Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2008, 00:00   #441
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Tja ,meer dan waarschijnlijk omdat de meeste mensen graag zouden willen dat er iets van hun bestaan achterblijft na hun dood....
Of omdat we ook echt een ziel hebben. Beiden zijn mogelijk.

Citaat:
Het lichaam rot weg en verdwijnt,en daarom vereren ze die goede oude ziel...
Absoluut niet aantoonbaar als zijnde bewezen,en valt er dus ook niet te bewijzen dat zij onzichtbaar via hun ziel hier blijven voortbestaan in een andere dimensie....
De schrik om dood te gaan en voorgoed volledig te verdwijnen is voor véél mensen onaanvaardbaar ,aangezien dat als ze dit zouden durven te erkennen ze in de knoop komen te liggen met de reden of dit bestaan dan wel zinloos of zinvol zou zijn....
Men heeft eens een test gedaan door iemand op een soort weegschaal te leggen net voor hij stierf (neem ik toch aan ) en men merkte dat het lichaam ik geloof 20 gram lichter was na zijn dood vergeleken met ervoor. Dit is natuurlijk geen absoluut bewijs, maar wel een indicatie voor zover je die nog nodig zou hebben dat er een ziel is.

Misschien moeten we de zaak even omdraaien en geloven sommigen dat er geen ziel is omdat ze bang zijn voor de gevolgen als ze geloven dat er wel 1 zou zijn.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 00:01   #442
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
De ziel zoals we vandaag kennen is een filosofische uitvinding van Plato.
Niets meer, niets minder.
Dat is onmogelijk tenzij die er al was in de tijd van Mozes (of moet ik zeggen van Adam hangt er vanaf hoe je het bekijkt ).
Oud 31 oktober 2008, 00:02   #443
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Skepp, begin er niet aan... moeilijker dan het slopen van de chinese muur.
Tja soms is het een kwestie van niet willen accepteren dat iets waar is en dan valt er weinig aan te doen.
Oud 31 oktober 2008, 00:07   #444
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Niet echt maar ze zijn gelinkt, vind ik. Ik had dit beter moeten uitleggen. Je geloofsysteem is bepaald door het beeld dat je van de realiteit hebt. Als mensen morgen een UFO zien landen dan zullen die die overtuigt zijn van de realiteit van UFO's geen probleem hebben om het te accepteren. Mensen die er niet in geloven zullen de grond onder hun voeten voelen daveren omdat in hun geloofsysteem dit niet mogelijk is.
Ik vind dat je hier iets heel erg interessants zegt ... . Verschillende mensen kunnen naar dezelfde "bewijzen" kijken en tot een ander besluit komen omdat ze een andere startpositie hebben. Uw geloof bepaald uw wereldbeeld en uw gedrag.
Net zoals bijv de talrijke mensen die claimen een wat ze vaak omschrijven als "voorhistorisch dier/monster" gezien te hebben. Als je er een bepaald wereldbeeld/geloof op na houdt dan past dit niet en dan heb je dus een ernstig probleem echter als je dat geloof niet hebt dan is dit geen enkel probleem.
Oud 31 oktober 2008, 00:08   #445
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

edit: verbinding weggevallen en bijgevolg dubbelpost gemaakt...

Laatst gewijzigd door Svennies : 31 oktober 2008 om 00:24.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 00:20   #446
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Iedereen heeft toch een geloofsysteem, een beeld van hoe hij denkt de wereld in elkaar zit? De vraag is of dat geloofsysteem overeenkomt met de realiteit...
Onze atheisten zullen dit niet graag horen hoor !! lol

Citaat:
Als er echt meer zou zijn dan het fysische vlak van het bestaan, het niet-stoffelijke, een soort van mentaal universum (of meerdere), buiten de tijd, dan verandert de kijk op de fysische realiteit onvermijdelijk. Dan is de fysiche realiteit niet alles wat er is, en houden wij misschien niet op te bestaan op het einde van ons leven, in welke vorm dan ook.
Of om het anders te formuleren als je denkt dat dit leven alles is en er niks anders is dan zijn er geen "absolute" regels en dan geldt "if it feels good, do it" want je leeft maar 1x .
Echter als er wel meer is dan enkel dit en er is bijv een God dan zijn er misschien een aantal regeltjes die je moet in acht nemen en dit is volgens mij de reden dat velen liever geloven dat er niks anders is.

