Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2007, 12:25   #441
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Even objectief gezien, los van al het vlaams/waalse gezever, heeft iedere stad zijn suburbs. Die horen er nu eenmaal bij. En dat is de rand.
Voila, u geeft zelf een van de belangrijkste redenen om het Brussels nep-gewest af te schaffen en gewoon weer in Vlaanderen op te nemen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 12:49   #442
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
"Begië is gescheiden in de geesten"
A propos, het is niet omdag België zelf definitief aan het verbrokkelen is, dat we ook het woord zelf moeten verminken. Kan één of andere mod de titel van deze draad niet corrigeren?
Oud 22 augustus 2007, 13:11   #443
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Maar waarom dan iets letterlijk vertaalds als neerladen en bijvoorbeeld niet afladen?
"Afladen" heeft al minstens 2 betekenissen; voor het moderne begrip "download" zie ik nog geen geschikte eigen vervanger.
Fransen bezigen als ik mij goed herinner "télécharger" maar ook daar kan ik niet veel mee in/voor het Nederlands. Ik denk dat "download" een onmisbaar blijvertje wordt in het Nederlands, bij gebrek aan beter.

"Tape" kan ook niet echt meer worden gemist omdat "band" al te veel betekenissen had/heeft en "lint" op de ene of andere manier uit de gratie raakt.
Oud 22 augustus 2007, 13:36   #444
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Wel, mijn oplossing is dat ik "leenwoorden"
- binnen het redelijke vermijd
- zo veel mogelijk in de herkenbaar on-Nederlandse spelling laat
- liever niet "vertaal" tot wat ik als koddige knoeisels ervaar (geen "neerladen" voor "download").

Ik denk dat mijn tekstgebruik in de practijk voldoende leesbaarheid oplevert.
====
"Beginnend bederf" met spellingsvernieuwingen, startend de 50-er jaren: ja, dat blijf ik volhouden en per ca. 1960 duidelijk effect op het Nederlandse onderwijs.
Och ja, u mag dat gerust blijven volhouden net zoals er ook mensen zijn die blijven volhouden dat er een of ander dier in het Loch Ness rond zwemt. Mij niet gelaten, hoor. Alleen is het nu eenmaal zo dat spellingscorrecties en het stroomlijnen van de spelling helemaal geen "bederf" is. Al heel lang wordt dat gedaan, allemaal met de bedoeling de spelling om te vormen tot een ideaal en gemakkelijk te hanteren hulpmiddel om de gesproken taal neer te schrijven. D�*t, en niets anders, is nu eenmaal het doel van spelling. Niet om een etymologische verhandeling te zijn waar uiteindelijk een kat haar eigen jongen niet meer vindt. Kijk maar eens naar die etymologische spelling van de Franse en Engelse taal. Een regelrechte chaos. Vandaar ook dat moedertaalsprekers alsook iedereen die deze talen leert, ongelooflijk veel tijd moet besteden aan het louter uit het hoofd leren van spellingsbeelden. Vergelijken we dat dan met het Hongaars - een volkomen gestroomlijnde en regelmatige spelling zonder uitzonderingen -, dan zie je onmiddellijk het verschil. Na mijn eerste introductieles Hongaars was ik in staat een artikel uit een Hongaarse krant bijna foutloos te lezen. Doe dat maar eens na met het Engels, Frans of zelfs Nederlands.

Neen, spelling is geen fetichisme, geen zaligmakend iets wat in de eeuwen der eeuwen moet bewaard worden. Het is slechts een hulpmiddel. Daarom zou het bijzonder goed zijn er eens met de grote borstel door te gaan zoals men ook met het Hongaars, Fins en Turks heeft gedaan. Dan zullen we voor lange tijd een regelmatige spelling hebben, en zullen zovele generaties kinderen eindelijk onmiddellijk aan taalvorming kunnen doen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 20:53   #445
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
A propos, het is niet omdag België zelf definitief aan het verbrokkelen is, dat we ook het woord zelf moeten verminken. Kan één of andere mod de titel van deze draad niet corrigeren?
Niemand kan deze draad nog corrigeren........ het is de wil van het volk, het volk dat zich gedwee naar de slachtbank liet leiden door malafide politici die hen het einde van de transfers beloofden en dus meer geld in eigen zakken.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 20:57   #446
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
het is de wil van het volk, het volk dat zich gedwee naar de slachtbank liet leiden door malafide politici die hen het einde van de transfers beloofden en dus meer geld in eigen zakken.
Je klinkt gelaten...
Oud 22 augustus 2007, 21:01   #447
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je klinkt gelaten...
Inderdaad.
Oud 22 augustus 2007, 21:02   #448
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Met alle respect voor jouw persoon, maar politiek gezien vind ik dat goed nieuws.

Indien gewenst kan ik je overigens een reddingsprogramma aanbieden.
Oud 22 augustus 2007, 21:04   #449
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Met alle respect voor jouw persoon, maar politiek gezien vind ik dat goed nieuws.

Indien gewenst kan ik je overigens een reddingsprogramma aanbieden.
Niet te voorbarig juichen. Het kan leiden tot zeer grote ontgoochelingen. Volgens mij is er niet echt iets aan de hand. Tenzij de Franstaligen koppig blijven doen natuurlijk. Maar dat zullen ze niet. Neem dat maar van mij aan.

Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 21:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 21:10   #450
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zou niet weten waarom, het is het begin van een heel moeilijke periode, de scheiding van de inboedel, zelfs voor politici wordt het geen lachertje. De uiteenrukking van talrijke families, een signaal van verdeeldheid naar de wereld toe. Ik zie daar persoonlijk niets positiefs in.
Oud 22 augustus 2007, 21:12   #451
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou niet weten waarom, het is het begin van een heel moeilijke periode, de scheiding van de inboedel, zelfs voor politici wordt het geen lachertje. De uiteenrukking van talrijke families, een signaal van verdeeldheid naar de wereld toe. Ik zie daar persoonlijk niets positiefs in.
Maak u maar geen zorgen. Zover komt het niet.

Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 21:13.
Oud 22 augustus 2007, 21:13   #452
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet te voorbarig juichen. Het kan leiden tot zeer grote ontgoochelingen. Volgens mij is er niet echt iets aan de hand. Tenzij de Franstaligen koppig blijven doen natuurlijk. Maar dat zullen ze niet. Neem dat maar van mij aan.
Foei die stoute franstaligen toch die ons brave nederlandstaligen zo durven pesten.......
Oud 22 augustus 2007, 21:14   #453
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maak u maar geen zorgen. Zover komt het niet.
Dat weet ik nog niet, ook franstaligen krijgen eens genoeg van eeuwige verwijten en vernederingen.
Oud 22 augustus 2007, 21:15   #454
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Foei die stoute franstaligen toch die ons brave nederlandstaligen zo durven pesten.......
Neen, maar we moeten ook objectief zijn. De spitsing BHV. Daar kan toch niet meer over gemarchandeerd worden. Een rechtbank heeft de Vlamingen in het gelijk gesteld. En we zijn toch een rechtsstaat, niet?
Oud 22 augustus 2007, 21:15   #455
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik zou niet weten waarom, het is het begin van een heel moeilijke periode, de scheiding van de inboedel, zelfs voor politici wordt het geen lachertje. De uiteenrukking van talrijke families, een signaal van verdeeldheid naar de wereld toe.
Het vuur, de martelingen, de triljoenen doden, de apocalyps, ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 21:17   #456
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik nog niet, ook franstaligen krijgen eens genoeg van eeuwige verwijten en vernederingen.
Ons geld en ons grondgebied steekt hen anders nog steeds niet tegen, aangezien ze dezen nog steeds stelen!

Laatst gewijzigd door Jeronimo : 22 augustus 2007 om 21:18.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 21:19   #457
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Nuchter en correct.

.
Ik denk eerder dat politici gescheiden zijn. Maar de doornsee bevolking??

Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 21:21.
Oud 22 augustus 2007, 21:20   #458
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, maar we moeten ook objectief zijn. De spitsing BHV. Daar kan toch niet meer over gemarchandeerd worden. Een rechtbank heeft de Vlamingen in het gelijk gesteld. En we zijn toch een rechtsstaat, niet?
Organiseer een referendum in BHV en vraagt het aan de inwoners van die gemeenten. Buitenstaanders hebben eigenlijk geen recht om hun gemeente als vechtterrein te gebruiken, te misbruiken..... of België te vernietigen.
Oud 22 augustus 2007, 21:21   #459
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het vuur, de martelingen, de triljoenen doden, de apocalyps, ...
Ik weet dat u wat megalomaan bent......
Oud 22 augustus 2007, 21:23   #460
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk eerder dat politici gescheiden zijn. Maar de doornsee bevolking??
De bevolking is zot van scheiding ...... en van 'ras le bol'.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be