![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#4721 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4722 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat noem ik door hogerhand op een 'zachte manier', maar met dwang, zijn eigen taal versmachten ten voordele van een 'volksvreemde' taal! ___ Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 08:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4723 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4724 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dit kaartje laat de afstand zien tot het AN in verschillende regio's. http://taal.phileon.nl/images/nederl...eenkomsten.gif Bestaat er ook zo'n kaartje van Vlaanderen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4725 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien vergist u zich. Er zijn er meer die denken zoals ik. Taalschrift. Met uitzondering van fictiereeksen blijven de programma's van beide omroepen dus in het Nederlands. Maar welk Nederlands? Jan Schoukens: "Het Noord-Nederlands. Wij hebben geen eigen normen in Vlaanderen. Helaas is in de vorige Grote Van Dale de term Belgisch-Nederlands opgedoken. Daar begint de ellende." Daar is Ruud Hendrickx het niet mee eens. Hij verdedigt de Belgische variant van het Nederlands. "Moedig jij de journalisten en presentatoren dan aan om het woord centimeter te gebruiken terwijl heel Vlaanderen dat een lintmeter noemt? Je wordt gewoon niet begrepen, als je dat doet!" In zijn Stijlboek beschrijft hij nauwgezet de taal die door 'taalgevoelige Vlamingen' wordt gehanteerd. Een taal die aansluit bij het Noord-Nederlands, maar met een beperkt aantal woorden die in Vlaanderen algemeen gangbaar zijn en die door Vlaamse standaardtaalsprekers niet als regionaal worden ervaren. Van die woorden heeft hij een lijst aangelegd.Daar is Jan Schoukens blij mee. Hij vindt ook dat het idioom dat in Vlaanderen algemeen is, niet gebrandmerkt kan worden. "Als wij zeggen dat iets vijgen na pasen is, lijkt me dat evenwaardig aan mosterd na de maaltijd. Of je nu een kas stijft, spekt of spijst, dat is me om het even." 'Jullie zijn te Hollands!' [i]Een croque monsieur met een tas koffie: we zijn in België. Het belangrijkste verschil tussen Noord- en Zuid-Nederlands is natuurlijk de uitspraak. De twee taaladviseurs vinden dat het geen zin heeft de uitspraak van Nederlanders na te apen. De meeste Vlamingen zouden het als slordig ervaren als tv-journalisten het zouden hebben over het stesjon (station), over benane (bananen) of viejspojenjecojdej (viersporenrecorder). Toch is die uitspraak vaak te horen op de televisie in Vlaanderen. Verscheidene buitenlandse correspondenten van de twee nieuwsdiensten zijn Nederlanders. De luisteraars reageren daarop:"Jullie zijn te Hollands!" Inderdaad! Vèèl te Hollands. Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4726 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nu ga je me vast en zeker tegenspreken. Maar ik zeg je dan : ga gewoon eens persoonlijk poolshoogte nemen, en je zal merken dat ik gelijk heb.
![]() |
![]() |
#4727 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 10:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4728 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4729 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar jouw fatwa's op dit forum zijn van een totaal ander kaliber. Jij wil dat de huidige Taalunie wordt opgezegd en dat we op een agressieve manier Nederland gaan afblaffen omdat zij het Nederlands zogezegd aan ons hebben opgedrongen. Anders gezegd, jij gebruikt de nuances in het Nederlands taalgebied als een wapen in een particularistische strijd tegen Nederland. En daarbij kom je uit de hoek op een volstrekt belachelijke en tegelijkertijd agressieve manier. En daarmee is, wat dit onderwerp en mijzelf betreft, de kous af. Ik heb hier, tot vervelens toe, steeds maar weer mijn standpunt inzake ons Nederlands herhaald. Het is welletjes geweest. De discussie is, reeds zeer lang, volstrekt steriel geworden.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 21 januari 2010 om 10:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4730 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4731 |
Minister-President
|
![]() ![]()
![]() |
#4732 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4733 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4734 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#4735 |
Banneling
|
![]() Ik ga meestal in op ernstige antwoorden. En ook soms op luchtige. Niet op prietpraat die het heeft over 'fatwa's' en dergelijke. Uw inhoud is reeds lang voorspelbaar en uw niveau zakt met elk antwoord.
Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 11:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4736 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Over 'zachte dwang' gesproken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4737 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2010 om 11:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4738 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik begrijp dit alles zo zoetjes aan wel. Het is, als het om Nederland, Groot-Nederland, het Nederlands en de Nederlanders gaat, nooit goed. Dat is wat anderen en ik u kwalijk nemen. Het ontbreekt u aan reflectie en contemplatie en uw postings getuigen van bevooroordeeldheid en starheid die agressief overkomt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4739 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Waarmee bewezen is hetgeen ik vroeger al geschreven heb. Het valt me trouwens op dat die grenzen verdacht veel overeenstemmen met middeleeuwse (land/regio-)kaarten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4740 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |