Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 augustus 2010, 18:09   #441
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat op zich , lijkt me al voldoende.
Kunnen we dan misschien ook samen gaan met Zuid Afrika, of met Indonesië? of of...
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:14   #442
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Dat is dan toch al meer dan datgene wat we met de Walen gemeen hebben.
Een deel van Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk hun taal is ook afkomstig uit het Diets. Moeten die dan ook allemaal aansluiten bij Nederland omwille daarvan?
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:16   #443
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Een vraagje, wat ga je met de 250.000 Vlaamse pendelaars doen?
Ze tewerkstellen in de Haven van Antwerpen?
Wat gebeurt er nu met de pendelaars die in Frankrijk en Nederland werken en visa versa?

Er zijn er wel die in Amerika werken en Amerikanen die hier werken. Ik zie niet het probleem.

Laatst gewijzigd door Garry : 24 augustus 2010 om 18:18.
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:24   #444
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel mensen zou dat zijn? 10.000? 20.000? 30.000?

Waarom zouden zij Brussel verlaten? En indien zij het doen, waarom zouden zij naar Vlaanderen gaan?

Waarom zouden zij Brussel verlaten? En indien zij het doen, waarom zouden zij naar Vlaanderen gaan?

Als dat gebeurt, zal dat voor Vlaanderen eveneens catastrofale gevolgen hebben, want dat zou betekenen dat de Europese en andere internationale instellingen vertrokken zijn, en met hen, de meeste internationale bedrijven (hun hoofdkwartier dan toch, met behoud van een paar lokale activiteiten, een beetje zoals DHL toen).
En eens dat gebeurt is, wat gaat de bedrijven in de Rand weerhouden om ook te vertrekken? (want die zijn daar enkel en alleen omdat Brussel niet ver ligt). En wat doet je dan met Zaventem, dat enkel bestaat omdat het de luchthaven is van Brussel?

Ik heb al lang begrepen dat je, om een of andere reden, Brussel "haat". Dat is uw goed recht. Maar Brussel is wel het economisch hart van dit land, en ook van Vlaanderen, dat je dat nu wilt of niet. Laat het hart maar doodbloeden, maar kom daarna niet bleiten, hé.

Gezien uw post vrees ik dat de cijfers verkeerd zijn.

[Dit gezegd zijnde, ik ga u niet vragen hoe jij, binnen de EU, de Vlamingen gaat verbieden om in Brussel te komen werken, hé. Ik heb het al verschillende keren gezegd, zij zijn absoluut welkom]
Zaventem is in Vlaanderen. Brussel heeft niet eens een vluchthaven. Waarom zou Zaventem daar alleen zijn omdat Brussel daar ligt? Hun alternatief is dat ze Charleroi zouden gebruiken. Ik denk niet dat dat zo aangewezen is. Als Brussel daar een probleem mee heeft is dat een rede meer om de Vlaamse kant te kiezen.

Laatst gewijzigd door Garry : 24 augustus 2010 om 18:26.
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:32   #445
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel mensen zou dat zijn? 10.000? 20.000? 30.000?

Als dat gebeurt, zal dat voor Vlaanderen eveneens catastrofale gevolgen hebben, want dat zou betekenen dat de Europese en andere internationale instellingen vertrokken zijn, en met hen, de meeste internationale bedrijven (hun hoofdkwartier dan toch, met behoud van een paar lokale activiteiten, een beetje zoals DHL toen).
En eens dat gebeurt is, wat gaat de bedrijven in de Rand weerhouden om ook te vertrekken? (want die zijn daar enkel en alleen omdat Brussel niet ver ligt). En wat doet je dan met Zaventem, dat enkel bestaat omdat het de luchthaven is van Brussel?

Ik heb al lang begrepen dat je, om een of andere reden, Brussel "haat". Dat is uw goed recht. Maar Brussel is wel het economisch hart van dit land, en ook van Vlaanderen, dat je dat nu wilt of niet. Laat het hart maar doodbloeden, maar kom daarna niet bleiten, hé.

Gezien uw post vrees ik dat de cijfers verkeerd zijn.

[Dit gezegd zijnde, ik ga u niet vragen hoe jij, binnen de EU, de Vlamingen gaat verbieden om in Brussel te komen werken, hé. Ik heb het al verschillende keren gezegd, zij zijn absoluut welkom]
Lijkt me sterk op het verhaal van de begin periode van de stoomtreinen. En de koeien gingen geen melk meer geven en de kippen geen eieren meer leggen, maar nu vliegen we al naar de ruimte en de koeien geven nog steeds melk en de kippen leggen nog altijd eieren.

Laatst gewijzigd door Garry : 24 augustus 2010 om 18:33.
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:34   #446
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Zaventem is in Vlaanderen. Brussel heeft niet eens een vluchthaven. Waarom zou Zaventem daar alleen zijn omdat Brussel daar ligt? Hun alternatief is dat ze Charleroi zouden gebruiken. Ik denk niet dat dat zo aangewezen is. Als Brussel daar een probleem mee heeft is dat een rede meer om de Vlaamse kant te kiezen.
Dat zeg ik ook niet...

Wat zou Zaventem volgens jou betekenen zonder Brussel (of indien Brussel "leeggebloed" is, zoals Fonne zegt) ?
Oud 24 augustus 2010, 18:35   #447
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik ook niet...

Wat zou Zaventem volgens jou betekenen zonder Brussel (of indien Brussel "leeggebloed" is, zoals Fonne zegt) ?
Gary wil precies maar niet bang zijn als domme Vlaming.
Oud 24 augustus 2010, 18:36   #448
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik ook niet...

Brussel zal immers wel Brussel blijven en dat gaat ook niet in één klap van de kaart verdwijnen, en het zal evenzeer zoals vandaag in de buurt van Zaventem liggen. Dus, wat is het probleem?
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:36   #449
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Gary wil precies maar niet bang zijn als domme Vlaming.
En ik wil precies maar niet bang zijn als domme Brusselaar.
Oud 24 augustus 2010, 18:37   #450
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als die van Brussel echt willen afscheuren, kunnen we nonstop nachtvluchten toelaten en kan DHL nog veel meer pakskes schuiven.
Oud 24 augustus 2010, 18:40   #451
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel zal immers wel Brussel blijven en dat gaat ook niet in één klap van de kaart verdwijnen, en het zal evenzeer zoals vandaag in de buurt van Zaventem liggen. Dus, wat is het probleem?
Dat je mij leest buiten de oorspronkelijke context van de discussie, namelijk
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Tijd dat Bruxelles het inderdaad eens zonder de Vlamingen moet stellen: zullen ze rap "in de aanbieding" staan aan halve prijs...
En hoe lang zal het duren vooraleer buitenlandse ondernemingen daar hun boeltje zullen opkuisen wegens teveel overvallen op straat enz?
"Bruxelles région �* part entière..." waar halen ze de arrogantie en pretentie? Zoals de kikker in de fabel van La Fontaine die dacht dat hij met zichzelf op te blazen een rund of zoiets ging worden en... uit elkaar spatte!
Ik herhaal het, mijn antwoorden zijn gericht aan diegenen die beweren dat Brussel ineens in elkaar zou vallen bij ik-weet-niet-welk-scenario. Quod non. Of erger, die WENSEN dat Brussel in elkaar zou vallen...

(ik moet mij trouwens verontschuldigen, de oorspronkelijke post is afkomstig van Andev, niet van Fonne)

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 24 augustus 2010 om 18:46.
Bad Attila is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:42   #452
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik wil precies maar niet bang zijn als domme Brusselaar.
Dat is niets, eigenkennis is ook veel waard.
Oud 24 augustus 2010, 18:43   #453
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Als die van Brussel echt willen afscheuren, kunnen we nonstop nachtvluchten toelaten en kan DHL nog veel meer pakskes schuiven.
Uiteraard, mits betaling van de voorziene geldboete, of vliegverbod boven het Brussels luchtgebied.
Oud 24 augustus 2010, 18:46   #454
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een oorspronkelijke Vlaming is alleen een Vlaming. Een Antwerpenaar is eigenlijk van oorsprong een Brabander maar reeds lang verenigd tot één Vlaanderen,....
Oorspronkelijke Vlaming ?

Is het je al opgevallen dat de grote steden en middelgrote steden in de Lage Landen qua bevolking totaal zijn veranderd?

