Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2008, 14:44   #481
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
En daar hebben bepaalde personen problemen mee, dat men onze kennis durft bijschaven.
Ik heb alleen maar problemen met theoriën die als wetenschappelijk bewezen feiten wodren verkocht en achteraf onjuist blijken te zijn. Jij niet?

Citaat:
*BEEP* Wrong! Thank you for trying tho...
Ik heb nog geen andere verklaring dan 'toeval' gezien voor het onstaan van leven door evolutionisten. Jij wel?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 14:47   #482
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Daarmee weerlegt u me niet.

Jij bent het die appels met peren vergelijkt, niet ik.

Paulus.
Open een topic over abiogenesis of blijf on topic
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 14:49   #483
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Open een topic over abiogenesis of blijf on topic
Idem dito.

Paulus.
Oud 17 augustus 2008, 14:53   #484
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Ik heb alleen maar problemen met theoriën die als wetenschappelijk bewezen feiten wodren verkocht en achteraf onjuist blijken te zijn. Jij niet?
Nee, waarom zou ik? Ik zou het veel erger vinden moesten we het niet aandurven om kennis, die ooit ten onrechte als waar beschouwd werd, te herkennen als fout.

Dat is waarschijnlijk het verschil tussen u & ik, ik blijf niet vasthouden aan vervlogen mythes, theorieën en fabels, ik blijf leren en groeien.

Paulus, als je wilt over abiogenesis praten, open er een topic voor, dit is evolutie waarover we praten, niet het onstaan van leven.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 17 augustus 2008, 14:57   #485
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, waarom zou ik?
Omdat het leugens zijn.

Citaat:
Ik zou het veel erger vinden moesten we het niet aandurven om kennis, die ooit ten onrechte als waar beschouwd werd, te herkennen als fout.
Dat is iets anders.

Citaat:
Dat is waarschijnlijk het verschil tussen u & ik, ik blijf niet vasthouden aan vervlogen mythes, theorieën en fabels, ik blijf leren en groeien.
Dan kunt u me vast een bewijs leveren van waar het leven vandaan komt. Kwestie van aan de vervlogen mythes, theorieën en fabels vorbij te gaan en inderdaad te groeien.

Citaat:
Paulus, als je wilt over abiogenesis praten, open er een topic voor, dit is evolutie waarover we praten, niet het onstaan van leven.
[/quote]

De evolutietheorie sluit aan op abiogenese, gaat er van uit en geeft een verklaring hoe de verschillende soorten zijn ontstaan uit de eerste levensvormen.

Ze vertrekt vanuit een aangenomen standpunt, maar niet vanuit een wetenschappelijk bewezen feit.

Paulus.
Oud 17 augustus 2008, 15:35   #486
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Omdat het leugens zijn.
Een leugen impliceert dat men van kwade wil was, graag had ik je dit zien hard maken.

Citaat:
Dat is iets anders.
Nee, het is klak hetzelfde, het is enkel dat jij het niet inziet.

Citaat:
De evolutietheorie sluit aan op abiogenese, gaat er van uit en geeft een verklaring hoe de verschillende soorten zijn ontstaan uit de eerste levensvormen.
Foutief.
Abiogenesis gaat over het onstaan van leven, maar het is niet de enige theorie die handelt over het onstaan van leven op Aarde, en voor de evolutietheorie doet het er niet toe hoe het leven ontstond, enkel dat het bestaat.

Het ontstaan van verschillende soorten is een gevolg van evolutie zelf, ongeacht of het leven spontaan begon, hier kwam met een meeoriet of gemaakt was door een al dan niet goddelijke entiteit, de oorzaken voor evolutie zitten ingebakken in ons, mutaties, erfelijkheid, alles wat ervoor zorgt dat jij en ik verschillend zijn zorgt ook voor evolutie.
Oud 17 augustus 2008, 16:12   #487
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee.

Onaanvaardbaar.

Het is niet omdat je zelfs een oneindig aantal keren alle materialen waaruit pakweg een vliegtuig zou bestaan doet ontploffen, dat er ooit wel eens een perfect vliegtuig als resultaat van de onploffing tevoorschijn zal komen.

In acht genomen dat een levende cel duizenden keren gecomliceerder in mekaar steekt dan een vliegtuig.

Paulus.
plant een vliegtuig zich voort? Heeft een vliegtuig een blauwdruk dat onderhevig is aan veranderingen? Waarom blijf je dan dergelijke van de pot gerukte vergelijkingen maken?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 16:13   #488
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doet ze wel.

Paulus.
niet liegen paulus
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 17:55   #489
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ze vertrekt vanuit een aangenomen standpunt, maar niet vanuit een wetenschappelijk bewezen feit.

Paulus.
Fout, toen Darwin The Origin of Species schreef, was er van abiogenese niet eens sprake. Als wetenschappelijke bedrijvigheid is abiogenese véél jonger dan de evolutieleer.

Stellen dat de evolutieleer aansluit op de abiogenese is tot op zekere hoogte waar. Maar stellen dat de evolutieleer van die abiogenese uitgaat is een ronduit valse voorstelling van zaken. Immers, hoe kon Darwin als uitgangspunt iets gebruikt hebben dat in zijn tijd nog niet eens bestond?!!
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 19:16   #490
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een leugen impliceert dat men van kwade wil was, graag had ik je dit zien hard maken.
Neen, dat is niet juist. Een leugen is iets dat niet met de waarheid strookt. In dit geval werd het zelfs willens nillens verkocht, vermits er geen bewijzen waren.

Citaat:
Nee, het is klak hetzelfde, het is enkel dat jij het niet inziet.
Dat is helemaal niet hetzelfde.

Of mag ik aannemen dat men volgens jou onwaarheden mag verkopen als wetenschappelijk bewezen feiten, zolang het maar goed bedoeld was?

Citaat:
Foutief.
Abiogenesis gaat over het onstaan van leven, maar het is niet de enige theorie die handelt over het onstaan van leven op Aarde, en voor de evolutietheorie doet het er niet toe hoe het leven ontstond, enkel dat het bestaat.

Het ontstaan van verschillende soorten is een gevolg van evolutie zelf, ongeacht of het leven spontaan begon, hier kwam met een meeoriet of gemaakt was door een al dan niet goddelijke entiteit, de oorzaken voor evolutie zitten ingebakken in ons, mutaties, erfelijkheid, alles wat ervoor zorgt dat jij en ik verschillend zijn zorgt ook voor evolutie.
De evolutietheorie sluit aan op abiogenese en geeft een verklaring hoe de verschillende soorten zijn ontstaan uit de eerste levensvormen.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 17 augustus 2008 om 19:17.
Oud 17 augustus 2008, 19:21   #491
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
plant een vliegtuig zich voort? Heeft een vliegtuig een blauwdruk dat onderhevig is aan veranderingen? Waarom blijf je dan dergelijke van de pot gerukte vergelijkingen maken?
Precies!

Een vliegtuig zit inderdaad heel wat eenvoudiger in elkaar. Daarom zou het toevallig ontstaan van een vliegtuig bij het doen ontploffen van de materialen inherent aan een vliegtuig, waarschijnlijker zijn dan het toevallig ontstaan van een levende cel.

Paulus.
Oud 17 augustus 2008, 19:22   #492
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Fout, toen Darwin The Origin of Species schreef, was er van abiogenese niet eens sprake. Als wetenschappelijke bedrijvigheid is abiogenese véél jonger dan de evolutieleer.

Stellen dat de evolutieleer aansluit op de abiogenese is tot op zekere hoogte waar. Maar stellen dat de evolutieleer van die abiogenese uitgaat is een ronduit valse voorstelling van zaken. Immers, hoe kon Darwin als uitgangspunt iets gebruikt hebben dat in zijn tijd nog niet eens bestond?!!
Vertel jij me dan eens welke verklaring evolutionisten geven aan het ontstaan van leven.

Paulus.
Oud 17 augustus 2008, 19:42   #493
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat is niet juist. Een leugen is iets dat niet met de waarheid strookt. In dit geval werd het zelfs willens nillens verkocht, vermits er geen bewijzen waren..
Grappig dat je dit niet aanvaard en stelt dat een leugen iets is dat niet met de waarheid strookt,nu mijn beste gelijk heb je met Uw stelling..
En toch geloofd U zelf in de grootste leugen van de menselijke beschaving...
Hoe rijmt U dat met elkaar....

Citaat:
Of mag ik aannemen dat men volgens jou onwaarheden mag verkopen als wetenschappelijk bewezen feiten, zolang het maar goed bedoeld was?
En mag ik dan aannemen dat men volgens U onwaarheden mag verkopen als bewezen theologische geloofsfeiten,zolang het maar goed bedoeld is...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 19:45   #494
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Vertel jij me dan eens welke verklaring evolutionisten geven aan het ontstaan van leven.

Paulus.
Ik kén geen "evolutionisten". Dat is een uitvinding van creationisten.

Wel is er de evolutieleer. En die geeft géén enkele verklaring voor het ontstaan van het leven.

Het vertrouwen in de evolutieleer is geen "-isme", tenzij er een niet-wetenschappelijk doel in het spel zou zijn. Dergelijke individuen zou je dan "evolutionisten" kunnen noemen. Alleen, ik ben er zo nog geen tegengekomen.

Als dergelijke "evolutionisten" een verklaring zouden kunnen geven voor het ontstaan van het leven, en dit vanuit de evolutieleer, dan verkrachten zij de wetenschap even hard als creationisten dit doen. Maar persoonlijk ken ik niemand die vanuit de evolutieleer op wetenschappelijk verantwoorde wijze de biogenese verklaart. Eventueel misbruik van de evolutieleer daartoe door "evolutionisten", moet je wél de "evolutionisten" ten kwade duiden, maar niet de evolutieleer op zich.

Net zoals je het gebruik van nucleaire energie voor oorlogsdoeleinden de daders ervan moet verwijten, niet de nucleaire energie an sich.

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 17 augustus 2008 om 19:50.
Oud 17 augustus 2008, 19:47   #495
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Grappig dat je dit niet aanvaard en stelt dat een leugen iets is dat niet met de waarheid strookt,nu mijn beste gelijk heb je met Uw stelling..
En toch geloofd U zelf in de grootste leugen van de menselijke beschaving...
Hoe rijmt U dat met elkaar....
Het ging erover dat leugens verkocht worden als wetenschappelijk bewezen feiten. Als jij daar geen probleem mee hebt, dat is dat jouw goed recht, maar ik heb daar wel een probleem mee.

Mag dat ook mijn recht zijn?

Citaat:
En mag ik dan aannemen dat men volgens U onwaarheden mag verkopen als bewezen theologische geloofsfeiten,zolang het maar goed bedoeld is...
Neen, dat mag je niet. En dat gebeurt niet ook. Ik zeg ronduit dat wat ik geloof niet bewezen is. Ik ben daar zo eerlijk mogelijk in.

Nu nog de evolutionisten.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 17 augustus 2008 om 19:49.
Oud 17 augustus 2008, 19:49   #496
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Géén!
Geen wetenschappelijke zul je bedoelen.

Paulus.
Oud 17 augustus 2008, 19:51   #497
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Geen wetenschappelijke zul je bedoelen.

Paulus.
Ik heb mijn wel zéér beknopte posting even herwerkt.
Oud 17 augustus 2008, 19:56   #498
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn wel zéér beknopte posting even herwerkt.
Met 'evolutionisten' bedoelde ik de aanhangers van de evolutietheorie. Ik zie niet in hoe ik deze groep anders zou moeten benoemen.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 17 augustus 2008 om 20:10.
Oud 17 augustus 2008, 20:12   #499
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Met 'evolutionisten' bedoelde ik de aanhangers van de evolutietheorie.

