![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#522 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
heeft een vliegtuig nakomelingen? heeft een vliegtuig genetisch materiaal? vinden er kleine veranderingen plaats in dat genetisch materiaal die overgedragen worden op de nakomelingen? Indien je driemaal NEE antwoordt, waarom blijf je dit dan aanhalen om de onzin van de evolutietheorie aan te tonen? Een theorie waarin het hebben van genetisch materiaal dat aan veranderingen onderhevig is, en die overgedragen kunnen worden aan de nakomelingen, centraal staat? het wil maar niet doordringen eh Paulus?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoals in elke groep, zit er ook kaf in de rangen van de wetenschappers. Die lui worden er vroeg of laat toch uitgezeefd hoor, en wel omdat de wetenschappelijke methode bij uitstek empirisch is, en elke vervalsing vroeg of laat aan het licht komt. Bij mijn weten echter heeft geen enkele wetenschappelijke vervalsing het lang volgehouden. Hoogstens een paar jaar of zo, maar zeker geen 150 jaar lang. Nochtans houdt de kerngedachte van de evolutieleer - nl. dat de best aan de omstandigheden aangepaste levensvormen het meeste kans maken op procreatie - al 150 jaar moeiteloos stand. Als die kerngedachte gecorreleerd wordt aan de biogenese (of erger nog: zelfs de abiogenese) dan is dat op volstrekt onwetenschappelijke gronden. Het is kenmerkend hoe je dit verband steevast terugvindt in creationistische kringen. Nogmaals, het is een uitvindsel van de creationisten, niks meer, niks minder. Dus herhaal ik mijn vraag of jij op school geconfronteerd werd met bewijzen van het verband tussen evolutie en biogenese (of abiogenese). Zelf heb ik nooit weet gehad van dergelijke verbanden, en geloof me vrij: ik lag zelden te slapen tijdens de les, en mijn schoolresultaten waren over het algemeen méér dan behoorlijk. Citaat:
Citaat:
Uiteraard is de vakomkadering in de lagere heel wat minder: hoe kan je nu van één en dezelfde onderwijzer die zowat alle vakken moet geven verwachten dat hij altijd een strikt onderscheid hanteert. Precies daarom krijgen middelbare scholieren les van vakleerkrachten, die elk hun vakgebied, waarvoor in het lager enkel een aanzet wordt gegeven, verder uitdiepen en afbakenen. Vandaar ook het verzoek vanwege mijn biologieleraar indertijd onze vraag naar het ontstaan van het leven te stellen aan zijn collega scheikunde die volgens hem véél beter geplaatst was om die vraag te beantwoorden. Daarenboven stel je dat men je vertelde...
En daar wringt hem net het schoentje bij creationisten. De aanname dat het leven toevallig ontstond is tot op heden niet bewezen. Het wetenschappelijk onderzoek is volop bezig, maar geen enkele min of meer definitieve conclusie werd er al getrokken. Men wéét zelfs niet waar het leven ontstond. Sommigen denken in de diepzee, anderen in de hete magmabrij van vulkanen, en nog anderen denken dat een komeetinslag het leven vanuit de ruimte op aarde bracht. Wetenschappers zijn het hier nog lang niet over eens. En die (voorlopig onbesliste) stand van zaken inzake de biogenese projecteren creationisten dan meteen ook maar op de evolutieleer, die iets gans anders bestudeert en waarvoor de bewijsvoering juist verpletterend zwaar is. Zo zwaar dat, zelfs al zou de helft van alle gevonden fossielen vervalst zijn - quod non, laat dit duidelijk wezen - de andere helft nog méér dan ruimschoots zou volstaan om de kerngedachte van de evolutieleer te blijven erkennen als zijnde juist. Ik weet niet of je iets van muziek kent, maar de hele redenering dat de twijfels omtrent de biogenese op godweetwelke gronden overgedragen worden op de evolutieleer doet me denken aan wat je in de muziek een "cadens" noemt: het voorlaatste akkoord wordt opzettelijk nogal dissonant (onwelluidend) gecomponeerd, zodat het laatste (consonante, welluidende) akkoord