Citaat:
Er zijn mensen die claimen dat tijd een soort van illusie is waarons bewustzijn aan onderworpen wordt. Remote viewers claimen ook dat ze in het verleden kunnen zien, en in mogelijke toekomsten. Ze zeggen dat alles tegelijk bestaat maar dat het bewustzijn de illusie heeft van in een bepaalde tijd te zitten.
Tja het concept tijd is iets heel eigenaardigs. De toekomst vanuit ons oogpunt ligt niet vast maar vanuit absoluut oogpunt wel.
Oud 31 oktober 2008, 00:22   #447
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht

Men heeft eens een test gedaan door iemand op een soort weegschaal te leggen net voor hij stierf (neem ik toch aan ) en men merkte dat het lichaam ik geloof 20 gram lichter was na zijn dood vergeleken met ervoor. Dit is natuurlijk geen absoluut bewijs, maar wel een indicatie voor zover je die nog nodig zou hebben dat er een ziel is.
Natuurlijk mijn beste dirk,dit minieme gewichtsverschil zal eerder te wijten zijn aan het feit dat de longen zo goed als leeglopen,net zoals de darmen en de blaas....

En mijn beste, een ziel is iets wat we alleen in woorden kennen,we kunnen ze niet zien ,en evenmin kunnen we ze vastpakken,en daarom alléén al kan ze niets wegen....
Oud 31 oktober 2008, 00:31   #448
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja het einde der tijden zou wel eens sneller kunnen komen dan u wil. En idd na uw fysieke dood weet je hoe het zit ... maar het kan dan wel te laat zijn om er nog iets aan te veranderen.
Wat zou ik moeten veranderen mijn beste.....

Wat komt dat komt, maar het komt niet zoals U denkt dat het gaat komen.....

Ik ben niet bang voor de dood,waarom zou ik mij er zorgen gaan over maken....

U draagt gedurende Uw hele leven de last mee of U wel Uw eeuwigdurend leven in Uw hiernamaals wel tenvolle hebt verdiend en of Uw hemelse vierschaar U gelovig genoeg vindt om tot Uw gods eeuwige groene weiden te worden toegelaten....

Ik ga na mijn dood gewoon de vergetelheid in,recht het donker gat in,en ik zal wel roepen op de dag dat U daar ook passeert...

Laatst gewijzigd door Svennies : 31 oktober 2008 om 00:32.
Oud 31 oktober 2008, 08:46   #449
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja het einde der tijden zou wel eens sneller kunnen komen dan u wil. En idd na uw fysieke dood weet je hoe het zit ... maar het kan dan wel te laat zijn om er nog iets aan te veranderen.
Het einde der tijden werd reeds voorspeld door Jezus. Jezus was een echte eschatoloog. Hij stelde dat het Einde der Tijden er zo snel zou komen dat zijn generatie het nog zou meemaken. Hetgeen natuurlijk niet gebeurde. Dan werd het overgenomen door Paulus die zijn achterban moet gerust stellen omdat het Einde niet komt. Paulus vindt dan maar wat uit om zijn gemeentes gerust te stellen en maakt op een slinkse wijze van 1 dag of één jaar 1000 jaar. Gedurende een hele tijd, tot het jaar 500 ongeveer bleven de christen in volle verwachting van de Wederkomst en bleven zij het Einde voorspellen. En toen is men ermee gestopt want de christelijke schrijvers maakten zich ronduit belachelijk omdat het nooit uitkwam. En vervolgens dacht men dat het Einde zou komen rond het jaar duizend. Er waren zelfs in die tijdsperiode boeren die niet meer ploegden omdat het geen zin had vermits de wereld toch ging vergaan. Maar de wereld verging niet. En tenslotte kwamen er allerlei sekten waaronder de Getuigen van Jehova in onze tijd. Deze laatsten voorspelden tot in de 1982 de juiste dag van het Armaggedon op basis van de bijbel. En dat men zich moest voorbereiden omdat de wereld ging vergaan, omdat dus het Koninkrijk nabij was. Telkens vergisten zij zich en nu zijn ze er ook maar mee opgehouden het Einde te voorspellen. En tenslotte komt u nu met uw voorspelling dat het Einde nabij is. Tja, als men maar lang genoeg wacht, zal het Einde wel komen zeker?

