Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2014, 16:04   #481
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Theoretische bekommeringen zijn irrelevant.
Dan moet men ook geen algemeenheden poneren als "onderwijs is een kernfunctie van de staat" of zo he.
Oud 1 augustus 2014, 16:07   #482
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nota Bene Bekijk bericht
Nee, McDonald's kan in dat geval natuurlijk ook "diploma's" uitreiken (en doet dat trouwens nu al).

Parvenu's als jij verdienen gewoon geen door de overheid gesubsidieerd onderwijs.
Tiens, plots geldt de "solidariteit" en de gelijke kansen niet meer, als de andere er niet de juiste ideeën op nahoudt
Oud 1 augustus 2014, 16:07   #483
Nota Bene
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Zijn vader is een dik vet uitgezet varken met een blubberpens en een zwart bakkes van de drank.

Niet meteen een elitarist zou ik zeggen.
Het is de Belgische staat die trakteert, hé. Hoe zou je zelf zijn?
Oud 1 augustus 2014, 16:16   #484
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is de Belgische staat die trakteert, hé. Hoe zou je zelf zijn?
Inderdaad. Maar het is niet de Belgische staat die tracteert. Het is de Belgische staat die de belastingbetaler verplicht om te trakteren.
Oud 1 augustus 2014, 16:24   #485
Nota Bene
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tiens, plots geldt de "solidariteit" en de gelijke kansen niet meer, als de andere er niet de juiste ideeën op nahoudt
Een liberaal kan altijd verhuizen naar liberalere oorden. "Stemmen met de voeten" heet dat in hun idioom.

Als het dus zo goed is in de VS, wel, dat men dan gewoon verhuist. En de VS of de Angelsaksische wereld beginnen in zekere zin al in Nederland, waar de universiteiten en de ziekteverzekeringen veel duurder zijn (en de kwaliteit van onderwijs en gezondheidszorg ook navenant slechter).

Niemand verplicht een liberale parasiet (free rider) om "solidair" te zijn.
Oud 1 augustus 2014, 16:29   #486
Nota Bene
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
!!!

“De flaminganten van vandaag zijn de franskiljons van gisteren.”

Tja u zegt nu zoiets. En nog niet eens fout. Flaminganten steunen inderdaad de superrijke elite en zijn er de lakeien van.

Eentje om in te kaderen! Ik ga daar mijn handtekening van maken.
Oud 1 augustus 2014, 16:32   #487
december
Banneling

Standaard

Citaat:
Een liberaal kan altijd verhuizen naar liberalere oorden. "Stemmen met de voeten" heet dat in hun idioom.

Als het dus zo goed is in de VS, wel, dat men dan gewoon verhuist. En de VS of de Angelsaksische wereld beginnen in zekere zin al in Nederland, waar de universiteiten en de ziekteverzekeringen veel duurder zijn (en de kwaliteit van onderwijs en gezondheidszorg ook navenant slechter).

Ik dacht dat België gesticht was door liberalen en katholieken? Wij waren hier eerst!
december is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 16:32   #488
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

In de VS betaal je wel een heel pak meer belastingen dan wat hij gewend is hoor
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 16:42   #489
Nota Bene
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Maar het is niet de Belgische staat die tracteert. Het is de Belgische staat die de belastingbetaler verplicht om te trakteren.
En die Belgische staat is op zich niet meer dan een abstractie van een aantal politieke partijen en belangengroepen. Zelfbediening, met andere woorden.

Dus: waarom zou je als belgicistische of als Vlaams-nationalistische liberaal de staat waarmee je jezelf bedient afschaffen, als je hem via verkiezingen ook gewoon zelf in handen kunt nemen (of je aandeel erin kunt vergroten).

Met liberalisme kun je geen egoïsme of parasitisme bestrijden, zoals je ook geen kwaad met kwaad kunt bestrijden. De kortste weg naar eigen profijt - hetzij voor partijen, hetzij voor banken en grote bedrijven - gaat nu eenmaal over die corrupt geworden staat. Geld stinkt niet...

Laatst gewijzigd door Nota Bene : 1 augustus 2014 om 16:50.
Nota Bene is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 16:57   #490
Nota Bene
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door december Bekijk bericht
Ik dacht dat België gesticht was door liberalen en katholieken? Wij waren hier eerst!
Je bent dus een aanhanger van twee Monsterverbonden, zo te zien aan je NAVO-avatar. Dat van 1830 en dat van 1949.