Paulus.
Aha, de "aanhangers" ervan. Tja... als zij die evolutieleer dan misbruiken voor godweetwelke doeleinden, spreek hen er dan over aan, zou ik zeggen.

Maar zit dan niet zo te muggeziften over de evolutieleer zélf; die spreekt zich nl. niet uit over de biogenese. En als dusdanig blijft de kerngedachte ervan - levensvormen evolueren uit elkaar op basis van de wetmatigheid dat de best aangepaste het wint - al 150 jaar lang overeind. Ik snap niet waarom we die wetenschappelijke verworvenheid zouden moeten prijsgeven, omdat een paar (al dan niet denkbeeldige) onozelaars ermee de biogenese zouden willen bewezen zién tégen de creationisten.

Eerlijk gezegd geloof ik dat die idioten enkel maar bestaan in het brein van creationisten, omdat die nood hebben aan een vijand waartegen ze hun eigen nonsens kunnen spiegelen en een vernislaagje van geloofwaardigheid geven. Zelf ben ik nog geen enkel individu tegengekomen dat...
  • ... én de evolutieleer als juist beschouwt...
  • ... én m.b.v. die evolutieleer de biogenese (of zelfs de abiogenese) wil verklaren.
Me dunkt bestaan die "evolutionisten" dus alleen maar in jouw verbeelding, en in die van de meeste creationisten. Maar mocht je er toch één kennen, dan hoorde ik dat graag even. Je gunt me dat pleziertje toch wel, mag ik hopen...
Oud 17 augustus 2008, 20:20   #500
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha, de "aanhangers" ervan. Tja... als zij die evolutieleer dan misbruiken voor godweetwelke doeleinden, spreek hen er dan over aan, zou ik zeggen.

Maar zit dan niet zo te muggeziften over de evolutieleer zélf; die spreekt zich nl. niet uit over de biogenese. En als dusdanig blijft de kerngedachte ervan - levensvormen evolueren uit elkaar op basis van de wetmatigheid dat de best aangepaste het wint - al 150 jaar lang overeind. Ik snap niet waarom we die wetenschappelijke verworvenheid zouden moeten prijsgeven, omdat een paar (al dan niet denkbeeldige) onozelaars ermee de biogenese zouden willen bewezen zién tégen de creationisten.

Eerlijk gezegd geloof ik dat die idioten enkel maar bestaan in het brein van creationisten, omdat die nood hebben aan een vijand waartegen ze hun eigen nonsens kunnen spiegelen en een vernislaagje van geloofwaardigheid geven. Zelf ben ik nog geen enkel individu tegengekomen dat...
  • ... én de evolutieleer als juist beschouwt...
  • ... én m.b.v. die evolutieleer de biogenese (of zelfs de abiogenese) wil verklaren.
Me dunkt bestaan die "evolutionisten" dus alleen maar in jouw verbeelding, en in die van de meeste creationisten. Maar mocht je er toch één kennen, dan hoorde ik dat graag even. Je gunt me dat pleziertje toch wel, mag ik hopen...
Probeer je me nu wijs te maken dat je geen aanhangers van de evolutieleer kent?

Dat geloof ik niet. De leer wordt, jandorie nog aan toe, al in de lagere school ingepeperd.

En wees maar zeker dat als een leerling vraag waar die eerste cel dan wel vandaan mag komen, geen enkele leraar zal zeggen dat dit niet behoort tot de evolutieleer, maar braaf zal antwoorden dat het door toeval ontstond.

Strikt genomen valt de abiogenese inderdaad buiten de stof die de evolutieleer behelst, maar dat is uiteraard slechts theorie. In de praktijk gaat ze weldegelijk uit van abiogenese en sluit zich daar mooi bij aan.

Paulus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be