![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou naast de vreselijke oorlog de regel: "Twee 'honden' (EU/Oekraïne) vechten om een been en de derde (China?) loopt er met heen kunnen opgaan????
![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het blijft verwonderlijk : een regime dat het tweede sterkste leger ter wereld heeft en dat dan in de praktijk een enorm aantal blunders maakt en zichzelf op het terrein totaal vast maneuvreert... Een waardeloze logistiek, waarbij ze zelf de fouten herhalen die de fransen en duitsers hun aanval hebben gekost... Dat wil toch zeggen dat hun generaals dit totaal niet hebben weten voor te bereiden ? Logistieke bevoorrading is toch HET voorbeeld van iets dat je niet kunt improviseren ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nazi-Duitsland heeft zelfs meer dan 3 jaar gevochten in Rusland. Ook in gebieden waar het warmer is dan hier in de winter. Maar ze liepen vast door gebrek aan bevoorrading. En door foute prioriteiten van de Nazi-leiding. Vergeet niet de ze op slechts 30km van Moskou stonden, toen Hitler het bevel liet geven om niet verder te trekken en eerst Leningrad en de zuidelijke olievelden te veroveren. Pas in april 1944 kon de Nazi dreiging rond Moskou opgeruimd worden die was begonnen eind augustus 1941. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook in de Winteroorlog, oorlog Finland-Sovjet unie 30 november 1939 - 13 maart 1940, werd brandhout gemaakt van het Russische leger. Finland ging toen uiteindelijk akkoord met de Russische vredesvoorwaarden, omdat het geen eeuwige oorlog kon blijven voeren tegen het Rode Leger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar waar ik me over verwonder, is dat hun militairen blijkbaar niets leerden uit de geschiedenis. Ongeveer 10 jaar geleden zijn ze met een gigantisch investeringsprogramma gestart om het oude leger te moderniseren en tegelijk kleiner te maken. Nieuwe tanks, nieuwe straaljagers, gigantische hoeveelheden raketten enz enz. Maar opnieuw maken ze de klassieke fouten die de militaire geschiedenis hen nochtans kan leren, door geen aandacht te hebben voor logistiek en bevoorrading. En nu staan ze daar met een gigantische kolonne tanks al 2 weken vast voor Kiev. Een echt rommeltje dus... (voor alle duidelijkheid : maar best voor Oekraïne dat het zulke klunzen zijn...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://taskandpurpose.com/analysis/...-was-worth-it/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je ook maar een minimaal verstand hebt van lobby's, belangen dan weet je goed genoeg dat dat niet het geval was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij dat laatste hoort ook de logistiek. Een vloot van honderden vrachtwagens, die van alles en nog wat dienen te vervoeren in allerlei omgevingen zijn geen trein op de sporen. Bij hetgeen zich nu afspeelt in Oekraïne kunnen nog andere factoren gelden. Ik ben verbaasd over het geringe aantal slachtoffers. Ik krijg beslist de indruk dat de Russen weinig burgerslachtoffers wensen te maken en de civiele infrastructuur ook wensen te sparen. Ze willen Oekraïne aan de onderhandelingstafel te krijgen door beetje bij beetje zijn legerinfrastructuur te vernietigen. Vandaag kan men geen enkel kanaal nog geloven. De propaganda-oorlog verloopt heftiger dan de militaire oorlog.
![]() |
![]() |
#491 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 17 maart 2022 om 17:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#492 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2 ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#493 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#495 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het laatste wat de Chinezen wensen is dat zij ook gewrongen gaan worden met economische maatregelen. Ze gaan het strict minimum doen en niet opeens grote maten met Rusland gaan spelen, die een economische dwerg blijft. In dat geval hebben zij een veel groter voordeel van niet de EU en de VS voor het hoofd te stoten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#496 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik stop met het aansteken van kaarsen en het leveren van brillen aan het half dozijn uilen of (betaalde) extremisten op dit forum, time wil tell |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#497 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De weinige Russische Luchtmacht die in actie gekomen is had het al moeilijk met de Oekrainse luchtverdediging (met oude S-300 systemen),allerlei soviet-style IR manpads en natuurlijk de machtige Stingers....
Deze luchtafweersystemen zijn radargeleid dan wel Infraroodgeleid en er zijn uiteindelijk wel afweermethoden waardoor niet ieder schot raak kan zijn...Bovendien zijn de projectielen maar net supersonisch.... ...maar het wordt erger,veel erger...voor de Russen. Het VK heeft al aangegeven dat er reeds "Starstreaks" in Oekraine zijn en ze gaan verder met leveren tot een niet medegedeeld aantal. Die "Starstreak",die bestaat in versies als MANPAD maar ook voor montage op stellingen en voertuigen werkt middels het "belichten" van een doelwit met een laserstraal en het afvuren van een ultrasnelle raket (Mach 3!!) die als een beam-rider naar het doel vliegt en zodra zijn brandstof op is,of als het dichtbij genoeg is,3 wolfram pijlen afvuurt...... Deze enorme snelheid maakt het bijna onmogelijk te ontsnappen,en er bestaat niks dat vliegt dat onbeschadigd zulke wolfram pijlen kan "opeten"...het is bijna anti-tankmunitie! Het bereik zou maximaal 5 km zijn,maar in de praktijk hebben de Oekrainers straks al een "no fly zone".....voor de Russische luchtmacht. Laatst gewijzigd door kelt : 17 maart 2022 om 19:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#498 | |
|
![]() Intussen blijven er maar filmpjes opduiken die je toch echt vragen doen stellen over de Russische krijgskennis, of het eerder het totale gebrek daaraan. Zoals dit er zijn er bijzonder veel: tank in bebouwde omgeving zonder ook maar iets van infanterie in de buurt, de gevolgen zijn navenant.
https://www.youtube.com/watch?v=UD8A18rM9oU
![]() |
![]() |
![]() |
#499 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 18 maart 2022 om 06:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Silver Lining als bijproduct van de 'Putin-Ukraiense' oorlog: Xi en zijn bevolking zijn meer landbouwers i.p.v. boerkes en leren heel veel van de blaffende Rus en zijn roedel. Wat kunst & vliegwerk zal nodig blijven om zijn leiband strak te houden maar daar kan je China misschien wel wat meer voor vertrouwen: hopen opgedane ervaring met de Noord-Koreaanse KIMchi clan en dat is geen gemakkelijke dynastie/regime. Ik kan me anderzijds grotendeels terugvinden in de postings van o.a. Gipsy ter zake. Ik denk ook dat ROC op dit ogenblik veiliger staat om niet militair door de PRC te worden ingelijfd. Hopen maar.
![]() |