Ik weet niet welk van beide ik het grootste historische ongeluk moet vinden.
Oud 1 augustus 2014, 17:16   #491
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dewelke ?
De aankoopprijs van de grond, het bouwen van de school, om maar een paar voorbeelden te geven.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 17:19   #492
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Niets belet je om liberale oorden op te zoeken, toch?
Die cursus heeft hij nog niet gehad.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 18:29   #493
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De aankoopprijs van de grond, het bouwen van de school, om maar een paar voorbeelden te geven.
Dat zit in de huurprijs van de lokalen he.
Oud 1 augustus 2014, 18:34   #494
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En die Belgische staat is op zich niet meer dan een abstractie van een aantal politieke partijen en belangengroepen. Zelfbediening, met andere woorden.

Dus: waarom zou je als belgicistische of als Vlaams-nationalistische liberaal de staat waarmee je jezelf bedient afschaffen, als je hem via verkiezingen ook gewoon zelf in handen kunt nemen (of je aandeel erin kunt vergroten).
DAT, mijn beste, is de illusie waar elke kritiek op het nouveau regime in gesmoord wordt. Want dat is onmogelijk. Tegen dat je een politieke beweging op gang hebt gebracht die electoraal zwaar genoeg begint te wegen, heb je ondertussen zelf al zo een grote machinerie opgezet dat je zelf deel uit maakt van het systeem. Want verkiezingen win je niet alleen. Die win je met een grote ploeg. En die ploeg "wil ook wel eens wat".
(kijk naar de N-VA)

Die smoes (verkiezingen, en je hebt het dus zelf gewild) heeft men bedacht toen men guillotines op grote markten begon te vrezen. En kijk ! Het werkt ! Nog nooit zoveel vrijheidsberoving door de staatsbende. Gelijk welke antieke vorst die hetzelfde zou doen als onze staten, zou stande pede een kopje kleiner gemaakt worden door het volk. Maar de smoes van de verkiezingen smoort elke vorm van protest in de kiem...

Citaat:
Met liberalisme kun je geen egoïsme of parasitisme bestrijden, zoals je ook geen kwaad met kwaad kunt bestrijden. De kortste weg naar eigen profijt - hetzij voor partijen, hetzij voor banken en grote bedrijven - gaat nu eenmaal over die corrupt geworden staat. Geld stinkt niet...
Voila. Maar liberalisme dient niet om egoisme te BESTRIJDEN. Egoisme is nu eenmaal het kenmerk van een bewust individu. Als een individu niet egoistisch is, dan is het geen bewust individu (het is niet bewust, of het is geen individu, maar een mierenkolonie).

Liberalisme is het aangepaste systeem om met egoistische individuen om te gaan. Liberalisme is het systeem dat de positieve kant van het onvermijdelijk egoisme naar voren brengt.

Het verschil tussen liberalisme en elke vorm van "dictatuur" (zodra je liberalisme verlaat, zit je met dwingelandij, he), is dat er in een "dictatuur"
meer dwangmatige macht in de handen is van egoisten dan in een liberale maatschappij. Liberalisme minimaliseert de hefboom van de macht (van de staat) in de handen van de egoisten (die aan de staat zitten).

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2014 om 18:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 18:44   #495
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook wat ik fiscaal gedaan heb. Maar de VS is ook niet zo een interessante plek, omdat je daar wel economisch veel meer liberalisme vindt, maar aan de andere kant wordt je toch weer fiscaal afgeroomd, maar deze keer niet om "solidair" te zijn, maar wel om de halve wereld plat te bombarderen.

Nu, eerlijk gezegd, ik heb wel spijt van mijn kans niet gewaagd te hebben. Nu is het wat laat. Ik heb familie die naar ginder getrokken is, en het heeft hun geen windeieren gelegd.

Citaat:
Je moet mij eens uitleggen wat een liberale parasiet is. Van wie steelt die ? Op wiens kosten leeft die ?

Voor mij is een parasiet iemand die aan de ontvangende kant van de solidariteit met een geweer tegen uw slaap, staat.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2014 om 18:45.
Oud 1 augustus 2014, 19:59   #496
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is ook wat ik fiscaal gedaan heb. Maar de VS is ook niet zo een interessante plek, omdat je daar wel economisch veel meer liberalisme vindt, maar aan de andere kant wordt je toch weer fiscaal afgeroomd, maar deze keer niet om "solidair" te zijn, maar wel om de halve wereld plat te bombarderen.

Nu, eerlijk gezegd, ik heb wel spijt van mijn kans niet gewaagd te hebben. Nu is het wat laat. Ik heb familie die naar ginder getrokken is, en het heeft hun geen windeieren gelegd.

Je moet mij eens uitleggen wat een liberale parasiet is. Van wie steelt die ? Op wiens kosten leeft die ?

Voor mij is een parasiet iemand die aan de ontvangende kant van de solidariteit met een geweer tegen uw slaap, staat.
Van de Franse staat in uw geval.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2014, 20:08   #497
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Van de Franse staat in uw geval.
Ok, maar dat is niet als liberaal he ! Ik ben liberaal op het forum hier, omdat het hier gaat over ideaal beelden. In de praktijk pas ik mij aan aan de regels die gelden, en dan is het beter om van de staat te profiteren. Dan is dat niet in hoedanigheid van liberaal natuurlijk. Ik ben lid van een communistische vakbond.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2014 om 20:09.
Oud 1 augustus 2014, 20:41   #498
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok, maar dat is niet als liberaal he ! Ik ben liberaal op het forum hier, omdat het hier gaat over ideaal beelden. In de praktijk pas ik mij aan aan de regels die gelden, en dan is het beter om van de staat te profiteren. Dan is dat niet in hoedanigheid van liberaal natuurlijk. Ik ben lid van een communistische vakbond.
Sta me toe dat een beetje vreemde houding te vinden, met alle respect voor u en uw werk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2014, 06:37   #499
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Sta me toe dat een beetje vreemde houding te vinden, met alle respect voor u en uw werk.
Nog eens: het is niet omdat ik er van overtuigd ben dat de maatschappelijke regels anders zouden moeten zijn, omdat ik denk dat als de mensen in die andere regels zouden geplaatst worden, de maatschappij beter zou functioneren, dat ik niet volgens de huidige regels die mij opgedrongen worden, ga spelen, he.

Ik optimiseer voor mezelf volgens de huidige regels. Ik doe daarvoor dingen waarvan ik denk dat ze principieel verkeerd zijn, en dat het beter zou zijn mochten die niet mogelijk zijn. Ik denk dat die dingen juist een van de redenen zijn waarom er zoveel problemen zijn. Maar gezien ze mogelijk zijn, maken ze deel uit van mijn eigen optimisering he. Mijn doel is niet om de maatschappij problemen te vermijden, maar om mijzelf het zo goed mogelijk laten te hebben volgens het huidige systeem.

Het is zoals die voetballer die denkt dat voetbal een beter spel zou zijn mochten kopstoten niet kunnen. Dat wil niet zeggen dat hij niet volgens de huidige regels zal spelen, en kopstoten gebruiken om doelpunten te scoren. Maar hij kan ervan overtuigd zijn dat het voetbalspel daardoor eigenlijk niet goed verloopt. Maar zijn functie is niet van het spel goed doen te verlopen, maar wel van doelpunten te scoren, volgens de huidige regels, he.

Of als ander voorbeeld: een voetballer die denkt dat het verkeerd is om comedie te spelen op het terrein en de scheidsrechter verkeerde beslissingen laten te nemen. Het kan zijn dat die speler vindt dat video arbitrage beter zou zijn, om al die comedianten een gele kaart te geven. Maar zolang er geen video arbitrage is zal hij uiteraard zichzelf ook als een Italiaan op de grond laten vallen om trachten een strafschop voor zijn kamp te bekomen op onrechtmatige manier he.

Of nog een voorbeeld: iemand die opgeroepen is als soldaat om ergens tegen een vreemd leger gaan te vechten. Hij kan vinden dat het totaal verkeerd is om mensen die hij niet kent zomaar op bevel gaan af te knallen, of om dorpen zomaar te bombarderen. Maar hij zal het toch doen, omdat dat voor hem de beste oplossing is, en moeilijk doen daarover veel ambras kan geven. Hij zal zich misschien zelfs met veel overgave toespitsen op het afknallen van zoveel mogelijk anderen, om een promotie te bekomen.

Als dusdanig handel ik niet "zoals een liberaal in een liberaal systeem". Ik handel volgens de huidige regels die niet liberaal zijn. Daardoor doe ik dingen waarvan ik principieel vind dat ze verkeerd zijn.

Maar ik zou kunnen zeggen dat ik fundamenteel wel als een liberaal handel: ik optimiseer voor mijzelf. Echter, ik denk dat iedereen zo is, ook (vooral) mensen die geen liberaal standpunt innemen. Ik denk dat het een universele menselijke eigenschap is om voor zichzelf te optimiseren. En die gedachte ligt juist aan de basis van mijn opinie dat een liberale samenleving daar beter aan aangepast is dan de huidige.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 augustus 2014 om 06:44.
Oud 2 augustus 2014, 06:42   #500
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Kost inderdaad veel, zeer veel geld.
De Vlaamse regering wil hierin extra middelen steken omdat de vorige minister van onderwijs dit nagelaten heeft onder het motto: "muren protesteren niet".
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be