![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 |
Banneling
|
![]() Primatoloog Frans de Waal.
http://www.nujij.nl/wetenschap/frans...22225004.lynkx Om te beginnen. Mocht je eens gaan neuzen op academische sites waar ze journals publiceren omtrent sociologie en moraliteit dan vind je wel meer van dergelijke conclusies. |
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wil het zeggen dat de aangeboren moraal in zowat alle verschillende culturen doorheen de geschiedenis dezelfde is?
![]() |
![]() |
![]() |
#503 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#504 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij hebt Frans de Waal wel verkeerd begrepen.
Moraal is niet aangeboren. Dat zou een ernstige versimpeling zijn van zijn onderzoeken en andere onderzoeken . Het gene dat voor een groot deel is aangeboren, is datgene dat ons ertoe drijft ons te gedragen volgens een bepaalde moraal, namelijk "empathie". Dat klinkt misschien als een nuance verschil, maar toch is het een belangrijk nuance verschil. Laatst gewijzigd door Nietzsche : 5 juli 2013 om 17:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#505 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waar haalt u het vandaan dat een andere burger zou willen discrimineren omwille van zijn seksuele voorkeur die ik niet deel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast lijkt me de wereld wel iets groter dan het Verre Oosten. U sprak over de voorabrahamitische religies. Dus, hoe zat dat bij de heidense Grieken, Romeinen, Etrusken, Feniciërs, Perzen, Germanen, Kelten, enzovoort? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen zie ik niet waarin dat bovenstaande mini-artikeltje ook maar iets aantoont van wat u beweert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is namelijk wat de samenleving bindt en het geheel weergeeft van normen en waarden die als richtlijn dienen bij onderlinge interacties tussen mensen maar ook onderhevig zijn aan verandering, subculturen, opvoeding, sociale positie enz... Moraal wordt dus bepaald door cultuur, de geschiedenis die tot een geheel van normen en waarden komt. Aangeboren moraal bestaat niet hoor. Een mens wordt wel geboren met eigenschappen maar niet met morele opvattingen. Die worden steeds aangeleerd, maar eigenschappen bepalen wel hoe je daar mee omgaan of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schreef ik dit? Nee, ik schreef dat u gerust afwijkende morele principes erop na kunt houden, maar dat u daar niet naar mag handelen, u vroeg uitleg, die kreeg u dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waar het(?) zat? In de achterkant zeker,hé. |
|
![]() |
![]() |