![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#4701 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4702 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En u bent voor Groot-Nederland, voor Den Haag en voor Oranje. Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 22:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4703 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4704 | |
|
![]() Citaat:
ik ben een vlaamse groot-nederlander want mijn bekommernis is vooral het welzijn en de welvaart van alle Vlamingen. en dit in een democratische staat waar Nederlanders en Vlamingen de baas zijn en niet Den Haag of Oranje. dus weer system zijn argumenten naar de prullenmand. Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 januari 2010 om 22:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4705 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4706 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4707 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4708 |
Banneling
|
![]() En wie begint hier nu weer te emmeren over 'stomerij'?
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 22:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4709 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4710 |
|
![]() Beiden zijn correct.
http://taaltelefoon.vlaanderen.be/nl...ult.asp?id=921 Probeer het wat beschaafd te houden.
![]() |
#4711 |
Banneling
|
![]() Ik kan er ook niets aan doen dat u een vrij beperkt taalinzicht hebt.
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2010 om 23:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4712 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik sta ervoor open om van u te leren, grijp deze kans aan als u wil.
Laatst gewijzigd door Fetai : 20 januari 2010 om 23:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4713 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb inderdaad geleerd dat er mensen zijn die een verbondenheid hebben met Nederland, zoals je er ook zult hebben die een verbondenheid hebben met Duitsland, Frankrijk of zelfs Australie, maar je mag die gevoelens niet projecteren op een natie.
![]() |
![]() |
#4714 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4715 |
|
![]() vlot drietalig met noties van nog een viertal andere talen, moedertaal Vlaams.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 20 januari 2010 om 23:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4716 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4717 | ||
|
![]() Citaat:
Zoals u het hier weergeeft klopt het maar dat is niet wat u zei. U zei: Citaat:
Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 20 januari 2010 om 23:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4718 | |
|
![]() Citaat:
Deze argumentatie komt mij zo bekend voor. Waar heb ik 'm ook alweer nog meer gezien? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4719 |
Europees Commissaris
|
![]() Onze taal is inderdaad een verzameling dialecten en soms zelfs talen, maar we delen het Standaardnederlands als daktaal. Het 'Algemeen Vlaams' of meer precies 'Belgisch Brabants Nederlands' (niet te verwarren met puur hardekern-Brabants) is een dialect van het Nederlands (want verstaanbaar door het gross der Nederlandssprekenden). De grens tussen taal en dialect kan je trekken bij de verstaanbaarheid.
Nu, persoonlijk ben ik voor het hanteren van een standaardtaal en het pas daarnaast ruimte toelaten voor particularisme als uiting van cultuur. Uiteraard ben ik ook van mening dat een daktaal sowieso een kunstmatige bedoening is, maar belangrijk voor onze ontwikkeling en bereikbaarheid in de zone van onze dialectencontinua. Vaak, té vaak is deze onderhevig aan romantisch nationalisme; en dat terwijl er literaire vrijheid bestaat en aanvaard wordt in onze cultuur. In dezen zou een Algemeen Vlaams officieel maken niet erg zijn, maar pas naast het kennen van het Standaardnederlands en niet als vervangmiddel ervan. En neem Afrikaners maar ook op in die Taalunie. Maak desnoods een nieuwe kunstmatige daktaal die een compromis vormt voor de drie varianten (al dan niet taal te noemen, want we verstaan enkel formeel Afrikaans, maar het is voor de rest een aparte taal) en zorg ervoor dat iedereen die beheerst en gebruik die in non-fictieliteratuur, administratie, onderwijs, rechtzaken, politiek, media, enz... Gewaagd idee? Misschien. Maar ons taalgebied zou groeien tot één van 27 miljoen sprekers en iedereen zou de vrijheid behouden zijn variant niet als bedreiging voor de ontwikkeling zien (alleszins de gesproken en literaire standaardtaal; ondanks het feit dat men ook daarnaast de daktaal kan spreken). Alleen jammer dat nationalisten zulk een idee niet zullen aanvaarden, zowel de klein-nationalisten als de groot-nationalisten. Let wel, ik ben zeker geen zelfverklaarde Vlaams-talige. Ik hou niet van die term omwille van het feit dat het vooral zogezegd gesproken wordt door zelfverklaarde types die beweren dat Nederland ons even vreemd is als jacobijns Frankrijk... Ge-zever. Overigens is het ook zo, dat indien dat gebeurt, ik sowieso graag Hollandse invloeden oppik (klassieke taalbeelden in het klein blijven klassieke taalbeelden, en kunnen uitgroeien tot minstens even dictatoriaal als daktalen).
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 januari 2010 om 00:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4720 |
Europees Commissaris
|
![]() De nationalistische ondertoon bevalt me evenmin. Er is inderdaad geen spreekpolitie, zelfs geen schrijfpolitie. Alleen in zielloze administratie e.d. legt men strenge regels op. Dikwijls zijn het dezelfde mensen die denken dat het Nederlands de enige taal is met diversiteit en wiens kennis van buitenlandse talen zich beperkt tot brave schoolvarianten. Het Vlaams zou miskend zijn, want het wijkt een milimeter af van de standaard. En de agressieve dramatische toon bevordert evenmin de rationale discussie, eerder versloomt die.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 januari 2010 om 00:37. |
![]() |
![]() |