juist extra opvalt en goed het einde van een muziekstuk markeert. Weinig geschoolde muzikanten laten zich vaak daardoor in de war brengen, denken dat het voorlaatste akkoord een "fout" is, vervangen het door een consonant akkoord, waardoor het laatste akkoord zijn kracht verliest en plots heel "flauw" klinkt. Wat die niet-geschoolde muzikanten dan de kritiek ontlokt dat ook dat laatste akkoord "slecht" klinkt, en dat die componist zijn job helemaal niet kent. Eén van mijn collega-organisten hier is zo iemand. Ik beklaag het koor en de (overigens zeer bekwame) koorleidster die door hem begeleid worden. En creationisten vergelijk ik met dergelijke dilletanten: het voorlaatste akkoord (de biogenese) klinkt in hun oren niet goed, ze rommelen er dan maar wat mee aan, zodat ook het slotakkoord (de evolutieleer) zijn brillance verliest en ze die op haar beurt kunnen bekritiseren. Tja, hoe leer je dissonanten in de muziek waarderen? Door veel muziek te beluisteren met een kritisch oor, zodat je de functie van dissonanten - het opwekken van een spanningsveld - begrijpt, waardoor de consonant - het weer neerleggen van dat spanningsveld - des te mooier en rijker klinkt. En hoe leer je "dissonanten" in de wetenschap waarderen? Door veel aan wetenschap te doen, of er over te lezen - populariserende litteratuur zat - zodat je tenminste begrijpt waarom de biogenese nog geen sluitende wetenschappelijke verklaring heeft, maar hetgeen dat erop volgt - de evolutieleer, het "slotakkoord", iets totaal anders en nieuws - toch zijn waarde behoudt en zelfs vermeerderd ziet. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#524 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat "evolutionisten" de schoolgaande jeugd dus hebben volgepropt met allerlei (uit de lucht gegrepen) verbanden tussen de biogenese en de evolutie is hiermee toch wel voldoende ontkracht, mag ik hopen. Integendeel, net als ik maakt Driewerf (en vele anderen met hem) perfect het onderscheid tussen de biogenese en de evolutieleer. Het zijn juist de creationisten die dat onderscheid systematisch niét maken. Je moet wel op de juiste man schieten hé: degene die een stommiteit begáát, niet degene die met de gevolgen daarvan opgescheept zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |||
|
![]() Citaat:
Over micro en macro evolutie : Klik! Betreffende de aangroei van genkapitaal bij de evolutie van soorten deze kleine selectie artikelen : Klik! Verdere links over genetische duplicaties en verdubbelingen : * 1 * 2 * 3 * 4 * 5 Gen duplicatie versus ID : Klik! Repeat-induced point mutation ( RIP ) en evolutie door genduplicaties : Klik! Informatie toename : Klik! Nylon etende bacterie : Klik! En de vele extremofielen en andere bacteries die worden gebruikt ( en zich ontwikkelden ) om nieuwe synthetisch onstane vervuilende chemische produkten op te ruimen. Mutaties en het ontstaan van nieuwe genen. Weerlegging van Peter Scheele's argument dat door ( chromosomale ) mutaties geen nieuwe genen kunnen ontstaan : Klik! Tenslotte, hier een paar artikels over onderzoek naar mogelijke macromutaties. Klik! Uit welke deze teaser : Citaat:
Klik! Uit welke deze teaser : Citaat:
Zo Paulus, wat is jou kritiek op deze bovenstaande artikelen ? Liefst op die wijze geformuleerd dat zelfs een leek dit makkelijk kan begrijpen. Ik wens je alvast een leuk en lang leven zodat je voorlopig rustig jou kritieken op duizenden wetenschappelijke onderzoeken kunt afwerken.
Laatst gewijzigd door Andro : 18 augustus 2008 om 09:38. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#526 | |
|
![]() Citaat:
Jij laat sotto voce hier doorschemeren dat de evolutietheorie aanvaard wordt omdat iedereen het zo zegt. Terwijl het uiteraard omgekeerd is, de evolutietheorie wordt door iedereen (idereen die er een beetje toedoet) omdat ze correct is. maar blijkbaar krijg jij dat niet uit je pen.
