![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zelfs als je stelt dat Vlaanderen verantwoordelijk is voor 100% van het BNP van België, komen we nog niet voorbij Zuid-Korea, Canada, Mexico, Spanje, Brazilië,... Al die landen hebben dan recht om voor ons toe te treden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 13 mei 2008 om 13:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | |
|
![]() Citaat:
Maar verder ook wat Geert C zegt...
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 13 mei 2008 om 14:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Mijn bron: 638,9 G$ Nederland + 378,9 G$ België is 1017,8 G$ samen. Op de gegeven link kan je dan zien dat Zuid-Korea (1206 G$) etc... daar boven liggen. Uw bron: België en Nederland samen: 1023,9 G$. Brazilië, Canada, Spanje en China liggen daar nog altijd boven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dat wel. Maar de laatste wetenschappelijke peiling (1999, Jaak Billiet e.a., Kuleuven) is echt wel te oud, maar geeft slechts een paar procent dacht ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Oost- en West-Duitsland waren ook generaties lang gescheiden (ook door buitenlandse grootmachten), en uiteindelijk totaal verschillend (economisch, politiek, financieel, cultureel). Alleen de taal was gemeenschappelijk (afgezien van de dialekten). DDR-president Honecker verzekerde bij zijn staatsbezoek aan Moskou in 1989 dat de Muur nog 50 of zelfs 100 jaar zou bestaan. Bij de viering van '40 jaar DDR' in oktober 1989 gedroeg Honecker zich alsof er niets aan de hand was. Honecker geloofde toendertijd nog in de DDR, net zoals Koning Albert II nu nog in België geloofd. Maar de wil van het volk was sterk: 1 jaar na de val van de muur (1989) waren deze twee vroegere vijanden samen in één land met landelijke gemeenschappelijke verkiezingen, een gemeenschappelijke regering en president. En ga me nou niet vertellen dat Duitsland kleiner of flexibeler is dan Nederland/Vlaanderen. In 95% van de gevallen (economisch, politiek, financieel, cultureel, infrastructuur, complexiteit, taal, mentaliteit, etc.) was het verschil tussen Oost- en West-Duitsland groter dan het verschil tussen Vlaanderen en Nederland! Er blijft welliswaar een verschil tussen Ossies en Wessies, maar niemand wil daarom Duitsland splitsen. De jeugd van tegenwoordig weet niet eens meer het verschil tussen Oost- en West-Berlijn. Zo snel gaat dat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
Minister
|
![]() Ik denk hetzelfde. Om diverse redenen zal een totaal onafhankelijke Vlaamse staat niet lang bestaan. Er zal zeer snel naar een confederatie met of een aansluiting bij Nederland gestreefd worden. Ik geef het geen vijf jaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar er zijn toch ook heel wat verschillen: 1. De tijdsduur van de scheiding: bij de hereniging van Duitsland waren beide delen een kleine 45 jaar van elkaar gescheiden. Dat wil zeggen dat je toch nog behoorlijk wat mensen had die zich herinnerden dat ze 1 land hadden gevormd. En onder de leidende politieke klasse was dit aandeel zelfs erg hoog. 2. De internationale houding. De herening van oost- en west duitsland was iets waar de belangrijkste buitenstaanders maa akkoord gingen tot actief steunden. Dat laatste is een belangrijk nadeel voor VL. - We verzorgen onze buitenlandse communicatie erg slecht en het wordt nog veel erger doordat de franstaligen hier wel veel aandacht aan besteden en dan vooral nog hun uiterste best doent om VL voor te stellen als een regio waar men bezwaarlijk sympathie voor kan hebben. - We zitten nu met de EU opgescheept. Dit maakt enerzijds een hereniging makkelijker (we hebben bvb al dezelfde munt) maar het valt te verwachten dat veel eurocraten niet zullen kunnen verdragen dat België uiteenvalt. Het beloofd immers niet veel goeds voor de EU zélf die op erg gelijkaardige manier georganiseerd word. Zoals ik het bekijk moet Vlaanderen als het onafhankelijk wil worden of bij NL aansluiten hier actief naar steun van de angelsaxische landen gaan zoeken. Indien we die niet bereid krijgen om ons te steunen wordt het heel moeilijk. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 13 mei 2008 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
Parlementslid
|
![]() Ik geloof d'r niks van. Volgens mij maken jullie achterkleinkinderen nog mee dat België bestaat! Als ik zie hoeveel politieke strubbelingen jullie al overleefd hebben in dat landje en als ik in ogenschouw neem hoe het laatste jaar B-H.V. is behandeld met als klapper op de vuurpijl de laatste zogenaamde stemming-to-be daarover, die door medewerking van de eigen Vlaamse partijtjes om zeep is geholpen, dan geloof ik werkelijk niet dat er zoiets ooit komen gaat. Er is gewoon geen politieke wil tot onbinding van de staat België, want anders was die er al lang geweest. Kijk hoe snel jullie van Nederland wegliepen, na amper 15 jaar saampjes. En de redenen daarvoor zijn gewoon echt totale peanuts vergeleken bij jullie taalstrijd en wat daaruit voortgekomen is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Daar tegenover staan toch een paar belangrijke zaken: * waar in het verleden het bekende 'bord linzensoep' de vlaamse politici vaak wist te overhalen (en nu nog trouwens), is het bestaan van de Euro een énorm verschil. Bij de vlamingen heerst het beeld dat waalse politici compleet irrationeel zijn en zonder verantwoordelijkheidsgevoel zeker als het om communautaire aspecten gaat. Ten tijde van de belgische frank waren de economische gevolgen van een zoveelste uitgesponnen communautaire crisis veel directer. * het verschil in publieke opinie in VL is toch wel enorm. 20 jaar geleden waren het echt enkelingen die over onafhankelijkheid droomden. Tegenwoordig is onafhankelijkheid toch een relatief gangbaar onderwerp - voor mij - in dagdagelijkse gesprekken. * de politieke machtsverhoudingen zijn wat ze zijn: - de breuk tussen CD&V en CDH lijkt alleszins vrij totaal. Dit is een belangrijk element want het betekent dat de grootste vlaamse partij geen partner meer heeft aan de overkant. - De verschillende politieke tenoren hebben uiterst slechte persoonlijke verhoudingen. Ik zie belgië ophouden te bestaan op zijn belgisch. I.e. men zal eerst nog wat verder aanmodderen om dan na verkiezingen tot besluit te komen dat het niet meer mogelijk is om een regering te vormen. Ik hoop dan ook dat deze regering 2009 niet haalt. Halen ze die datum wel dan zijn ze voor een paar jaar van verkiezingen verlost en is de kans veel groter dat ze voor het eigenbelang kiezen en belgique nog wat leven proberen in te blazen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door prejudice_sweeperess : 13 mei 2008 om 22:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
Vreemdeling
|
![]() vlaanderen bij nederland dat zie ik trouwens niet echt zitten maar brasschaat, kalmthout en al die andere villagemeenten waar veel hollanders zitten mogen ze wel hebben van mij, en dan VOORAL brasschaat!! en we kunnen ze misschien ook de helft van de meir geven... soms als ik in antwerpen ben dan waan ik mij precies in holland, in breda hoor ik nog minder hollands dan in antwerpen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#454 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben aan de andere kant dan weer Bretoenen tegengekomen die uw Franse trikoloor met veel plezier in de fik steken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#457 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moeten we speelgoedautootjes gaan uitdelen aan de Hollandse kinderen misschien?
![]() |
![]() |
#460 | |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |