Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2008, 20:26   #481
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als we de laatste 8 jaar bekijken in Europa, dan heeft België het economisch beter gedaan dan Nederland.
Correctie: Vlaanderen heeft het beter gedaan, en dat ondanks het loodzware Waalse blok aan het been.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 20:45   #482
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Correctie: Vlaanderen heeft het beter gedaan, en dat ondanks het loodzware Waalse blok aan het been.
Ik heb hier de cijfers van Ernst & Young 2006 (5 juli 2007).
Welke regio doet het goed qua investeringen in België?

Vlaanderen trekt iets minder investeringen aan in 2006 dan in 2005.
Wallonië doet het merkelijk beter, terwijl Brussel stagneert. Significante stijging in Wallonië is Henegouwen (10%). Vlaanderen verliest licht terrein.

Brussel, Gent en Antwerpen zijn de enige die er in slagen ook op het vlak van de buitenlandse investeringen de motor te zijn van hun provincie.

Er zijn wel te weinig nieuwe investeringen in de drie regio's.

Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2008 om 20:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 21:09   #483
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

foutje

Laatst gewijzigd door Spinoza : 27 maart 2008 om 21:10.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 21:10   #484
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als we de laatste 8 jaar bekijken in Europa, dan heeft België het economisch beter gedaan dan Nederland.
Heb je ook cijfers die dat kunnen onderbouwen? Het zou best kunnen hoor, maar dan wil ik eerst bewijs zien voordat ik het van je aanneem. Want eerder in deze discussie heb je ook al waninformatie lopen verspreiden.
Oud 27 maart 2008, 21:35   #485
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Heb je ook cijfers die dat kunnen onderbouwen? Het zou best kunnen hoor, maar dan wil ik eerst bewijs zien voordat ik het van je aanneem. Want eerder in deze discussie heb je ook al waninformatie lopen verspreiden.
Tijdens de regering Verhofstadt (Verhofstadt II) kon de Belgische regering betere Europese economische groeicijfers voorleggen dan Balkenende. Dit was ook gedeeltelijk het gevolg van een belastingsvermindering en het onder controle houden van de begroting. Tot 2006 kon Verhofstad een beter palmares voorleggen. Het jaar 2006 was een overigens nog steeds een goed jaar voor België als internationale aantrekkingspool. Buitenlandse investeerders sloten hier 216 nieuwe projecten af, goed voor de creatie van bijna 10.000 banen. Dit was 35 % meer dan in 2005. Wereldwijd kwam België daarmee op de vijftiende plaats. In de EU-rangschikking prijkte ons land op een achtste positie, vóór landen als Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland en Duitsland. Verhofstadt realiseerde in zijn regeerperiode dan ook 200.000 nieuwe jobs.

Ik heb nooit waninformatie. Ook al probeert u tevergeefs dat evan te maken.

Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2008 om 21:45.
Oud 27 maart 2008, 22:24   #486
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Toch denk ik dat een economisch sterk Nederland altijd belangrijk is voor wat er in Vlaanderen gebeurt. Als Nederland in het slob komt, krijgt Vlaanderen altijd een tik...maar alleen 10 jaar later blijkbaar. En over dat fantastische zakendoen van Belgen moet je effekes een korreltje zout strooien, dat is vergelijkbaar met Nederland. Zelf heb ik een aantal leveranciers in België. Goed spul, maar allemachtig....organisatiestructuur hebben ze nog nooit van gehoord.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 23:02   #487
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Toch denk ik dat een economisch sterk Nederland altijd belangrijk is voor wat er in Vlaanderen gebeurt. Als Nederland in het slob komt, krijgt Vlaanderen altijd een tik...maar alleen 10 jaar later blijkbaar. En over dat fantastische zakendoen van Belgen moet je effekes een korreltje zout strooien, dat is vergelijkbaar met Nederland. Zelf heb ik een aantal leveranciers in België. Goed spul, maar allemachtig....organisatiestructuur hebben ze nog nooit van gehoord.
De grootste klant van Vlaanderen is Wallonië.

Ik heb het nooit gehad over het fantastisch zakendoen van Belgen. Wel over het niet altijd zo fantastisch zakendoen van Nederlanders.

Jullie organiseren wat te veel. Overorganisatie noemt men dat. Vandaar dit mopje.

Het verschil in het zakendoen tussen Belgen en Nederlanders?
*De Nederlanders vergaderen 4 uur en gaan daarna een gedurende één uur een glaasje drinken.

*De Belgen vergaderen 1 uur en gaan daarna 4 uur pinten pakken.

Een duidelijk en pertinent verschil in cultuur, ook op dit vlak.

Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2008 om 23:17.
Oud 27 maart 2008, 23:35   #488
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Grolsch is Brabants, slimpie.
Grolsch is Gelders.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 23:37   #489
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen achterlijk zijn de Nederlanders niet. Heb ik ook nooit beweerd.

Alleen, ze zijn misschien niet zo pienter als zich willen voordoen. Maar dat wisten we en daar houden we rekening mee. Soms echter moeten we hen er wel af en toe aan herinneren.
Ik vind overigens ook niet dat wij zelf kunnen oordelen over hoe pienter we zijn. Je kunt dat anderen wel laten doen, of het zelf doen door middel van vergelijken.

Nederlanders zijn gelukkig niet verblind door nationalisme, zodat ze ook openstaan voor hoe het anders kan. (ik zeg niet dat dat voor het Belgische niet geldt)

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 27 maart 2008 om 23:37.
Oud 28 maart 2008, 00:02   #490
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit waninformatie. Ook al probeert u tevergeefs dat evan te maken.
Je hebt ALTIJD waninformatie, ook nu weer. Laten we je post even bekijken:
Citaat:
Ik heb hier de cijfers van Ernst & Young 2006 (5 juli 2007).
Welke regio doet het goed qua investeringen in België?

Vlaanderen trekt iets minder investeringen aan in 2006 dan in 2005.
Wallonië doet het merkelijk beter, terwijl Brussel stagneert. Significante stijging in Wallonië is Henegouwen (10%). Vlaanderen verliest licht terrein.

Brussel, Gent en Antwerpen zijn de enige die er in slagen ook op het vlak van de buitenlandse investeringen de motor te zijn van hun provincie.

Er zijn wel te weinig nieuwe investeringen in de drie regio's.
Je suggereert hier dat Wallonie het veel beter doet dan Vlaanderen aan de hand van veranderingen ten opzichte van eerdere cijfers.
En dan nu de hamvraag: Waar zijn die cijfers?

(Zo doen politieke partijen het ook: ''Onze aanhang is verdubbeld'' betekent ''we hebben nu twee zetels in plaats van één''.
''De ander verliest licht terrein'' betekent: ''Zij hebben nu 49 zetels in plaats van 50'')
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 00:06   #491
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Grolsch is Gelders.
Ik was in de war, want ik moest weet niet zo goed waarom aan Bavaria denken toen ik hier over Grolsch las. Waarschijnlijk omdat ik er onlangs nog moest tolken. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 00:08   #492
Hertog van Gelre

Standaard

Oeps! system, ik heb de cijfers gevonden:
Citaat:
Opvallend is dat Wallonië zijn marktaandeel inzake buitenlandse investeringen versterkt (van 21% naar 25%). Vlaanderen verliest terrein (van 61% naar 57%) en Brussel stagneert (op 18%). Wallonië lijkt stilaan op weg de doelstellingen van zijn Marshallplan waar te maken. Vooral de provincie Henegouwen scoort goed en tekent voor bijna 10% van alle nieuwe investeringen. In Vlaanderen blijft de regio Antwerpen onbetwistbaar de motor van de Vlaamse economie met ruim 27% van alle buitenlandse investeringen.
Samengevat:
Vlaanderen 57% (dus meer dan twee keer zoveel als)
Wallonie 25%
Brussel 18%
Antwerpen in zijn eentje 27%. Vergelijk dat eens met Brussel.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 28 maart 2008 om 00:09.
Oud 28 maart 2008, 00:11   #493
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb het nooit gehad over het fantastisch zakendoen van Belgen. Wel over het niet altijd zo fantastisch zakendoen van Nederlanders.
Nederland heeft per hoofd van de bevolking zo'n beetje de meeste multinationals. Als dat geen bewijs is van goed zaken doen weet ik het ook niet meer.

Citaat:
Vergelijk de totale beurswaarde van alle Nederlandse bedrijven met die van de Belgische bedrijven, en dan zie je wel welke cultuur beter werkt. Nederland heeft ook een groter brute binnenlands product per hoofd van de bevolking dan Belgie. Nederland heeft ook de laagste inflatie en werkloosheid van Europa. Dus het lijkt me wel duidelijk welke economie er beter voorstaat. En dan hebben we het over de torenhoge Belgische staatschuld nog niet gehad.
Oud 28 maart 2008, 00:16   #494
Hertog van Gelre

Standaard

Kortom: Vlaanderen en Nederland zijn vergelijkbaar op zeer veel gebieden en gooien daarin hoge ogen, waarbij afwisselend de één iets beter scoort dan de ander.
Belgie behoort tot de Europese middenmoot, het gemiddelde wordt drastisch naar beneden getrokken door Wallonie.

Hoewel er grote ''lichten'' zijn die denken dat taal hiervan de oorzaak is (de zogenaamde ''eerste wet van system'') zal de rest van de wereld er wel van uitgaan dat het aan het beleid ligt.
Oud 28 maart 2008, 00:31   #495
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Mmm..Uwe Geldrensche Hoogheid heeft gelijk. We zitten hier maar een beetje te kiften op elkaar over wie nou eigenlijk het beste scoort. Tel 1 en 1 samen en je hebt 2, maar wat mij betreft heb je als je twee zulke rijke en welvarende gebieden die op zoveel uiteenlopende gebieden zo uitmuntend zijn gewoon een dikke 10 !! En een beetje bescheidenheid siert de mensch, maar hoe we het ook wenden of keren, we zijn een uniek gebied in de wereld en dat moeten we zo zien te houden. Wat zeg ik...dat moeten we zelfs versterken!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 00:41   #496
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik was in de war, want ik moest weet niet zo goed waarom aan Bavaria denken toen ik hier over Grolsch las. Waarschijnlijk omdat ik er onlangs nog moest tolken. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Maakt niet uit. Voor een Amsterdammer is de rest van Nederland toch maar achterland.
Oud 28 maart 2008, 01:04   #497
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Maakt niet uit. Voor een Amsterdammer is de rest van Nederland toch maar achterland.
Nou ja, Amsterdammer... In dit geval was het eerder mijn buitenlandse achtergrond die me parten speelde, denk ik toch.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 05:28   #498
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat voor het ogenblik minstens evenveel waalse mininsters zich even behoorlijk kunnen uitdrukken in het Nederlands als Nederlandstalige ministers zich kunnen uitdrukken in het Frans.
Een betere en meer correcte veralgemening is de vaststelling dat de Vlaming als zodanig tweetalig is terwijl de Franstalige dat als zodanig niet is.
In de Belgische werkelijkheid is het niet kennen van Frans voor de Vlaming nog vaak een nadeel. Omgekeerd is dat niet zo voor een Franstalige.
Bovendien, de kennis vh Nederlands van Onckelinckx en Milquet is alles behalve behoorlijk, zeker gezien hun functie.
Oud 28 maart 2008, 08:18   #499
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil in het zakendoen tussen Belgen en Nederlanders?
*De Nederlanders vergaderen 4 uur en gaan daarna een gedurende één uur een glaasje drinken.

*De Belgen vergaderen 1 uur en gaan daarna 4 uur pinten pakken.

Tja, net zoals met het "Belgisch" onderwijs dat zoveel beter is dan het Nederlandse, terwijl het Waals-Brusselse tot het slechtste ter wereld behoort...

In uw nationalisme doet u krampachtig alsof er iets als een "Belgische" identiteit zou bestaan die diametraal tegenover de Noord-Nederlandse zou staan. Enkel door zich af te zetten tegen Nederland kan het Belgisch opererettestaatje immers blijven bestaan.

In de Baarle werkgroep vergaderen Vlamingen en Nederlanders vier uur samen en vervolgens tafelen ze vier uur samen. Tot daar uw onnozele Belgiscistische grapje.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 08:47   #500
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat u een Hollander was. Nu in uw geest bent u dat ook volgens mij.
Zo dacht u dat ik dat ook was uiteraard, want een "echte" Vlaming kan enkel een "echte" Belg zijn in uw wereldbeeld. Van zodra iemand positief spreekt over de Noorderburen is ie vanzelfsprekend zelf "nen ollander".
Het is jammer dat u van ons eist met redelijke argumenten af te komen. Niemand gelooft u nog.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be