![]() |
![]() |
#527 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik trek even een parallel met jouw redenering hierboven en het verschil in benadering van de Bijbel door christenen versus de Koran door moslims. Moslims geloven dat iets waar is, omdat het in de Koran staat. Christenen geloven dat iets in de Bijbel staat, omdat het wáár is. Precies het omgekeerde. De wetenschappelijke methode beoogt dat een conclusie getrokken wordt omdat ze empirisch als wáár wordt aangetoond. Als zodanig staat de wetenschappelijke methode stukken dichter bij de christelijke benadering van de Bijbel dan bij de islamitische benadering van de Koran. Maar in jouw redenering draai je de zaken om en ga je ervan uit dat wetenschappers iets geloven omdat een bepaalde wetenschappelijke conclusie in het verleden dat zo bepaalt. Dus de "islamitische" benadering. Sorry, zo werkt wetenschap nu eenmaal niét. Vanaf het ogenblik dat wetenschappers twijfelen aan voorheen getrokken conclusies, worden die conclusies opnieuw onderzocht. Dat is meermaals ook de evolutieleer overkomen. Niettemin... blijkt die evolutieleer een stevige knaap. Het is niet zo dat zij boven alle twijfel verheven is. Het is veeleer zo dat elke twijfel totnogtoe er weinig greep op vermocht te hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al wat jij doet is beamen dat een cel inderdaad veel geavanceerder is dan een vliegtuig. Snap je dan niet dat dit geen argument is tegen wat ik zeg maar juist mijn vergelijking bevestigt? Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 18 augustus 2008 om 12:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Snap je het verschil tussen een vliegtuig en een cel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor wat betreft de cellen; gaat het hierover: http://en.wikipedia.org/wiki/Protozoa of heeft u het over lichaamscellen? Als dat laatste zo is, over welke cellen uit welk lichaam dan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#532 |
Minister-President
|
![]() Eerste cellen waren bacteriën, wat heb je nodig: lipiden die spontaan compartimenten vormen(micellen), die zitten ook in je mayonaise(ja, echt waar), eiwitten, ontstaan spontaan, zie Urey-Miller, en dan nog wat zuren voor de energie, et voila, repilecerend organisme. Niet zo complex als je denkt dus...
![]() |
#533 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een essentieel aspect van de evolutietheorie is het genetisch materiaal, en de geleidelijke veranderingen in dat DNA dat zich na verloop van tijd kunnen opstapelen, en zo aanleiding kunnen geven, door overerving, tot nieuwe soorten. Waarom, en gelieve nu eens een antwoord te geven hierop, wil je dit vergelijken met iets dat al deze dingen niet doet/heeft? Is het omdat je het concept evolutie niet begrijpt? En nog iets, beste Paulus, irreducible complexity, waar je je op beroept door met het complexe van de cel te schermen, is al met de grond gelijk gemaakt.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar de comlplexiteit van het eerste leven wordt nogal eens overschat, dat probeerde ik duidelijk te maken. Een bacteriële cel is in scheikundig en genetisch opzicht eenvoudig te noemen. Daarnaast is complexiteit een arbitraire eigenschap en in een discussie overbodig.
![]() |
![]() |
#536 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#537 | |
|
![]() Citaat:
Het door creationisten veelgebruikte argument van irreducible complexicity is trouwens al weerlegd. Waar creationisten problemen mee hebben is het graduele karakter. Daarmee dat Paulus bevoorbeeld graag de evolutietheorie associeert met het ontstaan van de (menselijke) cel zoals we die nu kennen, in al zijn complexiteit, uit het niets/oersoep. En een virale cel is zelfs nog simpeler, maar je kan de vraag stellen of een virus wel een levend wezen is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#538 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik vermoed dat het wee niet goed zal zijn. Enfin, we zien wel wie hier van slechte wil is of juist niet. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#539 |
Minister
|
![]() Da's toch wel verdomd hypocriet van je, Paulus. Ongetwijfeld kun/wil je niet vatten dat micro-evolutie de basis vormt voor macro-evolutie.
![]() |
#540 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |