![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je een groep mensen (en dus ook een groep jongeren) een uitdaging geeft die op hun nivo echt een uitdaging is, en je lukt erin hen te motiveren om voor die uitdaging te werken, dan bereik je altijd zo'n bevredigend gevoel/resultaat. Moet een leraar aardrijkskunde zich gelukkig achten als hij door veeleisend enz. te zijn, erin gelukt is dat "zijn" oud-studenten gemiddeld 60 hoofdsteden van landen juist kunnen opnoemen, en die van de andere leraar aardrijkskunde slechts 50? Of zijn er andere dingen die ook (ook) meetellen? vb voor een leraar Nederlands: leer je ze kommuniseren, of leer je ze Nederlands?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(pas op hé, ik kom ook uit een humaniora en een tijdsgeest waar ik dat aangekweekt gekregen heb; maar ik verzet me daar nu tegen, zelfs al lukt me dat ook niet altijd)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan hebben we een homoniem gewonnen. Big diel. Ik herinner me vanuit mijn humanioratijd het voorbeeldje: soms bestaan twee dezelfde woorden voor één ding: paard en ros. Meestal overleeft slechts één. Behalve uilskuikens die tussen de oude woorden spin en kobbe, niet gekozen hebben, maar ze aan mekaar zetten: spinnekop. Maar wees gerust hoor, biologen hebben honderden woorden voor honderden verschillende soorten spinnen, en amateur biologen waarschijnlijk tientallen. Dus, als je wil gaan paard rijden, zal men je niet zo gauw op een ezel zetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In dat verband ben ik ongetwijfeld ook een atypische onderwijzer. Ik ben immers een groot tegenstander van het spellingsfetisjisme dat veel van mijn collega's kenmerkt. Natuurlijk is het belangrijk dat leerlingen hun taal correct leren schrijven, maar ik zie daarin geen uiting in van hoogste taalbekwaamheid. Vandaar dat ik ook niet publiciteit maak voor een zaak als het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Spelling hoort geen afgod te zijn, maar wel een coherent werkinstrument.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En tegelijkertijd moedig ik hen aan zichzelf aan het - zowel mentale als fysieke - ghetto waarin ze opgroeien te ontworstelen, waarbij ik hen op het hart blijf drukken dat ze hun eigen culturele erfgoed daarom nog niet moeten verkwanselen. Ik vertel hen dat ik dat als Vlaming zèlf ook niet deed/wil doen, en dat ik daarom niet inzie waarom zij dat wèl zouden moeten. Ik vertel hen ook hoe ik steeds meer walg van het hele 'enseignement de la Communauté française de Belgique', omdat ik hoe langer hoe minder inzie waarom die jongeren moeten georganiseerd worden in functie van een verstard en aan politieke onbenulligheid kapot gaand systeem, terwijl net dat systeem zou moeten georganiseerd worden in functie van hèn en hùn behoeften. Ik probeer ze tenslotte tot het anarchisme te bekeren, maar dan wel in het Nederlands ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeet nooit dat wie op twee hazen wil schieten, vaak zonder één haas thuis komt. Dat is niet zò ambisiteus. Toch niet in de hoofstad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Rhiannon : 5 december 2008 om 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En voor diegenen die meenden dat de lapsus uit het Waasland of Antwerpsn stamt: zoals ik hier al schreef komt de fout uit West-Vlaanderen. Daar bestond de verwarring 40 jaar geleden al, in Antwerpen en omgeving is die pas een vijftiental jaar terug opgedoken.
![]() |
![]() |
#489 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
Parlementslid
|
![]() Dat klopt, aan de kust bijvoorbeeld werd 40 jaar geleden al 'noemen' onveranderlijk in de plaats van 'heten' gebruikt. In dat plaatselijk dialect werd het dus zeker niet als een fout of als verwarrend aanzien. Maar voor alle andere regio's was het dat toen wel. Er zijn honderden zeer lokale dialecten in ons land. Het is niet omdat in één daarvan een 'aanvaarde fout' bon ton is, dat die ook in de overige niet zou worden aangevoeld als verkeerd.
![]() |
#492 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#493 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U ontkent dat element toch niet, hoop ik?! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#496 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ongetwijfeld, maar niets toont aan dat er in de plaats van de huidige bewoordingen geen nieuwe vormen kunnen komen. We zullen ook die mogelijke evolutie overleven zonder dat onze taal er armer op wordt, net zoals we het dualisme "kolen - koolen" ook best verwerkt hebben. Indertijd waren er ook mensen die woest reageren op die, in hun ogen, taalverarming.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
|
![]() Citaat:
Heel dat geval van gesloten en open lettergrepen lijkt me nogal moeilijk. Zijn ze nog talen waar men dat onder de knie moet krijgen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#498 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Communicatie door middel van taal berust op afspraken. Als we met zijn allen akkoord zijn dat we met de klank 'paard' het dier bedoelen waarop we vaak rijden, en dat we gebruiken voor allerlei andere taken, dan kunnen we communiceren.
Omdat dat dat soort afspraken nu eenmaal niet op een volksvergadering van alle Nederlandstaligen kan gemaakt worden, hebben we de basisregels vastgelegd in een grammatica en een lexicon. Wie van die basis afwijkt, loopt het risico niet altijd en overal begrepen te worden. Als ik bijvoorbeeld in Engeland de th uitspreek als t omdat ik die aparte klank niet onder de knie heb, dan zal men me vaak gewoon niet begrijpen of iets anders begrijpen. Denk aan toot in plaats van tooth, tems in plaats van Thames etc. Dit wetende, vraag ik me oprecht af hoe de militanten van een dooreengooien van noemen en heten, zich dat voorstellen. Ze hebben besloten dat "paard" voortaan ook "ezel" kan betekenen, dat terwijl "ezel" terzelfdertijd blijft bestaan en gebruikt wordt. Enkele vraagjes aan de voorstanders:
Ik zou daar graag eens een antwoord op zien, en één dat uitgaat van de communicatie-functie van taal (want tot nu toe lees ik vaak argumenten die op een nauwelijks verholen politieke agenda stoelen).
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 6 december 2008 om 10:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Juist dit element zorgde ervoor dat leerlingen heel wat moeite hadden om die spelling te beheersen: in het ene geval bestond er een verschillende dubbelvorm, in andere gevallen niet. Zo bijvoorbeeld mocht men niet "meren" en "meeren" schrijven (resp. een schip aanleggen en het meervoud van meer), maar steeds "meren" in de oude spelling. Er was dus geen logisch referentiekader om dat spellingsonderscheid te leren, maar slechts uren studeerwerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
|
![]() Citaat:
Het heeft misschien te maken met luiheid? Als we elkaar maar in de meeste gevallen begrijpen. Heeft misschien ook iets te maken met de (taal)pedagogie die in de angelsaksische landen komt. Jan zal dat weten: alles wat er in VL in het onderwijs verkondigd wordt, komt uit Amerika, Eng en NL. Daar zijn de scholen niet van allerbeste kwaliteit en komt het vaak neer op de kinderen wat bezighouden of slecht heel lage standaarden halen. Gevolg: het (taal)onderwijs moet communicatief zijn. Regels zijn niet belangrijk meer. |
|
![]() |
![]() |