Je probeert hier een beetje een uitstervend plattelandsverhaal levend te houden.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:49   #455
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik weet het. En als je de taal zou horen zou het nog erger zijn. Heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen op jeugdige leeftijd.
In Antwerpen denken ze dat de broebeltaal die ze daar gebruiken AN is. Dat was zo al tijdens mijn legerdienst. Toen werd ik ook maandenlang als 'kale zak' bekeken die 'op zijn hollands' praatte.
Geen enkele Antwerpenaar denkt dat hij AN praat. Waarom zouden we, als heel de wereld onze mooie variant van het Brabants verstaat? Langzaam maar zeker zorgen VTM en Studio 100 ervoor dat die taal de wereld verovert en finaal het Ollands zal vervangen

Ik ben al best wat Limburgers tegengekomen die er op een heel sympathieke manier een leuk potje van weten te maken en geen problemen hebben met hun identiteit. Maar ook een paar die blijkbaar met een minderwaardigheidscomplex opgezadeld zitten en dat proberen te overcompenseren, met het gevolg dat ze het favoriete mikpunt van geplaag worden. Misschien dat ze daar dan maar een reservaat voor moeten opzetten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tot het moment dat mijn kamergenoten hier in de buurt naar een trouwfeest gingen. Toen beseften ze pas dat mijn moedertaal voor hen onverstaanbaar was. En dat het voor mij noodzakelijk was school-Nederlands te spreken om voor hen verstaanbaar te zijn.
Mijn ervaring is dat zelfs Krievels nog best verstaanbaar is als je een beetje moeite doet. Zolang je niet in een totaal ander sociaal milieu terechtkomt natuurlijk. Een Westvlaamse boer begrijp ik ook van geen kanten, wat die allemaal met hun kippe uitrichten, je hebt er geen idee van.
fonne is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:50   #456
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over 10 �* 15 jaar is Zaventem geheel omringd door gemeentes met een Nederlandstalige minderheid.

Op dit moment zien we al een razendsnelle verandering van het personeelsbestand op de luchthaven. Minder mensen uit de provincie, véél meer uit de 'stad'.

Lijkt me niet dat dat een 'Vlaamse' luchthaven gaat blijven dus.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:51   #457
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Op Vlaanderen geprojecteerd zou Frans een officiële minderheidstaal kunnen worden in Brussel-19 en de zes faciliteitengemeenten in de Rand. Met dat laatste ga ik hier misschien tegen een paar schenen schoppen, maar je mag niet de fout maken om dit te bekijken in de huidige Belgische context. Er zou dan immers geen verenigd Franstalig Waals-Brussels front meer zijn, de grenzen zouden ondubbelzinnig vastliggen en de motor van de verfransing en het communautaire gestook in Vlaams-Brabant, zijnde Brussel, zou onder Vlaams bestuur vallen.
alle Franstaligen zullen dan natuurlijk heel erg hun taal willen blijven gebruiken om zeker te zijn dat de ambitie van de VL, namelijk het FR in BRUX uitroeien niet gerealiseerd wordt. En ze zullen er wellicht alles aan doen hun taal nog te verspreiden.
net zoals in Montreal waar het EN beetje bij beetje vooruit gaat en het FR vooral populair is op het platteland.

Wanneer ik in een FRanstalige faciliteitengemeente ben, probeer ik ook NL te spreken want wanneer niemand het meer doet; is dat een bijkomende reden om die af te schaffen.
azert is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:52   #458
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
rond de pot draaien is echt je ding hé pajoske.

met het belastingsgeld dat volledig in Vlaamse handen komt, kan Vlaanderen tenminste meer investeren in Vlaamse bossen, rivieren, openbaar vervoer, weg- en spoorinfrastructuur, ...
op termijn zal Vlaanderen dus een proper en zeer modern land worden met een hoge welvaart, maar je moet geduld hebben.
alsof er in VL nog ergens plaats is om wat dan ook te doen.
vlaamse bossen
azert is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:54   #459
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
alsof er in VL nog ergens plaats is om wat dan ook te doen.
vlaamse bossen
Azert, Vlaanderen is meer dan het overgeurbaniseerde Brussel.
Albrecht is offline  
Oud 24 augustus 2010, 18:55   #460
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Ik vind dat je gelijk hebt. Trouwens, als ik me niet vergis staat zelfs vlaams belang niet weigerachtig tegen een onafhankelijk vlaanderen met tweetaligheid in brussel (maar uiteraard wel zonder de faciliteitengemeenten).

Volgens mij zouden we trouwens die franse minderheid serieus kunnen terugdringen in een jaar of 50 (net zoals zij gedaan hebben met ons nederlands). Gezien dat Brussel helemaal geen gewest meer zou zijn in een onafhankelijk Vlaanderen maar enkel een stad, plus het feit dat de taalwetgeving ongelooflijk streng zou worden nageleefd, zou er heel wat en heel snel dingen kunnen veranderen.
waar ga je VL vinden die in een vijandig BRUX willen gaan werken.
Vl zullen daar niet meer welwillend behandeld worden hoor; eerder als bezetters.
azert is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be