![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ook eveneens vragen uit 'negerkes tijd', whatever dat moge betekenen....? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je zou zeggen dat ze geen geld nodig hebben.
![]() |
![]() |
#445 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
ja.. ik denk dat ik wat gefacineerd ben door wat iemand hier 'het badeendje'syndroom noemt.... (Hoe vaak je ze ook onderduwt, ze komen telkens weer met het kopje boven).... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | ||
Minister-President
|
![]() Joadoor en cor
Bedankt voor jullie antwoorden. Heb er natuurlijk wel enige bedenkingen bij. Citaat:
Zon in leeuw in 10 en je gaat kijken naar saturnus en steenbok, welke verbanden en conclusies kan je hieruit trekken? Je verwijzing naar mars begrijp ik dan weer niet, welke verbanden zijn er met mars? Citaat:
Je mag het altijd iets meer uitleggen als je wil. Ik denk dat het dat is dat de tegenstanders ook vaak aangrijpen om kritiek te uiten. Je kan zoveel richtingen uit, dat er vaak toch wel een zeker vaagheid hangt. Grote invloed van de moeder is trouwens een uitspraak die effectief voor heel veel mensen kan gelden, ook daar waar de zon zich elders bevindt? Voor de rest volg ik je uitleg qua structuur en zo wel, al is het niet altijd even gemakkelijk om dit in de praktijk toe te passen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat zon in 10 naar de moeder verwijst nam ik over van Liz Greene, die het, o.a. met prachtige voorbeelden, documenteert in haar boeken. Specifiek dit punt (10 de moeder, 4 de vader) is ten andere meer onderwerp van discussie, daar de klassieke theorie eerder het omgekeerde aangeeft (10 als vader). Vele karaktertrekken, gedragingen, verschijnselen kunnen inderdaad op meerdere wijzen uitgedrukt staan in een horoscoop. Of misschien beter gezegd, meerdere verschillende facetten van iets, staan uitgedrukt op verschillende plaatsen in de horoscoop. Vandaar de gouden regel om slechs een element als zeker aan te nemen als het op meerdere wijzen bevestigd wordt. Dit is dan ook weer een manier om tegenstellingen te ontrafelen. Maar de mens, en de zich in de menselijke psyche ontwikkelende patronen zijn dan ook zeer complex én genuanceerd. Als je het bijvoorbeeld hebt over een vrouw in verband met een man, dan kun je het hebben over hoe die man de vrouw in het algemeen ziet, of over de vrouw als minnares of over de vrouw als moeder, femme fatale en misschien nog wat andere uitgangspunten. Dus als je een min of meer valabel instrument wilt hanteren, dan moeten al deze nuanceringen erin vervat zijn. Astrologie komt hier zéér sterk uit de bus, want beschikt niet alleen over afzonderlijke elementen om deze nuanceringen weer te geven, elke element kan nog eens tot in zeer hoge mate verder genuanceerd worden door plaatsing van deze elementen in de horoscoop, aspecteringen, enz. Daarenboven geeft de horoscoop in één moeite aan, of er bepaalde andere 'complexen' in de betrokken psyche gerelateerd zijn aan bijv. die 'vrouw als moeder' en op welke wijze (verruimend, belastend) geborene dit ervaren heeft. Ook staat dikwijls een 'oplossing' aangegeven, een weg waarlangs betrokkene aan het betrokken complex kan werken om het op een creatieve wijze te integreren in de rest van zijn psyche. Je kan dus inderdaad veel, zeer veel richtingen uit. En het is begrijpelijk dat leken dat als vaagheid ervaren. Het is voor een astroloog een zeer zware opgave al deze nuanceringen, zelfs als hij ze correct onderkent, op een heldere, duidelijke wijze weer te geven zonder door verkeerd of ongenuanceerd woordgebruik in 'algemeenheden', 'tegenstrijdigheden' of 'vaagheden' te vervallen. Maar ik herhaal, een systeem zonder deze 'oneindige nuanceringen' zou ik niet als valabel beschouwen als plattegrond van zoiets als de menselijke psyche. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als Liz Green de zaken wil gaan omdraaien is dat natuurlijk haar volste recht. Dit geeft natuurlijk volop munitie aan de tegenstanders. Je komt gauw tot een situatie waarin alles kan en alles mag. Kortom er zijn zoveel regels dat er eigenlijk geen regels meer zijn. Althans dat gevoel had ik soms toch wel eens na het lezen van een zoveelste variatie op hetzelfde thema. Ik vermoed dat dit alles nogal negatief lijkt. Ondanks dit blijf ik geloven dat astrologie wel degelijk zijn waarde heeft, maar ik kan ook begrijpen dat het voor heel veel mensen pure nonsens moet lijken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar de situatie van 'alles kan en alles mag', die vind ik tegenwoordig meer onder mensen die de basis van de verschillende elementen niet onder de knie hebben, m.a.w. eigenlijk niet goed weten waar ze mee bezig zijn. Een planeet, een teken, een huis zijn totaal verschillende zaken. Ik kijk dan ook hoe langer hoe bedenkelijker tegen het op één hoop gooien van die elementen, in casu uw voorbeeld 10/steenbok/saturnus en 4/kreeft/maan. Er zijn overeenkomsten, maar ze zijn niet gewoon uitwisselbaar! Grondige aanpak van die basis heb ik nergens beter gevonden dan by Dane Rudhyar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als ik hier iets kan bijleren is dat natuurlijk meegenomen. Natuurlijk moet je, je niet verplicht voelen hier tegen je zin tijd in te steken. Zolang je blijft antwoorden blijf ik echter vragen ![]() Als je dus wil weten hoe een vader of moederfiguur is overgekomen op een kind ga je in eerste instantie dus kijken naar het huis (gebied?) begrijp ik? Voor een moeder zou je dan voor veel astrologen naar het 4e huis moeten gaan kijken. Volgens Liz Green en anderen zou je naar het 10e moeten gaan kijken. Ik blijf dit voorlopig een tegenstrijdigheid noemen, maar ben bereid dit anders te zien mits er een overtuigende uitleg voor is. Maar goed, ik wil best aannemen dat Liz Green gelijk heeft en de anderen ongelijk. Wat is dan een volgende stap om uit te maken hoe de moeder/kind relatie is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Makkelijk toch?
![]() |
![]() |
#452 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Inhoudelijk heb je nog niet veel bijgedragen. Laatst gewijzigd door joadoor : 27 september 2007 om 18:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je stelt wel vragen die niet direct thuishoren in een beginnerscursus, omdat er meer een beschouwelijk antwoord bijhoort. En dat is moeilijk om te beantwoorden omdat ik dan beroep zou moeten kunnen doen op meer basisinzicht. Niet wat een bepaalde planeet uitdrukt in een bepaald teken of huis, maar meer wat astrologie is, wat de dierenriem, de huizencyclus, planeetomlopen in wezen zijn en welke relatie wij hiermee hebben. Zoveel uitleggen kan hier nu eenmaal niet, maar opnieuw zou ik zeggen, Dane Rudhyar geeft u de kern van de zaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik zal hier een stukje weergeven uit: De ontwikkeling van de persoonlijkheid. Liz Greene - 1988 Deel 2: Het ouderlijk huwelijk in de horoscoop. Citaat:
Laatst gewijzigd door cor : 27 september 2007 om 18:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vond dat filmpje dat ik poste echt wel inhoudelijk bijdragen hoor.
![]() |
#457 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
what can one say : W.E.A.K. Altijd de piste : we willen niet bewezen worden,want we weten dat we enkel kunnen falen... MAAR, het werkt hoor.... ![]() Laatst gewijzigd door Zyp : 28 september 2007 om 08:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
-geld afkomstig uit 'voorspellingenkjes' -opbrengt uit boeken die gretig worden gekocht door 'i wish it was true-believers' -cursusjes waar men die ware, maar toch net niet genoeg om te bewijzen ,theorietjes verkocht worden. Waarom zouden ze hun brrodwinning gaan ondermijnen met proberen te bewijzen waar iedereen al op faalde? Laatst gewijzigd door Zyp : 28 september 2007 om 09:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1) Ik hou inderdaad nogal van duidelijkheid. Ik betreur enigszins dat astrologie zich daar niet altijd toe leent. Ik vind het wel verwarrend als het één boek zegt dat het 4e huis verband houdt met de moeder en dat een ander zegt dat dit het 10e is. Als er boeken verschijnen waar men de moederfiguur achtereenvolgens aan het 1e tot het 12e huis linkt, begin dan maar hé. Welk boek ga je geloven, of allemaal? 2) goesting en tijd ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() 2) Leuke opmerking, nu nog de uitleg 3) Niks misrekend, is fictief voorbeeld dat ik aangehaald had, was gewoon om te zien hoe jullie de zaak benaderen. |
|
![]() |
![]() |