Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2008, 20:16   #521
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Maar waarom mijn reactie opeens in deze draad terecht komt is mij niet geheel duidelijk... Mijn excuses als ik voor verwarring zorg...
Mij is dat ook niet duidelijk, en al evenmin ontgaat me waar azert met bepaalde inhoudloze reacties eigenlijk naar toe wil. Ik geloof dat het de man aan argumentatie ontbreekt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 23:12   #522
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Demokratisch of elitair ????

link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...ieuwsoverzicht

tekst (twee zinnen door mij rood gekleurd)

Citaat:
Vlaanderen boven in Groot Dictee

REPORTAGE

DEN HAAG - Kristien Hemmerechts was de eerste Vlaming in de geschiedenis die het Groot Dictee der Nederlandse Taal mocht schrijven. Toeval of niet, de Vlamingen struikelden beduidend minder over de tekst ‘Hartenpijn’. Dankzij de overwinning loopt Vlaanderen uit tot 11-8 Daarmee liep Vlaanderen uit tot 11-8 in het spellingduel der Lage Landen.
Van onze medewerkster

‘Hoe schrijf je morning-afterpil en genitale wratten?’ Enkele hoofden draaien zich in de richting van Sophie Dewaele, die de vraag heeft gesteld. ‘Het dictee is van Kristien Hemmerechts dit jaar, hoor,’ klinkt het verontschuldigend. ‘Ik wil op alles voorbereid zijn.’

Terwijl de deelnemers in de bus naar Den Haag speculeren over mogelijke instinkers, wordt seks het tegengif voor de gewichtigheid van het Groot Dictee. ‘G-spot. Dat is ook een Hemmerechtsje.’ De Vlaamse strijdkreet is meteen geboren.

Behalve een lofzang op de Nederlandse taal is het Groot Dictee vooral een duel Vlaanderen - Nederland. Vorig jaar bouwden we een comfortabele voorsprong uit van tien tegen acht. En omdat er aan het eerste dictee geen Vlamingen mochten meedoen, zou dat eigenlijk tien tegen zeven moeten zijn. Bovendien is twee derde van de kandidaten Nederlander. Met de moraal zat het dus wel snor op de bus.

Toch houdt deelnemen aan het Groot Dictee ook risico’s in. Groene Boekjes worden van voor naar achter doorgegeven en het zitje naast Ruud Hendrickx, de taaladviseur van de VRT, is verdacht populair. Sommige deelnemers proberen zich vooraf in te dekken tegen een afgang. ‘Ik hoop dat ik minder dan vijfenzestig fouten schrijf’, zegt de journalist Rob Heirbaut. ‘Als ik er meer maak, ben ik vast en zeker bij de eerste afvloeiingen op de VRT.’

Net voor het dictee begint, vraagt de striptekenaar Randall Casaer of hij de woorden die hij niet kent ook mag tekenen. Dan sommeert een klokkenluider iedereen te gaan zitten en de vulpen ter hand te nemen. ‘Als ik meer dan tachtig fouten heb, zal ik sterven of voor eeuwig van schaamte verlost zijn’, aldus Casaer.

Als Kristien Hemmerechts haar dictee een eerste keer voorleest en er beduidend minder seksuele toespelingen in voorkomen dan verwacht, zien we beteuterde gezichten in het Vlaamse kamp. Maar dat verandert de moraal komt weer naar boven als Hemmerechts ‘Oost-Vlaamse’ en ‘geuzelambiek’ uitspreekt, twee über-Vlaamse woorden die onze noorderburen doen fronsen. Martine Tanghe en haar Nederlandse collega Philip Freriks dicteren de tekst daarna nog eens zin per zin.

In afwachting van de resultaten wordt er bij spijs en drank druk vergeleken en hier en daar wat stoom afgelaten. Dat het moeilijker was dan vorig jaar, daar is iedereen het over eens. In totaal werden er maar liefst 1.945 fouten gemaakt. Dat zijn er gemiddeld 34 fouten per persoon. Enkel in 2000 lag dat getal hoger.

Maar Vlaanderen komt wel als absolute winnaar uit de bus. tijdens deze 19de editie van het dictee. Luc Panis uit Dilbeek is met 8 fouten de spellingskoning. Met 12 fouten wordt de tweede plaats gedeeld door twee Vlamingen (Tim Van der Heyden en An Symoens) en een Nederlander (Jasper Dekker).

Ook in het nevenklassement van prominenten triomfeert Vlaanderen. Hendrik Vos, docent Europese Politiek aan de Universiteit Gent, voert met 19 fouten het klassement aan. ‘Er zaten heel veel woorden uit de religieuze sfeer in het dictee en ik vermoed dat mijn jeugd als misdienaar me daarbij heeft geholpen.’

De professor won samen met VRT-journalist Rob Heirbaut (die met 21 fouten op de tweede plaats strandt) de Wablieft-prijs 2008 voor klare taal met het boek Hoe Europa ons leven beïnvloedt, maar dat heeft hen volgens hem niet geholpen.

‘Ik gebruik weinig moeilijke woorden en dat was nu veeleer eerder een nadeel. Van sommige woorden in het dictee had ik nog nooit gehoord, maar gelukkig heb ik ze wel juist geschreven.’

Een lichte euforie hangt na de uitslag over de Vlaamse gelederen. Even lijkt het alsof de Vlaamse bescheidenheid nooit heeft bestaan. Op de terugweg vloeit de champagne rijkelijk. De winnaar speecht vooraan in de bus over hoe heerlijk spelling wel kan zijn, zelfs zonder Hemmerechtsjes in het dictee.

Eline Bergmans

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 00:12   #523
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Demokratisch of elitair ????
Heel de achterliggende filosofie lijkt me totaal verkeerd te zijn: spelling hoort immers geen element te zijn waarop men iemand kan afrekenen, maar moet een gemakkelijk te hanteren werkinstrument zijn om onze taal te kunnen vastleggen. Spelling staat ten dienste van een taal, niet omgekeerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be