![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#481 |
|
Europees Commissaris
|
In de gebiedende wijs en bij niet wederkerigheid echter zonder t....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 oktober 2012 om 12:21. |
|
|
|
|
|
#482 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De Vlaamse zorg is een effect van de etatisering 2.0.
Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 30 oktober 2012 om 12:34. |
|
|
|
|
|
|
#483 | |||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Geen van wat u schrijft is verder op welkdanige manier een indicatie dat dit een inherent onstabiele staatsvorm zou zijn. Als ik er u nog een voorbeeld zou geven, gaat u dan zeggen "Jaja goed, maar geef er mij eens drie!"? Kan u mij anderzijds een voorbeeld op de leest van Belgie geschoeid geven, als dat de maatstaf is? Citaat:
Dat alle problemen daarmee zijn opgelost zal niemand beweren, maar het betekent wel dat als A beleid X wil voeren en B beleid Y, dat ze dat dan allebei kunnen, daar waar dit nu niet kan. Ik zie daar geen nadeel in. |
|||
|
|
|
|
|
#484 |
|
Provinciaal Statenlid
|
|
|
|
|
|
|
#485 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Separatisme houdt voor mij in dat men streeft naar een volstrekt staatkundig onafhankelijk Vlaanderen. Dat houdt in dat er een onafhankelijkheidsverklaring komt, dat de Belgische grondwet ophoudt met van toepassing te zijn, idem met alle Belgische wetboeken, dat alle lidmaatschappen van de staat Belgie in internationale instanties niet meer van toepassing zijn op Vlaanderen, en zo meer. Dat houdt wel degelijk een aanzienlijk risico op institutionele chaos in, en dan begint de ruzie met rest-Belgie over gezamenlijk bezit nog maar. Dat gaat veel, veel verder dan enkel onafhankelijkheid van bestuur. Nogmaals, ik spreek over de praktijk van het oprichten van een nieuwe staat. Daartegenover staat een overgang van een federaal naar een confederaal model, dat kan gebeuren in een 'logische seconde', waarna er in se in de praktijk niets verandert. Achteraf wel, maar dan veel gecontroleerder. Daar maak ik inderdaad een onderscheid tussen separatistisch en confederalstisch denken. Het spijt mij als u dat hypocriet vindt, maar voor mij is de keuze duidelijk. |
|
|
|
|
|
|
#486 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is juist het effect van etatisering 2.0. Men rekent maar op de overheid om alles te financieren zonder dat dit homogeen of responsabiliserend gebeurt.
Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
|
|
|
|
#487 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Naast een paar hardcore liberaal ideologische bezwaren, zie ik geen reden om tegen de Vlaamse Zorgkas te zijn. Het geld is er, de nood is er, de Vlaamse Regering wendt hier haar middelen zeer goed aan. Laatst gewijzigd door Le Téméraire : 30 oktober 2012 om 13:50. |
|
|
|
|
|
|
#488 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Mijn punt is dat als België echt een confederatie wordt, er inderdaad een logische seconde is waarop de deelstukken onafhankelijk worden op een irreversibele manier. Ik besef wel dat er twee MANIEREN zijn om dat te doen, maar het resultaat is hetzelfde. De eerste manier is met veel tromgeroffel, een ronkende verklaring en zo voort. Dat wordt met "separatisten" geassocieerd. Indien na dat ronkende gedoe, ze rond de tafel gaan zitten om de boedelscheiding te organiseren, gaan er inderdaad nogal wat lijken uit de kast vallen. Maar 't is tenminste duidelijk. Men kan ook beslissen om toch nog dingen samen blijven te doen als het te ingewikkeld wordt. De tweede manier is door gewoon op een zeker ogenblik te zeggen dat het nu de deelstukken zijn die beslissen wat ze samen gaan doen. Omdat men in 't begin schrik gaat hebben van de lijken die uit de kast vallen, kan men inderdaad na die logische seconde zeggen dat men "voorlopig" voort zal doen zoals men bezig was, ook al mag men nu onafhankelijk van elkaar veto's stellen. Dat is de "confederale" weg. Welnu, hoewel de vorm anders is, is 't resultaat identiek hetzelfde. Want in het tweede geval kan er ELKE SECONDE een aantal lijken uit de kast vallen. In de eerste aanpak was het duidelijk, in de tweede aanpak zijn alle lijken potentieel uit de kast gevallen, maar elk van de partijen kan kiezen wanneer hij ergens een kastdeur opentrekt. Er is met andere woorden, totaal geen onderscheid. In die logische seconde zijn 2 (of meer) onafhankelijke soevereine staten ontstaan, die nog een gemeenschappelijk passief op te lossen hebben. In het "separatisten" doen wordt dat allemaal op tafel gelegd, en kan men eventueel terug lijken in de kast stoppen (door gaan samen te werken) ; in het "confederalisten" doen blijven de kasten daar met hun lijken, en kan elk van de partijen er op gelijk welk ogenblik zoveel opentrekken als-ie wil, maar ook kan iedereen verkiezen van voorlopig zekere potjes gedekt te houden. De Dexia manier van doen, zeg maar Want wat er gemeenschappelijk is aan de twee manieren van doen is dat er op die logische seconde de DWANG TOT AKKOORD verdwenen is. Het enige verschil tussen de twee is het tromgeroffel.
|
|
|
|
#489 |
|
Europees Commissaris
|
OK, nu ga ik dat boek van jou eens downloaden. En zet je eens rap op een verkiesbare plaats. We hebben mensen nodig die technologie en wetenschap kunnen uitleggen aan leken.
|
|
|
#490 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Het nooit verlaten van de Belgische 'koepel' maakt juridisch een enorm verschil. Daarentegen alles ineens willen doen zorgt voor onzekerheid zowel bij burgers als bedrijven. De manier waarop (zonder tromgeroffel) maakt het geheel van confederalisme veel werkbaarder dan abrupte onafhankelijkheid, en daardoor ook veel waarschijnlijker. Ik vind dat belangrijk. |
|
|
|
|
|
|
#491 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
De Vlaamse zorg is in hetzelfde bedje ziek als de federale sociale zekerheid. Ze gebruikt alternatieve financiering. Er zit geen enkele incentive ingebouwd om de overheid niet te veel op kosten te jagen. In tegendeel. Er is een incentive om er zoveel mogelijk van de budgetten te profiteren.
Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
||
|
|
|
|
|
#492 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Confederalisme is een doorgezette vorm van separatisme.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
|
|
|
|
#493 | |
|
|
Citaat:
Maar bon, het is sowieso toch een ongrondwettelijk orgaan.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
|
|
|
|
|
#494 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#495 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar moest dat allemaal lukken, dan was er zelfs geen confederatie nodig ! Dan zouden wij happy en vree kunnen leven in een federatie, want alles wat we belangrijk vinden, en waar we van mening over verschillen met onze franstalige partners, doen we toch al zelf ! De drang om naar een confederatie/onafhankelijkheid te gaan is nu net precies omdat onze franstalige partners die bevoegdheden NIET willen splitsen (essentieel omdat ze daar een groot financieel voordeel aan hebben). Maw, wanneer uw geidealiseerde weg naar confederatie er zou zijn, dan was-ie niet nodig ! Het grote verschil tussen een confederatie en een federatie is dat men in een confederatie akkoord moet zijn om iets gemeenschappelijk te doen, en in een federatie akkoord moet zijn om iets apart te doen. We zitten met kwiebussen die dingen niet apart willen doen en langs die weg ons nogal uitzuigen EN bestuur dat we zouden wensen niet mogelijk maakt. En zolang die in een federaal verband hun veto zetten op de splitsing van die bevoegdheden kan die er niet komen. De enige manier om dat toch te bekomen is dat de a priori toestand de splitsing is van alle bevoegdheden en dat zij dan akkoorden moeten bekomen met ons willen ze nog iets samen doen. Maar dan zijn beide stukken onafhankelijk he !
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 31 oktober 2012 om 07:09. |
|
|
|
|
|
|
#496 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het confederalisme staat tot het federalisme zoals de vrije markt staat tegenover een staatseconomie he.
|
|
|
|
#497 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Nope. Als de andere in een gedeelde materie iets diametraal anders wil, dan doe je elk gewoon je zin, maar dan alleen. Dat is dus het tegengestelde van een veto. |
|
|
|
|
|
|
#498 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En ik vind dat een goed idee, om kunnen te weigeren om op een vlak samen te werken als je daar je voordeel niet in vindt. Als de andere dat weet, dan zullen er enkel wederzijds gunstige samenwerkingen komen en zelfs maar voorgesteld worden, en dat kan enkel maar in ieders voordeel zijn. Dan bestaan er geen spelletjes meer van "ik heb U bij de ballen voor dit, en nu moet gij dat".
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 31 oktober 2012 om 09:04. |
|
|
|
|
|
|
#499 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Met andere woorden, nu kunnen de Franstaligen alles blokkeren en immobiliseren, want het status quo is in hun voordeel, ook als dat flagrant in het nadeel van Vlaanderen is. In een confederale logica, waarbij we ab initio alles samen doen wat we nu samen doen, heeft men er alle belang bij om ervoor te zorgen dat Vlamingen ook nog een toegevoegde waarde zien in die samenwerking. Is dat niet de hele bedoeling van samenwerking? De som is groter dan de delen? Ik geloof dat er samenwerking mogelijk is op een behoorlijk aantal gebieden die voor beiden vruchtbaar kan zijn. Op een aantal gebieden niet, en dan is het toepasselijk om dat apart te doen. Je hebt wel gelijk dat voor een overgang naar een confederatie de handtekening van de Franstaligen nodig is. Als ze die weigeren, dan moeten de Vlamingen weigeren om een regering te vormen, en blijft alleen de wederzijdse onafhankelijkheid over als optie. Dat is dus niet mijn voorkeur, maar cru gesteld zijn er voordelen aan de andere de beslissing te laten nemen. |
|
|
|
|
|
|
#500 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er is wellicht (op dit ogenblik) géén meerderheid in Vlaanderen voor volledige onafhankelijkheid. Maar die is er wél zijn voor een volwaardige confederale staat. En, in tegenstelling tot wat hier tot vervelens toe altijd maar opnieuw wordt gemekkerd, hoeft dit niet gepaard te gaan met een voorafgaande onafhankelijkheidsverklaring. Het volstaat artikel 35 van de huidige Belgische grendelgrondwet zodanig uit te werken dat aan het federale niveau alleen nog Defensie en Buitenlandse Zaken worden overgelaten. Tegelijkertijd zou die grendelgrondwet kunnen hervormd worden zodat al die ondemocratische alarmbel- , belangenconflict- en bijzondere meerderheidsprocedures eruit gewipt worden. Dan krijgen we een toestand van een de facto confederatie. De meest prangende vraag is evenwel hoe de francofoontjes zullen reageren op het aandringen van de Vlamingen op een confederatie. Ik verwacht dat ze zich in alle bochten zullen wringen om dergelijke confederatie zoveel mogelijk uit te hollen zodat de transfers zoveel mogelijk blijven (liefst met zo weinig mogelijk transparantie), de responsabilizering van de deelstaten zo klein mogelijk blijft en de beleidsbevoegdheid van het confederale niveau zo groot mogelijk. Als we daarin toegeven, dan worden we voor de n-de maal met een kluitje het riet ingestuurd. Inzake de inhoud van dergelijke de facto-confederatie mogen we in geen geval ons laten inpakken. En als we daarin consequent zijn, dan verwacht ik dat de francofonen de boel zelf zullen opblazen en het einde van la Belgique zullen inluiden.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 31 oktober 2012 om 09:10. |
|
|
|
|