Laatst gewijzigd door system : 31 oktober 2008 om 09:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 09:31   #450
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het einde der tijden werd reeds voorspeld door Jezus. Jezus was een echte eschatoloog. Hij stelde dat het Einde der Tijden er zo snel zou komen dat zijn generatie het nog zou meemaken. Hetgeen natuurlijk niet gebeurde. Dan werd het overgenomen door Paulus die zijn achterban moet gerust stellen omdat het Einde niet komt. Paulus vindt dan maar wat uit om zijn gemeentes gerust te stellen en maakt op een slinkse wijze van 1 dag of één jaar 1000 jaar. Gedurende een hele tijd, tot het jaar 500 ongeveer bleven de christen in volle verwachting van de Wederkomst en bleven zij het Einde voorspellen. En toen is men ermee gestopt want de christelijke schrijvers maakten zich ronduit belachelijk omdat het nooit uitkwam. En vervolgens dacht men dat het Einde zou komen rond het jaar duizend. Er waren zelfs in die tijdsperiode boeren die niet meer ploegden omdat het geen zin had vermits de wereld toch ging vergaan. Maar de wereld verging niet. En tenslotte kwamen er allerlei sekten waaronder de Getuigen van Jehova in onze tijd. Deze laatsten voorspelden tot in de 1982 de juiste dag van het Armaggedon op basis van de bijbel. En dat men zich moest voorbereiden omdat de wereld ging vergaan, omdat dus het Koninkrijk nabij was. Telkens vergisten zij zich en nu zijn ze er ook maar mee opgehouden het Einde te voorspellen. En tenslotte komt u nu met uw voorspelling dat het Einde nabij is. Tja, als men maar lang genoeg wacht, zal het Einde wel komen zeker?
Men kan zich overigens ook de vraag stellen waarom een liefdevolle God een aarde schept om die dan na x-tijd te vernietigen. Of mensen schept, om die dan vervolgens eeuwig te verdoemen. En kom me nu niet af met de 'vrije' wil. God weet toch alles. Dus wist hij dan ook op voorhand dat zekere mensen die hij zou schapen, eeuwig zouden verdoemd worden.

Maw, het rammelt van alle kanten. Meer nog, het klopt dus van geen kanten.

Laatst gewijzigd door system : 31 oktober 2008 om 09:32.
Oud 31 oktober 2008, 10:04   #451
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Natuurlijk is dat mijn mening maar....

Over het ongrijpbare en onmeetbare kan je discussiëren tot het einde der tijden...

Een feit is zeker,de dood laat géén enkele vraag onbeantwoord......
Mensen met bijna dood ervaringen rapporteren nochtans een realtiteit na de dood. Die discussie over of BDE's legetiem zijn ga ik niet meer doen, maar het feit dat sommige mensen zouden willen dat er iets is na de dood verklaart niet direct dat het geloof (dat er meer is) er is. Het geloof kan ook er zijn gewoonweg omdat het zo is.

Laatst gewijzigd door exodus : 31 oktober 2008 om 10:10.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 10:09   #452
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echter als er wel meer is dan enkel dit en er is bijv een God dan zijn er misschien een aantal regeltjes die je moet in acht nemen en dit is volgens mij de reden dat velen liever geloven dat er niks anders is.
De enige die echte regels opleggen zijn de grote goddiensten.

Ik denk dat hetgeen ons universum heeft geschapen niet straft voor kwade zaken, maar dat vrije wil absoluut is. Je zal niet gestraft worden door een almachtige god als je eits verkeerd, maar je zal wel de gevolgen van je acties dragen, uiteindelijk. We leven in een levend universum en elke acties draagt bij aan het geheel. Je zal zelf de vruchten plukken van wat je zaait en wat mij betreft hoeft er daar geen persoonlijke god bij aan te pas komen, laat staan een godsdienst die je regeltjes op legt.

Laatst gewijzigd door exodus : 31 oktober 2008 om 10:12.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 11:22   #453
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar ik neem aan dat u toch niet gebannen werd omdat u over de ziel praatte.
Toet, die betzweters-materialisten verdragen dat niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 15:55   #454
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Toet, die betzweters-materialisten verdragen dat niet.
Mogelijk hebben ze zeer ongelijk.
Oud 31 oktober 2008, 16:33   #455
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is onmogelijk tenzij die er al was in de tijd van Mozes (of moet ik zeggen van Adam hangt er vanaf hoe je het bekijkt ).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_(filosofie)

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 21:04   #456
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De enige die echte regels opleggen zijn de grote goddiensten.

Ik denk dat hetgeen ons universum heeft geschapen niet straft voor kwade zaken, maar dat vrije wil absoluut is. Je zal niet gestraft worden door een almachtige god als je eits verkeerd, maar je zal wel de gevolgen van je acties dragen, uiteindelijk. We leven in een levend universum en elke acties draagt bij aan het geheel. Je zal zelf de vruchten plukken van wat je zaait en wat mij betreft hoeft er daar geen persoonlijke god bij aan te pas komen, laat staan een godsdienst die je regeltjes op legt.
tja wat u betreft niet, maar dat is de vraag niet .. . Als er een God bestaat zou hij daar wel eens anders over kunnen oordelen. Maw er is een verschil tusen wat wij (sommigen toch ) willen en wat er echt gaat gebeuren. Trouwens hoe denkt u dan dat er gevolgen kunnen zijn als u een persoonlijke God uitsluit ? Hitler, Stalin en Mao zullen dit graag horen enfin als u gelijk zou gehad hebben toch dat ze niet gestraft zouden worden voor hun daden. Jammer voor hen dan dat de werkelijkheid anders is.

En ivm die gevolgen van uw acties .. die zijn er zeker alleen een beetje erger (lees veel erger dan in uw ergste nachtmerrie ) voor diegenen die manifest weigeren om zijn enige zoon te erkennen als zijnde de Messias.
Oud 31 oktober 2008, 23:41   #457
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mensen met bijna dood ervaringen rapporteren nochtans een realtiteit na de dood. Die discussie over of BDE's legetiem zijn ga ik niet meer doen, maar het feit dat sommige mensen zouden willen dat er iets is na de dood verklaart niet direct dat het geloof (dat er meer is) er is. Het geloof kan ook er zijn gewoonweg omdat het zo is.
Tja, datzelfde geloof kan er nét zo goed zijn omdat ze willen dat het zo is....

En bijna dood kan dus niet rapporteren over iets wat zich over de grens bevindt.....
Er is een scheidslijn die je niet kan overschrijden wegens géén weg terug....

Mensen mijn beste,schatten zich in deze wereld véél te hoog in...
Ze denken allemaal dat ze door een god zijn uitverkoren omdat zij kunnen nadenken....

Dacht je dat dieren niet kunnen nadenken over hun bestaan, wij zeggen zij reageren op hun instinct,nou dat doen wij toch ook,en ze zijn er,niet meer en niet minder,net zoals wij er zijn,ook niet meer en minder...Ze worden geboren onder de eerste natuurwet,die van de voortplanting om de soort in stand te houden.....

Wel ,bij mensen gaat nét diezelfde regel op,en al de rest zijn filosofische beschouwingen om ons een beetje verheven te voelen over de rest van het leven dat deze planeet bevat....

Laatst gewijzigd door Svennies : 31 oktober 2008 om 23:45.
Oud 1 november 2008, 00:03   #458
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ivm die gevolgen van uw acties .. die zijn er zeker alleen een beetje erger (lees veel erger dan in uw ergste nachtmerrie ) voor diegenen die manifest weigeren om zijn enige zoon te erkennen als zijnde de Messias.
Zelfs in de dood discrimineert 't'em.

Als ik jouw zo lees dirkje, en ik kijk naar 't getalletje in jouw forum-naam, dan draait voor jouw heel dat godsdienst gedoe rond 'eigen geloof eerst' en 'een mens is enkel mens als 't'em gelooft'.

Ik vind trouwens de manier waarop je 'gelooft' heel zwak. Altijd op zoek naar argumenten en bewijzen om om je eigen waanbeelden te staven. Is echt christelijk geloven voor jou niet genoeg misschien ?
Oud 1 november 2008, 00:16   #459
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn beste dirk,wéét U wat Uw messias persoonlijk gezegd heeft.....
Ik zal het voor U citeren ,beschouw het maar als een levenslesje vanuit atheïstische hoek....
" Oordeelt niet,opdat gijzelf niet beoordeeld wordt"
Oud 1 november 2008, 15:11   #460
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Als ik jouw zo lees dirkje, en ik kijk naar 't getalletje in jouw forum-naam, dan draait voor jouw heel dat godsdienst gedoe rond 'eigen geloof eerst' en 'een mens is enkel mens als 't'em gelooft'.
Ook ik heb die indruk al lang. Dirk zondigt naar mijn aanvoelen zeer zwaar tegen het Eerste Gebod, waarin God alle aanbidding voor Zichzelf opeist en geen enkele afgod naast Hem duldt.

En dat is nu precies wat Dirk doet: hij plaatst zijn eigen geloof als afgod naast God, indien niet in Diens plaats tout court. Als de straffen waarmee hij anderen hier voortdurend afdreigt inderdaad zo verschrikkelijk zijn als hij beweert, dan ziet het er voor hemzelf evenmin goed uit, vrees ik zo...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be