Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2007, 12:54   #441
system
Banneling

Standaard

[quote=Adam Smith;2954944]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eisie Bekijk bericht

De Graven van Vlaanderen waren (de jure) vazallen van de Franse kroon (tot1526/1529), met als uitzondering Rijks Vlaanderen( grofweg Vlaanderen ten oosten van de Schelde) wat een leen van het Heilig Roomse Rijk was. (het Franse Leen wordt ook wel Kroon Vlaanderen genoemd). Het Hertogdom Brabant (en territoriale voorgangers) heeft altijd binnen de grenzen van het Heilig Roomse Rijk gelegen en was (de jure) dan ook een Leen van het Heilig Roomse Rijk en dus (in naam) vazal van de Heilig Roomse Keizer. Als je dan al met feiten begin te strooien, zorg dan dat ze kloppen. Misschien een tip, controleer ze in het vervolg even.
Inderdaad. Wat wil zeggen dat men de Antwerpenaren historisch zeker niet moet onderbrengen in 'Vlaanderen'.

Laatst gewijzigd door system : 25 september 2007 om 12:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 13:10   #442
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Inderdaad. Wat wil zeggen dat men de Antwerpenaren historisch zeker niet moet onderbrengen in 'Vlaanderen'.
Stop eens met in het verleden te leven!

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 13:17   #443
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

houw zeker
En al dat geklaag over 177 jaar onderdrukt te zijn is op eens terug actueel dan.
Als we een vlaamsgezinde bezig horen komt hij altijd af met feiten waar van de meeste onder ons niet eens verantwoordelijk zijn.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 13:53   #444
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
houw zeker
En al dat geklaag over 177 jaar onderdrukt te zijn is op eens terug actueel dan.
Als we een vlaamsgezinde bezig horen komt hij altijd af met feiten waar van de meeste onder ons niet eens verantwoordelijk zijn.
Nee, we zitten NU in een historische realiteit en hoogstwaarschijnlijk keerpunt. Het vlaanderen van NU is 178 jaar gelmeden ontstaan door de creatie van België, die dat hier eens rap zou verfransen se. Mission failed, return to base! Alleen is er een samenhorigheid ontstaan bij wat men al 178 jaar sale flamins noemt, en die uit zich in het samen vragen voor meer autonomie. En als het niet op de goede manier kan, dan maar op de minder goede...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 13:56   #445
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Nee, we zitten NU in een historische realiteit en hoogstwaarschijnlijk keerpunt. Het vlaanderen van NU is 178 jaar gelmeden ontstaan door de creatie van België, die dat hier eens rap zou verfransen se. Mission failed, return to base! Alleen is er een samenhorigheid ontstaan bij wat men al 178 jaar sale flamins noemt, en die uit zich in het samen vragen voor meer autonomie. En als het niet op de goede manier kan, dan maar op de minder goede...
Uw reactie bevestigt alleen maar dat ze met het verleden bezig zijn en niet met de huidige situatie.
Oud 25 september 2007, 13:59   #446
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Stop eens met in het verleden te leven!
Dat is de "System-theorie". Vlaanderen herleiden tot Oost-en West-Vlaanderen teneinde het zo klein mogelijk te houden. Vermoedelijk overgenomen van Hans1.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 14:49   #447
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Uw reactie bevestigt alleen maar dat ze met het verleden bezig zijn en niet met de huidige situatie.
Met een beetje neerkijken ga je belgique niet redden, santoske.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 14:54   #448
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Met een beetje neerkijken ga je belgique niet redden, santoske.
Met een beetje onzin te posten ga je uw vlaamse leeuw alleen maar in een kooi houden.
Oud 25 september 2007, 15:15   #449
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Dan is gisteren en vandaag ook verleden natuurlijk. Je kan het ALTIJD wel op zoiets gooien, maar realistisch is je betoog niet.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 15:31   #450
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Dan is gisteren en vandaag ook verleden natuurlijk. Je kan het ALTIJD wel op zoiets gooien, maar realistisch is je betoog niet.
Zo zwart/wit denk ik ook niet hé. Ik denk dat hetgeen zich afspeelde voor WOII weinig van belang is vandaag. In de na oorlogse periode is er wel vanalles fout gegaan en hebben Walen ook sterk overdreven op sommige vlakken.
Maar tijdens problemen is de oorzaak zelden in 1 kamp hé.
Oud 25 september 2007, 17:44   #451
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Uh, d�*t is toch een belgicistische partij?
http://www.lsp-mas.be/blokbuster/sit...hp?storyid=199

Een bron uit voor u onverdachte hoek.
Ik moet u gelijk geven. Maar de clowns van het FN zijn natuurlijk geen belgicisten van betekenis.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 17:52   #452
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Uit wat leidt u eigenlijk af dat men Vlaanderen wou verfransen? Denkt u nu echt dat de Bougeoisie er alles aan deed om de Vlamingen het Frans als taal op te leggen, met als doel dat elke Vlaming Frans zou spreken.

Even terzijde de Koninklijke leuze van het Koninkrijk Nederland is "Je Maintiendrai"
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.

Laatst gewijzigd door BCD : 25 september 2007 om 17:52.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 17:55   #453
Eisie
Burger

Eisie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo zwart/wit denk ik ook niet hé. Ik denk dat hetgeen zich afspeelde voor WOII weinig van belang is vandaag. In de na oorlogse periode is er wel vanalles fout gegaan en hebben Walen ook sterk overdreven op sommige vlakken.
Maar tijdens problemen is de oorzaak zelden in 1 kamp hé.
Zo u wil kunnen we het verleden afgooien en ons op het heden concentreren:
En dat is het heden : Vlamingen willen niet meer betalen voor iets waarin zij geen stem hebben /
De transfers zijn te ondoorzichtig . Welke investeerder met gezond verstand
pompt geld in iets waarvoor hij geen enkele garantie krijgt ?
Zelfs de superrijken vragen waar voor hun geld .

