Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2008, 12:48   #441
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Gezamelijk steven we Rusland en Canada voorbij!
We zullen recht hebben op een plekje in de G8

Waar wachten wij nog eigenlijk op ?
Hoezo?

Zelfs als je stelt dat Vlaanderen verantwoordelijk is voor 100% van het BNP van België, komen we nog niet voorbij Zuid-Korea, Canada, Mexico, Spanje, Brazilië,... Al die landen hebben dan recht om voor ons toe te treden.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 13:13   #442
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Hoezo?

Zelfs als je stelt dat Vlaanderen verantwoordelijk is voor 100% van het BNP van België, komen we nog niet voorbij Zuid-Korea, Canada, Mexico, Spanje, Brazilië,... Al die landen hebben dan recht om voor ons toe te treden.
En dan bestaat er nog niet eens zoiets als een "recht" om toe te treden tot de G8. Het zijn in de eerste plaats de G8-leden die beslissen wie erin komt. Je kan de G8 zelfs amper een internationale organisatie noemen, het is eerder een informeel verbond.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 13 mei 2008 om 13:14.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 14:04   #443
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo?

Wat voor bron gebruik jij?

Maar verder ook wat Geert C zegt...

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 13 mei 2008 om 14:04.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 14:04   #444
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik merkwaardig vind, is dat de peiling die vandaag op De Standaard staat ongeveer hetzelfde resultaat geeft.

Ik begin te denken dat dit idee zeer latent aanwezig is in een grote groep zwijgenden. Ik begin zelfs te denken dat als het toch ooit zou gebeuren dat België naar de haaien gaat, dit eerder zal gebeuren dan een onafhankelijke Vlaamse staat. Het zou wel logischer zijn, maar dat wil niets zeggen.
Ja, de uitslagen van verschillende internetpeilingen verbazen mij ook zeer. Die staan in scherp contrast met de soms felle anti-Nederlandse reacties op de betreffende sites. Mischien is het tijd dat men in Vlaanderen een deugdelijke peiling laat uitvoeren door een erkende instelling.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 14:42   #445
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Wat voor bron gebruik jij?
Ik gebruik als bron het CIA factbook

Mijn bron: 638,9 G$ Nederland + 378,9 G$ België is 1017,8 G$ samen. Op de gegeven link kan je dan zien dat Zuid-Korea (1206 G$) etc... daar boven liggen.

Uw bron: België en Nederland samen: 1023,9 G$. Brazilië, Canada, Spanje en China liggen daar nog altijd boven.
Oud 13 mei 2008, 14:44   #446
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ja, de uitslagen van verschillende internetpeilingen verbazen mij ook zeer. Die staan in scherp contrast met de soms felle anti-Nederlandse reacties op de betreffende sites. Mischien is het tijd dat men in Vlaanderen een deugdelijke peiling laat uitvoeren door een erkende instelling.

Dat wel. Maar de laatste wetenschappelijke peiling (1999, Jaak Billiet e.a., Kuleuven) is echt wel te oud, maar geeft slechts een paar procent dacht ik.
Oud 13 mei 2008, 20:41   #447
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Re: you've got to be kidding!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Er stond "zo'n dingen gebeuren geleidelijk aan" . Met zo'n dingen verwees ik naar de val van de berlijnse muur . Met zo'n dingen verwees ik ook naar Vlaanderen , maar NIET dat vlaanderen ooit bij Nederland terecht komt. Ik geloof wel dat ik het ooit nog ga meemaken dat Vlaanderen onafhankelijk wordt , maar bij Nederland? : you've got to be kidding!

Ik denk dat sommigen de complexiteit van zoiets toch heftig onderschatten.
Als meer dan 51% van de bevolking in beide landen voor zijn..... dan kan het ook heel snel gaan!
Oost- en West-Duitsland waren ook generaties lang gescheiden (ook door buitenlandse grootmachten), en uiteindelijk totaal verschillend (economisch, politiek, financieel, cultureel). Alleen de taal was gemeenschappelijk (afgezien van de dialekten).

DDR-president Honecker verzekerde bij zijn staatsbezoek aan Moskou in 1989 dat de Muur nog 50 of zelfs 100 jaar zou bestaan. Bij de viering van '40 jaar DDR' in oktober 1989 gedroeg Honecker zich alsof er niets aan de hand was. Honecker geloofde toendertijd nog in de DDR, net zoals Koning Albert II nu nog in België geloofd.

Maar de wil van het volk was sterk: 1 jaar na de val van de muur (1989) waren deze twee vroegere vijanden samen in één land met landelijke gemeenschappelijke verkiezingen, een gemeenschappelijke regering en president.

En ga me nou niet vertellen dat Duitsland kleiner of flexibeler is dan Nederland/Vlaanderen.
In 95% van de gevallen (economisch, politiek, financieel, cultureel, infrastructuur, complexiteit, taal, mentaliteit, etc.) was het verschil tussen Oost- en West-Duitsland groter dan het verschil tussen Vlaanderen en Nederland!

Er blijft welliswaar een verschil tussen Ossies en Wessies, maar niemand wil daarom Duitsland splitsen. De jeugd van tegenwoordig weet niet eens meer het verschil tussen Oost- en West-Berlijn. Zo snel gaat dat.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 20:53   #448
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begin zelfs te denken dat als het toch ooit zou gebeuren dat België naar de haaien gaat, dit eerder zal gebeuren dan een onafhankelijke Vlaamse staat.
Ik denk hetzelfde. Om diverse redenen zal een totaal onafhankelijke Vlaamse staat niet lang bestaan. Er zal zeer snel naar een confederatie met of een aansluiting bij Nederland gestreefd worden. Ik geef het geen vijf jaar.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 21:12   #449
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Als meer dan 51% van de bevolking in beide landen voor zijn..... dan kan het ook heel snel gaan!
Oost- en West-Duitsland waren ook generaties lang gescheiden (ook door buitenlandse grootmachten), en uiteindelijk totaal verschillend (economisch, politiek, financieel, cultureel). Alleen de taal was gemeenschappelijk (afgezien van de dialekten).
In zekere zin is het wel vergelijkbaar. I.e. zowel vlaanderen als oost-duitsland werden manu miltari van het 'andere deel' gescheiden, en zelfs in volle koude oorlog hadden oost- en west-duitsland een verbazingwekkend goede relatie met elkaar. Het valt nu toch ook wel op dat de relaties tussen Vlaanderen en NL veel beter lijken te zijn dan die tussen België en NL.

Maar er zijn toch ook heel wat verschillen:

1. De tijdsduur van de scheiding: bij de hereniging van Duitsland waren beide delen een kleine 45 jaar van elkaar gescheiden. Dat wil zeggen dat je toch nog behoorlijk wat mensen had die zich herinnerden dat ze 1 land hadden gevormd. En onder de leidende politieke klasse was dit aandeel zelfs erg hoog.

2. De internationale houding. De herening van oost- en west duitsland was iets waar de belangrijkste buitenstaanders maa akkoord gingen tot actief steunden. Dat laatste is een belangrijk nadeel voor VL.

- We verzorgen onze buitenlandse communicatie erg slecht en het wordt nog veel erger doordat de franstaligen hier wel veel aandacht aan besteden en dan vooral nog hun uiterste best doent om VL voor te stellen als een regio waar men bezwaarlijk sympathie voor kan hebben.

- We zitten nu met de EU opgescheept. Dit maakt enerzijds een hereniging makkelijker (we hebben bvb al dezelfde munt) maar het valt te verwachten dat veel eurocraten niet zullen kunnen verdragen dat België uiteenvalt. Het beloofd immers niet veel goeds voor de EU zélf die op erg gelijkaardige manier georganiseerd word.

Zoals ik het bekijk moet Vlaanderen als het onafhankelijk wil worden of bij NL aansluiten hier actief naar steun van de angelsaxische landen gaan zoeken. Indien we die niet bereid krijgen om ons te steunen wordt het heel moeilijk.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 13 mei 2008 om 21:13.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 21:15   #450
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof d'r niks van. Volgens mij maken jullie achterkleinkinderen nog mee dat België bestaat! Als ik zie hoeveel politieke strubbelingen jullie al overleefd hebben in dat landje en als ik in ogenschouw neem hoe het laatste jaar B-H.V. is behandeld met als klapper op de vuurpijl de laatste zogenaamde stemming-to-be daarover, die door medewerking van de eigen Vlaamse partijtjes om zeep is geholpen, dan geloof ik werkelijk niet dat er zoiets ooit komen gaat. Er is gewoon geen politieke wil tot onbinding van de staat België, want anders was die er al lang geweest. Kijk hoe snel jullie van Nederland wegliepen, na amper 15 jaar saampjes. En de redenen daarvoor zijn gewoon echt totale peanuts vergeleken bij jullie taalstrijd en wat daaruit voortgekomen is.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 22:08   #451
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik geloof d'r niks van. Volgens mij maken jullie achterkleinkinderen nog mee dat België bestaat! Als ik zie hoeveel politieke strubbelingen jullie al overleefd hebben in dat landje en als ik in ogenschouw neem hoe het laatste jaar B-H.V. is behandeld met als klapper op de vuurpijl de laatste zogenaamde stemming-to-be daarover, die door medewerking van de eigen Vlaamse partijtjes om zeep is geholpen, dan geloof ik werkelijk niet dat er zoiets ooit komen gaat. Er is gewoon geen politieke wil tot onbinding van de staat België, want anders was die er al lang geweest. Kijk hoe snel jullie van Nederland wegliepen, na amper 15 jaar saampjes. En de redenen daarvoor zijn gewoon echt totale peanuts vergeleken bij jullie taalstrijd en wat daaruit voortgekomen is.
Wel, ik ga ermee akkoord dat rekenen op politici om iets te doen wat lijnrecht tegen hun eigenbelang indruist niet vanzelfsprekend is. Voor politici is belgië een goudmijn zonder gelijke. De complexe structuren hebben hen in staat gesteld om honderden jobs voor zichzelf en duizenden voor vriendjes uit te vinden.

Daar tegenover staan toch een paar belangrijke zaken:
* waar in het verleden het bekende 'bord linzensoep' de vlaamse politici vaak wist te overhalen (en nu nog trouwens), is het bestaan van de Euro een énorm verschil.

Bij de vlamingen heerst het beeld dat waalse politici compleet irrationeel zijn en zonder verantwoordelijkheidsgevoel zeker als het om communautaire aspecten gaat. Ten tijde van de belgische frank waren de economische gevolgen van een zoveelste uitgesponnen communautaire crisis veel directer.

* het verschil in publieke opinie in VL is toch wel enorm. 20 jaar geleden waren het echt enkelingen die over onafhankelijkheid droomden. Tegenwoordig is onafhankelijkheid toch een relatief gangbaar onderwerp - voor mij - in dagdagelijkse gesprekken.

* de politieke machtsverhoudingen zijn wat ze zijn:
- de breuk tussen CD&V en CDH lijkt alleszins vrij totaal. Dit is een belangrijk element want het betekent dat de grootste vlaamse partij geen partner meer heeft aan de overkant.
- De verschillende politieke tenoren hebben uiterst slechte persoonlijke verhoudingen.

Ik zie belgië ophouden te bestaan op zijn belgisch. I.e. men zal eerst nog wat verder aanmodderen om dan na verkiezingen tot besluit te komen dat het niet meer mogelijk is om een regering te vormen.

Ik hoop dan ook dat deze regering 2009 niet haalt. Halen ze die datum wel dan zijn ze voor een paar jaar van verkiezingen verlost en is de kans veel groter dat ze voor het eigenbelang kiezen en belgique nog wat leven proberen in te blazen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 22:15   #452
prejudice_sweeperess
Vreemdeling

prejudice_sweeperess's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
In elk geval zitten onze autowegen niet vol met putten, scheuren en andere oneffenheden, hebben wij keurig verzorgde woonwijken, geen oerlelijke lintbebouwing waar de éne oranje dakpannen op zijn woning heeft liggen en de buurman schuin aan de overzijde knalgele. Alléén het uitzicht van Vlaanderen is al voldoende om nooit een hereniging te willen. Nederland is gekend tot in de USA, België is enkel bekend onder de naam "Brussels". Nederlanders zijn zakenlieden, over heel de wereld zitten er Nederlanders van de paradijselijke Seychellen eilanden tot de flatgebouwen van Singapore. Heineken Bier, razend populair in heel de wereld in schril contrast met Jupiler enkel bekend in Belgie en Nederland.
ik heb veel amerikaanse vrienden en heineken is inderdaad heel bekend in amerika...als zijnde "IT SUCKS MONKEYBALLS" (moet ik dit vertalen? ) belgische trappistbieren worden daarentegen enorm gewaardeerd in amerika, oh en natuurlijk de "belgian chocolates" en "wafels" niet vergeten .

Laatst gewijzigd door prejudice_sweeperess : 13 mei 2008 om 22:17.
prejudice_sweeperess is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 22:32   #453
prejudice_sweeperess
Vreemdeling

prejudice_sweeperess's schermafbeelding

Standaard

vlaanderen bij nederland dat zie ik trouwens niet echt zitten maar brasschaat, kalmthout en al die andere villagemeenten waar veel hollanders zitten mogen ze wel hebben van mij, en dan VOORAL brasschaat!! en we kunnen ze misschien ook de helft van de meir geven... soms als ik in antwerpen ben dan waan ik mij precies in holland, in breda hoor ik nog minder hollands dan in antwerpen
prejudice_sweeperess is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 22:34   #454
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Dat doen de Nationalistische Corsicanen al vijftig jaar, en wat heeft het hen opgebracht?
als dat uw argumentatie is dan neem ik aan dat u ook voorstander bent van het regime van China? Of van Cuba?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 22:35   #455
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Inderdaad, Ayne Rand. Ik zou zelfs over Bretagne kunnen spreken waar ik samen met die Bretoensen 14 Juli heb gevierd
De BUB'ers zullen ook wel Vlamingen vinden om 21 juli te vieren.
Ik ben aan de andere kant dan weer Bretoenen tegengekomen die uw Franse trikoloor met veel plezier in de fik steken.
Oud 13 mei 2008, 22:49   #456
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prejudice_sweeperess Bekijk bericht
vlaanderen bij nederland dat zie ik trouwens niet echt zitten maar brasschaat, kalmthout en al die andere villagemeenten waar veel hollanders zitten mogen ze wel hebben van mij, en dan VOORAL brasschaat!! en we kunnen ze misschien ook de helft van de meir geven... soms als ik in antwerpen ben dan waan ik mij precies in holland, in breda hoor ik nog minder hollands dan in antwerpen
Er wordt juist niks afgegeven!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 22:50   #457
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb veel amerikaanse vrienden en heineken is inderdaad heel bekend in amerika...als zijnde "IT SUCKS MONKEYBALLS" (moet ik dit vertalen? ) belgische trappistbieren worden daarentegen enorm gewaardeerd in amerika, oh en natuurlijk de "belgian chocolates" en "wafels" niet vergeten .
Goh en chocolade en trappisten zijn uiteraard dé basis van alle politiek en staatsstructuur.
Oud 13 mei 2008, 22:51   #458
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
toch raar dat nogal wat Belgicisten zo'n racistische neigingen hebben, en dat voor zelfverklaarde Verdraagzamen.
Oud 13 mei 2008, 23:00   #459
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
toch raar dat nogal wat Belgicisten zo'n racistische neigingen hebben, en dat voor zelfverklaarde Verdraagzamen.
Wat is daar racistisch aan?

Moeten we speelgoedautootjes gaan uitdelen aan de Hollandse kinderen misschien?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 23:03   #460
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ben aan de andere kant dan weer Bretoenen tegengekomen die uw Franse trikoloor met veel plezier in de fik steken.
Ik deze maand nog

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be