Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2008, 13:24   #461
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Ik geef ook twee opties aan: 1 Hoewel wil je de hypothese van een hereniging laten slagen, zal je naast titulaire (2e??) hoofdstad ook functies naar het zuiden moeten verplaatsen. & 2 Of beide deelstaten federaal (eventueel met andere provinciale indeling, na referendum, om inwonertal gelijker te krijgen) en een soort eigen 'DC'....
Het is duidelijk dat u niks voor optie 2 voelt, maar ik begrijp niet dat u er een probleem van maakt om 2 titulaire hoofdsteden te hebben. Of desnoods één, zoals al aangegeven is in Nederland de functie van Regeringszetel en hoofdstad gescheiden en Amsterdam blijft ook zonder dat predicaat wereldberoemd. Wanneer dan binnen deze hypothese de bestuurlijke functies al worden herverdeeld, dan lijkt het me alleen al om de symbolische waarde geen probleem om ook een Vlaamse/Belgische (kies uw voorkeur ) stad dat predicaat te verlenen. Aangezien men binnen deze hypothese samen verder wil, is dat dan wel zo redelijk.
Oud 20 oktober 2008, 19:26   #462
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik geef ook twee opties aan: 1 Hoewel wil je de hypothese van een hereniging laten slagen, zal je naast titulaire (2e??) hoofdstad ook functies naar het zuiden moeten verplaatsen. & 2 Of beide deelstaten federaal (eventueel met andere provinciale indeling, na referendum, om inwonertal gelijker te krijgen) en een soort eigen 'DC'....
Het is duidelijk dat u niks voor optie 2 voelt, maar ik begrijp niet dat u er een probleem van maakt om 2 titulaire hoofdsteden te hebben. Of desnoods één, zoals al aangegeven is in Nederland de functie van Regeringszetel en hoofdstad gescheiden en Amsterdam blijft ook zonder dat predicaat wereldberoemd. Wanneer dan binnen deze hypothese de bestuurlijke functies al worden herverdeeld, dan lijkt het me alleen al om de symbolische waarde geen probleem om ook een Vlaamse/Belgische (kies uw voorkeur ) stad dat predicaat te verlenen. Aangezien men binnen deze hypothese samen verder wil, is dat dan wel zo redelijk.
En daar valt het hele plan dan ook gelijk in duigen. Nederland heeft geen behoeft aan een verandering. Hoe geil de Vlamingen ook denken dat we op gebiedsuitbreiding zijn, ik denk dat vrijwel het gehele Nederlandse volk tevreden is met hoe Nederland nu in elkaar steekt. Geen meerdere regeringen, geen meerdere parlementen, geen blokkades en vergrendelingen. Waarom zouden we Den Haag en Amsterdam verruilen voor Antwerpen of Brussel? Nederland is een ruim 16 miljoen zielen tellende natie in West-Europa die de poort naar Europa's grootste economische macht is. Vlaanderen zal een kleine Westeuropese staat worden onder de duim van de haar omringende landen. Rijk, maar zonder invloed. Geen land ligt wakker van wat Luxemburg, Slovenié, Estland of Vlaanderen straks willen. De enige optie voor de Vlaming zal zijn om met Nederland een natie te vormen, zich aan te sluiten bij Frankrijk of voor de eeuwigheid een onbeduidende maar rijke melkkoe van de EU te worden. En het zijn niet de NEderlanders, de Fransen of de Duitsers die hiervan zullen profiteren, maar het wellustige oog van de Roemenen, de Bulgaren en de andere arme bevolkingen van Oost-Europa die die Vlaamse centen graag hun kant op zien komen.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 20:49   #463
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
En daar valt het hele plan dan ook gelijk in duigen. Nederland heeft geen behoeft aan een verandering. Hoe geil de Vlamingen ook denken dat we op gebiedsuitbreiding zijn, ik denk dat vrijwel het gehele Nederlandse volk tevreden is met hoe Nederland nu in elkaar steekt. Geen meerdere regeringen, geen meerdere parlementen, geen blokkades en vergrendelingen. Waarom zouden we Den Haag en Amsterdam verruilen voor Antwerpen of Brussel? Nederland is een ruim 16 miljoen zielen tellende natie in West-Europa die de poort naar Europa's grootste economische macht is. Vlaanderen zal een kleine Westeuropese staat worden onder de duim van de haar omringende landen. Rijk, maar zonder invloed. Geen land ligt wakker van wat Luxemburg, Slovenié, Estland of Vlaanderen straks willen. De enige optie voor de Vlaming zal zijn om met Nederland een natie te vormen, zich aan te sluiten bij Frankrijk of voor de eeuwigheid een onbeduidende maar rijke melkkoe van de EU te worden. En het zijn niet de NEderlanders, de Fransen of de Duitsers die hiervan zullen profiteren, maar het wellustige oog van de Roemenen, de Bulgaren en de andere arme bevolkingen van Oost-Europa die die Vlaamse centen graag hun kant op zien komen.
Ten eerste ging ik enkel uit van een hypothese. Er zijn echter ook veel voorstanders aan beide zijden van de grens, die echter als puntje bij paaltje komt niks willen veranderen. Dat is naïef, want om scheve gezichten te voorkomen, zal er iets nieuws moeten komen waar iedereen achter kan staan.... Daarbij had ik bij de vorige reactie het door u niet gewenste federaal systeem niet verder uitgewerkt. Wat de rol van Vlaanderen in Europa betreft, er zijn zoveel staten van dat formaat in Europa, die ook eerlijk tegenover zichzelf kunnen zijn qua invloed. Landen van de omvang van Nederland, de categorie te groot voor het servet maar te klein voor het tafellaken, hebben, hoe frustrerend ook, helemaal niet zoveel meer invloed. Tot slot vind ik dat je wel een heel negatief beeld van onze mede Europeanen. Met het welvarender worden van Oost Europa kunnen wij ook meer met hen gaan handelen en de omstandigheden daar zullen verbeteren en hier in stand kunnen blijven. Lijkt mij eerder sprake van win win; geen ondersteuning aan Oost Europa, wij hebben ooit ook Marshallhulp gehad (!), zou op de lange termijn wel eens veel meer overlast kunnen veroorzaken.....
Oud 20 oktober 2008, 20:49   #464
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Nederland best kan leven met een beetje verandering. Laten we eens kijken hoe de ministeries verdeeld kunnen worden. Een beetje voor de muziek uit, maar iemand moet kunnen dagdromen he