En die "soldariteit " die droogt op van het moment dat de rollen omgekeert
zijn en zogauw Vlaanderen niets meer kan betalen zal Belgie gesplitst worden
Eisie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 17:56   #454
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Uit wat leidt u eigenlijk af dat men Vlaanderen wou verfransen? Denkt u nu echt dat de Bougeoisie er alles aan deed om de Vlamingen het Frans als taal op te leggen, met als doel dat elke Vlaming Frans zou spreken.

Even terzijde de Koninklijke leuze van het Koninkrijk Nederland is "Je Maintiendrai"
Uit een citaat van Charles Rogier, grondlegger van de Belgische Staat en lid van het Voorlopig Bewind:
Citaat:
Een van de belangrijkste principes voor een goed bestuur is gebaseerd op het gebruik van slechts één taal, en het is vanzelfsprekend dat die taal het Frans moet zijn. Om dit te bereiken is het nodig dat alle beschikbare jobs, zowel burgerlijk als militair, aan Walen en Luxemburgers worden toevertrouwd; op die manier zijn de Vlamingen, die tijdelijk niet van de voordelen van het hebben van een job kunnen genieten, verplicht het Frans te leren, en zo kunnen we de Germaanse invloeden in België langzaam uitroeien.
bron: wikipedia
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 18:00   #455
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Ik moet u gelijk geven. Maar de clowns van het FN zijn natuurlijk geen belgicisten van betekenis.
Dank u.

Maar u denkt toch ook niet dat alle vlaams-nationalisten nazi-vereerders zijn?

Waar ik een beetje moe van word is dat voor sommigen argumenten blijkbaar niet meer tellen als gewezen kan worden op marginale 'zwarte tendensen' bij de ene of de andere partij. Ieder argument schijnt van tafel geveegd te kunnen worden door alleen maar het woordje 'VlaemSSch' te schrijven.

Sommigen blijken niet te beseffen dat het ontstaan en voortduren van de Vlaamse Beweging zijn oorsprong vindt in het - misschien minder opvallende maar daarom niet minder gevaarlijke gif van het - Belgicisme, dat qua Staatsnationalisme meer raakvlakken vertoont met het fascisme dan u waarschijnlijk lief is.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 18:04   #456
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Uit een citaat van Charles Rogier, grondlegger van de Belgische Staat en lid van het Voorlopig Bewind:

bron: wikipedia
Jaja, het citaat kon evengoed van rascist Maingain komen.
Maar ik bedoel beleidsmaatregelen, wetten, KB, MB ... die aantonen dat dit het geval is.
Een persoonlijke wens is geen realiteit.
Geertje B zei ook dat hij in geen Vlaamse regering zou stappen zonder dat BHV gesplitst was. Die Vlaamse regering is er toch gekomen, betekend dat nu dat BHV gesplitst is?
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 18:22   #457
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank u.

Maar u denkt toch ook niet dat alle vlaams-nationalisten nazi-vereerders zijn?
Tuurlijk niet, dat ga je me nooit horen beweren.

Citaat:
Waar ik een beetje moe van word is dat voor sommigen argumenten blijkbaar niet meer tellen als gewezen kan worden op marginale 'zwarte tendensen' bij de ene of de andere partij. Ieder argument schijnt van tafel geveegd te kunnen worden door alleen maar het woordje 'VlaemSSch' te schrijven.
Ik volg u.

Citaat:
Sommigen blijken niet te beseffen dat het ontstaan en voortduren van de Vlaamse Beweging zijn oorsprong vindt in het - misschien minder opvallende maar daarom niet minder gevaarlijke gif van het - Belgicisme, dat qua Staatsnationalisme meer raakvlakken vertoont met het fascisme dan u waarschijnlijk lief is.
Elk beetje fascisme zal altijd méér zijn dan me lief is.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 18:30   #458
system
Banneling

Standaard

[quote=Hertog van Gelre;2955958]Dank u.

Citaat:
Als de stichtend voorzitter van het Vlaams Blok, Karel Dillen, in 1988, een Vlaamse SS-officier en Oostfronter, Jef François, uitnodigt als eregast op het partijcongres van het Vlaams Blok, dan moet men toch meer doen dan de wenkbrauwen fronsen. Maar daar bent u nog niet aan toe zie ik.

Laatst gewijzigd door system : 25 september 2007 om 18:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 19:50   #459
Hertog van Gelre

Standaard

[quote=system;2956031]
Citaat:
Dank u.

Als de stichtend voorzitter van het Vlaams Blok, Karel Dillen, in 1988, een Vlaamse SS-officier en Oostfronter, Jef François, uitnodigt als eregast op het partijcongres van het Vlaams Blok, dan moet men toch meer doen dan de wenkbrauwen fronsen. Maar daar bent u nog niet aan toe zie ik.
Dan doe ik meer dan wenkbrauwen fronsen, zoiets moet veroordeeld worden. Dat is iets anders dan elke vlaams-nationalist nazi-verering in de schoenen te schuiven.
Oud 25 september 2007, 19:51   #460
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Tuurlijk niet, dat ga je me nooit horen beweren.

Ik volg u.

Elk beetje fascisme zal altijd méér zijn dan me lief is.
Dankje voor het (intellectueel) eerlijke antwoord.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be