vuilnismand. Als de handelingen die we doen ervoor zorgen dat een of andere technologie wel of niet ontwikkeld wordt die een heel ander probleem wel of niet kan aanpakken, dan zijn al die projecties goed voor de prullemand. Maar qua handeling heb ik ook al 25 keer gezegd wat ik denk dat redelijk is: "rekening houden met het klimaatsgegeven" en dus bij elke individuele beslissing dat meerekenen in de balans. Als Stern tot datzelfde besluit komt via totaal artificiele projecties, dan is dat goed. Ik heb ook al voorbeelden gegeven: als je ergens moet kiezen tussen steenkool en kerncentrale, wel dan is het klimaatsgegeven een extra argument. Als je ergens nadenkt over technologische ontwikkelingen in de automobiel industrie, hou dan ook even dat gegeven in je achterhoofd. Als je moet kiezen tussen grotere chauffage installatie of huisisolatie, hou dit gegeven dan in je achterhoofd. Als je kiest tussen een hoge-snelheidstrein lijn of een autosnelweg, neem dan dat punt mee. Maar ga niet opleggen: 20% uitstoot verminderen tegen 2020, en als dat moet door het verbruik te verminderen als er geen equivalente alternatieven zijn (met belastingen of quota of zo bvb) dan moet dat maar, en als een land niet wil meedoen, dan gaan we die boycotten of zijn hoofdstad opblazen of zo. Citaat:
We willen ook geen wereldwijde conferenties en "dwingende maatregelen" voor het fileprobleem.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 januari 2010 om 12:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4439 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4440 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gezien men nog geen duidelijke kijk heeft op de lokale veranderingen met enige vorm van zekerheid, en gezien de balans voor verschillende landen en regio's totaal anders gaat zijn, is het dus onmogelijk om tot een "politiek gunstig" berekende consensus te komen. Als Belgie bijvoorbeeld (ik zeg maar wat) aan de "winnende" kant zou zijn - tenminste relatief gezien - bij een klimaatsverandering, dan zouden Belgische politici wel oenen moeten zijn om veel kosten op zich te nemen voor mitigerende aktie. Het duidelijkste voorbeeld is Groenland. Die kunnen enkel maa winnen bij een klimaatsverandering. Ik zie die, als ze een beetje snugger zijn, geen duit in het zakje doen om te beletten dat er geen druiven meer gekweekt zouden kunnen worden ergens in Spanje wegens droogte, he, als zij ondertussen wel wijn zouden kunnen beginnen cultiveren op het land dat vroeger onder een dikke ijsklomp lag (zoals de Zweden nu al beginnen te doen). Veranderingen (zoals klimaatsveranderingen, oorlogen, ...) herdelen de kaarten. Sommigen kunnen daar meer voordeel uit halen dan anderen.
![]() |