Een beetje verdeeld gelet op de kwaliteiten en het gewicht van de huidige situatie.

In Den Haag kunnen gevestigd blijven:

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK, ook wel BiZa)
NL is qua omvang de grootste bijdrage aan 'binnenland' in de conferderatie

Ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa)
Lijkt me meer een ervaringsgebied van NL dan van VL.

Ministerie van Defensie
Idem

Ministerie van Economische Zaken (EZ)
Idem

Ministerie van Financiën
centenbeheer lijkt me op zn plek in NL

Ministerie van Justitie
Den Haag is juridische hoofdstad van de wereld

Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)
Arbitrair

Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM)
Arbitrair

In Vlaanderen kunnen gevestigd blijven (locatie Brussel, tenzij dat niet mee wil in een federatie, dan Antwerpen)

Ministerie van Algemene Zaken (zonder financiën)
Brussel is een betere politieke locatie voor de Eerste Minister

Ministerie van Onderwijs (OND)
VL is een betere locatie voor onderwijsbeleid

Ministerie van Wetenschap, Innovatie en Media (WIM)
VL is een betere locatie voor wetenschapsbeleid

Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC)
Wie is meer geschikt dan VL om de Nederlandse Cultuur te bevorderen?

Waarom zou dit niet kunnen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 13:33   #465
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Om dezelfde reden dat we ook niet zowel Brussel als Straatsburg willen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 17:16   #466
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Om dezelfde reden dat we ook niet zowel Brussel als Straatsburg willen.
ja,

goed punt.
Oud 21 oktober 2008, 21:28   #467
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Nederland best kan leven met een beetje verandering. Laten we eens kijken hoe de ministeries verdeeld kunnen worden. Een beetje voor de muziek uit, maar iemand moet kunnen dagdromen he

Een beetje verdeeld gelet op de kwaliteiten en het gewicht van de huidige situatie.

In Den Haag kunnen gevestigd blijven:

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK, ook wel BiZa)
NL is qua omvang de grootste bijdrage aan 'binnenland' in de conferderatie

Ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa)
Lijkt me meer een ervaringsgebied van NL dan van VL.

Ministerie van Defensie
Idem

Ministerie van Economische Zaken (EZ)
Idem

Ministerie van Financiën
centenbeheer lijkt me op zn plek in NL

Ministerie van Justitie
Den Haag is juridische hoofdstad van de wereld

Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)
Arbitrair

Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM)
Arbitrair

In Vlaanderen kunnen gevestigd blijven (locatie Brussel, tenzij dat niet mee wil in een federatie, dan Antwerpen)

Ministerie van Algemene Zaken (zonder financiën)
Brussel is een betere politieke locatie voor de Eerste Minister

Ministerie van Onderwijs (OND)
VL is een betere locatie voor onderwijsbeleid

Ministerie van Wetenschap, Innovatie en Media (WIM)
VL is een betere locatie voor wetenschapsbeleid

Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC)
Wie is meer geschikt dan VL om de Nederlandse Cultuur te bevorderen?

Ik zie BuZa meer op zijn plaats in Brussel, hoofdstad van Europa. Die legt meer connecties met buitenland.
En ge vergeet onze Limburgse vriend Eurlings van Verkeer cq Mobiliteit (Vlaams)
Zullen we die ook maar in Brussel zetten, voor het evenwicht.
En wie gaat de posten bezetten? Ook een mix van vlaamse ministers en Nederlandse of beter gezegd van Z- nederlandse en N- nederlandse kandidaten.
Oud 21 oktober 2008, 21:40   #468
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Een paar kaartjes om mee te 'oefenen'.

http://home.online.no/~vlaenen/vlaam...es/kwst27.html
Oud 21 oktober 2008, 21:53   #469
Hollander

Standaard

Leuke kaartjes, maar de uiteindelijke uitkomst zit er niet bij:

NL en VL als federatie.
Wallonie onafhankelijk.
Oud 21 oktober 2008, 21:55   #470
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leuke kaartjes, maar de uiteindelijke uitkomst zit er niet bij:

NL en VL als federatie.
Wallonie onafhankelijk.
Doe Wallonië maar bij Frankrijk. Dat lijkt mij ook het beste voor de Walen. Het is een goed land om in te leven, terwijl Wallonië helemaal niet zoveel toekomstperspectief heeft.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 22:05   #471
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

't Zou ook wel eens kunnen dat:

Groot Brittannië eindelijk split. Schotland een zelfstandige deelstaat. Cornwal zelfstandig. Island of Main. Ierland is eigenlijk al zelfstandig. En ik weet eigenlijk niet welke Celtic groepen 't er nog willen zelfstandig zijn.

En dat Londen met Vlaanderen komt praten vergezeld van zeer goede voorwaarden om aan die confederatie mee te doen.

Zou mij echt niet verwonderen.
Oud 21 oktober 2008, 22:07   #472
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Mag ik jullie ook een, voor mij, zalige parodie tonen.

Te vinden op:
http://www.smh.com.au/articles/2007/...486132057.html

Citaat:
With its two halves unable to agree on the formation of a new government, Belgium stands on the verge of disintegration. So should Belgium continue to exist? The answer is yes. Here's why.

The first reason is linguistic. If Belgium does break up, two new nationalities will be born: Flemish and Walloon. Belgian chocolates will become "Flemish chocolates", and Belgian beer cafes will give way to "Walloon beer cafes". Belgium owes it to the world to prevent us from having to use either of these unspeakably silly adjectives on anything like a semi-regular basis.

There is a reason no business has ever succeeded with the word "Walloon" in its title, and it is the word "Walloon", the Oompa-Loompa of national adjectives. To inflict a word like that on the world would be intolerably cruel.

The second reason is historical. Belgium, as many of you will know, was established in 1830 for two reasons: to host the main international conflicts of the 20th century; and to provide a viable, long-term basis for Belgian jokes.

After World War I, Polish jokes briefly threatened to overtake Belgian jokes in popularity, but at Yalta, where Stalin, Roosevelt and Churchill met in 1945 to negotiate the division of postwar international comedy, it was decided that Belgian jokes would go to the West, while Polish jokes were left to the Soviet Union.

If Belgium were to cease to exist, this would create a potentially fatal vacuum at the heart of Western comedy. "Did you hear the one about the Walloon ..?" just doesn't have the right ring.

The final reason is sexual-culinary. America was built on a noble ideal: "Give me your tired, your poor, your huddled masses yearning to breathe free." Belgium was founded on a far punchier plea: "Give me your bureaucrats." But when people complain that Brussels is "stuffed with bureaucrats", what they really mean is that everyone who lives there gets to knock off at 5pm every day and spend the rest of the night gorging on wheat beer, mussels and chips. That doesn't sound like anything to be ashamed of to me.

Belgium long ago abandoned all hope of being a presence on the world stage and gave itself over to the pleasures of alcohol, chocolate, sex and seafood. To this day, it remains a nation untouched by nutrition. These are ideas worth fighting for.

In its almost total lack of ambition, in its unrelenting sense of existential dread, in its drunkenness and in its gluttony, Belgium is the most inspiring of nations. If the Belgians have tired of being Belgian, it is up to us to take their place. If Belgium will not be Belgium, it is up to Australia to be Belgium.
Oud 21 oktober 2008, 22:50   #473
Hollander

Standaard

haha, leuk
Oud 18 juli 2011, 01:14   #474
Neoconservatief
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Overal. Gewone eetcafés of tavernes in Nederland zijn gewoon niet goed. Ze kunnen het gewoon niet. Wat niet wil zeggen dat er in Nederland geen goede restaurants zijn. Dat zult u me nooit horen zeggen.
Met onze eetcultuur is het inderdaad bedroevend gesteld. Er zijn in Nederland zeker reaturants met Belgische bourgondische lekkernijen maar daar heb je geen hoofdschotel onder de 25 euro.
Neoconservatief is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be